punaiset_lasit kirjoitti:
Niin Irlannissa kansa tottui kahdessa viikossa savuttomiin pubeihin.
- - -
Sanoi muuten noista raflojen ulkopuolelle rakennetuista tupakkapaikoista, että "great places to meet chicks".
- - -
Sattumoisin olen tämän asian kanssa joutunut tekemisiin, siis savuttomien ravintoloiden. Hyvä ystäväni, ravintola-alan ammattilainen, on ollut mukana kun on kartoitettu asiaan liittyviä seikkoja niissä maissa, joissa tupakointi on jo ravintoloissa kielletty.
Ruotsissa, Norjassa, Irlannissa ja Italiassa ainakin on nykyisin savuttelu ravintoloissa kielletty tyystin tykkänään. Tupakoitsijat on siirretty tupruttelemaan pois varsinaisista ravintolatiloista. Käytännössä he ovat siirtyneet ulko-oven ulkopuolelle, eli ravintolan ulkopuolelle kadun varrelle tuoppi kädessä spaddunsa imemään. Suomessa tällainen ei tule kysymykseen koska meikäläinen alkoholilainsäädäntö edellyttää, että alkoholia saa nauttia vain luvassa määritellyllä anniskelualueella. Ts. tuoppia ei voi viedä ravintolan ulko-ovesta ulos.
Jossain Italiassa ja ehkä Irlannissakin ongelma ei ole kovin suuri, koska talvisinkin ulkona voi käydä polttamassa eikä niissä maissa ole samanlaisia anniskelualuerajoituksia kuin Suomessa. Ruotsissa, Norjassa ja tulevaisuudessa Suomessa joudutaan pääosin menemään sellaiseen ratkaisuun että terassit ovat auki läpi vuoden. Satoi lunta tai paistoi aurinkoinen. PL:n havittelemat iskupaikat tulevat siis jatkossa olemaan näitä talviterasseja.
Ulkomailla ongelmat asian suhteen eivät olekaan suurissa kaupungeissa ja taajamissa. Niissä homma toimii ja mennään pykälien mukaan. Ongelmana ovat enemmänkin pikkukylien kuppilat, ts. suomalaisen näkemyksen mukaan paikalliset kylien keskikaljakuppilat. Menepä sanomaan 65-v. patulle joka ikänsä on Vesivehmaan kuppilassa klubisätkänsä pyöräytellyt keppanatuopposensa kera, että et sitten polta sitä sisällä.
Edittinä sen verran vielä, että mulle on sama poltetaanko ravintolassa eli ei. Itse en polta. Lisäksi vielä se pointti, että 76% ravintoloiden työntekijöistä polttaa itse, jolloin haittavaikutukset ns. ympäristösyistä ovat olemattomat.