Tupakka-gallup

  • 40 129
  • 327

polvipetteri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Itse en ole koskaan polttanut, mutta työkaverini touhuja olen seuraillut. Muutama vuosi sitten tämä yritti lopettaa nikotiinipurkan avulla. Kesti vissiin pari kuukautta se yritys. Sitten miekkonen tapasi uuden naisen erottuaan entisestä ja hetken kuluttua vaan yksinkertaisesti lopetti polttamisen ilman mitään laastareita tms. En tunne asiaa ts. riipppuvuuden muotoa tarkemmin, mutta mitä olen hänen kanssaan jutellut, kaikki vähentämiset, laastarit tms. pitävät vaan "kipinää vireillä" ja se seuraava rööki vaan odottaa ilmestymistään suuhun. Homma kerralla stoppiin. Omasta ajattelusta kaikki on kuulemma kiinni.
 

wapiz

Jäsen
Suosikkijoukkue
Artukaisten Rypistys
Sinistä Belemoonttia on tullut nyt kiskottua noin 15 vuotta ilman taukoa lukuun ottamatta helvetillisiä krapulapäiviä.
Nooh viime kesänä kävi mielessä että jos nyt ottais omaa itseänsä niskasta kiinni ja lopettais mutta sattuipa niin että alkoi 8 kuukauden rakennus projekti ja se katko jäi sitten haaveeksi just heti.... Tupruttelu kaksinkertaistui. Eipä voi sauhuttelu paremmalle maistua kun olet latonut 50 neliötä kattotiiliä, ottanut pari koffendaalia ja lämpötila about + 40 auringossa... perse katolle olutta siemaillen AAAH ja tupakkaa... Katotaan jos sitten tänä kesänä, NO eip taida onnistua vieläkään... Terassi tekemättä, laudotukset maalamatta ym.... No kyllä mää sitten kun nää projektit on ohi HEH ;)
 

Wolves

Jäsen
Jaaha, kessuttelu alkoi 15-vuotiaana eli polteltu on 11 vuotta. Ketju on seuraavanlainen:

Vihrea Barclay-->Camel-->Vihrea Marlboro Light-->Vihrea Marlboro-->Punainen Marlboro (tahan jumituttiin n. 5 vuodeksi) -->Punainen Smart, jota paraikaa poltellaan.

Perkele, aakkoset ei toimi ollenkaan. No tammosia naa koulun koneet valilla on.
 

CMX

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat, Detroit Red Wings, Kärpät, HIFK
Muutama Camel tulee kiskottua päivässä. Ehkä noin 10. Ja joskus saattaa olla muutamia päiviä taukoa etten polta lainkaan. Eli polttelen ajankuluksi lähinnä, vaikka myönnettäköön kyllä pienehkö riippuvuus kyseiseen tuotteeseen. Nykyään olen alkanut siirtyä punaiseen Smarttiin, koska sitä saa halvalla ja rahaahan ei koskaan ole liikaa.
Lisättäköön vielä se, että kaljanjuonti-iltoina tulee poltettua normaalia useampi tupakka. Cafe Creme -vaniljasikarin myönnän käryävän myös joskus. Se se vasta on herkkua, mutta kallista herkkua.
 

Tilatiili

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Metaani CH
Tupakin väärinkäyttö

CMäksä näyttäisi olevan itseni lisäksi ensimmäinen kohtuukäyttäjä tässä ketjussa. Nyt herätys! Pakkoko sitä on kiskoa kuin korsteeni tai sitten kiristellä kiukkuisena jossain lakossa ja pitää siitä meteliä. Opetelkaa polttelemaan sopivasti, noin 5 röökiä päivässä. Makuaisti ei merkittävästi turru, jokainen tupakki on pieni juhla ja terveys säilyy ennallaan. Mitä nyt mielenterveys hiukan kohoaa. Luin nimittäin kerran jostain lääkärilehdestä poimitun artikkelin, jossa todettiin, että tutkitusta ryhmästä 1-5 savuketta päivässä polttelevat eivät tilastollisesti eronneet mitenkään polttamattomien porukasta sairastelun suhteen. Mutta aijai kun noustiin askiin ja päälle. Fliptop.

Tässä teille tilastoa tähän asti vastanneista:

Ei koskaan 1kpl
Lopettanut 5kpl

1-5 tupakkia 1kpl
5-10 tupakkia 1kpl + minä (kaljottelu nostaa keskiarvon tänne)
11-15 tupakkia 2kpl
16-20 tupakkia 0kpl (kuka haluaa erottua, tässä sauma)
Askipuolitoista 3kpl
Kaksiaskia 1kpl ("perkeleesti" tarkoittanee tätä määrää)

Purkalla 1kpl
Nuuskalla 1kpl
Ja sitten oli vielä jokunen, näitä tuuripoltteli, joita ei pidä väheksyä.

Itse olen vienyt tämän kohtuutupakoitsijan roolini niin pitkälle, että polttelen kyseisen passelin määrän nimenomaan Fiksuja tai Onnekkaita kevytsavukkeita: Smartteja ja juhlissa Lucky Strikejä. Like-uutisissa Lucky Strike muuten voitti muuten taannoin markkinoiden vetävin iskelmätupakka -tittelin. Tyh!
 

Tilatiili

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Metaani CH
Amatööripolttaja

Viestin lähetti Juhku

Kauanko olet Tilatiili harrastellut tätä kohtuutupakointia?

14 vuotta, tosin 11 kuukautta Nummella käärittiin pariakymmentä sätkää päivässä, järkisyistä. Ja joskus pössytettiin sikaria kuusen juurella isona sotaherrana. Sinänsä epäilyssäsi "harrastelusta" olet oikeilla jäljillä, joku mortti mainitsi apukouluttaja-arvostelussa "Tilatiilen vetävän poskareita". Häh, eikös kuitenkin ensihenkäyksestä aiheutuva hyvänolontunteen kohaus läpi vartalon ja savun lempeä virtaus ulos sieraista aiheudu nimenomaan sen myrkyn kierrosta keuhkojen kautta, joten, lakki - päästä!

Harjoitus tekee mestarin ja näillä toistoilla esimerkiksi renkaan puhaltaminen toisen läpi jäänee ikuiseksi haaveeksi.
 

V-man

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Nyt olen ollut noin 7h ilman nuuskaa. Ei siinä mitään, olenhan monesti monta päivää ilman nikotiinia, joskus jopa viikkoja. Nyt vaan on siitä erikoinen päivä, että ihan oikeasti päätin tänään lopettaa nuuskan käytön. Kaverini lopetti vappuna nuuskaamisen 8v aktiivisen käytön jälkeen ja tyttökaverini lopetti röökaamisen viikko sitten. Nyt olisi otollinen aika lopettaa kun ei tarvitsisi olla yksin vieroitusoireiden kanssa.

Baaritupakoinnista: Monet kavereistani, jotka "eivät polttaneet paljon" lukio-/amitsuaikoina ovat nykyään melkoisia korsteeneja. Tietenkin poikkeuksiakin on, mutta yleensähän homma menee niin, että ihminen tupakoi satunnaisesti (lähinnä kännissä), sitten muutaman päivässä (ja voi olla pitkiäkin aikoja ilman), sitten menee pikkuaski päivässä ja vuosien päästä meneekin jo aski tai pari. Varmaan kaikkien mielestä tupakointi on ollut joskus aloitellessa hienoa, mutta sitten kun on krooninen yskä, niin ei se niin hienoa olekaan. Kuinka moni meistäkin on kuullut lauseen tyyliin "Minä voisin lopettaa vaikka nyt, mutta en näe siihen mitään hyvää syytä, kun tämä mun tupakointi on ihan hallinnassa". Siitä se lähtee, onnea matkaan!

Saa nähdä miten minun nuuskalakkoni käy.
 

V-man

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Tilannekatsaus 1

Reilu viikko takana ja ihan hyvin on mennyt. Kännissä tuli laitettua yksi pallo huuleen ja muutama tupakkakin taisi mennä, mutta arkena ei tee edes kovin pahasti mieli nuuskaa tahi tupakkaa. Kyllä tämä tästä. Suosittelen kaikille.
 

M@rko77

Jäsen
Suosikkijoukkue
LFC, FC Lahti ja Pelicans
Koskaan en ole polttanut enkä meinaa aloittaa. Se o jämpti! :o
 

Dick Slasher

Jäsen
Suosikkijoukkue
ÄSSÄT ♠
Tasan kuukausi takana. Viikkoon en ole jauhanut nikotiinipurkkaa enkä liimaillut laastareita tms. Viimeyönä kävin ostamassa punaisen mallun ja sytytin yhden, valtaisa morkkis iski heti, sitten kuitenkin heräsin. Eilen ja tänään on ollut aivan valtaisa nikkis, kumma juttu sinänsä, välillä tuntui jo kovin helpolta olla ilman.

Niin ja olutta on otettu, tosin lähiöpaarissa en ole käynyt.
 

The Hawks

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, FC Jazz, SBS Masku
Siis CMX on kohtuupolttaja. Minä vedän valkoista mallua/sinistä smarttia välillä pikkuaskin päivässä ja välillä olen ostamatta omaa askia pariin päivään. Pyydän vaan kavereilta jos nikot on sietämättömät. Eli olen aika lailla samanlainen savuttelija kuin CMX. Siinäkin mielessä että Cafe Cremen vaniljasikarit on kovaa tavaraa.

Humalassa poltan joskus askin joskus kaksi. Se on kovaa touhua. Riippuu paljon kyllä siitäkin kuinka kovassa jurrissa on.

V-man kirjoitti:

Baaritupakoinnista: Monet kavereistani, jotka "eivät polttaneet paljon" lukio-/amitsuaikoina ovat nykyään melkoisia korsteeneja. Tietenkin poikkeuksiakin on, mutta yleensähän homma menee niin, että ihminen tupakoi satunnaisesti (lähinnä kännissä), sitten muutaman päivässä (ja voi olla pitkiäkin aikoja ilman), sitten menee pikkuaski päivässä ja vuosien päästä meneekin jo aski tai pari. Varmaan kaikkien mielestä tupakointi on ollut joskus aloitellessa hienoa, mutta sitten kun on krooninen yskä, niin ei se niin hienoa olekaan. Kuinka moni meistäkin on kuullut lauseen tyyliin "Minä voisin lopettaa vaikka nyt, mutta en näe siihen mitään hyvää syytä, kun tämä mun tupakointi on ihan hallinnassa". Siitä se lähtee, onnea matkaan!

--

Tähän voin myös yhtyä. Tuo on aika normi kehityskäyrä kun röökiä vetää. Esimerkkejä löytyy minunkin kavereistani.
 

ruoto

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Real Madrid,Skellefteå AIK
Tänään kuukausi ilman! Ilman korvikkeita irti, välillä on tosin mieli tehnyt, mutta ei ole tullut sorruttua.
Olen huomannut hajuaistini parantuneen, tai ainakin tuntuu siltä. Futista pelatessa henki ei pihise enää niin paljoa kuin ennen ja räkiminen on loppunut! Muuta plussaa: vaatteet eivät haise tupakalle, krapulat eivät ole niin pahoja.. Rahaa ei ole kyllä säästynyt.
Jospa jatkaisi toisenkin kuukauden!:)
 

Kaiser Soze

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rontti's potatoes, whiners and wankers
Yskä lähtee yskimällä, nuha .......lla ja kessu kessuttelemalla ?

Kannampas minäkin korteni kekoon, koska olen ollut hieman vajaat kolme vuotta savuttomana.

Vihreää mallua ehdin kiskoa 14 vuotiaasta 28 vuotiaaksi askin päivässä tai kaksi parhaassa.

Monet kerrat tuli lopettamista yritettyä, aina huonoin tuloksin.
Sitten kävi niin, mitä ei ikinä oisi uskonut...

Kolmisen vuotta sitten vietimme jätkäpoikaelämää kaverin mökillä. Rattoisa reissumme kesti 4 päivää, josta olimme kuula jumissa 4 päivää.
Alkomaholin määrää oli valtaisa, kuten myös pöllienkin. Neljän juopottelupäivän aikana tuhosin 12 askia marlboroa, muutaman litran viinaa ja järkyttävän määrän lonkeroa, olutta ja siideriä.

Sunnuntaina ei sitten henki oikein tahtonut kulkea, hissi toimi ja viikon luontoääniä sai kuunnella vähän väliä pusikosta kun oksentelin pitkin matkaa Kuopiosta Turkuun.
Voitte uskoa että olin huonossa kunnossa...vieläkin kammottaa..

Noh, sunnuntaina sitten kun kotiin pääsin, kömmin sänkyyn ja nukuin kuten liskojen yönä nukutaan, about puoli tuntia.
Lakanat oli likomärkänä ja jätkä tärisi kuin horkassa. Mikään ei tahtonut pysyä sisällä ja närästys oli saatanallinen.

Maanantaiaamun sarastettua, varovaisesti aloittelin ruokintaa jogurtilla ja muilla vatsaa rauhoittavilla. Olo oli retkeen nähden lähes hyvä, joten ajattelimpa kipaista kauppaa ja hakea askin mallua, jos vaikka aamukahvin kanssa..

Yhdet henkoset.. ja sama saatanallinen olotila takaisin. Kuolema meinas tulla, pumppu takoi hullunlailla ja silmissä hämärsi…malluaski joutui vesihanan alle ja roskiin.

Sen jälkeen ei ole tupakkaa mieli tehnyt. Eikä tee !
Kaikin puolin en voisi tyytyväisempi olla. Se kesän haistaminen on oikeasti helvetin hieno juttu, närästäminen loppui, sormet ja varpaat eivät ole enää jäässä, ruoka maistuu hyvältä ja viikonlopulla hankittu krapula on vain kolmasosa entisestään.



Suosittelen kaikille lämpimästi samanlaista kuuria näin juhannuksen alla.
Siinä ois semmonen neljä päivää aikaa suorittaa omatoimista vieroittamista ;) ;)


Kaiser
 

bisnesman

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Poltin tupakkaa säännöllisen epäsäännöllisesti 11-12 vuotiaana.

Tupakointikierre loppui 12-vuotiaana kun sairastuin kuumeeseen ilmeisesti tupakoinnin takia. Pennun elimistö kun ei kovin hyvin kestä röökaamista. Meni siinä treffit kuumeen takia sivusuun ja tyttö ei uskonut että olin oikeasti sairas. Sittemmin tyttö voitti paikallisen missikisan ja arvatkaapa vituttaako jälkeenpäin :(

Sen jälkeen poltin ennen ripari-ikää silloin tällöin, lähinnä kännissä.

Tätä nykyään polttelen ehkä n. 5 tupakkaa/vuosi, eli silloin kun joku tarjoaa tupakan ja tuntuu että nyt voisi vetää yhden röökin.

Faija poltti 35 vuotta kunnes 50v täytettyään heitti pois kokonaan.
Ollut nyt 3v ilman.
Kunnioitan faijaa siitä että pystyi lopettamaan noinkin pitkän kierteen jälkeen.

Olihan ja onhan se vieläkin vähän outo olo, kun lähes kaikki muut menevät röökille ja itse sitten pyörin siinä mukana ilman röökiä.
Eipä silti, ei tee edes mieli. En ole riippuvainen. Onneksi.
 

Le Banner

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK täältä ikuisuuteen! 106-105 NYR
Vihreetä täälläkin on vedelty jo useampi vuosi(siis mallua) Pari kertaa lopetus/lakkoyrityksiä helvetin huonoin tuloksin. Ensi kerralla yritän hypnoosia..
 

Dick Slasher

Jäsen
Suosikkijoukkue
ÄSSÄT ♠
Ketjuun ilmoittautuneet,tosi henkilöt jotka voin palkita tuhkakupilla tammenlehvin:

1.Ruoto 1 kk ilman 3.6.02
2.juhku ilman 48 h 24.5.02
Ja ehdolla on:
3. v-man 7h ilman nuuskaa 24.5.02

Henkilökohtainen tilanne:
Mieli tekee vieläkin, niin myös röökiä. Jotta voisin toidistaa että kotona sipaistujen oluiden merkitys polttamattomuudelle on -0. Olen juonut 23plo punkkua(rypäle:Cbernet Savignong n.8€ viinejä, sekä tavoistani poiketen 6xkoff (normaalisti kuuluisi olla KARHU))

JanJ joka oli viime toukokuussa ollut polttamatta ei ole uskaltanut vastata tähän ketjuun joten painostan hänt yv:llä
 

JanJ

Jäsen
Re: Poltan, en, poltan, en sittenkään...

Viestin lähetti Dick Slasher
Miten JanJ, n. vuosi sitten olit ollut 12 pv lakossa/lopettaneena, tai niin ainakin kerroit jossakin ketjussa.

Jep, siihen se tupakointi loppui.
En ole savukkeen savuketta polttanut, enkä varmaan enää koskaan poltakaan.
 

Senior

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Re: Re: Poltan, en, poltan, en sittenkään...

Viestin lähetti JanJ


Jep, siihen se tupakointi loppui.
En ole savukkeen savuketta polttanut, enkä varmaan enää koskaan poltakaan.

Kokous-sikareita ei lasketa! Eihän;)

Itse ensimmäistä kertaa olen edes ajatellut lopettaa, kun näin tämän ketjun. Neuvottelen parhaillaan itseni kanssa.
 

JanJ

Jäsen
Re: Re: Re: Poltan, en, poltan, en sittenkään...

Viestin lähetti Senior


Kokous-sikareita ei lasketa! Eihän;)
Sitähän ei missään olosuhteissa vedetä henkeen.
Kiitos sikarista, oli maukasta!
 

Senior

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Sikaareista

Totta JanJ. Eihän hyvällä sikaarilla, oikealla hetkellä, ole mitään tekemistä tupakoinnin kanssa. Suomessa sikaarikulttuuri muutenkin taitaa olla kovin vaisua. Meillä se liitetään usein pelkkään brassailuun koko puuha.

Kuulin tuossa juuri, että esim Tallinnaan on avattu ravintola, jossa hyvän illallisen jälkeen voi siirtyä tummalla puulla ja nahkakalusteilla varustettuun 'sikaarihuoneeseen' viemään nautinnollinen ilta loppuun. Ei taida montaa vastaavaa olla Suomessa? Sääli.
 

mixu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
Tunnen monta naista jotka ovat lopettaneet heti kun ovat kuulleet odottavansa lasta eli kyllä se on ihan omasta halusta kiinni jos lopettaa eikä siinä mitään purukumeja tarvita.
Myös itse nuorena poltin mutta lopettamisessa ei ollut mitään vaikeuksia kun sen kerran päätti.
 

jta

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Viestin lähetti mixu
... kyllä se on ihan omasta halusta kiinni jos lopettaa eikä siinä mitään purukumeja tarvita.

Pikkuisen haluaisin kritisoida. Vaikka itsellesi lopettaminen olikin helppoa ei se ole sitä kaikille. Ihmiset ovat erilaisia ja osa jää koukkuun lujemmin kuin toiset. Itse lopetin purkan avulla, sillä katsoin helpommaksi ensin päästä eroon tupakoinnin tavasta (ruokasavut, taukotupakit jne.) ja sitten vasta opettaa elimistön irti nikotiinista. Eipähän tarvinnut tapella kuin yhtä addiktiota vastaan kerrallaan.

Oma lopetuksenikin sujui omasta mielestäni aika helposti, joten siinä suhteessa pidän itseäni varsin onnekkaana. Moni on samaisessa tehtävässä epäonnistunut.
 

JanJ

Jäsen
Re: Sikaareista

Viestin lähetti Senior
Kuulin tuossa juuri, että esim Tallinnaan on avattu ravintola, jossa hyvän illallisen jälkeen voi siirtyä tummalla puulla ja nahkakalusteilla varustettuun 'sikaarihuoneeseen' viemään nautinnollinen ilta loppuun. Ei taida montaa vastaavaa olla Suomessa? Sääli.
Ravintola 10th Floor muistaakseni yritti samaa joskus.

Muuten, joskus italialaisessa ravintolassa (California, USA) söin niin saakelin maukkaan vasikanleikkeen. Pistelin koko lihakokkareen, lisukkeineen ja vielä jokaisen leipäpalan ja tomaatin ja salaatinkappaleen niin että pöydällä ei ollut mitään syötävää tai juotavaa. Tarjoilija kiitteli innostuneesti, ja sanoin että kiitokset myös kokille. Tarjoilija menikin heti keittiöön, kokki tuli myös moikkaamaan tyytyväistä asiakasta ja antoi jälkiruuaksi 10 dollarin sikarin. (eli veroineen suomessa about 20 euroa). Antoipa vielä sikarileikkurinkin muistoksi. Kyllä kelpasi nautiskella!
 

V-man

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Mites muiden lakot kestää?

Kohta kuukausi takana ja kaksi palloa nuuskaa olen käyttänyt koko lakon aikana. Nikaatista ei enään tietoakaan. Tsemppiä muillekkin!
 

narrimanaaja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Tänään kuukausi kulunut eikä tupakkaa ole mennyt yhtään kappaletta. Laastareita enkä purkkaa ole huomannut tarpellisiksi. Nyt ei enää edes tee suuremmin mieli poltella, hetkittäin moinen tuntuu jopa vastenmieliseltä. Tosin maukkaan pitsan tai hampurilaisen jälkeen kiusaus on vielä voimakas...

Baarissa on tullut oltua neljästi eikä sielläkään mitään ongelmia pysyä erossa tupakasta, ikävä haittapuoli on ollut normaalia heikommassa hermokontrollissa (sama myös selvin päin). Normaalisti kun kännissä on varsin lauhkea, on nyt ollut huomattavissa päinvastaista käytöstä. No, krapula on vaikuttanut kuitenkin miedommalta, eli jotain hyvää silläkin puolella.

Kiitokset vielä tämän ketjun alkuunpanijalle ja muillekin kirjoittajille, sillä tästä sain sytykkeen lopettaa tupakan polton.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös