Nämä henkiinherättämiset nyt ovat aivan perseestä ja erittäin halpa keino käsikirjoittajille. Toivottavasti eivät yleisty.
Voi olla että olen väärässä, mutta uskoakseni tästä kannattaa siis syyttää ihan koko tarinan isää George R.R. Martinia. Käsikirjoittajat ja tuottajat toimivat siis GRRM antamien suurempien kehysten mukaan, tai näin minä asian olen ainakin ymmärtänyt. Tähän kun lisätään huhut, että kirjasarjan uusin osa olisi valmis/valmistumassa ja julkaistaisiin lähiaikoina, niin uskaltaisin veikata että tämäkin kausi mennään pääosin kirjojen pohjalta tehdyn käsikirjoituksen mukaan. En siis tiedä missä vaiheessa tuo Jon Snow juonilanka oli tuon jo julkaistun kirjasarjan lopussa, joten ties vaikka olisi siellä jo herätetty henkiin.
Kolmas jakso katsottu ja noin yleisellä tasolla samaa tasoa toisen jakson kanssa eli hyvää/kiitettävää arvosanaa pukkaa.
Kuten Silkkeri tuossa Spoiler-tagissa spekuloi, niin Rickonista tosiaan tuli uusi pelinappula Sansan tilalle. Ramsay tosiaan on tuon pohjoisen perässä ja eipä tunnu mies tunnu paljon muusta välittävän, joten saa nähdä millä tavalla Rickon sopii hänen suunnitelmiinsa. Siinä missä apärä Ramsay viime viikolla "nautti" isänsä ja pikkuveljensä tappamisesta, niin tällä viikolla apärä Jon Snow tosiaan tuntui painivan tuon päätöksen kanssa teloitta tuo Thorne ja kumppanit. Ei nyt ehkä ihan yksi yhteen verrattavissa, sillä Jon tuntui tekevän tuon velvollisuuden tunnosta, kun taas Ramsay vahvisti näillä liikkeillä vain asemiaan. Mutta kuten sarja on opettanut, niin liian hyvä sydämminen ei kannata olla, sillä nuo päätökset tuntuvat tuntuvat yleensä kolahtavan omaan nilkkaan. Ja niin muuten nuo seuraukset tuolla Snown+Villien liitolla. Saa nähdä kääntyykö koko pohjoinen häntä vastaan jos ei ole jo kääntynyt, nyt kun Umberit hyppäsivät Ramsayn kelkkaan. Starkit ja liittolaiset alkavat olla aika heikoilla (jos villejä ei lasketa).
"My watch has ended" vai miten se meni, joten anyway pohjoisessa puhaltavat kohta uudet tuulet ja muuri jää varmaan ainakin hetkeksi pois sarjasta. Jollei siis Brienne ja Sansa sinne jo kohta kirmaa vai minne he ikinä he olivatkaan menossa(?). Anyway äpärien yhteenottoa odotellessa. Toivottavasti sellainen on tulossa.
Oliko muuten toissa vai sitä edellisen kauden aikana kun täällä (minä mukaan lukien) spekuloitiin tuosta Lyanna Starkin merkityksestä sarjan nykyisille tapahtumille, niin jos tuo melko suosittu teoria pitää paikkansa, niin nyt oltiin jo muuten hiton lähellä vastausta. Lyannahan sieltä tornista ymmärtääkseni huuteli kun nuori Ned sinne oli kiipeämässä. Itse diggaan muuten ihan hitosti tuosta Branin kyvystä nähdä menneisyyteen. Hienoa nähdä noita kohtauksia Nedin nuoruudesta, jotka antavat aivan uuden levelin näille sarjan nykyisille tapahtumille ja hahmoille, vaikka kaikki kohtauksista ei ihan ensi näkemällä aukenisikaan. Niin ja onkohan sillä prkl. jotain mahdollisuutta vaikuttaa menneisyyteen/muutta tulevaa. Ainakin nuo puumiehen kommentit tuon flashbackin jälkeen antoivat sellaisen kuvan, että Bran siihen mahdollisesti halutessaan pystyisi. Asiasta toiseen, niin kuka oli muuten se kuka näki sen enteen, missä rautavaltaistuin on lumisateen keskellä? Oliko se Dany? Tulipahan vain tästä jaksosta se mieleen.
Cersei sen kuin jatkaa tuolla hyvin kapeakatseilla linjalla missä halutaan kaikki heti pois tieltä tai hengiltä jos osuvat omien suunnitelmien tielle. Veikkaan ettei tämä varpusten jahtaaminen ja Myrcellan kuoleman heti/nyt kostaminen tule hänen kannaltaan mitenkään erityisen hyvin päättymään ja eiköhän ne Cersei ratkaisut lopulta johda siihen tilanteeseen, missä Tommen menettää henkensä. Sopisi ainakin jo nähtyyn teemaan. Eiköhän Kuninkaansatamassa kohta jo vietetä kruunajaisia, hautajaisia ja häitä.