Mainos

Työehtosopimus vuodesta 2012 eteenpäin

  • 884 041
  • 2 038

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Nopeasti laskettuna monessako noista halleista pelataan pelkästään jääkiekkoa ?
Eikö tässä just aikaisemmin todettu että yritykset eivät halua maksaa tyhjästä (mainostaa paikoissa joista eivät hyödy), joten loogista olisi päätellä että ilmeisesti noita kaikkia kiinnostaa
 

müller

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Mitä noihin paitamainoksiin tulee, niin ehdoton ei omasta mielestä, mutta jos ne nyt on pakko saada, niin sitten KHL:n hillittyyn tyyliin, eli hihoissa pienet mainokset sekä selässä numeron alla pieni mainos. Mutta ei mielellään niitäkään. Ja on kyllä todella naiivia ja tyhmää luulla, että ei löydy mainostajia, joita kiinnostaisi. Aina löytyy mainostajia. Eikä mainostajien tarvitse edes olla Pohjois-Amerikkalaisia firmoja pelkästään. Kyllähän se antaa paljon näkyvyyttä, kun mainostaa maailman kovimmassa kiekkoliigassa, varsinkin kun sitä seurataan muuallakin kuin Pohjois-Amerikassa.
 

Barcelona

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat
Viikonlopun neuvottelut jäivät tuloksettomiksi.
Tossa uutisessa kyllä sanottiin "What we did today, and the last two days, I don't think any of that is going to get a deal done. But they are all necessary elements of the deal." Eli ei siis mitään olellisia juttuja, mutta jotain edeistystä kuitenkin! Musta on kuitenkin hyvä että osapuolet on saanut nyt sovittua jostain jutuista, niin ehkä tämmöiset tavallaan positiiviset kokemukset sitten ruokkii edes vähäsen jatkoneuvotteluja.
 

larzzon

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ukraina
Ja on kyllä todella naiivia ja tyhmää luulla, että ei löydy mainostajia, joita kiinnostaisi. Aina löytyy mainostajia.

Naiivia ja tyhmää luulla, että joku luulee noin. Tässä on lähinnä keskusteltu, löytyykö siihen hintaan, että kannattaa myydä.

Miksei Mersujen konepeltiä ole myyty mainostilaksi? Vähänkö ovat tyhmiä siellä Stuttgartissa. Eivät ymmärrä mitään bisneksestä. Aina löytyy mainostajia. Viagra ja Mersu ne yhteen sopii!
 

müller

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Naiivia ja tyhmää luulla, että joku luulee noin. Tässä on lähinnä keskusteltu, löytyykö siihen hintaan, että kannattaa myydä.

Aivan varmana löytyy siihen hintaan, että kannattaa myydä, NHL-paidoissa mainostaminen tuo nimittäin aika hyvin näkyvyyttä. Ajattele asiaa yksinkertaisesti; sinulla on kaksi vaihtoehtoa, olemattomat mainostulot tai tuottoisat mainostulot. Kumpi on bisneksen kannalta parempi vaihtoehto, nollatulot vai plussatulot? Aina tosin voi olla tyhmä, ja ylihinnoitella mainostila.

Ihan sama tosin, toivon itse ettei tällaista mainostamista tulla näkemään NHL:ssä.

E: Mihin hintaan mielestäsi kannattaisi sitten myydä? Tai pikemminkin, mihin hintaan ei missään nimessä kannata myydä?
 
Viimeksi muokattu:

steepler

Jäsen
Suosikkijoukkue
chelsea, The Ohio State Buckeyes
Toisin kuin hallimainos, paitamainos on paljon korostetummin valtakunnallinen (tässä tapauksessa USA & Kanada). Alueellisesti toimivalla firmalla ei yleensä ole intressiä maksaa valtakunnallisesta näkyvyydestä.

Tässähän oli puhe globaaleista firmoista, en minäkään tarkoittanut että joku paikallinen pubi tai pizzeria ottaisi paitamainoksen, mutta kansallisesti toimiminen kyllä riittää. Katsoitko laittamastani linkistä yrityksiä ketkä eri joukkueita sponsoroivat, siellä nyt on vaikka ja kuinka kansallisia yrityksiä.

Toronton ja Montrealin MLS joukkueiden paitasponsori esimerkiksi on BMO pankki (joka on ilmeisesti pääsääntöisesti Kanadassa toimiva, en nyt jaksanut kovin tarkkaan penkoa toimintaa).


Loppujen lopuksi päädytään siihen, että paitaan on hallia huomattavasti vaikeampi löytää sponsoria, joka on valmis maksamaan mainospaikan arvon, sopii seuran imagoon jne.

Toki riippuu siitä miten mainospaikka arvoitetaan. Jos halutaan suurta ylihintaa siitä että rikotaan tabu tai perinne tai vastaavaa niin voi olla ongelmia mutta jos hinnoittelu on suhteessa näkyvyyteen niin ongelmia tuskin on.

Miksi Euroopassa lähes joukkueella kuin joukkueella(monissa eri lajeissa) on paitasponsori, jos paitasponsorin löytäminen on niin vaikeaa?

Miksi MLS on löytänyt lähes joka joukkueelle paitasponsorin(tosin kaikilla ei koko ajan ole ollut mutta lähes kaikilla), jos paitasponsorin löytäminen on niin vaikeaa?
 

larzzon

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ukraina
Toki riippuu siitä miten mainospaikka arvoitetaan. Jos halutaan suurta ylihintaa siitä että rikotaan tabu tai perinne tai vastaavaa niin voi olla ongelmia mutta jos hinnoittelu on suhteessa näkyvyyteen niin ongelmia tuskin on.

En tiedä tarvitseeko perinteen rikkomisesta sinänsä maksaa, mutta jonkin arvoisia ne perinteet kuitenkin ovat. Kun joku Canadiens myy tilaa paidastaan, siinä ei ole kyse vain näkyvyyden myynnistä, vaan brändin vuokraamisesta ulkopuoliselle taholle.

Miksi Euroopassa lähes joukkueella kuin joukkueella(monissa eri lajeissa) on paitasponsori, jos paitasponsorin löytäminen on niin vaikeaa?

Käytännössä yli 90 prosenttia eurooppalaisista seuroista näkyy vain kansallisissa sarjoissa. Hyvin pieni osa maailmanlaajuisesti. Tämän huomaa myös sponsoreista. Siksi toisekseen Euroopassa on huorattu paidat piloille jo niin kauan aikaa sitten, kun palloissa oli vielä mänttinauha ja ennen kuin mistään brändeistä edes ymmärrettiin, että tässä vaiheessa on enää turha rypistellä. Paskat on jo housussa ja seurat ottavat sen minkä saavat.

Miksi MLS on löytänyt lähes joka joukkueelle paitasponsorin(tosin kaikilla ei koko ajan ole ollut mutta lähes kaikilla), jos paitasponsorin löytäminen on niin vaikeaa?

MLS:ssä taitaa olla joidenkin joukkueiden nimetkin sponsoreiden mukaan? Siellä ei ole satavuotisia perinteitä myytäväksi, ei käytännössä minkäänlaista brändiä. Ts. myydään vain sitä näkyvyyttä.

Kuten jo totesin, tässä on ihan samasta asiasta kyse kuin siinä, että Mersujen konepeltejä ei teipata sponsoritarroilla maalauksen jälkeen. Mainoksia ei ole koskaan konepellissä ollut ja vaikka sillä olisi tehtävissä paljon rahaa, jonkun arvoinen se on blankko konepeltikin.
 

müller

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Kuten jo totesin, tässä on ihan samasta asiasta kyse kuin siinä, että Mersujen konepeltejä ei teipata sponsoritarroilla maalauksen jälkeen. Mainoksia ei ole koskaan konepellissä ollut ja vaikka sillä olisi tehtävissä paljon rahaa, jonkun arvoinen se on blankko konepeltikin.

Hah, on kyllä huonoin vertaus mitä olen ikinä kuullut. Ei ole Mersuilla ja NHL-paidoissa mainostemisella mitään tekemistä toistensa kanssa. Mutta hei, onhan Mersussa mainoksia esim. Formula 1:ssä, joten siinäkin menee hieno teoriasi pieleen. Hyväksy vain se tosi asia, että kyllä niitä mainostajia NHL-paitoihin löytyy, vaikka kuinka yrittäisit markkinointiasiantuntijana väittää muuta.

Mersun konepellit... Ei hitto.
 

larzzon

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ukraina
E: Mihin hintaan mielestäsi kannattaisi sitten myydä? Tai pikemminkin, mihin hintaan ei missään nimessä kannata myydä?

Spekuloidulla puolella miljardilla ei kannata mielestäni myydä. Arvio on varmaan ihan realistinen ainakin peilattuna eurofutikseen. KEskimäärin siis vajaat 17 miljoonaa per kausi per seura, luonnollisesti kovin epätasaisesti jakautuen. Kun otetaan huomioon, että paitamainokset eivät varmasti vaikuttaisi positiivisesti fanituotekauppaan tai muuhun sponsorihankintaan, niin diili olisi käytännössä huonompi.

NHL-seuroille ei nykyisellään ole mitenkään erityisen vaikeaa hankkia sponsorituloja, joten sekään ei perustele paitojen myyntiä. Kaukalot, ottelutapahtumat ja kaapelitelevisioden lähetykset ovat läpikaupallisia Timberlandin "stay on your feet" -hetkineen.

Käytännössähän amerikkalainen ammattilaisurheilu on äärimmilleen vietyä huoraamista, mutta mainokseton paita pitää yllä illuusiota neitseydestä. Se on mielestäni todella nerokasta.
 
Palataan tähän keskusteluun vielä sen verran että tästä Jouni Niemisen Blogista löytyy vähän lisäinfoa tästä paitamainostus meiningistä ja siitä miksi sitä ei ole toteutettu:

Jouni Niemisen kausi NHL:ssä - Blogit - HS.fi

Selaa reippaasti alaspäin, löytyy omalla alaotsikollaan.

Linkki Helsingin sanomien sivuille.

EDIT: Se piti vielä lisätä että edelleenkään en ymmärrä sitä miksi tästä asiasta keskustellaan työsulun yhteydessä, mielestäni näillä kahdella asialla ei ole mitään tekemistä toistensa kanssa.
 
Viimeksi muokattu:

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Kuten jo totesin, tässä on ihan samasta asiasta kyse kuin siinä, että Mersujen konepeltejä ei teipata sponsoritarroilla maalauksen jälkeen. Mainoksia ei ole koskaan konepellissä ollut ja vaikka sillä olisi tehtävissä paljon rahaa, jonkun arvoinen se on blankko konepeltikin.
En tiedä mikä tämän pointti on, mutta ohessa kuva Mersun konepelti tuomaan lisäarvoa keskustelulle:
http://benzinsider.com/wp-content/uploads/2009/02/2007_mercedes_benz_amg_dtm_c_class.jpg
 

Tshekki77

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, HJK, Maajoukkue (lajista riippumatta)
Ihmetyttää nämä puheet lyhyestä työtaistelusta, "Viimeistään joulun jälkeen pelataan". Mihin nämä oletukset perustuvat? Meinaa kaiketi voisi kuvitella, että pelaajat ovat keskimäärin rikkaampia, kuin viime kerralla ja silloinkin heidän perseensä kesti työtaistelua kokonaisen kauden verran. Vai perustuuko nämä ajatukset siihen, että kaikesta huolimatta työnantajapuoli antaisi periksi parin kuukauden jälkeen?
 

tsajari

Jäsen
Suosikkijoukkue
Penguins
Ihmetyttää nämä puheet lyhyestä työtaistelusta, "Viimeistään joulun jälkeen pelataan". Mihin nämä oletukset perustuvat? Meinaa kaiketi voisi kuvitella, että pelaajat ovat keskimäärin rikkaampia, kuin viime kerralla ja silloinkin heidän perseensä kesti työtaistelua kokonaisen kauden verran. Vai perustuuko nämä ajatukset siihen, että kaikesta huolimatta työnantajapuoli antaisi periksi parin kuukauden jälkeen?

Ellei tähän kukaan tiedä mitään faktista selitystä, voinee koko homma olla toiveajattelua tai fiiliksen pohjautumista sille, ettei viime työsulusta ole niin kauan. Siksi voikin olettaa tämän tekevän lajille enemmän hallaa kuin se edellinen koska pätkä joka pelattiin sovussa oli niin lyhyt. Uskon myös siihen, että niin omistajat kuin pelaajatkin rakastavat peliä sen verran, että joku sopu syntyy niin ettei koko kausi mene läskiksi sillä eihän kukaan halua pilata enempää jääkiekon mainetta, eihän? Oliko tämä koko teksti sitä juuri mainitsemaani toiveajattelua tai ihan omia päätelmiä? Kyllä.
 

Largo

Jäsen
Ihmetyttää nämä puheet lyhyestä työtaistelusta, "Viimeistään joulun jälkeen pelataan". Mihin nämä oletukset perustuvat? Meinaa kaiketi voisi kuvitella, että pelaajat ovat keskimäärin rikkaampia, kuin viime kerralla ja silloinkin heidän perseensä kesti työtaistelua kokonaisen kauden verran. Vai perustuuko nämä ajatukset siihen, että kaikesta huolimatta työnantajapuoli antaisi periksi parin kuukauden jälkeen?

Eihän ketään varmaksi voi vielä sanoa koska kausi alkaa. Oma näkökulmani perustuu faktoihin, olettamuksiin ja logiikkaan. Onko pelaajien kannalta järkevää olla pelaamatta? Ei, koska he eivät työsulun aikana saa palkkaa kuin PA:n hätäkassasta. Onko omistajien järkevää venyttää taistelua? Ei, mutta he eivät kärsi siitä rahallisesti niin paljon kuin pelaajat, etenkin kun ottaa huomioon ns. tappiota tekevien seurojen omistajat.

Molemmat tahot tuntevat olevansa vahvoilla, eikä suostu perääntymään. Pelaajat haluavat näyttää omistajille, ettei heitä pompotella, eikä show jatku ilman heitä. Omistajien tilanne on hankalampi. Nykyinen CBA ei toimi ja siihen on tultava muutos. En usko omistajien tulevan kauheasti vastaan. Pelaajat tulevat vastaan, ei heistä kaikki miljonäärejä ole. Ei tosin ollut viime sulkukaudellakaan.

Uusi CBA valmistuu, kunhan HRR saadaan omistajien kannalta suotuisaksi, salary rollback pelaajille läpi ja palkkakatto alemmas. Kaikki muut esitykset ovat helposti neuvoteltavissa, mutta HRR ja rollback eivät helpolla läpi mene. Itse veikkaan 50/50 HRR, ei lainkaan rollbackia ja palkkakatto joka vuosi viitisen miljoonaa alaspäin stopaten 50milj. paikkeille. Mielestäni se menisi noin oikein. On mielestäni hyvinkin väärin ruveta pilkkomaan pelaajien nykyisistä sopimuksista. Kärsikööt omistajat ne nahoissaan, kun kerran niitä ovat tehneet.

Ja tämä on minun näkemykseni asiasta. Edelleen uskon siihen, että tällä kaudella pelataan.
 

Iggy12

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flames, Sharks, Flyers, KalPa, Jarome Iginla
Palkkoja ne toki pudottavat, mutta isoin toive olisi, että saisivat nämä palkkakattoa kiertävät sopimukset tilkittyä pois. On se ainakin omasta mielestäni aika tyhmää, että kaksi 27-vuotiasta pelaajaa tekee 13-vuotiset sopimukset ja sopimus päättyy, kun molemmat ovat 40-vuotiaita. Sitten myös 80% rahoista on jo tienattu ennen 35-ikävuotta ja voiko olettaa, että pelaajat pelaavat 40-vuotiaiksi asti? Eli ainoa toive on joku rajoite sopimusten pituudelle. Itseäni ei oikein myöskään innosta, että joka pelaajalle heti tehdään koko loppu-uran pituisia sopimuksia tulokassopimuksen päättymisen jälkeen. Jotenkin voisi näitä sopimusten tekemistapaa muuttaa vähän fiksumpaan suuntaan. En tiedä onko se NHL:lle pidemmällä tähtäimellä hyväksi, että tehdään jokaiselle joukkueen runkomiehelle 10-vuoden sopimukset, kunhan vain mahdollisuus siihen tulee.
 

larzzon

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ukraina
Ai millä tavalla ainoa mahdollisuus? Mun mielestä formulamaailmassa joka paikka on tungettu täyteen mainoksia. Siis kaikkialla muuallakin kuin konepellillä.

Joo, mutta eivät tallit myy niitä mainospaikkoja. Vrt. että kiekkojoukkueet pelaisivat kolmannen osapuolen hallissa.

Tossa jjossain vaiheessa työpäivän aikana valkeni, etteivät paitamainokset todennäköisesti edes ratkaisisi NHL-seurojen tulo-ongelmaa, kuten täällä on mainostettu.

Kysehän ei nyttenkään ole siitä, etteivätkö Leafs, Ranges yms. muut suurseurat pärjäisi, vaan siitä, etteivät aavikkoseurat pärjää. No miten käy aavikkoseurojen, jos paitamainokset sallitaan? Sanotaan, että liigan tulot nousevat paitamainosten myötä kymmenen prosenttia, karkeasti ottaen 300 miljoonaa. Keskimäärin siis 10 miljoonaa per kausi per seura, mutta käytännössä Rags, Leafs, Canadiens, Wings yms. keräävät parikymmentämiljoonaa, ja aavikkoseuroilla tekee tiukkaa saada paidastaan 5 miljoonaa kaudessa. Koska liigan tulot kasvavat 10 prosenttia niin palkkakatto nousee myös. Palkkalattia on sidottu kattoon, joten sekin nousee. Lopputulema on, että ensimmäiset viisi miljoonaa paitatuloista menee pelaajille, vasta sen jälkeen jää pennejä seuralle. Ts. aavikkoseurojen tilanne ei todennäköisesti kohene mihinkään, voi jopa heiketä.
 

Mr. Smith

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Canucks
On se ainakin omasta mielestäni aika tyhmää, että kaksi 27-vuotiasta pelaajaa tekee 13-vuotiset sopimukset ja sopimus päättyy, kun molemmat ovat 40-vuotiaita. Sitten myös 80% rahoista on jo tienattu ennen 35-ikävuotta ja voiko olettaa, että pelaajat pelaavat 40-vuotiaiksi asti? Eli ainoa toive on joku rajoite sopimusten pituudelle. Itseäni ei oikein myöskään innosta, että joka pelaajalle heti tehdään koko loppu-uran pituisia sopimuksia tulokassopimuksen päättymisen jälkeen.

Kyllähän tuota kohta voi alkaa olettaan, kun katsoo Teukkaa ja vaikkapa Alffia. Enpä olisi itse uskonut, että Alffikaan pelaa viimeistä millin vuottaan 40-vuotiaana, mutta niin se vaan pelais jos vaan kausi pelattaisiin.

Ja tuo "joka pelaajalle" on melkoista liiottelua, kun onkohan nyt liigassa joka toisessa tai kolmannessa joukkueessa joku jolla on yli 10-vuoden soppari. En ole laskenut, mutta oiskohan ko soppareita jotain tusinan luokkaa?
 

Henkka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Liiga, NHL, CHL, SHL
Kyllähän tuota kohta voi alkaa olettaan, kun katsoo Teukkaa ja vaikkapa Alffia. Enpä olisi itse uskonut, että Alffikaan pelaa viimeistä millin vuottaan 40-vuotiaana, mutta niin se vaan pelais jos vaan kausi pelattaisiin.

Ja tuo "joka pelaajalle" on melkoista liiottelua, kun onkohan nyt liigassa joka toisessa tai kolmannessa joukkueessa joku jolla on yli 10-vuoden soppari. En ole laskenut, mutta oiskohan ko soppareita jotain tusinan luokkaa?

Niin, onhan se hauska ajatus tuo "vaan miljoona". "Jätänpä sen pöydälle, kun en saakkaan enää neljää miljoonaa." "Vaan miljoona" tarkoittaa tavalliselle ihmiselle 40 vuotta työelämässä 25 000 vuosituloilla.

Onneksi tuo ei noin mene. Löytyy näitä hienoja ihmisiä, jotka pelaavat rakastamaansa lajia myös sillä "vaan miljoonalla", joka on aikanaan sopimuksessa sovittu. Löytyy myös lisäksi niitä rehellisiä ihmisiä, jotka jättävät 6 miljoonaa pöydälle (Brian Rafalski), kun tietävät että kroppa ei enää kestä, eivätkä lähde tarkoituksella IR:n kautta kitkuttelemaan. Lopetti uransa, kun oli sen aika, vaikka oli lappua ja helposti poimittavaa rahaa vielä vuosi jäljellä.
 
Ja tuo "joka pelaajalle" on melkoista liiottelua, kun onkohan nyt liigassa joka toisessa tai kolmannessa joukkueessa joku jolla on yli 10-vuoden soppari. En ole laskenut, mutta oiskohan ko soppareita jotain tusinan luokkaa?

Kyllä ja lisää tulee kiihtyvällä tahdilla mikäli säännöt sen jatkossakin sallivat. Tällainen tuntuma ainakin itselläni on, että nuo ylipitkät sopimukset olisivat yleistyneet tässä viimeisten 1-3 vuoden aikana pl. DiPietro.
 

Iggy12

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flames, Sharks, Flyers, KalPa, Jarome Iginla
Kyllähän tuota kohta voi alkaa olettaan, kun katsoo Teukkaa ja vaikkapa Alffia. Enpä olisi itse uskonut, että Alffikaan pelaa viimeistä millin vuottaan 40-vuotiaana, mutta niin se vaan pelais jos vaan kausi pelattaisiin.

Kyllä, mutta itse lasken Selänteen ja Alfredssonin enemmänkin poikkeustapauksiksi. Lopettamisia alkaa yleensä tuleemaan aika paljon sen 35-ikävuoden jälkeen. Ei näitä 40-vuotiaita kiekkoilijoita kovin monia ole, vaikka vielä Selänne, Whitney, Alfredsson ja Jagr vielä hienosti mukana pärjäävätkin. Kuitenkin urheilija on monesti parhaimmillaan siihen 35-ikävuoteen asti ja sen jälkeen voi alkaa olettamaan, että pian tämäkin pelaaja tippuu joukosta.

Itse taas näen, että se on sitä palkkakaton kiertämistä jos jättää ne häntävuosien palkat ottamatta. Seura on saanut sitten sillä tavalla etua pelaajan palveluksista alemmalla caphitillä mitä oikea palkka on. Itse olisin edelleen sitä mieltä, että pelaajan oikea palkka tulisi ottaa huomioon palkkakatossa eikä se caphit, jota nyt todistetusti pystytään kiertämään näillä 10-15-vuotisilla sopimuksilla.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös