Työehtosopimus vuodesta 2012 eteenpäin

  • 883 437
  • 2 038

steepler

Jäsen
Suosikkijoukkue
chelsea, The Ohio State Buckeyes
Tämä johtuu ihan siitä ettei näitä ongelmia ratkaista tällä asialla.
Vastauksena kysymykseesi: Mainoksia ei ole pelipaidoissa sen takia ettei ole riittävästi todellisia "globaaleja" (koko yhdysvallat ja kanada) sponsoreita.
Sm-liigassa on koti pizzan helppo mainostaa kun osuu hyvin Suomen kokoisessa maassa kaikille ketkä SM liigaa seuraa.

Siis että mitä? Amerikassako ei ole sellaisia Kotipizzaan rinnastettavia firmoja kun vaikka McDonalds, Burger King, Taco Bell jne. jne. jotka voisivat ja haluat maanlaajuisesti mainostaa?

Siitä olen kyllä samaa mieltä että mikään ratkaisu ongelmiin mainokset eivät ole. En ymmmärrä että millä logiikalla olisivat. Jos kiistellään koko kakun jakamisesta niin en näe siinä suurta eroa onko kakku x vai x+mainosrahat. Ok toki tietyllä tavalla on helpompi(toisaalta jos kakku on isompi niin jokainen prosentti edustaa suurempaa summa joka voisi jopa hankaloittaa neuvotteluja) antaa periksi jos kakku on isompi mutta tuskin mainosrahoista aivan hulppeaa summaa tulisi. Plus se lisäisi edelleen ongelmia suhteessa isot seuran ja pienet seurat, isot saisivat varmasti selkeästi isompia sopimuksia kuin pienet.
 
Siis että mitä? Amerikassako ei ole sellaisia Kotipizzaan rinnastettavia firmoja kun vaikka McDonalds, Burger King, Taco Bell jne. jne. jotka voisivat ja haluat maanlaajuisesti mainostaa?

Valitettavasti en lähdettä muista (hyvin mahdollista että ollut Eddie Olczykin pelin aikainen kommentointi) mutta muistan että tuosta keskusteltiin/kirjoitettiin jonkun sellaisen henkilön toimesta jota itse pidän "luotettavana lähteenä" tälläiselle asialle.

Itsekkin yllätyin siitä että syy on tuo, mutta tarkemmin ajatellen se käy järkeen. Onhan noita automerkkejä ja Coca-colaa jne, mutta heillä on mainokset pelissä jo "sisällä". Kuten hallien nimissä jne. Tämän lisäksi oikeasti esim Tim Hortons on kanadassa tunnettu muttei juuri jenkeissä. Yllättävän moni firma on sellainen joka toimii jenkeissä mutta ei toimi kanadassa.
Jos keksisitkin 30 firmaa jotka toimivat yli rajojen niin sitten vielä pitäisi saada jotain kilpailua aikaiseksi sponsori paikoista jotta niistä itseasiassa saataisiin kunnolla fyffeä. NHL paita ei kuitenkaan ole mikään superbowlin mainostauko mainosarvoltaan. Kuinka montaa sponsoria kiinnostaisi ?

Toinen ajatus on se että lätkä ei näy jenkeissä yleisillä kanavilla ollenkaan.
En minä ainakaan mainostaisi helvetin kalliilla jos se ei näkyisi yleisillä tv kanavilla.

Kolmannekseen niin kuten sanoin jo, tällä asialla ei ole sitten yhtään mitään tekemistä sen kanssa (tosin tästä asiasta olit kanssani samaa mieltä), että pelit on seis, eikä tällä asialla niitä käyntiin saada.
Jos työsulku olisi siitä kiinni ettei NHL tienaa tarpeeksi niin sitten tästä asiasta voisi keskustella yhtenä ratkaisuna. Oma kanta olisi edelleen helvetin tiukka ei, olkoot pelaamatta mutta kaikkea pyhää ei pidä sotkea vihreään paskaan.
 

steepler

Jäsen
Suosikkijoukkue
chelsea, The Ohio State Buckeyes
Kuinka montaa sponsoria kiinnostaisi ?

Pomminvarmasti monia. En tiedä missä rinnakkaistodellisuudessa elät jos kuvittelet että olisi vaikea löytää 30 firmaa jotka toimivat sekä Kanadassa että Yhdysvalloissa. Maat ovat toistensa tärkeimmät kauppakumppanit sekä näiden maiden välinen kauppa on suurempaa kuin minkään toisen kahden maan.

