Tänäpänä on niin sairasta porukkaa, että rinnastavat lemmikkieläimen kuoleman ihmiseen. Sitten toisaalta joku pieni osa porukasta saattaa ihan vaan käyttää hyväkseen sitä, että nykyään saa niin helpolla saigonia.
Juu, siis aivan ilman muuta samaa mieltä. Töissä käydään, jotta vapaa-ajalla olisi mukavampaa. Teen itseasiassa tällä hetkellä 80 prosenttista työaikaa, kun jälkikasvua siinä iässä. Kyllähän se tilipussiin heijastuu, ja jostain tingittävä (ei niinkään arjesta vaan lähinnä sijoittamisen volyymistä), mutta on elo sen verran leppoisampaa, että ajatuksena olisin jatkaa näin ihan niin kauan, kuin esimiehelle passaa.Elämä muuttuu siinä vaiheessa oikeasti huomattavasti helpommaksi kun toteaa sen faktan että ketä varten tätä elämää elää. Itse yritän elää lähinnä itseäni ja työkaverit sekä firma on aivan toissijaisia. Joillakin vain tuntuu olevan päinvastoin.
Juu, siis aivan ilman muuta samaa mieltä. Töissä käydään, jotta vapaa-ajalla olisi mukavampaa. Teen itseasiassa tällä hetkellä 80 prosenttista työaikaa, kun jälkikasvua siinä iässä. Kyllähän se tilipussiin heijastuu, ja jostain tingittävä (ei niinkään arjesta vaan lähinnä sijoittamisen volyymistä), mutta on elo sen verran leppoisampaa, että ajatuksena olisin jatkaa näin ihan niin kauan, kuin esimiehelle passaa.
Kuten tuossa edellä kirjoiteltiinkin, voi olla aidosti niin, että se oma lemmikki on läheisempi kuin joku sukulainen. Toki toivon todellakin, että mahdollisimman monella ne merkityksillisimmät tunnesiteet ovat läheisiin ihmisiin, mutta toisaalta, ei tämä ole nollasummapeliä. Surra voi aidosti molempia. Toki toivon itse joskus (mahdollisesti) isoisänä merkitseväni lapsenlapsilleni enemmän kuin joku kultakala, mutta ei kai sitäkään automaationa voi ottaa. Jos jää etäiseksi, ei voi olettaa verisukulaisuuden velvoittavan suremaan.Tänäpänä on niin sairasta porukkaa, että rinnastavat lemmikkieläimen kuoleman ihmiseen. Sitten toisaalta joku pieni osa porukasta saattaa ihan vaan käyttää hyväkseen sitä, että nykyään saa niin helpolla saigonia.
OT:nä sen verran, että en pysty muodostamaan tunnesidettä eläimeen. Toisaalta sitten taas sen isoäidin, jonka kanssa en ollut lähes lainkaan aikaa viettänyt vuosikymmeniin, hautajaisissa kyynelet vierivät. Tokikaan mitään saikkua en tuolloinkaan hakenut.Kuten tuossa edellä kirjoiteltiinkin, voi olla aidosti niin, että se oma lemmikki on läheisempi kuin joku sukulainen. Toki toivon todellakin, että mahdollisimman monella ne merkityksillisimmät tunnesiteet ovat läheisiin ihmisiin, mutta toisaalta, ei tämä ole nollasummapeliä. Surra voi aidosti molempia. Toki toivon itse joskus (mahdollisesti) isoisänä merkitseväni lapsenlapsilleni enemmän kuin joku kultakala, mutta ei kai sitäkään automaationa voi ottaa. Jos jää etäiseksi, ei voi olettaa verisukulaisuuden velvoittavan suremaan.
---
Itse en erityisemmin ollut aiemmin lemmikkeihin kiinnittynyt, vaikka toki lapsuuden pidempiaikaiset kissa ja koira olivat merkityksellisiä perheenjäseniä mullekin. En kuitenkaan itkenyt kummankaan perään, kun tädin mies vei ne viimeiselle matkalla metsästysmajalleen - jälkikäteen lähinnä vitutti, kun tajusin, miten asia hoidettiin. Nyttemmin tuo itse hommattu koira on kyllä suht. korkealla sijalla, mitä tunteisiin tulee. Ehkä sitä iän ja omakohtaisen isännyyden kautta myös suhtautuu asiaan eri tavoin, tiedä häntä. Tai mulla se vaati vuosia ja oman kokemuksen. En minä nyt menisi kuolemaan tuon karvakaverin puolesta, mutta turpaan voisin ottaa eli fyysiseen puolustamiseen olen valmis.
Mutta voisin kuvitella, että tapaukset, kuten nimimerkki @Malkkinen mainitsi, ovat enempi vähempi ongelmissa elämässään jo ennen lemmikin kuolemaa. Nyt pelaan erittäin herkillä jäillä, mutta kuten edellä viittasin, toivoisin jokaisen merkityksellisimmät tunnesiteet kohdistuviksi läheisiin ihmisiin. Ja toki vuorovaikutteisesti. Jos näin ei ole, keittiöpsykologi sisälläni toteaa, että kiinnittyminen lemmikkiin voi laukaista vähän kovemmankin sisäisen infernon.
Ja toisaalta - joltakin kuolee hyvin läheinen ihminen, mutta elämä jatkuu ainakin ulkonaisesti entiseen tahtiin. Joku tarvitsee muuta ajateltavaa, toinen ei voi keskittyä hetkeen mihinkään. Myös tapahtuman odottamattomuus ja dramaattisuus vaikuttaa varmasti - ei minua akuutisti itkettänyt isovanhempieni kuolemat, koska kaikkiin pystyin vähintäänkin kohtalaisesti valmistautumaan. Jos tuo koira jäisi silmieni edessä auton alle, järkyttyisin akuutisti enemmän, enkä ole varma, pystyisinkö ainakaan kovin intensiiviseen työskentelyyn seuraavana päivänä.
Tänäpänä on niin sairasta porukkaa, että rinnastavat lemmikkieläimen kuoleman ihmiseen. Sitten toisaalta joku pieni osa porukasta saattaa ihan vaan käyttää hyväkseen sitä, että nykyään saa niin helpolla saigonia.
@vilperi nämä asiat aika hyvin tuntevana sinun työsuhteesi tulee melkein varmasti päättymään tämän määräaikaisen päättymiseen, jos saikku vielä jatkuu ja erittäin todennäköisesti, vaikka ei jatkuisikaan. Harmin paikka, mutta työnantajat haluavat minimoida saikkuriskin aina kun mahdollista.
Toivottavasti olen väärässä ja sieltä tulee iloinen yllätys!