Minun on taas todettava, että Spartacus vei sydämen ihan täysin. Aivan huikea sarja. Ensimmäinen jakso oli silloin tosin aika kehno ja meinasin luovuttaa, mutta palasin aiheeseen (onneksi) jonkun kuukauden parin tauon pidettyäni ja sitten se alkoikin toimia ihan uudella tavalla. Toki sarjan ehdottomasti parasta oli se eka kausi ja prequel-kausi, mutta kyllä se kokosi rivinsä ja viimeinen kausi oli taas aikamoista tykitystä ja loppua kohden joutui liikutuksen kyyneleitäkin pyyhkimään pois. Ymmärrän, että jakaa mielipiteitä vahvasti, mutta minulle tuo tarina ja sen henkilöt jotenkin luikerteli tosi vahvasti sydämeen ja sieluun. =) Niistä hahmoista oikeasti välitti ja itse Spartacus yksi traagisimpia (vai traakisimpia, heheh) henkilöhahmoja mitä tiedän. Jotenkin useimpien hahmojen kohtalosta välitti ja monet kuolemat teki oikeasti pahaa ja jätti kaipaamaan niitä henkilöitä. Harva sarja tekee minulle noin.
Lisäksi sarjassa oli kaikkea hyvää mitä voi toivoa: ultraväkivaltaa, verta, tissejä, kauniita naisia, sukuelimiä (karvaisia ja karvattomia), lihaksia, sekä kieroakin kierompaa juonittelua ja oli visuaalisesti hieno, joskin siinä puolella vähän taso heitteli välillä. Omissa kirjoissani yksi legendaarisimpia sarjoja. Ei se toki nyt Romen tasoa ole sillä tapaa draamana ja yleisiltä puitteiltaan, mutta yhtä kaikki molemmat hienoja, eri tavalla samaa aikakautta lähestyviä sarjoja. Molemmat taatusti kestäisi uusintakatselun myös.
Viiden tähden sarjoja kumpainenkin ja en liikaa halua verrata.