Muutenkin joku Tim Horton(tai joku muu vain Kanadassa toimiva firma) olisi varmasti kiinnostunut sponsoroimaan kanadalaisia joukkueita. Tai voi tietenkin olla että ei olisi kiinnostunut mutta syy tuskin olisi se että firma ei toimi Yhdysvalloissa.

Toki jos NHL haluaisi aivan hulppeita summia mainoksista (ei Manunkaan paitamainoksesta ihan mitä tahansa voi pyytää) niin silloin voisi tulla ongelmia, mutta kyllä mainospaikat kaupaksi menisivät oikealla hinnoittelulla.

NHL pelejä näytetään kummassakin maassa vapailla kanavilla. Kanadassa CBC ja Yhdysvalloissa NBC.

Miksi halleissa on ja jäässä on mainoksia? Miksi kukaan on kiinnostunut näistä mainoksista? Eivätkö nämä esittämäsi ongelmat koska näitä mainoksia?
 
Viimeksi muokattu:

Jay79

Jäsen
Suosikkijoukkue
Philadelphia Flyers
Iso ei mainoksille paidoissa, pahaa tekee kun kuvittelee että Phillyn paidassa koreilisi jotain muuta kuin oma rakas logo. Futis sekä muut liigat pitäkööt tilkkutäkkinsä vaikka olisi kuinka maltilla/hyvännäköisesti esillä.
 

Henkka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Liiga, NHL, CHL, SHL
Pelaajien eka palkanmaksupäivä on päivä, jolloin pitäisi pelata kauden avausottelu. Siitä kahden viikon välein tippuu sitten palanen kerrallaan kauden kokonaisansiosta. Tai siis ei tipu, jos on työsulku, ja jokainen päivä kauden avauksen jälkeen tarkoittaa ansionmenetystä.

Vielä siis näytellään kovista, koska ei ole menetetty pennin hyrrää. Mutta siinä vaiheessa kun tilipäivänä ei rahaa alakaan napsumaan, alkaa omistajien tarjous kiinnostaa.

Kyllä tällä kaudella vielä pelataan, viimeistään joulun jälkeen.
 

Andrew

Jäsen
Iso ei mainoksille paidoissa, pahaa tekee kun kuvittelee että Phillyn paidassa koreilisi jotain muuta kuin oma rakas logo. Futis sekä muut liigat pitäkööt tilkkutäkkinsä vaikka olisi kuinka maltilla/hyvännäköisesti esillä.

Vahva sama! NHL yksi viehätys elementtejä on aina olleet hienot pelipaidat. SM-liigassa, kun näkee noita oksennuspaitoja joissa on niin paljon mainoksia, että ei pelaajan numeroa tai nimeä erota!

Iso EI mainoksille! NHL on maailman kiistatta paras jääkiekko sarja ja sen arvolle ei sovi, että pelipaidoissa olisi mainoksia. Perinteitä pitää kunnioittaa.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Iso ei mainoksille paidoissa, pahaa tekee kun kuvittelee että Phillyn paidassa koreilisi jotain muuta kuin oma rakas logo. Futis sekä muut liigat pitäkööt tilkkutäkkinsä vaikka olisi kuinka maltilla/hyvännäköisesti esillä.

Minäkään en mielelläni katselisi mainoksia NHL-joukkueiden paidoissa. Mielummin nykyinen systeemi jossa mainokset esiintyvät sponsorinimissä, kaukalon laidoissa tms. Mutta jos tilanne ajautuu siihen, että mainokset hyväksytään paitoihin, niille näytetään vihreää valoa, niin siinä tapauksessa vain yksi mainos per joukkue ja mielellaan sijoiteltuna siten, että se jokaisella joukkueella sijaitsee samassa kohdassa esim. olkavarressa numeron yläpuolella, jolloin mainos olisi automaattisesti maltillisen kokoinen eikä veisi huomiota tärkeimmästä asiasta eli joukkueen logosta rinnassa ja pelaajan nimestä sekä numerosta selässä.

vlad.
 

Andrew

Jäsen
Vielä siis näytellään kovista, koska ei ole menetetty pennin hyrrää. Mutta siinä vaiheessa kun tilipäivänä ei rahaa alakaan napsumaan, alkaa omistajien tarjous kiinnostaa.

Kyllä tällä kaudella vielä pelataan, viimeistään joulun jälkeen.

Itsellänikin on fiilis, että NHL alkaa joko Joulukuun alussa tai tammikuun alussa. Ei pelaajayhdistys voi olla niin tyhmä, että eivät antaisi periksi.

