Tupakka-gallup

  • 40 064
  • 327

ruoto

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Real Madrid,Skellefteå AIK
Lakko on jatkunut oikein hyvin!! Tänä juhannuksena ainoat savut mitkä vedän tulevat roihuavasta kokosta;)
Huomasin että olut maistuu nykyään paremmalta kuin tupakoidessa..

Edelleen negatiivisena seikkana tuon esille sen, että ruoto on hieman pyöristynyt, mutta nimimerkin vaihtoon ei onneksi tarvi vielä ryhtyä! Hyvät juhannukset kaikille!
 

Keynet

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Viestin lähetti sopuli
Tietääkös kukaan, onko esim. nikotiinille olemassa jotain antabuksen tyylisiä ratkaisuja? Luulisi olevan melkoinen menestys lääkemarkkinoilla.


Toissa syksynä Kanadan reissulla eräs paikallinen kaveri kertoi lopettaneensa tupakanpolton jonkun uuden lääkkeen avulla. Lääke oli kuulemma alunperin masennuslääke, jonka sivuvaikutuksena tupakka alkoi maistumaan helvetin pahalle.
Tästähän lääkefirma oli sitten kehittänyt "antabuksen" pelkästään avittamaan röökistä luopumista.

Toimii kuulemma siten, että lääkettä aletaan syömään ja poltetaan tupakkaa ihan normaalisti. Pikkuhiljaa päivien ja viikkojen kuluessa rööki rupeaa maistumaan kompostille, jolloin lopettaminen lienee helppoa?
Lääkkeen syömistä tulee jatkaa joitain viikkoja lopettamisen jälkeen (tottakai lääkefirma niin väittää, vaikka siitä ei hyötyä olisikaan).
Toimii kuulemma loistavasti. Itse en moiseen silti taitaisi ryhtyä, vaikka röökiä onkin tullut vedettyä hiukka yli 20 vuotta.
Ja lopettaminen tietenkin mielessä koko ajan.

Eiköhän tuo ole suomenkin markkinoille joskus tulossa, jos lääkkeen sivuvaikutukset jäävät tupakoinnin haittoja pienemmiksi ;)
 

JanJ

Jäsen
Kaurismäellä on ongelma

Katsokaapa päivän Iltalehti.
Kaurismäki se vasta pössytteleekin.

Mestariohjaaja polttaa jopa kymmenen askia päivässä
Ohjaajan sanotaan kovasti pinnistämällä pystyvän rajoittamaan tupakoinnin kahteen askiin päivässä, mutta "jos hänellä on vähänkin töihin liittyvää säpinää, päiväkulutus nousee heti 6-8 toppaan". Pahimmillaan Kaurismäen kerrotaan polttaneen peräti 12 askia "yksillä jalkeilla".
lähde: Iltalehti / Jarmo Luuppala 25.06.2002
 

ervatsalo

Jäsen
Suosikkijoukkue
ХПК ja Tuukka "T-73" Mäkelä
Lievä tervakeuhko

Niin, näyttää todellakin siltä että yhdellä Kaurismäen ysköksellä tervaisi Sulkavan seurakunnan kirkkoveneen soutajineen päivineen.

Täältä tähän
 

JVR

Jäsen
Suosikkijoukkue
NY Rangers
Tupakoin ainoastaan humalassa ja kalassa:eek: heh heh...eli tupakoin aika usein;)
 

Kidd

Jäsen
Suosikkijoukkue
Alaska Aces
Jaa-a. Huomenna sitten pitäisi Kiddin perheen lopettaa tupakointi. Olen yrittänyt valmentaa ruumistani tulevaan koitokseen vähentämällä polttelua noin kuuteen-kahdeksaan röökiin päivässä, ja aamun ensimmäiset olen yrittänyt siirtää puoleen päivään. Ainoa huonompi juttu aamusavujen siirrossa on se, että aamun kulkee kuin pilvissä, ja minusta tulee mumiseva idiootti.

No anyway, vaimokin kokeilee lopettamista, jota kyllä näin kahden kesken hieman epäilen. Toivottavasti muijan päätös pitää, sillä silloin pitää minunkin.

Lähtis röökille.
 
Suosikkijoukkue
JYP
mr Penkkiurheilija on seurannut tätäkin ketjua mielenkiinnolla (0man ja muiden suosikkijoukkueiden ohella). Olen nyt ollut n. 3kk polttamatta nk. ehkäisypillereiden avulla (Nicorette Microtabs) ja se onneton joka erehtyy sanomaan, että tupakoinnin lopettaminen on helppoa, tulkoon kokeilemaan sitä mun kropassa. En oikeastaan osaa sanoa mikä mut pitää kasassa ( ts. olemaan polttamatta) mutta prkl periksi en anna vaikka mikä tulisi. Jos ei muuta niin olenpahan esimerkki omalle pojalleni :) (toivottavasti hyvä sellainen )
 

jta

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Viestin lähetti Penkkiurheilija
... se onneton joka erehtyy sanomaan, että tupakoinnin lopettaminen on helppoa, tulkoon kokeilemaan sitä mun kropassa. ...

Sitähän minä olen myös koettanut tolkuttaa niille, jotka väittävät lopettamista helpoksi. Ikävin piirre tupakka addiktiossa on se, että siitä ei kait oikein koskaan pääse kokonaan eroon, vaan uudelleen polttamaan retkahtamisen riski on melkoinen.

Pari viikkoa sitten törmäsin vanhaan rippikoulukaveriini, joka viiden vuoden savuttomuuden jälkeen pössyttelee taas punaista mallua askin päivävauhtia. Enpähän ruvennut kaveria arvostelemaan kun muistelin omaa edellistä lopetusyritystäni, joka katkesi vajaan vuoden jälkeen.

...Jos ei muuta niin olenpahan esimerkki omalle pojalleni ...

Minunkin lopettamispäätökseeni vaikutti se, että poika alkoi osoittaa merkkejä sauhuttelun harjoittelusta. Onneksi poika on niin pihi, että ei omilla rahoillaan raaski tupakkia ostaa eikä minultakaan enää pääse "lainailemaan".

Nyt on mennyt sauhuttelematta jo yli 19 kuukautta. Eiköhän tämä tästä.
 

Janis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Itse olen tupakoinut ja varhais-nuoruudesta lähtien noin 8 vuotta siten, että pari askia töiden lomassa kärvähti leikiten. Sen jälkeen vielä jääkiekkoa pelatessani siirryin kaverieni esimerkkiä noudattaen nuuskankäyttöön. Kyllä muuten ensimmäinen nuuskamälli poskessa, aktiivisen tupakoinnin jälkeen, veti Janiksesta jalat alta ja ajattelin jo että jalat edelläkö täältä pukuhuoneesta lähdetään.
Vuoden verran pitelin ylähuulessani esteettisesti katsoen melko puoleensavetämättömän näköistä palleroa. Pikkuhiljaa nuuskaaminen alkoi suoraansanoen olla puistattava tapa (se haju on vieläkin nenässäni kuvottava) ja eräänä kauniina päivänä heitin lähes täysinäisen rasian roskiin ja vannotin itselleni ettei enää ikinä.... ja siirryin takaisin tupakoimaan. Nuuskaamisesta jäi niin epämiellyttävä kokemus, että se taisi vaikuttaa tupakointiinkiin tavalla, jota myöhemmin on ainoastaaan kiittäminen. Vuoden verran tupakoin ehkä enemmän epäsääänöllisesti kuin aiemmin ja pikku hiljaa lasi kuppi täyttyi siten, että lensi tupakka-askikin täysinäisenä roskikseen ja sinne se on jäänyt lopullisesti. 9 vuotta ilman tupakkaa.
Sen verran olen tinkinyt, että juhlan kunniaksi yhden sikarin vetäisen, vuositasolla ehkäpä kymmenkunta.

Ei sillä, etteikö lopettamisenjälkeen olisi ikinä mieli tehnyt, mutta olen itsestäni ainakin huomannut sen, että mieliteko ei riipu tupakan mausta vaan se on suoraan tilanneriippuvainen. Tuskallisimmat hetket ovat vieläkin ruuan päätteeksi, kahvin jatkeeksi taikka ulkona jonkinsortin peukaloinnin lomassa vedetyt paperossit. Näitä kaipaan edelleenkin ja väitän että tuossa suhteessa minusta on tullut tylsempi ihminen kuin ennen koska sosiaalinen kanssakäynti arkisissa asioissa on jäänyt auttamatta vähemmälle tupakkataukojen poistuessa kuvasta.
 
Suosikkijoukkue
JYP
Ja taas illan ratoksi asiaan.

Meitsillä on menossa kaiketi Kolmas ns. vakava tupakasta luopumisyritys (vakavaksi lasketaan oma, ei Vaimon tekemä päätös :D ).
Tällä hetkellä mua kuvottaa tupakan haju, mutta kuitenkin välillä on aivan hillittömiä mielitekoja (toi Janiksen kuvaama tilanneriippuvuus on aika hyvä vertailukohta). Mulle inhottavinta on huomata oma heikkoutensa, tietoisuus siitä että on lopun eläämäänsä tupakan orja, poltti tai ei. V...maista tässä on lähinnä se, että hyvin tietää mitä tupakka aiheuttaa (Vaimon isoisän keuhkolaajentuma jne...) ja siltikin kuvitella, että se ei koske minua ainakaan silloin kun ratkeaa vetämään tupakkaa uudestaan.

No joo, taas on yksi päivä tylsempänä ihmisenä takana :).
 

V-man

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Hyvimpä se minunkin nuuskalakkoni kesti... huoh!

Kuukausi meni ihan hyvin, mutta sitten päätin ostaa mökille lähtiessäni juhlan kunniaksi yhden purkin ja siitä se repesi. Tupakkaakin tulee polteltua silloin tällöin. Mites muilla?
 

polvipetteri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
EDIT: No höh, tuli sama viesti kahteen kertaan.
 
Viimeksi muokattu:

polvipetteri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Kuten sanottua, omat kokemukseni tästä elämän osa-alueesta ovat hyvin suppeat, eli kysyisin alan asiantuntijoilta yhtä asiaa:

Yks ukko tuossa Koskikeskuksen ulko-ovien edessä poltteli (tähän ovien edessä pössyttelyyn voisi puuttua räväkämminkin, mutta olkooon nyt tällä kertaa) pikkusikaria, joka tuoksui vaniljalle. Olen nähnyt noita kaupassa, ovat jotain Lilliput-Vanilla -merkkisiä tms. Mutta varsinainen kysymykseni kuuluu, maistuvatko ne jotenkin vanijalta, vai onko se maku sitä samaa hirvitystä? Ja selvennykseksi, vaihtohedot ovat vanilja tai hirvitys. Tiedän kyllä, että jonkun mielestä tupakan maku sinällään on hyvä.
 

V-man

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Yhtä hirveältä/hyvältä kuin normaalitkin sikarit. Ostin yhden tuollaisen sikarin tässä kesällä ja olihan siinä sellainen pikantti vaniljan maku, mutta jos ei pidä sikareista niin ei pidä sikareista. Maistamani sikari ei ollut pikkusikari vaan sellainen about pikkusormen vahvuinen. Ostin sen Hämeenkadun Stokkan lehtikaupasta. Se maksoi about 5€ kpl ja oli pakattu keltaiseen muoviin.

edit: Niin, niitä samaisia sikareita oli myös viskinmakuisina. Siis hyi *elvetti! Siinä on kaksi makua (viski + sikari) joista en pidä sitten alkuunkaan. Onkohan niillä valikoimassaan myöskin paskanmakuisia sikareita? Tai jos haluaisi haista mahdollisimman pahalle, niin valkosipulisikari olisi oiva valinta.
 
Viimeksi muokattu:

muaddib

Jäsen
Suosikkijoukkue
Mimosanherkät Itkupillit ja Setämiehet
Mitä juhlallisimmin ilmoitan tänään, juhlapäivän(?) kunniaksi, että tasan 4 kuukautta on oltu ilman tupakkaa. Ilman laastaria tasan 12 viikkoa.

Koville on välillä ottanut. Super-tupakkahimo-kohtausten väli on pidentynyt 10-16 tuntiin. Näillä mennään.

muaddib
 

BigRedBob

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Florida Panthers, Miami Heat, Trevor Gillies
Viimeisen kuukauden aikana olen polttanut, jos oikein muistan, vain yhden savukkeen. Pitäisiköhän lopettaa kokonaan, kun ei ole ollut mitään vaikeuksia olla polttamatta?

Ai niin, siihen kaatui se yritys. 17.9.
 

Ck

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Toronto Maple Leafs, NHL suomalaiset
Tänään (12.2.2003) minulla on aikomus lopettaa tupakoiminen. Aloitin röökin tupruttelun suhteellisen vanhana eli 16 vuotiaana. Sitä ennen käytin nuuskaa 2 vuotta, mutta pääsin siitä eroon. Ikävää siinä oli että melkein siltä seisomalta alkoi röökaus.

Nyt 8 vuotta myöhemmin yritän lopettamista nuuskan avulla. Kerran aikaisemmin olen lopettamista yrittänyt ja se tapahtui vuosi sitten. Pystyin olemaan 2 viikkoa ja ensimmäisen kerran kun lähdin dokaamaan niin silloin ratkesin. Silloinkin käytin nuuskaa "ehkäisyvälineenä".

Hirveätähän tämmöiset vieroitus kamppanjat on, mutta pakko yrittää koska henki ei kulje tarpeeksi ja olisi kiva joskus haistaa/maistaa jotain. Noin 1 toppa päivässä tahtia on tullu mentyä ja täytyy vaan toivoa että tähän pystyn. Nuuskan valitsin vieroitusaineeksi koska siinäkin on tapa ja nuuska on kuitenkin pienempi paha minusta.

Tätä kirjoittaessani olen ollut 2 tuntia tupakoimatta ja vieroitus oireet alkavat jo kolkutella ovella.

EDIT: Tää oli varmaan maailman lyhin röökilakko. Vedin äsken 2 röökiä putkeen ja meinasin oksentaa. Ei olis pitäny lukee näitä tekstejä ku alko saman tien tekemään mieli. Nyt alotan uudestaan ja toivon todellakin että pystyn tähän.
 
Viimeksi muokattu:

1900

Jäsen
Suosikkijoukkue
Arsenal ja Lahden Reipas
Täällä lopetetaan/yritetään lopettaa tupakointi

Kyllä!

Taas on tullut aika, jolloin on yritettävä päästä paperossista eroon. Muutaman kerran vuodessa on tullut yritettyä jos ei lopettamista, niin ainakin kessun vedon vähentämistä. Ja mikäs sen parempi aika yrittää lopetella kuin ryyppyjuhlien jälkeiset moraaliset krapulat ja niiden aiheuttamat ryhtiä pyttyyn-fibat.

Tänään on torstai ja tällä viikolla on tupakkia mennyt seuraavasti: maanantaina kaksi tupakkia, tiistai- ja keskiviikko-iltoina tuli yhdet jämät / ilta poltettua. Tänään ei ole tullut vielä kessuteltua ollenkaan.

Salmiakkia, purkkaa, aprikooseja ja kynsiä pitää syöpötellä, mutta ei tässä muuten hätiä mitiä. Jatketaan raportointia tärinän vaiettua ja katotaan, kuin äijän käy.
 

ervatsalo

Jäsen
Suosikkijoukkue
ХПК ja Tuukka "T-73" Mäkelä
Nikotiinipurkkakoukussa

Niin, itse olen lopettanut vakituisen tupakoinnin reilu kolme vuotta sitten. Hyvä minä. Humalassa ja erikoistilaisuuksissa tosin tulee polteltua ilman tunnontuskia.

Mutta, ei niin hyvää etteikö jotain pahaakin.

Nimittäin. Olen jäänyt pahasti koukkuun nikotiinipurkkaan, siis korostan tosi pahasti.

Nämä viattoman näköiset purkkatyynyt aiheuttavat pitkäaikaisessa käytössä suorastaan kolossaalisen riippuvuuden. Olen vetänyt noin kolme vuotta purkkaa, eikä loppua näy.

Purkan pirullisuus on siinä, että sitä voi vetää vaikka hautajaisissa ja ihan missä tahansa muualla paitsi ydinvoimalan valvotulla alueella.

Lääketehtaiden pitäisi kehittää jokin vieroitustuote purkka-addiktoituneille.

Toisaalta, on huomattava, että purkkaa syömällä terveysriskit jäävät olennaisesti pienemmäksi, hampaat pysyvät kunnossa ja leukaperistä tulee tyttölasten housuja kastelevan komeat.

Täältä tähän
 

timmi

Jäsen
Suosikkijoukkue
FoPS, Kärpät, FC Parta, Kansan Syvät Rivit, Oranje
Tupakoinnin vähennysoperaatio on menestyksekkäästi menossa. Eilen ei yhtään, tänään ei toistaiseksi yhtään, sitä edeltävinä päivinä pari/päivä, juhannuksena meni useampi (kyllä, alkoholilla oli osuutta asiaan).
Ei itseasiassa juuri minkäänlaisia oireita ole ollut, tosin nyt alkoi tulemaan kun asiaa rupesin ajattelemaan.

Kokonaankin lopettamista vois harkita, mutta ei vielä tänään. Huomenna pitää lähtä viikonlopuksi kaveriporukalla kalastelemaan, eikä tuolloin onnistu ilman syöpäkääryleitä oleminen (kyllä, alkoholilla tulee olemaan osuutta asiaan).
Ehkä jo ens viikolla...
 

TiE

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Barca
Tupakan polton lopettaminen on lapsellisen helppoa, tiedän itsekin monta ihmistä ketkä ovat lopettaneet jo ainakin kymmenen kertaa.
 

laituri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hockey Reipas, Charlestown Chiefs
Itselle tuo tupakan veto ja sen lopettaminenon melko helppo yhtälö. Eli menee suurinpiirtein näin. Poltin junnuna (siis 14-19 v) ja sitten päätin lopettaa. Ei ollut edes vaikeaa oikeasti. Se oli vaan sitten loppu. No sitten joku juhlapyhä muutaman vuoden polttamatta olon jälkeen ja taas poltettiin, mutta hyvin vähän ja aina silloin tällöin. No sitte loppu opiskelut ja oikeisiin töihin ja sitten meni taas röökiä se aski päivässä. Muutama vuosi tätä ja sitten päätös että nyt loopu. Toimi kuten ennenkin, ei ongelmia. No sitten lähtö ulkomaille reiluksi vuodeksi ja vähintää 2 askia päivässä, hyvin usein myös melkein kolmas. No eihän sitä kestä ja taas lopetus.
Nykyisen en ole lopettanut, mutta tupakointi liittyy usein mökkeilyyn ja alkoholiin joko samassa tai erikseen.

Eli jostain kumman syystä ei lopettaminen ole minulle vaikeaa, vaikka monen muun asian lopetaminen on. Olen siis melko tyytyväinen, voin poltaa jos haluan eikä jää siltä päälle.
 

tombraider

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Tuo nikotiinipurkan jauhaminen ei tosiaankaan ole hyväksi hampaille, sillä happohyökkäys on päällä koko päivän. Ainakaan Nicotinellissä ei ole Xylitolin pitoisuus muuhun makeutusaineeseen nähden tarpeeksi korkea, jotta se estäisi happohyökkäyksen. On se kumma miten Novartist ei ole tajunnut tuota yksinkertaista asiaa.

Aivan, itse olen ollut ilman noita maanmainioita kääryleitä noin pari kuukautta ja ilman olemisen helppous on päivästä kiinni. Välillä näkee pikku-ukkoja ja välillä menee laulaen, mutta hankalassa paikassa purkka/imeskelytabletti/inhalaattori auttaa kummasti. Kyllähän tupakointi on hieno asia, mutta sen myrkyllisyys pisti minut lopettamaan.

Parasta tupakoinnissa on ne hetket, kun saa pössytellä kaikessa rauhassa yksikseen. Esimerkiksi kunnon köyrimisen jälkeen menee ulos pihanurmikolle seisomaan paljain jaloin ja leka puolikovassa riipunnassa, niin tuona hetkenä tupakki on korvaamaton eikä siinä paljoakaan purkat auta.
 

1900

Jäsen
Suosikkijoukkue
Arsenal ja Lahden Reipas
Hyvin menee mutta menkööt.

Kohta on viikko mennyt ilman ainuttakaan henkosta. Eli viime keskiviikon jämät ovat tällä haavaa viimoset sauhut.

Pahimmat paikat tuli viime perjantaina Lahti-Rauma-Luopioinen automatkalla. Yleensä on ollut tapana, varsinkin pitkillä automatkoilla, tappaa tylsää ajelua ns. "tupakka-tauoilla" siinä ajaessa. Nyt niiden puute pisti hermoa hiukka kireelle. Ja piti mennä kyllä hampaat irvessä huoltoasemien ohi, jottei hairahdu sätkäostoksille.

Toinen paha paikka tuli sitten mökillä, kun lähdin uistelemaan ja korkkasin kaljapullon siinä veneen tuhdolla. Mutta onneksi olin mökillä yksin; eipä ollut edes mahdollisuuksia natsan hankintaan joten se vaan meni pois mielestä. Saatikka kun ei ollut edes ketään keltä pummata.

Edelleenkin salmiakki tuntuu auttavan hyvin noihin niksoihin. Aprikoosit piti jättää pois, niin hyviä kun ne ovatkin. Aiheuttavat meinaan meikäläiselle niin saatananmoisia pieru kohtauksia, että oksat pois. Emäntä ajoi jo parina yönä makuuhuoneesta pihalle, joten perseensaannin parantumiseksi ovat aprikoosit pannassa.
 

1900

Jäsen
Suosikkijoukkue
Arsenal ja Lahden Reipas
Yksinpuhelu jatkukoon.

Eli viime raportista ollaan edetty vajaat kaksi viikkoa ja homma jatkuu suht hyvin. Ainoa tahra kirkkaaseen kilpeen tuli viime lauantaina. Niin, silloinhan tuli lähdettyä kaljalle ja kuten arvata saattaa, silloin lipsuttiin hieman jalosta aatoksesta. Ei tullut itse askia ostettua mutta kavereitten tupakkeja tuli kessuteltua muutamia. Ja jämiä tuli ruinattua joka ainoolta jannulta, mutta ei kai vähä mitään?

Mutta selvistepäiten on juhannuksen jälkeen poltettu kaksi (2) tupakkaa joten suotakoon tuo pieni lipsuminen pöröpäissään.

Kattellaan taas miten homma etenee.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös