Ja haukkuu. Huono sarja melkein millä tahansa mittarilla minun mielestäni.
Pitääpä purkaa tämä zombie-homma ulos sisuksistani, nyt kun tuli tuo sarja taas mainittua. Mikä siinä on, että ns. zombie-logiikka on pakko olla niin pirun tyhmää? The Walking Deadissakin tarjottiin tätä jonkinlaista aivosairaus-logiikkaa zombeilun syyksi, joka voisikin olla ihan toimiva lähestymistapa. Silti sarjan zombiet toimivat ihan puhtaasti taikuudella: ruumiit pysyvät kasassa ja toimintakykyisinä ilman mitään logiikkaa.
Miksi vain päähän ampuminen toimisi? Miksi zombiet eivät hengästyisi ja/tai nääntyisi nälkään? Olivatpa aivot kuinka vallattuja tahansa, ihmisen ruumis toimii - jos toimii - aina samojen lainalaisuuksien mukaan. Ilman verta lihakset eivät toimi, yms.
Mielestäni on aivan käsittämätöntä laiskuutta käsikirjoittajilta olla tekemättä sarjasta edes sisäisesti loogista. Jos ei haluta realismia, niin luodaan sitten maailma, jossa tarinaan halutut elementit toimivat edes jossain määrin ristiriidattomasti keskenään (esim. Game of Thrones).
Selvennettäköön, ettei tämä ole ainoa syy, miksi The Walking Dead on minusta huono sarja. Syitä olen käsittääkseni aikaisemminkin tähän ketjuun kirjoittanut.
Harmi että jotkut antavat sivuseikkojen pilata hyvän sarjan ja tarinan.
Jos aletaan hakea normaaliolojen logiikkaa The WD:n ja miksei muidenkin
kauhu / fantasiasarjojen kohdalla, niin sellainen kyseenalaistaa jo koko lähtötilanteen. Katsoja joka ei pysty heittäytymään loistavan tarinan vietäväksi voisi oikeastaan aikaa säästääkseen heittää pyyhkeen kehään jo alkuvaiheessa, koska eihän zombeja voi olla oikeasti edes olemassa.
Ihmisen anatomian oppikirjaa on todellakin turha kaivella esiin kumotakseen miksi zombiet em. sarjassa toimivat kuten toimivat.
Itse diggaan sarjasta todella paljon enkä ole ainut. Toki jokaisella saa olla omat mielipiteensä mutta nuo perustelusi vaan ontuivat siksi pahasti että oli pakko pistää vähän vastakommenttia. Kyllähän zombit voi pysäyttää vaikka raajat katkaisemalla, mutta pointtihan on se, että "henki" niistä lähtee vain aivoja vaurioittamalla niin miksi niitä vastaan taistelevat tuhlaisivat kortilla olevaa aikaa hätätilanteessa muulla tavoin toimimalla kuin iskemällä päähän?
Sarjaa kehuakseni vielä lisää, totean ettei ihan äkkiä löydy vastaavaa kauhun, fantasian, draaman ja seikkailun sekoitusta joka todella vielä toimii. Mielestäni zombit eivät jatkuvasti ole edes pääosassa vaan erilaiset henkilöhahmot jotka yrittävät selviytyä kukin omalla tavallaan maailmassa jossa eivät vanhat opitut lainalaisuudet enää päde. Näinollen fysiikan ja biologian oppikirjat sivuun ja avarin mielin loistavan sarjan pariin.
Joskus olen kavereillenikin ollut vihainen kun jotain kelpoo leffaa katsoessamme
joku on pilannut koko fiiliksen hakemalla "vikaa" jostain epäolennaisesta, esim. tyylin "hei, näitkö kuinka tuossa kohtaa vaihtui näyttelijä stuntmieheen ja nyt näkyi vielä kuinka auto ennen rotkoon putoamista vaihtui toiseen, johonkin arvottomaan romuun jossa oli bensatankin luukku väärällä puolella"
Tuollainen on varmin tapa pilata hyväkin leffa tai sarja, ei kannata olla niin kriittinen. Virheetöntä leffaa tai sarjaa ei olekaan jos tuolle tielle lähdetään.
Eli tehkää itse perkele parempi, kaikki pätijät : ) !