Asettelu ei ole muuttunut viime lakosta mihinkään. Biljonäärit (omistajat) vastaan miljonäärit (pelaajat). Kaikki me tiedämme mitä siinä käy. Varmaan pelaajayhdistys saa vähän jotain ehtoja muokattua itselleen paremmaksi, mutta siinä se sitten onkin.
 

oiler99

Jäsen
Suosikkijoukkue
Edmonton Oilers, Raahe-Kiekko, Oulun Kärpät, ManU
Neuvotteluita on käyty nyt kaksi päivää, eikä koko talousasia ole edes asialistalla.

Fehr, Bettman hold second straight day of private talks


The sides still aren't moving closer to a compromise while they talk about other issues.

Aika kaukana toisistaan osapuolet edelleenkin ovat, eivätkä Fehr ja Bettman enää huomenna toisiaan tapaa.
 

Largo

Jäsen
Neuvotteluita on käyty nyt kaksi päivää, eikä koko talousasia ole edes asialistalla.

Fehr, Bettman hold second straight day of private talks


The sides still aren't moving closer to a compromise while they talk about other issues.

Aika kaukana toisistaan osapuolet edelleenkin ovat, eivätkä Fehr ja Bettman enää huomenna toisiaan tapaa.

Vahva sama siihen, että tällä kaudella pelataan vielä. Kohta lyödään kortit pöytään ja pelaajien bluffi paljastuu. Henkka sen hyvin totesi: ei ansioita vielä ole menetetty. Pelaajat myös luottavat turhaan siihen, että omistajat kokevat pakolliseksi pelaamisen ja luulevat pitävän pintansa tämän turvin. Ei onnistu.

Tämä viikonloppu oli pelaajille eräänlainen raja eurooppaan siirtymiselle tms. Uskoisin sopimuksia virtaavan taas aika tavalla.
 

steepler

Jäsen
Suosikkijoukkue
chelsea, The Ohio State Buckeyes
Enkä minä ymmärrä missä rinnakkaistodellisuudessa elät jos kuvittelet, että sponsoreita on loputtomasti.

Ei varmasti loputtomasti olekaan, ei kai mitään ole loputtomasti olemassa.

Mitä ylipäätään yrität väittää? Sitäkö että paidoissa ei ole sponsoreita koska ketään ei kiinnosta mainostaa paidoissa?

Kerro minulla miksi yritykset ovat kiinnostuneista sponsoroimaan kaukalossa muuten ja myös joukkueita ja liigaa muissa yhteyksissä? Miksi paitamainos olisi sellainen mainos joka olisi vähemmän kiinnostava?

NBC on maksuttava näkyvä kanava ja kyllä NHL pelejä on maksutta ainakin ennen näytetty.
 
Mitä ylipäätään yrität väittää? Sitäkö että paidoissa ei ole sponsoreita koska ketään ei kiinnosta mainostaa paidoissa?

Höpöhöpö.
Minä toistin kuulemaani, muistaakseni olen kuullut tuon NHL pelin yhteydessä kommentaattorilta.
Tämän lisäksi sanoin että paidoissa mainostamisen hinta ei välttämättä ole sen arvoista sponsoreille EIKÄ seuroille. Tämän lisäksi globaaleita firmoja on rajattu määrä.
En usko että Pittsburghissa innostuttaisiin Burger King mainoksista paidoissa.

Burger Kingin uutuus Penguin Burger ?

Jos itselläsi on eri näkemys asiasta niin fuck that shit, ei kiinnosta.

NBC on maksuttava näkyvä kanava ja kyllä NHL pelejä on maksutta ainakin ennen näytetty.

NBC on maksuttava näkyvä kanava KAAPELISSA. Usko jo.
Maaliskuussa käydessäni jenkeissä eräs ystäväni siellä valitti juuri sitä ettei NHL pelejä nää julkisesti ellei ole kaapelia.
Jos et usko niin lentolippuja jenkkeihin saa about 600€ hintaan, mene katsomaan.

EDIT: Niin ja tämä inttäminen rupeaa olemaan todella pahasti off-topic joten omalta osaltani lopettelen tähän.
 

steepler

Jäsen
Suosikkijoukkue
chelsea, The Ohio State Buckeyes
Höpöhöpö.
Minä toistin kuulemaani, muistaakseni olen kuullut tuon NHL pelin yhteydessä kommentaattorilta.

Esitit sitä täällä silti ikään kuin jonain faktana(se tuskin siitä tekee faktaa että joku niin väittää) ja annoit ymmärtää että olet samaa mieltä.

Tämän lisäksi sanoin että paidoissa mainostamisen hinta ei välttämättä ole sen arvoista sponsoreille EIKÄ seuroille. Tämän lisäksi globaaleita firmoja on rajattu määrä.

Minkä arvoista? Se on täysin eri asia jos on kyseessä arvokysymys että paitoihin ei haluta mainoksia, mutta se on täysin höpöjuttua että mainoksia ei ole koska ei löydy halukkaita mainostajia.

Edelleen jos näin on niin miksi mainostajia löytyy kaukalomainoksiin?


NBC on maksuttava näkyvä kanava KAAPELISSA. Usko jo.

En usko koska tämä on valetta (tai tarkoitatko että kyse on maksukanavasta vai mistä?). NBC on vapaasti näkyvä kanava, mitään kaapelia ei tarvita. Sille en voi mitään jos joku sinulle jotain väittää mutta turha tänne tulla väittämään sitä faktana. edit.(tai en tiedä mitä yrität väittää, kyllä kanava näkyy kaapeliverkoissakin mutta ilman kaapelia tai satelliittia sen myös saa näkyviin)

Hae vaikka sanoilla NBC ja NHL on NBC niin tästä löytyy kyllä paljon tietoa.
 
Viimeksi muokattu:

JTX

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flyers, HPK
NBC on maksuttava näkyvä kanava KAAPELISSA. Usko jo

NBC on koko maan kattava free-to-air -kanava. Jääkiekkoa tulee muistaakseni joka sunnuntai. NBC Sports Networkilla taasen on maksukanavia, jolta kiekkoa tulee sitten hieman useammin. Eli lätkää näkee jenkeissä ilmaiseksi paremmin kuin Suomessa.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Muutenkin joku Tim Horton(tai joku muu vain Kanadassa toimiva firma) olisi varmasti kiinnostunut sponsoroimaan kanadalaisia joukkueita.
Minä en näistä mainoksista tiedä, mutta tahdon nyt kuitenkin päästä pätemään ja kertoa että kyllä noita Tim Hortoneita on USA:ssakin. Helmikuussa joutui aikuinen New Yorkissa siitä on siinä jossain 45 kadun tietämillä ostamaan aamiaiseksi kaurapuuron.

Ihan varmasti jenkeistä kymmenittäin ihan globaalejakin firmoja lähtien Coca-Colasta, useista lentoyhtiöistä, automerkeistä, Walmarteista ja GE:stä.
 

larzzon

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ukraina
Ihan varmasti jenkeistä kymmenittäin ihan globaalejakin firmoja lähtien Coca-Colasta, useista lentoyhtiöistä, automerkeistä, Walmarteista ja GE:stä.

Kuinka montaa kiinnostaa jääkiekko?

En nyt usko, että se on silkkaa laskutaidottomuutta, ettei suurissa amerikkalaisissa palloilusarjoissa käytännössä ole paitamainoksia. Ihan perstuntumalta väittäisin, että fanituotemyynti on jenkeissä suhteellisesti ottaen suurempaa mitä se on Euroopassa ja merkittävä syy sille on, että aikuinen ihminen pitää mieluummin Philadelphia Flyersin kuin GlaxoSmithKline Flyersin paitaa päällään.

Nimet pois paidoista!
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Nopeasti ulkomuistista 28 joukkuetta on tainnut saada hallinsa nimen myytyä tällaisille tahoille, jotka varmasti voisivat yhtä hyvin myös paidoissa näkyä.

Onhan noista mainoksien myymisestä keskusteltu jääkiekossa ennenkin ja ei se asti ole siithen kaatunut etteikö niillä rahaa lyhyellä tähtäimellä saataisi, vaan siihen että brandejä ei ole haluttu tuolla pilata. Aika vaikea on laskea, että mikä tuollaisen toiminnan arvo on pitkällä tähtäimellä.
 

steepler

Jäsen
Suosikkijoukkue
chelsea, The Ohio State Buckeyes
Kuinka montaa kiinnostaa jääkiekko?

Aiko monia, oheisessa linkissä on listaa eri joukkueiden sponsoreista, toki on vuodelta 2009 mutta tuskin kovin merkittäviä muutoksi ainakaan sen suhteen on tullut että sponsoreita olisi vähemmän.

Miksi yritykset eivät olisi kiinnostuneista sponsoroimaan NHL:lää? En ihan ymmärrä logiikkaasi. Amerikassa nyt sponsoroidaan(ja mainostetaan ei yhteyksissä) paljon eri juttuja jotka ovat selvästi vähemmän suosittuja kuin NHL.


