Moni on jo tainnut unohtaa, että eihän siitä ole vasta kuin 5 vuotta aikaa, kun TUTO edellisen kerran teki yhteistyösopimuksen TPS:n kanssa. Silloinkin oltiin sopimusuutisen jälkeen valmiita repimään kausikortteja, ja yhtä valmiita niitä oltiin kauden edetessä teippaamaan takaisin ehjäksi, kun TUTO johti sarjaa. Valitettavasti TUTOn omista junnuista ei Mestis-tason pelaajia näytä nousevan. Kyvykkäimmät ovat viime vuosina viimeistään A-junnuna siirtyneet TPS:ään. Liiga on hieno tavoite, mutta puolityhjässä hallissa pelaaminen ei sitä ainakaan edistä. Pelaajamateriaalin suhteenkin on vähän niin ja näin. Fanit ovat vaatimassa kaikenlaista, mutta mikään ei saisi maksaa mitään. Heikkien aikana oli toki hienoa, kun matsiin pääsi joskus ilmaiseksikin, ja Heikit hoitivat sen vuosittaisen 400k:n tappion. Maksaako joku mielummin 500 euroa kausikortista ja 30 euroa matsista, kuin että antaa jonkun Julius Vähätalon pelata TUTOssa lainalla 10 ottelua?
Minunkin mielestäni TUTOn pitäisi olla piikki TPS:n lihassa. Joillakin takavuosien TUTOn toimijoilla on sellaista halua ollutkin, nykyisillä näköjään ei ole. Itse olen viime vuosina ajatellut, että nimenomaan Lukko olisi TUTOlle luonnollisin yhteistyökumppani. Raumalla on pelannut monia turkulaistaustaisia pelaajia myös junnuissa, Lukon pelaajarinki on suuri ja välimatka Turkuun siedettävä. Silti olen ihmetellyt myös sitä, miksi turkulaisjunnut lähetetään Kajaaniin, kun samassa kaupungissakin on Mestis-joukkue. Ehkä realismin pitää joskus voittaa. Mielummin siinä vaiheessa, kun laivan mastosta on vielä hiukan pinnan yläpuolella.