Näin varmasti nytkin käy. Siitä huolimatta PA ei ole täläl hetkellä valmis sellaista sopimusta ole kirjoittamaan, kuin minkä he tulevat myöhemmin allekirjoittamaan (hieman ennen vuoden vaihdetta tai ensi kesänä). Minä en tiedä miksi näin pitää olla.Viime kerralla koko pelaajayhdistys oli hajanaisempi ja se sai kauden odottelulla paremman sopimuksen, kuin mitä liiga ensin tarjosi.
Mikä olisi strategia jolla NHL olisi saanut tavoitteensa läpi? Tottakai sopimuksen saisi aikaan antamalla periksi, mutta se ei ole varmaan se mitä haetaan.Nyt sellaista mörköä ei ole, nyt riidellään kasvavasta kakusta, jonka kasvulle on mielestäni edellytyksiä. Siihen tämä nykyinen strategia taasen on ihan väärä. Tämä on vain minun mielipiteeni, koska näen että yhteistyössä tuossa on vielä kasvumahdollisuuksia. Itse näen että yhteistyölle on aika huono lähtökohta jos ehdotetaan vastapuolelle 20% palkanalennuksia muutama viikko sen jälkeen, kun kasa isoja sopimuksia on allekirjoitettu.
Noihin pitkiin kesällä tehtyihin sopimuksiin viittaaminen on mielestäni turhaa. Vaikka minäkään en niiden alentamisen ystävä ole, niin pitää ymmärtää että niitä ei ole tehty 23 joukkueen yhteispäätöksellä, vaan niitä ovat tietyt joukkueet tehneet omilla päätöksillään. Voisi jopa sanoa että jokaista tehtyä mega-sopimusta kohden on aina 29 tyytymätöntä GM:ää. Silti nämä sopimukset koskevat vain muutamaa prosenttia pelaajista, joten isossa kuvassa ne eivät ole ratkaisevia.
Minun puolestani uuteen sopimukseen saadaan tehdä pykälä, että tänä kesänä solmitut sopimukset purkautuisivat automaattisesti pelaajan niin halutessa.
Moneen kertaan kuultu asia, muttei tämäkään ole ollenkaan näin yksinkertainen. Jos NHL:ää ei pelattaisi etelässä, niin NHL:ssä oli 100-150 työpaikkaa vähemmän pelaajille. Ilman niitä NHL:n yhteenlasketut tulot olisivat monta sataa pienemmät. Niinpä nämä joukkueet ovat myös pelaajien etu.NHL tekee tällä hetkellä paremmin rahaa kuin koskaan. Sen jako on epätasainen, mutta se ei ole pelkästään pelaajien vika. Vaan myös omistajien ajama strategia, johon on kuulunut laajentuminen etelään. On koko NHL:n etu että NHL on tarpeeksi kattava koko Pohjois-Amerikassa. Tällöin näen, että jonkunlainen isompi tulojen tasoittelu myös seurojen kesken olisi kohtuullista.
Eihän NHL:n esityksessä ole millään tavoin esitetty että tulojen katto olisi saavutettu. NHL:n esitys oli että pelaajat saavat 43% kasvaneistakin tuloista. Jos tulot kasvavat 20%, niin pelaajat saavat NHL:n ehdottomalla sopimusmallilla rahaa käteen yhtä paljon kun nykytuloilla nyt. Jos he oikeasti luottavat tuohon, niin eivätkö he voisi ihan hyvin suostua ehdotukseen?NHL on pystynyt kasvattamaan tulojaan tästä vallitsevasta taloustilanteessa huolimatta, joten en ihan täysin haluaisi lähteä sille linjalle, että katto on saavutettu. Nykyisissä tuloissa, kun ei näy tuo uusi TV sopimus. Joka ei ainakaan sitä kakkua pienennä.
Nykyisellä mallilla tulojen kasvaessa pelaajien tulot kasvavat samassa suhteessa jolloin tietyt joukkueet tekevät nykyistä enemmän tappiota.
Minulle olisi ok sekin, jos sopimus olisi muotoa että jakoprosentti on nykyisiin tuloihin asti tietty ja kasvavien tulojen osalta tietty.