Eikä muutenkaan sponsoreiden tarvitse olla globaaleja yrityksiä, kyllä NHL:ssä mainostaminen on pienemmälläkin alueella toimivalle firmalle arvokasta. Listalla on esimerkiksi pankkeja ja vakuutusyhtiöitä jotka todennäköisesti toimivat joko pelkästään Yhdysvalloissa ja Kanadassa, tia kummassakin, mutta tuskin ympäri maailmaa.

En nyt usko, että se on silkkaa laskutaidottomuutta, ettei suurissa amerikkalaisissa palloilusarjoissa käytännössä ole paitamainoksia.

Kyllä se todennäköisesti on ollut arvokysymys että paitoihin ei haluta mainoksia. En oikein usko että pelipaitojen myyntiin aivan merkittävästi vaikuttaisi vaikka paidassa olisi mainos. Fanipaidat voidaan myydä ilman mainoksia tai jos mainoksia ei ole paljon niin välttämättä myyntiin ei edes vaikuta. Eurooppalaisten jalkapallojoukkueiden paitamyyntiin tuskin merkittävästi vaikuttaa mainokset paidoissa.
 
Viimeksi muokattu:

larzzon

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ukraina
Aiko monia, oheisessa linkissä on listaa eri joukkueiden sponsoreista, toki on vuodelta 2009 mutta tuskin kovin merikittäviä muutoksi ainakaan sen suhteen on tullut että sponsoreita olisi vähemmän.

Eikä muutenkaan sponsoreiden tarvitse olla globaaleja yrityksiä, kyllä NHL:ssä mainostaminen on pienemmälläkin alueella toimivalle firmalle arvokasta. Listalla on esimerkiksi pankkeja ja vakuutusyhtiöitä jotka todennäköisesti toimivat joko pelkästään Yhdysvalloissa ja Kanadassa, tia kummassakin, mutta tuskin ympäri maailmaa.

Suurin osa joukkueiden sponsoreista näkyy nykysysteemillä pääosin hallissa. Toisin kuin hallimainos, paitamainos on paljon korostetummin valtakunnallinen (tässä tapauksessa USA & Kanada). Alueellisesti toimivalla firmalla ei yleensä ole intressiä maksaa valtakunnallisesta näkyvyydestä. Loppujen lopuksi päädytään siihen, että paitaan on hallia huomattavasti vaikeampi löytää sponsoria, joka on valmis maksamaan mainospaikan arvon, sopii seuran imagoon jne.

Kyllä se tödennäköisesti on ollut arvokysymys että paitoihin ei haluta mainoksia.

Nimenomaan arvokysymys, eli lähinnä brändin arvosta on kysymys.

Danalle sen verran, että Yhdysvaltain puolella jääkiekkoseuralla taitaa keskimäärin olla aika vähän tekemistä hallin nimioikeuksien myynnin kanssa.
 
Eikö NBA:ssa päädytty juuri siihen, että jatkossa pelipaidoissa on sponsorin mainos? Tällä laskettiin saatavan 100 miljoonaa lisätuloja liigalle. Vai oliko tuo vain jokin ehdotus, en jaksa muistaa. Jos tuo on NBA:ssa käytössä, niin siinä on jo jonkinlaiset raja-aidat rikottu, joten kynnys NHL:ssä saman toteuttamiseen laskee.
 

ipaz

Jäsen
Nopeasti ulkomuistista 28 joukkuetta on tainnut saada hallinsa nimen myytyä tällaisille tahoille, jotka varmasti voisivat yhtä hyvin myös paidoissa näkyä.

Tietenkää asiaa ei voi ajatella noin että jokin NHL-joukkue olisi myynyt hallinsa nimen, koska suurimmassa osassa sekä hallilla ja joukkueella on sama omistaja. Kaiken lisäksi samalla omistajalla on muitakin joukkueita jotka hallia käyttävät. Muutaman mainitaksen MSG Inc., MLSE tai Kroenke Sports Enterprises.

Enpä usko että NHL-paitoihin mainoksia tulisi. Brändiä ei pilata ylimääräisillä lapuilla.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
En nyt usko, että se on silkkaa laskutaidottomuutta, ettei suurissa amerikkalaisissa palloilusarjoissa käytännössä ole paitamainoksia.
Tähän sellainen hauska huomio, että jenkkifutispaidoissa ei ole edes joukkueen logoja rinnassa. Numerot ovat niin isot, että eivät mahdu (paitsi olkapäihin pienellä)
 
Viimeksi muokattu:
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös