Minä en kyllä siis antanut tuottajille tuosta palautetta, vaan ihan pelkästään GRRM.
Hän oli siinä vaiheessa neljä kirjaansa tehnyt ja painiskeli viidennen kanssa. Hän oli ainoa ihminen maailmassa, joka tiesi tuossa kohdin, että sivuja on tulossa ainakin 3000 lisää olemassaolevan 3000 päälle - ja että kaikki vain monimutkaistuu tarinan edetessä.
Tuottajat lähtivät tietysti omilla tiedoillaan kausi per kirja ja että aikanaan kaikki kuusi (!) kirjaa ovat käytettävissä.
Martinin olisi siis pitänyt sanoa, että ehei pojat, tässä on nyt tulossa 12 kauteen matskut, jos haluatte ihan koko tarinan kertoa tv:ssä. Ja kun se olisi tietysti ollut pois laskuista vaihtoehtona, sanoa että mitä kaikkea on järkevä skipata itse ydintarinan kannalta tarpeettomana.
Se että kaikki jatkuisi ennallaan vielä pari kautta tähän päälle ei ole vaihtoehto. Ei olisi näyttelijöitä, ei ohjaajia, ei käsikirjoittajia. Nyt tuottajat saivat kaikki suostuteltua vetämään homman pakettiin, kun sillä oli tiedossa vissi päätös ja jaksojen lopullinen määrä. Tämä on käynyt selvästi ilmi kaikkien näiden haastatteluista jo usean vuoden aikana.
Tai jos samassa minuuttien määrässä olisi pitänyt saada vielä enemmän lankoja nätisti loppuunsa (ilman teleporttauksia jne.), niin miten se olisi mielestäsi tapahtunut?
Eli sinun mielestäsi kaikki muut paitsi Benioff ja Weiss tajusivat, että Martinin kirjoitustahti ei tule missään vaiheessa olemaan kirja per kaksi vuosi, kun aiemman kahden kirjan kirjoittamiseen oli tuossa vaiheessa käytetty noin 10 vuotta. Martinin lukijakunnasta, kun noin 75% oli jo heittänyt kaikki toiveet menemään, että joku päivä julkaisee koko saagan (tämä jo siis vuonna 2007, kun Dance with Dragons ei vieläkään ilmestynyt).
Jos papparainen on kirjoittanut noin 1000 sivuisia eepoksia ja ilmoittanut haastatteluissaan, että viidennen kirjan jälkeen tulee vielä 2 kirjaa. Eikö sinun mielestäsi ole loogista päätellä, että tuolloin tekstiä on tosiaan vielä tulossa 3000 sivua lisää.
Mistä revit kuusi kirjaa? Siinä vaiheessa, kun Benioff ja Weiss ovat kuvioihin astuneet, on puhuttu seitsemästä kirjasta. Martin on jopa nimennyt kirjat hyvissä ajoin julkisesti.
Martin on myös alusta asti toivonut, että kaudet olisivat pidempikestoisia jaksomäärältään ja muistanut nurista tästä aika ajoin blogissaan. Martin on myös julkisesti laskenut kuinka kauan etenkin noiden viimeisimpien kirjojen materiaalin läpikäymiseen menisi aikaa (kaudet mittoina). Benioff ja Weiss eivät ole halunneet pidentää tuotantokausia, eivätkä ole missään nimessä olleet samaa mieltä Martinin kanssa siitä kuinka monta kautta sarjan läpi viemiseen menee aikaa. Turha siis sanoa, että Martin ei olisi heitä varoittanut, kun on tämän sanonut ihan julkisestikkin jo joskus toisen tai kolmannen kauden paikkeilla. HBO:n pääjehukin on jopa toivonut paria kautta enemmän. Rahastakaan ei siis ollut kiinni.
Loppuuko Hollywoodista ohjaajat kesken? Sarja on tähän mennessä käyttänyt 19 eri ohjaajaa. Jotenkin en jaksa uskoa, että pari vuotta pidempään ja näin iso sarja ei saisi houkuteltua huippuohjaajia edelleen ohjaamaan jaksoa tai paria siellä täällä.
Mihin ne käsikirjoittajat katoaisivat? Sarjanhan on pääosin kirjoittanut tuottajakaksikko itse. Bryan Cogman on toki ollut alusta asti mukana ja olisi sitä varmaan loppuun asti. Tuskin Cogman ihan huvikseen halusi tehdä omaan samaan maailmaan perustuvaa sarjaa, joten haluja on kyllä Game of Thronesin parissa jatkaa. Cogmanillakaan ei olisi mitään uraa Hollywoodissa ilman sarjaa.
Dave Hilliä tuskin kaipaa kukaan (mukana kaudet 5-8) ja kaksi uusinta käsikirjoittajaa on palkattu tätä uusinta kautta varten, kun tuottajakaksikko on tainnut jo kirjoittamisen suhteen keskittyä aika paljon Star Warssin ja heidän sittemmin hylätyn Confedarate -sarjaan.
Näyttelijöiden kanssa olisi pitänyt heti alkuun tehdä pitkiä sopimuksia. Sanoa heille, että kyseessä on näin ja näin pitkä sarja. Kyllä, kulut olisivat varmaan hypänneet jossain vaiheessa ylös jaksokohtaisia palkkoja neuvotellessa, kun ensimmäiset sopimukset umpeutuivat (tätähän ne tekivät jo nyt, muistaakseni alunperin sopimus oli 4 kaudesta). En ole itse kuullut yhtään huhua siitä, että kukaan pääosan esittäjistä olisi halunnut lopettaa sarjassa esiintymisen ja keskittyä kaikkeen muuhun. Tuottajakaksikko on ainoa kenellä on ollut selviä haluja poistua tuhoamaan Star Warssia.
Vikaan kysymykseesi. Miksi minun pitäisi keksiä sarjalle loppuratkaisu samalla minuuttimäärällä, kun olen ollut alusta asti sitä mieltä, että minuutteja olisi pitänyt olla huomattavasti enemmän...