Tunnelma HIFK:n kotiotteluissa ja siihen liittyvät asiat

  • 1 067 954
  • 4 548

R.P.M. 12 000

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
En tiedä onko kyse vain henkilökohtaisesta hallusinaatiostani, mutta väittäisin tuota huudetun melko usein ainakin ysärin loppu - 2000-luvun alku -akselilla eli juuri silloin kun chänttikulttuuri alkoi varovaisesti kehittymään eteenpäin pelkästä "IFK *tap-tap-tap*" -kannustusesta.
Biiseistä, jotka eivät enää ole mukana, kaikkein nostalgisin mulle on se jollotus muistaakseni 98-mestaruuden jälkeen, jossa laulettiin vaan IFK:ta (IFK-ifk-IFK, / IFK-ifk-IFK / - IFK!). En sitä osaa kuvailla muuten kuin että taipui tuntikausien kestoiseksi - jos oikein muistan, edelsi sitä aikaa, jollon "Stadin Kingit" -porukka syntyi.

Se jäi yllättäen tosi nopeasti pois, mutta itsekseni sitä hyräilen aina silloin tällöin. Infantiili, mutta tällaiselle laulutaidottomalle sopivasti.
 

Frankie

Jäsen
Suosikkijoukkue
평양시 IFK, Philadelphia Flyers, Arsenal FC
Biiseistä, jotka eivät enää ole mukana, kaikkein nostalgisin mulle on se jollotus muistaakseni 98-mestaruuden jälkeen, jossa laulettiin vaan IFK:ta (IFK-ifk-IFK, / IFK-ifk-IFK / - IFK!). En sitä osaa kuvailla muuten kuin että taipui tuntikausien kestoiseksi - jos oikein muistan, edelsi sitä aikaa, jollon "Stadin Kingit" -porukka syntyi.
Tarkoitat varmaan sitä "jollotusta", joka alkoi aina ottelun viimeisillä minuuteilla, kun IFK oli käytännössä varmistanut tai varmistamassa voittonsa jälleen kerran tuolloin? Se oli kieltämättä huikeaa menoa.
 

Snakster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Näistä chanteista sanoisin, että minäkään en haluaisi kuulla Nordiksella mainittavan narreja tai klubia ihan sellaisista syistä, että tällaisen narriporukan olemassa olosta minä en ole millään tasolla tietoinen ja klubi sitten taas vaikuttaa ihan eri lajin piirissä. Eivät ole relevantteja tapahtuman kannalta millään tasolla.
 

McBean

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Bruins, Noutajat, Scarborough FC
Tarkoitat varmaan sitä "jollotusta", joka alkoi aina ottelun viimeisillä minuuteilla, kun IFK oli käytännössä varmistanut tai varmistamassa voittonsa jälleen kerran tuolloin? Se oli kieltämättä huikeaa menoa.

Tässä näyte tuosta jollotuksesta HIFK-HPK '99-vikan semin päätöshetkiltä. Katsomoäänienlaatu vanhoissa Hockey Nighteissa ei ollut ihan priimaa valitettavasti:



 

R.P.M. 12 000

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tässä näyte tuosta jollotuksesta HIFK-HPK '99-vikan semin päätöshetkiltä. Katsomoäänienlaatu vanhoissa Hockey Nighteissa ei ollut ihan priimaa valitettavasti:




Sehän se! Ja siinä oli näköjään vielä yksi sellainen kysyvämpi IFK ennen viimeistä statement-IFK:ta.

(Jollotus vaikuttaa muuten pätevältä suomennokselta sille teennäiselle chantti-sanalle. Koska lauluahan se ei ole, muttei kyllä pelkkää avointa huutoakaan.)
 

Helsingforce

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK ilman Ville Peltosta ja Tobias Salmelaista
Kirjoitin tässä lennosta simppelin chantin.

Voidaan laulaa ruotsiksi, suomeksi, tai kummallakin kielellä:

Röda... Kämpa på röda! Allihopa... tillsammans IFK!
Tähti... Tähti ja kilpi! Stadin ylpeys... on aina IFK!



Melodia "vamos, vamos chilenos, esta noche, tenemos que ganar" yleisön mylvintänä

tai hieman selkeämmin studionauhoituksena



Voidaan laulaa vuorotellen ruotsiksi ja suomeksi, tai joskus suomeksi ja joskus ruotsiksi. Tai sitten niin, että vaikka tuota kämpa påta kun jengi tarvitsee tsemppiä, vuorostaan tähteä ja kilpeä kun yleisössä on hiljaista. Tai sitten yhtä riviä jatkuvasti, kunnes laulaminen alkaa laantua, ja siinä vaiheessa vaihdetaan kieltä.

