Tuossa Ylellä paraikaa menevässä Fortitude sarjassa vasta Twin Peaksia apinoidaankin. Taidettiin markkinoidakin teemalla "Twin Peaks Islannissa". Asetelmassa ja hahmoissa paljon yhteistä Peaksiin, selkeimmin idyllinen pikkumesta kaukana maailman pahuudesta, ulkopuolinen hieman erikoinen tutkija sekä se, että se pahin pahuus taitaa löytyä kuitenkin ihan kotikulmilta. Itse olen tykännyt ja pidän tunnelmasta. Juonessa ollut toisaalta piirteitä, jotka voivat johtaa pahasti karillekin, saa nähdä.
Joku muukin siis katsoo Fortitudea. Itsekin tykkään ennen kaikkea tunnelmasta. Jostain syystä tahdon sekoittaa henkilöitä keskenään, enkä oikein aina muista kuka on kuka. Muuten ihan hyvä sarja. Ja upeat maisemat.
Varsinainen syy siihen, miksi poikkesin tähän ketjuun oli kuitenkin uusintana kakkosella keskiviikkoisin pyörivä kotimainen Kohta 18. Täällä keskustelu pyörii pitkälti ilmeisen laadukkaissa ulkomaisissa sarjoissa, joista itse en oikein tiedä mitään. Siksi en tiedä, onko tällaisia kotimaisia sarjoja täällä soveliasta hehkuttaa. Teen sen kuitenkin.
Tämä Kohta 18 -sarja kertoo viiden seitsemäntoistavuotiaan jampan elämästä täysikäisyyden kynnyksellä. Juhlimisesta, seurustelukuvioista, vanhempien sekoilusta ym. tavallisista asioista. Sarja on venytetty versio samannimisestä elokuvasta vuodelta 2012. Minä ainakin missasin tuon aivan täysin. Tämä pienen budjetin elokuva oli lukemani mukaan napannut Jussi-palkintoja ainakin Loirin ja Edelmannin tähdittämän tuotoksen nenän edestä, mikä ei ole mielestäni ollenkaan väärin.
Vaikka elokuva ja tämä sarja on pienellä budjetilla tehty, eivät ne siltä näytä. Eikä se taida olla oleellistakaan. Ohjaus on loistavaa, käsikirjoitus realistinen ja hauska. Näyttelijät hoitaa hommansa erinomaisesti, niin teinit kuin nimekkäät aikuisnäyttelijät. Hymyssä suin ja paikoitellen pala kurkussa (teini hoitaa päiväkoti-ikäistä pikkuveljeään kun äiti on juhlimassa) olen tätä katsonut. Loistava.