Langalla (The Wire) oli näköjään mainittu tässä ketjussa ohimennen, mutta nostanpa esille uudelleen. Katsoin viime yönä ensimmäisen kokonaisen jakson (sitä ennen lähinnä ihmetellyt muutaman jakson alkua), ja vaikuttaa kyllä todella laadukkaalta kamalta. Onko kukaan seurannut tuota sarjaa aktiivisesti? Käsittämätön lähetysaika sillä kyllä on.
The Wire on HBO:n huippusarjoja. Omasta mielestäni se on paras uuden ajan draamasarja Sopranosien ohella. Ihme kyllä vain toinen on katsojaluvuissa mitattuna suosittu. Kriitikot kyllä ylistävät, eikä syyttä. Suomessa sarjalle ei ole annettu edes mahdollisuutta olla suosittu markkinoinnin ollessa olematonta ja lähetysajatkin naurettavia. Sarjan näyttelijöistä enemmistö on mustia ja tätä on pidetty yhtenä syynä siihen miksi yleisö jenkeissä ei ole lämmennyt sille. Heikoista katsojaluvuista huolimatta HBO kuitenkin tiedostaa minkälainen merkkiteos on kyseessä ja siksipä sarjaa tehtiinkin yhteensä peräti 5 kautta. Viimeinen kausi alkaa tammikuussa HBO:lla. Olen varma, että tämä aikaansa edellä oleva teos tunnustetaan tulevaisuudessa laajemminkin ja jossain vaiheessa jokainen itseään kunnioittava tv-viihteen ystävä tulee sen katsomaan.
Sarjan jokainen kausi on oma kokonaisuutensa, mutta liittyvät silti toisiinsa niin läheisesti että suosittelen katsomaan kaudet oikeassa järjestyksessä. Juonenlangat myös viedään joka kaudella loppuun asti eikä katsojaa jätetä viimeisen jakson jälkeen vittuuntuneeksi, vaan sarja palkitsee lopussa. Ensimmäisellä kaudella sarja käynnistyi yhteiskuntakriittisenä rikossarjana, myöhemmin mukaan tulee politiikkaa. Sarjan realismi ja dialogi on mestarillisella tasolla,ja näyttelijät ovat uskomattoman hyviä. Baltimore tuodaan esille miljöönä hienosti.
Suosittelen todella paljon kaikille hyvän draaman ystäville, jotka haluavat joskus katsoa muutakin kuin 24 tai Pako sarjojen tyylisiä, lyhytjännitteisiä ja pinnallisia sarjoja.
P.S.
Ja sanotaanpa vielä se, että katson myös itse (jonkin verran) Pakoa ja 24:sta, ei niissä sinänsä mitään vikaa ole. Sen olen oppinut että jos haluaa saada muut katsomaan omia suosikkisarjojaan, ei kannata haukkua näiden ihmisten suosikkeja lyttyyn verrokkina. Se ei johda toivottuun lopputulokseen. :)