Tämä on varsin totta. Fanipäädyssä tietyllä tapaa keskitytään pitämään itse ääntä ja viihtymään itse. Tämä näkyy monissa chanteissa, jotka ovat liian monimutkaisia levitäkseen paljon niitä lohkoja pidemmälle. Oma kausarini on ollut aina tuolla kulmassa ja pääosin siellä onkin hyvä meno. Toisinaan käyn muissa lohkoissa eri erien aikana katsomassa peliä, ja ääni ei vain yksinkertaisesti kanna muihin osiin heti, kun alkaa jokin laulu kannustushuutojen sijaan. Tämä toki johtuu osin myös fanikulman sijainnista juuri siellä kulmassa, mutta toisaalta myös siitä, että se laulaminen ei maistu suuremmalle osalle ja näin ollen äänenpaine jää vähäisemmäksi. Yksinkertaisiin kannustuksiin on matalampi kynnys lähteä mukaan.
Silti molempia tarvitaan. En mä halua mitään NHL-meininkiä katsomoon (paitsi sen kaljan), jossa huudetaan mediakuution opastuksella ”Let’s go X, let’s go X”. En mä toisaalta halua sitäkään, että valtaosan pelistä jossain A2:ssa ei kuule muuta kuin satunnaisia kannustuksia ja jotain ”epämääräistä mölyä” fanikulmasta. Homma pitäisi saada jotenkin sellaiseen balanssiin, jossa sen perus tuularin on helppo lähteä kannatushuutoihin mukaan tuntematta olevansa ainoa huutaja omassa katsomolohkossaan. Ja silti, vaikka kannustaminen millään tavalla on jokaisen omalla vastuulla, niin kaikkia se vain ei nappaa; toiset tykkäävät vain katsoa peliä.
Suosittelen kaikille, jotka ääntä fanikatsomossa pitävät yllä, käymään myös muissa lohkoissa katsomassa ja kuuntelemassa sitä menoa. Siitä huudon keskeltä sitä ei oikeasti huomaa, minkälainen tunnelma muualla hallissa on. Antaisi vain hyvää perspektiiviä siitä, että jotain olisi ehkä hyvä muuttaa. Tarkoitus ei ole millään tavalla osoittaa sormella tai dissata fanikulman toimintaa, vaan enemmän avata sitä, miten asiat voidaan kokea; oma kupla ei kerro useinkaan koko totuutta. Ja vaikka itse pidän suurimman osan ajasta fanikulman toiminnasta, niin enemmän nauttisin siitä, että myös koko muu katsomo pääsisi helposti osalliseksi siitä. Ehkä vähän vähemmän epämääräisiä lauluja (joiden melodiasta tai osin edes sanoista mulla ei ole mitään hajua) ja vähän enemmän yksinkertaista kannustusta.