Röda... Kämpa på röda! Allihopa... tillsammans IFK!
Tähti... Tähti ja kilpi! Stadin ylpeys... on aina IFK!
 
Viimeksi muokattu:

stadinjätkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ja näin palattiin maanpinnalle. Maasta taivaaseen kehutut kingit loisti suurella osaa poissaolollaan ja nekin ketä olivat oli ihan hiljaa. Ehkä paskin tunnelma sitten jonku 3 vuoden takaisin chl pelin sitä puolalaista kyläjengiä vastaan.
Jumalauta tepsi vastassa ja ketään ei kiinnosta. Mitenköhän officella ajateltiin saada yleisö takaisin.
 

Schwein

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Ja näin palattiin maanpinnalle. Maasta taivaaseen kehutut kingit loisti suurella osaa poissaolollaan ja nekin ketä olivat oli ihan hiljaa. Ehkä paskin tunnelma sitten jonku 3 vuoden takaisin chl pelin sitä puolalaista kyläjengiä vastaan.
Jumalauta tepsi vastassa ja ketään ei kiinnosta. Mitenköhän officella ajateltiin saada yleisö takaisin.

Vaisun tunnelman kuuli hyvin myös television välityksellä.

Yleisön saa takaisin kun alkaa tehdä maaleja ja voittaa näitä pelejä. Ei se sen kummempaa ole. Ai niin, se vaan ei ole ihan helppo toteuttaa.
 

stadinjätkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Selkeesti joo derbyvoiton jälkeistä krapulaa, ei ollut rumpua eikä edes megafonia. Sekä puoltyhjänä koko katsomo/kulmaus. Ehkä sitte tiistaina jukureita vastaan lähtee, heh.
 

demuz

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Derby darra? Hyvin mahdollisesti.

Selkeesti homman kanssa on kuitenkin aktivoitu, sometileillä jaetaan ristiin lätkää ja fudista - siitä pakko antaa propsit asiaan kuuluville tahoille.

Matsin aikana kelasin asiaa vähän raflaavammin, mutta vesisuihku Nordiksen ovilta lähtiessä hieman viilensi päätäni.

Tämä päivä toimi helvetin hyvänä esimerkkinä siitä minkä ero Kingit Nordiksen tunnelmaan voikaan tehdä. Jos meidän Head Coach Peltonen toteaa Sport matsin jälkeen, että saatiin valtavasti energiaa faneista ja hyvä tunnelma oli tärkeänä osana myös pelaajien mielestä, niin oishan se nyt ihan saatanan tyhmää jos office & co ei ottais tästä koppia ja tekis kaikkensa, että tuolla olisi aina Kingejä pitämässä meteliä.
 

R.P.M. 12 000

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
No mä just matsissa mietin, että saa lätkä olla varuillaan näiden uusien junnujen kanssa - ja miksei vähän vanhempien. Kun joku IFK-herätyksen saanut skloddi käy kerran futismatsissa Klackenissa, ei toi Nordis tunnu kovin innostavalta jutulta. Oma Stondiksessa kausarilla laulava teinikundi lähti ekaan futismatsiinsa tuplapäivänä Mariehamnia vastaan ja sitten se jo pyys ihan itse Derbyyn. Nyt se oli Nordiksella, että blääh, eihän täällä kukaan laula tai huuda. Saati soihduta tai tee muutakaan jännää.

Näin vanhemman katsojan silmin on hupaisa ristiriita myös se, että vaikka lajina lätkä sykähdyttää enemmän, näitä runkosarjamatseja on sen verran nähnyt ja jo niiden määrän vuoksi ne ovat panokseltaan liki yhtä tyhjän kanssa samaan aikaan kun futiksessa on panos nyt jokaisessa matsissa maksimaalinen. Tappio siellä vityuttaa, lätkässä ei yhtään, jos suoraan sanon. Erikoinen juttu - en olisi kuvitellut innostuvani eurooppalaisesta futiksesta näin paljoa, mutta se IFK ja se tunnelma.

Derbykrapula oli aistittavissa selvästi fanikatsomossa, kun eilen oli niin stydi meno, mutta itse kun istuin f2ssa, siellä ei edes taputettu - eikä ne vieruskaverit kyllä olleet eilen matsissa. Uskomattoman solidi, seesteinen tunnelma...
 

AllBehind

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tietääkö joku tarkempaa syytä miksi Kingit ei ole vuosiin käynyt nordiksella kun satunnaisesti pitämässä tunnelmaa katossa? Onko taustalla jotain vitutusta kränää yms?
Muistan vielä ajat kun E9 katsomossa oli joka pelissä kunnon bileet ja tietenkin myös B2 katsomossa.
 

Battlefield

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tietääkö joku tarkempaa syytä miksi Kingit ei ole vuosiin käynyt nordiksella kun satunnaisesti pitämässä tunnelmaa katossa? Onko taustalla jotain vitutusta kränää yms?
Muistan vielä ajat kun E9 katsomossa oli joka pelissä kunnon bileet ja tietenkin myös B2 katsomossa.
Eiköhän syy löydy kombinaatiosta Narrit lähti-liigasta ja Fudis IFK nousi pääsarjatasolle.
 

stadinjätkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tietääkö joku tarkempaa syytä miksi Kingit ei ole vuosiin käynyt nordiksella kun satunnaisesti pitämässä tunnelmaa katossa? Onko taustalla jotain vitutusta kränää yms?
Muistan vielä ajat kun E9 katsomossa oli joka pelissä kunnon bileet ja tietenkin myös B2 katsomossa.
Ei oo ikinä auennu mulle tämä, varmaan vain kiinnostuksen puute lätkää kohtaan. Playoffeissa kuitenkin aina mukana, eli syttyvät lopulta.
Toivotaan että oli vain ohipeli, ja tiistaina ovat taas mukana. Muuten menee homma vaikeeksi. Kyllä siellä tänäänkin jengi piti ääntä, propsit siitä mutta kun seistään noin väljästi laajalla alueella eikä kukaan oikein kunnolla organisoi toimintaa on tulos tässä. Rumpukin tekee oikeasti ihmeitä.
 

AllBehind

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ei oo ikinä auennu mulle tämä, varmaan vain kiinnostuksen puute lätkää kohtaan. Playoffeissa kuitenkin aina mukana, eli syttyvät lopulta.
Toivotaan että oli vain ohipeli, ja tiistaina ovat taas mukana. Muuten menee homma vaikeeksi. Kyllä siellä tänäänkin jengi piti ääntä, propsit siitä mutta kun seistään noin väljästi laajalla alueella eikä kukaan oikein kunnolla organisoi toimintaa on tulos tässä. Rumpukin tekee oikeasti ihmeitä.
Tämä vain huhupuhetta mitä olen kuullut, mutta eikös aikoinaan Fan Club halunnut irtautua Kingien "riehumisesta" ja oli pientä kränää näiden välillä?
Korjatkaa ihmeessä jos olen väärässä, näin olen vain aikoinaan kuullut.
Onhan meininki oikeastaan Playoffeja lukuunottamatta ero kuin yö ja päivä nykypäivän, ja 10-20v aikaisen meiningin hallissa.
 

stadinjätkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tämä vain huhupuhetta mitä olen kuullut, mutta eikös aikoinaan Fan Club halunnut irtautua Kingien "riehumisesta" ja oli pientä kränää näiden välillä?
Korjatkaa ihmeessä jos olen väärässä, näin olen vain aikoinaan kuullut.
Onhan meininki oikeastaan Playoffeja lukuunottamatta ero kuin yö ja päivä nykypäivän, ja 10-20v aikaisen meiningin hallissa.
Oikeilla jäljillä oot. Tavallaan tuon myös ymmärtää sillä onhan kingit joskus olleet otsikoissa väkivallan takia ja täälläkin monet tahtoi irtisanoutua huora-chanteista. Mun käsityksen mukaan nyt toi kränä on ehkä selvitetty ja ainakin tää uus jengi supportrar helsingfors on hyvää pataa fanclubin kans. En edes tiedä et mikä stadin kingien ja tän supportrar helsingforsin ero nykyään on, kun tää nuorempi jengi capoilee myös futiksessa eli pieni vallanvaihto on ehkä tapahtunu.
Ylipäätään kaikki tällänen turha kinastelu eri faniryhmien välillä on tosi perseestä. Toivottavasti siitä on päästy.
 

demuz

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tämä vain huhupuhetta mitä olen kuullut, mutta eikös aikoinaan Fan Club halunnut irtautua Kingien "riehumisesta" ja oli pientä kränää näiden välillä?
Korjatkaa ihmeessä jos olen väärässä, näin olen vain aikoinaan kuullut.
Onhan meininki oikeastaan Playoffeja lukuunottamatta ero kuin yö ja päivä nykypäivän, ja 10-20v aikaisen meiningin hallissa.
Kränää taisi tulla siitä, että kuka "johtaa" porukkaa. Riehumisesta irtaantumisesta en osaa sanoa.
 

Hattu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Suosikkijoukkue
HIFK
Bättre Folkin piti päästä ostamaan matsilippuja jo klo 14 alkaen, mutta eipä toimi ainakaan meikäläisellä. Onnistuuko muilla?
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös