Työhaastattelun syvin olemus

  • 523 111
  • 1 707
No totta juu, mutta lähinnä meinasin tuota ikärakennetta. Jos henkilöt ovat samantaitoisia, ja toinen vaikkapa on 23v ja toinen 33v taikka ylitse, näistä todennäköisesti nuorempi valitaan. Olettaen, että nuorempi on kypsä henkilö muutoin. Tämä siis hypoteettinen kuvitelma mahdollisesta valintatilanteesta. Yrityksen etu on aina, jos vaihtuvuus on mahdollisimman pieni, (ja) kunhan laatu pysyy hyvänä.
En kyllä itse näe, että tuollaisella ikähaitarilla olisi mitään väliä rekrytoidessa. Osalle toki sitten +50v ihmiset on jo hirveä riski ihan perus toimistotyöhön. Tuotakaan en itse tajua, vasta rekrysin lähemmäs kuuskymppisen (itseä reilut 20v vanhemman kaverin) sieltä kaks-kolmekymppisten joukosta ja on pärjännyt aivan loistavasti. Omien kokemusten perusteella vähän jo elämää nähneellä on usein sellaista kokemusta/osaamista joka on isosti eduksi monessa tehtävässä. Mutta nykyaikana toki rekrytoinnista on tehty moneen tehtävään aivan liian hankalaa…

Tuo vaihtuvuuteen voisi todeta vielä sen verran, että ei se yritykselle ole usein eduksi painaa sitä mahdollisimman alas. Vaihtuvuus on luonnollista jos yrityksessä on ihmisiä jotka haluavat kehittyä ja viedä asioita eteenpäin. Ja tuollaiset ihmiset on yrityksille tosi tärkeitä. Jonkinlaisella vaihtuvuudella on myös se hyvä puoli, että taloon tulee uusia näkökulmia, hyväksi todettuja toimintatapoja yms uusien ihmisten myötä.
 

Snakster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tuli tässä mieleen, että jumankekka mä olisin pihalla jos joutuisi hakemaan töitä. Teini-ikäisestä asti ollut töissä yhdessä ja samassa firmassa, ja sinnekin pääsin ilman mitään oikeaa hakua. Siitä on 20+ vuotta. Eli en eläessäni ole kirjoittanut työhakemusta, en CV:tä enkä ollut haastattelussa. Olisi varmaan pakko mennä johonkin kurssille "näin haet töitä".

Ei tarvitse kurssille mennä. Jatkoajassa kyllä neuvotaan ja paikka kuin paikka on teidän ennen kuin ehtii juuri kissaa sanoa.
 

MPN

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Kyllä itsekin suosisin (ja jopa suosin oikeasti) jopa +50v tekijöitä, nuo eivät niin helposti enää vaihda pois ja ruuhkavuodet on eletty jo altapois. Työuraa kuitenkin helposti se 10-15v jäljellä.

Yleensä myös tietävät mitä haluavat tehdä, eivätkä vaihda "kokeilun ilosta". Jos hakee tiettyyn hommaan töihin, niin todennäköisesti haluaa juuri siihen hommaan, eivätkä vaihda paremman tittelin perässä pois. Toki omasta tiimistä nuoremmille keillä on kykyä, kannustan etenemään uralla, ihan pois omasta tiimistänikin (tietysti firman sisällä). Mutta tuntuu että eniten uralla eteenpäin haluavat ne keillä siihen ei oikeastaan kykyjä tai taipumusta ole. Ne ketkä selkeästi pystyisivät vastuullisempaan hommaan, harvoin tuntuvat sitä haluavan.
 

MPN

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Luultavasti kyvykkäämpinä työntekijöinä ymmärtävät haasteellisemman tehtävän potentiaaliset vaikeudet myös paremmin.
Ja sitten se että jos nykyisessä työssään erittäin osaava ja pätevä, ei uudessa sitä välttämättä enää olisi
 

MPN

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Todennäköisesti tietävät, että siitä hommasta ei makseta tarpeeksi.
Sekin on totta, heitetään nyt että bruttona nousee 1200e kuukaudessa palkka, kun vaihtaa vaativampaan tehtävään, nettona aika tarkkaan nousee 600€ kuukaudessa.

Jos heitetään tuo 1200e kuukaudessa bruttona lisää, maksaa työnantajalle 1.7 kerrointa käyttäen 2040e/kk ja siitä jää palkansaajalle käteen 600e.

Edit. Eli euron nettokorotusta kohden työnantaja maksaa yli kolme euroa
 
Viimeksi muokattu:

Jyyd

Jäsen
Suosikkijoukkue
♠️, Flyers
Oli työhaastattelu. Oman alan töitä (IT-ala) hakenut jo vähän väliä töissä ollen muutaman vuoden, enemmän ja vähemmän, kuitenkin satunnaisesti koska halu palata omalle alalle on kova ja viime kuukausina tulleet isot muutokset kiihdyttäneet tätä.

Olen ollut parisen vuotta myyntitöissä, sisältäen asiakaspalvelua ja itse suoramyyntiä puhelimitse. Se on opettanut paljon, ja palkkakin ollut hyvä, kunnes viime vuoden lopulla työnkuva ja palkkaus muuttuivat oleellisesti pakon sanelemana. Yhtiö halusi säästellä eli pienentää provikoita ja toisaalta samaa kanavaa pitkin ei ollut enää samaa asiakasryntäystä, jonka vuoksi työnkuva muuttui vaikeaksi. Myyntityössä menestyminen perustuu provisioon, eli sun täytyy olla erinomainen työssäsi jos haluat tienata, tai tienata oikeasti hyvin. Mä tienasin oikeasti hyvin pitkän aikaa, kunnes tuli muutokset, ja en vain saanut enää samaa tulosta ja draivia aikaan tasaisesti. Nämä ajoivat hakemaan jälleen töitä.

No itse työhaastattelu oli yritykseen, jossa oon ollut aiemmin jo oikeastaan koulun kautta työharjoittelusta alkaen, ja yhteensä täten n. 3-4 kertaa, kesätyöt mukaanlukien sekä myös yksi määräaikainen työsuhde. Määräaikainen työsuhde oli tietty projekti, joka umpeutui vuodenaikana jolloin työolosuhteet eivät olleet otolliset eikä ollut hektistä, ja oli varmasti helppo heittää ulos tällaisella sopparilla oleva tyyppi, koska lisätarvetta ei silloin nähty olevan.

No nyt, kolmisen vuotta myöhemmin, kahdessa eri firmassa työskennelleenä, otin jälleen haasteen vastaan. Tätä ennen en muista nähneeni haettavan kyseiseen yritykseen kyseistä paikkaa moneen vuoteen.

Työhaastattelu kesti yhteensä reilusti yli tunnin, ja oli kaikin puolin hyvä ja esimies todella mukava. Yleisellä tasolla puhuttiin työn luonteesta ja siitä mitä itsekin aiemmin olin siellä tehnyt. Paljon myöskin aiempiin työsuhteisiin liittyvää halusin kertoa, mm. työilmapiirin merkityksestä ym. Kaikesta sain kuvan, että mahdollisuudet ovat todella hyvät, mutta en haluaisi ajatella liian optimistisesti koska parit viime työnhaut eivät tuottaneet tulosta juuri lainkaan. Jälkeenpäin aina miettii, että jäi jotain tiettyä sanomatta, mutta kaikki oleellinen ja itsensä myyminen tuli ihan ok tehtyä. Oli varmasti ainakin yksi työkaveri ja kenties työnjohtajakin antanut aiemmasta kokemuksesta suositukset.

Nyt sitten ensi viikolla odotellaan, mitä tuleman pitää. Jokerikorttina hihassa on vielä samaan yritykseen toiseenkin, ns. siistiin toimistotehtävään, lukeutuva hakemus johon 2-3vk sisällä saadaan vastaus pääsenkö haastikseen. Eli päällekkäisyyksiäkin voi tulla kaiken mennessä nappiin.

En oo missään nimessä ikäloppu (alle 30v), mutta ikää on sen verran, että alkaa olemaan "the last shot" palata omalle alalle ja pysyä siellä, joten..
Ja niin tuli eilen tieto, että valinta kohdistui allekirjoittaneeseen. Vähän ehti jo kuumotella, kun kesti sen verta pitkään. Toki odottavan aika on pitkä.
 
Viimeksi muokattu:
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös