Mainos

TUTO Hockey mediassa

  • 130 639
  • 368
Suosikkijoukkue
Turun Palloseura
Asiasta on keskusteltu vähän joka puolella, mutta ajattelin tänne vieraaseen pöytään huudella kun SoMemarkkinointia ja Tamin uskomatonta markkinointisilmää arvostan:

TuTo on nähdäkseni jonkun aikaa ollut Tamin älyttömän kovasta some- ja kaikesta muustakin mediapreesensistä johtuen ja laskentatavasta riippuen suomen puhutuimpien urheiluseurojen top 5 joukossa. Edelle oikeastaan menevät suorassa somehuomiossa ainoastaan Helsingin liigajengit, jotka pelkästään omien sivujensa tykkäyksillä saavuttavat mielettömän huomion, puhumattakaan siitä että suomalaisessa mediassa yleisesti ei muita joukkueita oikeastaan edes tunnusteta olevan olemassa. Liigan pleijareiden alettua tulee hetkeksi aikaa muutamia joukkueita nousemaan rinnalle ja ohi, mutta enempää jatkuvaa hypeä eivät ole liigajoukkueistakaan tällä kaudella saaneet kuin Hifk ja Jokerit. Näistäkin Hifkin huomio on ollut lähinnä negatiivista, mikä sekin tosin kurssin sitten kääntyessä lasketaan kuitenkin positiiviseksi asiaksi.

Kuitenkin: Tutolla on sosiaalisessa mediassa kolme pääkanavaa Facebookissa+twitter, mutta Twitterin lukuja on vaikeampi kaivaa ja arvioida kuin fabon, joten keskityn tässä nyt lähinnä faboon.

Tamilla n. 13500 tykkääjää Facebookissa, mieletön määrä mainintoja Twitterissä TV-esiintymisten ja muun yleisen Tamihypen myötä. nämä vielä ympäri Suomen, ei siis edes pelkästään varsinaissuomesta. Kaikki tämä huomio liittyy suoraan tai vähintään epäsuorasti TuToon, useimmiten Tamin päivityksissä suoraan joukkueeseen liittyvää asiaa ja hypetystä.

Veikkaajat.com n.20500 tykkääjää, nämä vielä hajautetummin pitkin poikin suomea. Kerran-pari viikkoon Aleksi Valavuori & kumppanit jakavat tätä kautta jonkun Tami-aiheisen jutun, Tuton pressin tai vastaavan, joita usein jaetaan satoja, joskus tuhansia kertoja eteenpäin. Viraalisen näkyvyyden lukuja voidaan vain arvailla, mutta valistunut arvaus on jossain 50000-100000 feediä per kerta. Tähän ei ainakaan pysty toistuvasti kuin Jokerit ja Hifk.

Tamin myötä suomalainen, erittäin näkyvä urheilubrändi Aleksi Valavuori on siirtynyt TuTon kelkkaan, mikä on siis taannut omalta osaltaan jatkuvaa huomiota myös TuTolle.

Tutolla itsellään "vain" n.3500 tykkääjää, mutta tässäkin mielessä mestisjoukkueeksi hyvin, Sport on omassa luokassaan yli 8000 tykkääjällään, mikä toki on ymmärrettävää kun on sielläpäin ainoa joukkue, Sportin lisäksi ainoastaan KooKoolla enemmän tykkääjiä, n.4300. Muilla joukkueilla jo huomattavasti vähemmän.

Voidaan päätellä että oli Tamista sitten mitä mieltä tahansa, niin kyllä hänen johtamanaan minkä tahansa joukkueen kiinnostavuus ja mediaseksikkyys nousee ihan mielettömästi. Mies onnistuu värikkäällä supliikillaan aina herättämään tunteita, mikä someaikana entistä korostetummin lisää kulloisenkin asian näkyvyyttä ja tuotteen, tässä tapauksessa joukkueen kiinnostavuutta.

PS. päätelmät ovat osittain oman Facebook/Twitterkokemukseni tuloksia, vaikka tykkään ja seuraan kaikkia Liigan jengiä ja neljää mestiksen kärkijoukkueista, sekä miltei kaikkia keskeisiä urheilu- ja kiekkopersoonia, niin voi silti olla että minun feedeistäni on joku jengi jäänyt pimentoon syystä tai toisesta, esimerkiksi aluekohdennetun markkinoinnin kautta.

Edit. Typo
 
Arvostan aina kovasti, kun joku lisää mukaan omia kokemuksiaan.
Itse olen analysoinut some-markkinointia siitä näkökulmasta, että tuoko jokin tili (fabo, twitter, whatever) lisäarvoa yritykselle ja jos, niin miten.

En ole törmännyt vielä yhteenkään tutkimukseen, joka todistaisi sen lukuina tilinpäätöksessä tai että panos/tuotos - luvut olisivat selkeästi positiivisen puolella (siis tuloksellisesti).
Näin siksi, koska joku/jotkut päivittävät firmojen tilejä/sivuja ja heille siitä maksetaan.
Jos lisäsarvo on sitä, että jostain firmasta puhutaan tai sitä seurataan, se ei tuo euroakaan kotiinpäin. Ei lehtitalokaan rikastu, jos joku ei tilaa lehteä tai osta siitä ilmoitustilaa, vaan selaa sen hammaslääkärissä.

Toki jos haluaa Suomessa maksimoida (so)medianäkyvyyden, kannattaa palkata seuran kärkinimeksi Johanna Tukiainen tai Tauski Peltonen.
 

Rosvoroope

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Arvostan aina kovasti, kun joku lisää mukaan omia kokemuksiaan.
Itse olen analysoinut some-markkinointia siitä näkökulmasta, että tuoko jokin tili (fabo, twitter, whatever) lisäarvoa yritykselle ja jos, niin miten.

En ole törmännyt vielä yhteenkään tutkimukseen, joka todistaisi sen lukuina tilinpäätöksessä tai että panos/tuotos - luvut olisivat selkeästi positiivisen puolella (siis tuloksellisesti).
Näin siksi, koska joku/jotkut päivittävät firmojen tilejä/sivuja ja heille siitä maksetaan.
Jos lisäsarvo on sitä, että jostain firmasta puhutaan tai sitä seurataan, se ei tuo euroakaan kotiinpäin. Ei lehtitalokaan rikastu, jos joku ei tilaa lehteä tai osta siitä ilmoitustilaa, vaan selaa sen hammaslääkärissä.

Ansiokasta pohdintaa palstaveljeltä. Osallistun keskusteluun sen vuoksi, että olen osaltani vastuussa siitä, mitä TUTOn some on.

Meille some on arvokas työkalu ja tiedotuskanava. Jos emme kertoisi itsestämme ihmisille, miten ihmiset saisivat tiedon esimerkiksi siitä, milloin pelaamme seuraavaksi? Lisäarvo meille, kuten varmasti monelle muullekin se, että "olemme siellä missä kannattajammekin". Eli tuiki tärkeä tiedotuskanava, joka tavoittaa suuren määrän ihmisiä, kuten tuolla ylempänä mainittiinkin jo.

Vuosi sitten tavoitimme Facebookin kautta noin 600 kannattajaa. Tällä hetkellä "tykkääjiä" on noin 3500. Yleisömäärissä on havaittavissa kasvua, joten varmasti tälläkin on merkitystä. Toki emme voi suoraan sanoa, mikä määrä uusista katsojista on tullut lehtimainosten vuoksi, mikä määrä SoMen ansiosta, mikä määrä sen vuoksi, että on kuullut kaveriltaan. Tuskin tällaisia tilastoja on millään yrityksellä olemassa, joten sinällään tämän asian kääntely on turhaa. Pienistä puroista kasvaa isompi virta.
 
Ansiokasta pohdintaa palstaveljeltä. Osallistun keskusteluun sen vuoksi, että olen osaltani vastuussa siitä, mitä TUTOn some on.

Meille some on arvokas työkalu ja tiedotuskanava. Jos emme kertoisi itsestämme ihmisille, miten ihmiset saisivat tiedon esimerkiksi siitä, milloin pelaamme seuraavaksi? Lisäarvo meille, kuten varmasti monelle muullekin se, että "olemme siellä missä kannattajammekin". Eli tuiki tärkeä tiedotuskanava, joka tavoittaa suuren määrän ihmisiä, kuten tuolla ylempänä mainittiinkin jo.

Vuosi sitten tavoitimme Facebookin kautta noin 600 kannattajaa. Tällä hetkellä "tykkääjiä" on noin 3500. Yleisömäärissä on havaittavissa kasvua, joten varmasti tälläkin on merkitystä. Toki emme voi suoraan sanoa, mikä määrä uusista katsojista on tullut lehtimainosten vuoksi, mikä määrä SoMen ansiosta, mikä määrä sen vuoksi, että on kuullut kaveriltaan. Tuskin tällaisia tilastoja on millään yrityksellä olemassa, joten sinällään tämän asian kääntely on turhaa. Pienistä puroista kasvaa isompi virta.

Kiitos vastauksestasi.
Ja en siis missään nimessä ole minkään medianäkökulman tai -formaatin vastustaja, vaan mielestäni kukin tekee sen parhaaksi katsomallaan tavalla.

Voit myös uskoa, että olen jo useamman vuoden koittanut omille yhteistyökumppaneilleni sanoa, että koska mainonnan ja markkinoinnin tehon mittaus eri kanavia käyttäen on nykyään melko tehokasta ja tarkkaa (siis jos halutaan), miksei sitä kannattaisi tehdä. Pitää kuitenkin muistaa, että joku päivittää, vastaa palautteisiin, ideoi, koostaa...jne ko. viestejä, eli mikään viestintä ei ole loppupeleissä "ilmaista".
Mietin aina samaa, kun postilaatikkoomme tipahtaa jokin kattofirman mainos.
Tuollaisen markkinoinnin teho on sama kuin kuumailmapallosta pudotettaisiin samat läpyskät. 1 voi osua ja 70 000 menee ohi. Ja sen yhden katon teko ei kata markkinoinnin kuluja.

Jos nyt kuitenkin sivutaan esim. Tutoa, niin peruskatsoja (oma katseotanta) näyttää Kupittaalla olevan 30-60 vuotias mies.
Mikä % heistä luuraa tai tykkäilee Facebookissa?
Miten sitten saada "tykkääjät" hallille ja käyttämään palveluita?
Moniko "tykkääjistä" on vaan ihan hangaround-meiningillä mukana ja kuka todellinen kuluttajafani?

Ja työssäni olen törmännyt erääseen keskieurooppalaiseen jalkapallojoukkueeseen, jolla on tarkka "kartta" koko "Facebook-perheestään". Mikä sosiaaliluokka, asuinpaikka, lapsiluku...jne.
Ja nyt puhutaan kymmenistä tuhansista faneista.

Toki tutkimus ja koodaus ovat maksaneet, mutta eipä tule markkinoidessa usein paljon aikaa ja rahaa vieviä huteja -> tutkimus ja koodaus säästävät itsensä ajan kanssa takaisin.

Ja toki kaikessa markkinoinnissa pitää (tai pitäisi) lähteä ideasta. Some ei ole idea, vaan jakelukanava. Siitä voi olla montaa mieltä, onko Facebookissa kiroileva ja kaikki muut tekijät haukkuva seuran johtotähti, idea ;)
 

Eesau_65

Jäsen
Suosikkijoukkue
TuTo
Itse myös katsoin tuon ja enakkoon mietin mitä tuon takaa löytyy. Mutta täyty sanoa, että todella hyvin tehty ja hauska pläjäys taas.
 

tosiasia

Jäsen
Suosikkijoukkue
TuTo
Kieltämättä hiukan suuri "näyttö" Liigaa varten, heh.

Paljon TuTo tuntuu nykyään mediassa olevan esillä. Lähiaikoina on ollut Keinäsen palaa, Tuokon poikittaista, Salaperäistä "Mr Monacoa", Tamin saatavia, Lehtosen MM juhlia, Ikan kakkuja jne. Takavuosina ei tainnut tulla julkisuutta näin paljoa edes parissa kaudessa yhteensä. Säpinää tuntuu muutenkin joukkueen ympärillä riittävän ja kyllä se hiljalleen myös näkyy katsojamäärissä. Katsojamäärät ovat olleet pienessä kasvussa, mutta ihan kuin joku viimeinen lukko pidättelisi sitä lopullista pankin räjäytystä. Lukon murtumisen jälkeen kupittaa voisi tuntua yllättävän pieneltä, jos toinen puoli yleisöstä jäisi hallin ulkopuolelle.

Turussa on tottuttu varsin laajaan tarjontaan ja yleisö on hyvin laatutietoista monessa suhteessa. Yleisön saaminen liikkeelle kupittaalle on siis haastavampaa kuin muilla Mestis seuroilla. Tosin sitten kun massat lähtevät liikkeelle väkeä riittää ja kupittaan tilat voivat tuntua pieniltä.
 
Viimeksi muokattu:

Musta Nuoli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue, TuTo. Varauksellisesti.
Turussa on tottuttu varsin laajaan tarjontaan ja yleisö on hyvin laatutietoista monessa suhteessa. Yleisön saaminen liikkeelle kupittaalle on siis haastavampaa kuin muilla Mestis seuroilla. Tosin sitten kun massat lähtevät liikkeelle väkeä riittää ja kupittaan tilat voivat tuntua pieniltä.

Uskoisin myös, että tämä jatkuva epätietoisuus ja salamyhkäinen kabinettipelleily vie kaikilta Mestis-seuroilta (siis tavoitteellisilta) yleisöä, koska ei suuri yleisökään oikein tiedä tai jaksa seurata sitä, missä vaiheessa salaseurojen ja saunaveljien selänpesut menevät ja pääseekö Mestiksestä liigaan ja kuka pääsee ja miten pääsee.

Turussa on myös tiettyä lukkiutuneisuutta, eli jotkut vain käyvät Tepsin peleissä koska ovat aina käyneet olematta varsinaisesti erityisiä "faneja" tai edes nauttimatta kauheasti näkemästään. Vähän sama kuin jotkut ajavat Citroenilla koska ovat aina ajaneet Citroenilla tai koska isä ajoi aina Citroenilla, vaikka Citroen olisi kuinka paska auto testeissä ja katsastusraporteissa tahansa.

Mutta kuten sanoit, niin jos massat lähtevät liikkeelle, niin Kupittaallekin varmasti kansaa voi vielä lisää tulla ja toivottavasti tuleekin. Uskoakseni tulevaisuudessa urheilua seuraava väestökin noudattaa samaa kehitystä kuin nyt mitä on politiikassa nähty, eli ns. liikkuvia äänestäjiä tulee olemaan aiempaa enemmän ja varmat äänet vähenevät jääkiekossakin. Sitoutuneet faniryhmät ovat kuitenkin aina vähemmistössä, suuri yleisö on aina neutraalimpaa.

Ei kyllä erityisesti tällä kaudella luulisi, että se suuri yleisö niin sankoin joukoin vaikkapa Tepsin peleihin enää menisi, kun seura on heittänyt hanskat tiskiin ja oli täysin pelihaluton jopa emotionaalisesti tärkeässä "ysäriklassikossaan" kauden ennätysyleisön edessä. Se on sitten eri asia, tuleeko tästä porukasta osa Kupittaalle vai jäävätkö ihmiset vain kotisohvalle muiden viihdemuotojen pariin.
 

tosiasia

Jäsen
Suosikkijoukkue
TuTo
Musta Nuoli kirjoitti:
Uskoisin myös, että tämä jatkuva epätietoisuus ja salamyhkäinen kabinettipelleily vie kaikilta Mestis-seuroilta (siis tavoitteellisilta) yleisöä, koska ei suuri yleisökään oikein tiedä tai jaksa seurata sitä, missä vaiheessa salaseurojen ja saunaveljien selänpesut menevät ja pääseekö Mestiksestä liigaan ja kuka pääsee ja miten pääsee.

Turussa on myös tiettyä lukkiutuneisuutta, eli jotkut vain käyvät Tepsin peleissä koska ovat aina käyneet olematta varsinaisesti erityisiä "faneja" tai edes nauttimatta kauheasti näkemästään. Vähän sama kuin jotkut ajavat Citroenilla koska ovat aina ajaneet Citroenilla tai koska isä ajoi aina Citroenilla, vaikka Citroen olisi kuinka paska auto testeissä ja katsastusraporteissa tahansa.

Peleissä oleva panos vaikuttaa kiinnostukseen aina. Jos vaikka Lotossa olisi mahdollisuus voittaa 100 tonnia, tuntuisi se aika paljon laimeammalta kuin mahdollisuus voittaa 10 milliä. Nythän tilanne on kuin Lotto, jossa päävoittoa ei tiedetä. Tuskin kovinkaan moni lähtisi arvontaan mukaan, jos voitto olisi hämärän peitossa. Hyvin todennököisesti nytkin siis epäselvä tilanne laskee kiinnostavuutta ja sitä kautta katsojamääriä, mutta kuinka paljon on vaikea sanoa.

TPS:n pitkä ja menestyksekäs historia on tuonut sille paljon kannattajapohjaa. Jos on käynyt 15-30 vuotta TPS:n peleissä niin eihän se todellakaan ole helppo tehdä muutosta totuttuihin rutiineihin. Tosin TPS:n viime vuosien menestys varmasti vaikuttaa tähän kannattajapohjaan ja pistää useita tuotteen kuluttajia miettimään hinta/laatu suhdetta. Tiettyä liikehdintää tapahtuu jo TuTon tuotteen suuntaan, mutta TuTolla on vielä paljon kirittävää tuossa kannattapohjan luomisessa. Oikeastaan se iso askel olisi Liigassa menestymisen kautta haastaa ihmisten käsitys kaupungin ykkösjoukkueesta. Ensin tosin Liigaan pitäsi nousta.
 

Isopappa

Jäsen
Suosikkijoukkue
TuTo Hockey
Fanipääty

Kyllä tuo fanikatsomon siirto päätyyn oli virheellinen päätös. Nyt fanit ovat hajallaan ympäri hallia. Tähän tulisi ensikaudeksi saada muutos. Pelataan sitten liigassa tai Mestiksessä. Nyt tilaane on vähän pliisu ja väritön kun fanikatsomossa on vain noin 10-20 tosifania. Pelin seuraaminen päätykatsomosta ei houkuttele meitä "vanhempia" faneja. Fanikatsomo tulisi selkeästi erottaa muusta katsomosta ja sinne pääsisi vain Rebelsin jäsen!
 

Eesau_65

Jäsen
Suosikkijoukkue
TuTo
Onko tänään jotain uutisia tulossa? TUTO twitter tunti sitten puhuu kello 12 olevasta lehdistön tapaamisesta. Mitään erikoista huhua ei ole ollut liikkeellä. Outoa.
 

Toveri -82

Jäsen
Suosikkijoukkue
TUTO, HPK, ManU & #42 Lada Laatikainen
Onko tänään jotain uutisia tulossa? TUTO twitter tunti sitten puhuu kello 12 olevasta lehdistön tapaamisesta. Mitään erikoista huhua ei ole ollut liikkeellä. Outoa.

Eiköhän tämä ole vaan sellainen tavallinen pre-game tilaisuus? Ika, Palonen ja Rutanen ovat edustamassa.
 

Eesau_65

Jäsen
Suosikkijoukkue
TuTo
Tuossa kun muut joukkueet ovat ilmoittaneet harjoitusotteluitaan, niin odotellin mitä TUTO Hockey tekee.

Nyt siis Porin Ässät ilmoittanut harjoitusottelusta TUTO Hockey:n kanssa.

Kyllä minusta myös TUTO:n olisi ihan hyvä omilla sivuillaan mainita tällaisesta.

Ei varmaan kovin iso homma olisi ollut.

27. elokuuta Ässät - TuTo, Astora areena Pori
 

TF-79

Jäsen
Suosikkijoukkue
TUTO. Pekka Virran nakkipiirakat.
Vai mahtaisko olla niin, ettei TUTOn koko harjoitusohjelmaa ole vielä lyöty lukkoon?
Ei niitä kannattane julkistaa, ennenkuin kaikki harjoitusmatsit on sovittu.
 

Rosvoroope

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Tuossa kun muut joukkueet ovat ilmoittaneet harjoitusotteluitaan, niin odotellin mitä TUTO Hockey tekee.

Nyt siis Porin Ässät ilmoittanut harjoitusottelusta TUTO Hockey:n kanssa.

Kyllä minusta myös TUTO:n olisi ihan hyvä omilla sivuillaan mainita tällaisesta.

Ei varmaan kovin iso homma olisi ollut.

27. elokuuta Ässät - TuTo, Astora areena Pori

Ei olekaan kyse homman suuruudesta, vaan siitä, että haluamme julkaista koko otteluohjelman kerralla. Sisältäen sekä harjoitus- että runkosarjakauden ottelut.

Ja julkaisemme ne heti, kun pelipäivät ovat lyöty lukkoon.
 

Eesau_65

Jäsen
Suosikkijoukkue
TuTo
Pahoittelen taas kärsimäättömyytyäni. Olen väärä ihminen pyytämään tiedottamista, kun paikalle tuleminen on ainakin noina ajankohtina hankalaa. Tuo Lahden turnaus herätti kiinnostusta. Matka tulevasta asuinpaikkakunnasta on kyllä hankalan pitkä. Katsotaan.
 

Eesau_65

Jäsen
Suosikkijoukkue
TuTo
Nyt siis on vahvistunut, että yhteys tällä foorumilla toimistoon katkesi.

Kun TUTO ei liigssa ole, niin hyppy naapuriin tuo paikan sinne.

Ei vaan, onnea Rosvoroopelle naapuriin. Haasteet ja mahdollisuudet siellä ovat varmasti isommat.
 

Taccutucca

Jäsen
Suosikkijoukkue
Florida Panthers, TUTO Hockey, Atlético de Madrid
Onko tietoa näyttääkö Mauno taas tällä kaudella vierasmatseja?

Noh, tästä ei taida olla mitään vahvistettua tietoa, mutta ainakin Ravintola Mauno toimii Timo Pärssisen pääsponsorina ja tarjosi lippuja TuTo - KiVa -matsiin ilmaiseksi lounasasiakkaille viime perjantaina.
 

Oadie

Jäsen
Käykö tämä TS:n toimittaja mustavalko-Leppäsyrjä paikanpäällä ollenkaan TUTO:n peleissä vai etätyönä soittelee vain kommentit? Mielestäni tuossa ottelussa tapahtui muutakin Veli-Matti Vittasmäki. Peliittojen omituinen 1-0 maali, TUTO:n komea ohjausmaali, Moision ja Lehtosen vanhan liiton nyrkkitappelu.. Sen sijaan oli Ari Vuorta kuultu missä Vittasmäki pelaa ensi pelinsä. Jotain tasoa noihin juttuihin kun tuosta lehdestä tulee maksettuakin.
 
Käykö tämä TS:n toimittaja mustavalko-Leppäsyrjä paikanpäällä ollenkaan TUTO:n peleissä vai etätyönä soittelee vain kommentit? Mielestäni tuossa ottelussa tapahtui muutakin Veli-Matti Vittasmäki. Peliittojen omituinen 1-0 maali, TUTO:n komea ohjausmaali, Moision ja Lehtosen vanhan liiton nyrkkitappelu.. Sen sijaan oli Ari Vuorta kuultu missä Vittasmäki pelaa ensi pelinsä. Jotain tasoa noihin juttuihin kun tuosta lehdestä tulee maksettuakin.

Omasta mielestäni Jussi Leppäsyrjä kirjoittaa yleensä hyvinkin Tuto-myönteisesti ja paljon Tuto-asiaa myös Tuton tapahtumista kaukalon ulkopuolella.
Otetaan vaihtoehtoinen esimerkki: Joku Tuton pelaajista saa näyttöpaikan Liigassa. Vaikkapa TPS:ssa. Ja vaikkapa ensimmäinen liigapeli koskaan.
Ja jos vaikka pelaisi mainiosti, niin väitän, että asia saisi samanlaisen huomion, kuin Vittasmäen paluu lonkkaleikkauksen jälkeen.

...vai että Peliittojen 1. maalinkin analysointi olisi tärkeämpää...olipa se omituinen tai ei...;)

PS. Ollaan iloisia, että valtalehti on edes jollain tasolla kiinnostunut ja ainahan tilauksen voinee peruuttaa, Olnee melko kalliskin.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös