Tunnelma HIFK:n kotiotteluissa ja siihen liittyvät asiat

  • 1 080 271
  • 4 627

SOF1969

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, KKV
Voin avata toki, mutta ehkä mielummin täällä.

Viittasin siihen, että joku pitää näitä läpsyttelyjä jonain fanikulttuurina, vaikka näillä asioilla ei ole mitään tekemistä keskenään. Ja ne kerrat kun olen Nordiksella ollut ja lärpyttimet on jaettu, niin se teidän läpsyttely on ollut lähinnä epätahtista suhinaa.

Tämä viesti on yksinkertaisesti niin absurdia settiä, että en oikein tiedä mitä sanoisin. Totean vaan että itse olen kohdannut läpsyttimiä vain kerran Nordiksella, joskus todella kauan sitten, mutta sehän ei ollut kovin onnistunut kokeilu, koska se aiheutti siivoojille töitä kun ne revittiin.

Sen sijaan kahtena ekana KHL-kaudella kävin katsomassa yhdet matsit Ilmalassa, jossa se muovin läiske oli todella hirveää.
 

Sämppäri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Sen sijaan kahtena ekana KHL-kaudella kävin katsomassa yhdet matsit Ilmalassa, jossa se muovin läiske oli todella hirveää.
Parempi sekin muovin läiske, kuin hiljainen ja hengetön Jäähalli. Arenalla suurin osa katsojista sentäs kannustaa ja luo tunnelmaa peleihin. Eteläpääty tottakai edellä ilman läpysköitä, mutta jos muukin halli saadaan sillä luomaan fiilistä, että annetaan heille muoviläpyskät käteen, niin be my guest.

Se paljon puhuttu tunne on kyllä puuttunut katsomosta ja kentältä, kun noita Liiga-pelejä on käynyt vilkuilemassa nykyisin. Kai se on sitten jossain samassa piilossa, kun ne läpsyttimetkin. Tai sitten Jokerit vei sen mukanaan.

Oon nimittäin ollut joskus Nordiksella kun siellä on ollut tunnelmaa. Mutta ilmeisesti katsomokulttuurikin on taantunut sarjan mukana.

Tämä tottakai kaikella rakkaudella.
 

HOOLIGAN_

Jäsen
Suosikkijoukkue
Avtomobilist, SUOMI, 1923 (1897)
Eihän desibelimäärä ole sama asia kuin tunnelma, vai pitäisikö joka halliin kaikille katsojille jakaa vaikka kattilan kannet ja niitä hakataan kiimassa sekä päämärkänä? Melua ja ääntä siitä ainakin tulisi. Tosin tunnelman kanssa minusta sillä ei ole mitään tekemistä.

kuin hiljainen ja hengetön Jäähalli. .

Se paljon puhuttu tunne on kyllä puuttunut katsomosta ja kentältä

Mutta ilmeisesti katsomokulttuurikin on taantunut sarjan mukana.

Tämä tottakai kaikella rakkaudella.
Puhutko nyt jaffalasta ja jokerit kannattajista? nämä lauseet nimittäin sopisi siihen täydellisesti. Jokereilla oli joskus Suomen paras kannattajaryhmä ja tunnelma peleissä, mutta kyllä KHL siirto tappoi tuon. On itseasiassa todella surullista käydä seuraamassa Jokereiden kotipeliä ja tajuta miten iso kontrasti liiga-ajan ja nyt KHL-Jokereiden peleissä on nimenomaan tunnelman tasolla ja liiga-ajan eduksi. Suomen jääkiekkokatsomoiden paras tunnelma kun on vaihtunut hengettömäksi ja hiljaiseksi kirkoksi.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: WPK

Useful Idiot

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Pakko nyt tulla mainitsemaan että sen verran kun tänäänkin tätä puolta on seurannut, niin ei uskoisi että HIFK on niin HMV, mitä Jatkoajan äänestys antaa ymmärtää. Hymiö.
 

Sämppäri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
On itseasiassa todella surullista käydä seuraamassa Jokereiden kotipeliä ja tajuta miten iso kontrasti liiga-ajan ja nyt KHL-Jokereiden peleissä on nimenomaan tunnelman tasolla ja liiga-ajan eduksi.
Tämäkin on se yleinen palstatotuus varsinkin muiden keskuudessa. Joka on myös osittain virheellinen. Hommahan menee niin, että Liigassa Eteläpääty oli äänekkäämpi ja voimissaan, kun muu halli ei niinkään ollut mukana niin hyvin. KHL-aikana muu halli on paljon paremmin mukana pelissä. Johtuu myös siitä, että KHL:ssä ei ole nähty näitä numerolla 5 alkavia yleisömääriä, mitä Liiga-aikana nähtiin jopa pudotuspeleissä.

Se tästä off-topicista.
 

Sämppäri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Olisikohan @-Ville- sinulle antaa jotain faktaa näihin?
Hah. Aivan varmasti tulee puolueeton näkemys. Ja mistäpä hän voisi tietää, kun ei ole viime aikoina peleissäkään käynyt.

Tuota Nordiksen touhua mietin, että mitähän se on kun muutto suurempaan halliin tapahtuu. Katsomokulttuuriin pitää tulla iso muutos, että isoon halliin löytyy tunnelmaa.
 

HOOLIGAN_

Jäsen
Suosikkijoukkue
Avtomobilist, SUOMI, 1923 (1897)
Hah. Aivan varmasti tulee puolueeton näkemys. Ja mistäpä hän voisi tietää, kun ei ole viime aikoina peleissäkään käynyt.

Tuota Nordiksen touhua mietin, että mitähän se on kun muutto suurempaan halliin tapahtuu. Katsomokulttuuriin pitää tulla iso muutos, että isoon halliin löytyy tunnelmaa.
Sämpylä sinun kyllä kannattaisi olla huolissaan vain jaffalan olemattomasta tunnelmasta, jos jostakin.

Olet oikeassa siinä, että eteläpääty on nykyään paljon hiljaisempi kuin liiga-aikoina, mutta en ainakaan itse ole havainnut että muun katsomon äänen käyttö tunnelman luomiseksi olisi yhtään parempaa kuin liiga-aikoina. Väittäisin kyllä, että ei tuossakaan muu katsomo ole kertaakaan päässyt liiga-aikojen tasolle. En tosin ole kaikkia KHL-jokereiden kotipelejä nähnyt.
 

Walkin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Penguins
Niissä peleissä missä Stadin Kingit ovat olleet päätykatsomossa isolla joukolla laulamassa läpi matsin on ollut kyllä paras tunnelma mitä Suomessa jääkiekon saralla on missään hallissa koettu, harmi ettei näin ole kovin usein. Miksi ei?

Toivottavasti Helsinki Gardenissa nämä asiat ovat huomioitu paljon paremmin. Ainakin katsomon rakenteesta on kuulunut paljon positiivista, että se sopisi tunnelman luontiin paljon paremmin kuin kieltämättä ihan hieno ja moderni, mutta väljä jaffala läpsyttimineen.
 

Pekka Kaukalo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Stadi
Niissä peleissä missä Stadin Kingit ovat olleet päätykatsomossa isolla joukolla laulamassa läpi matsin on ollut kyllä paras tunnelma mitä Suomessa jääkiekon saralla on missään hallissa koettu, harmi ettei näin ole kovin usein. Miksi ei?

Toivottavasti Helsinki Gardenissa nämä asiat ovat huomioitu paljon paremmin. Ainakin katsomon rakenteesta on kuulunut paljon positiivista, että se sopisi tunnelman luontiin paljon paremmin kuin kieltämättä ihan hieno ja moderni, mutta väljä jaffala läpsyttimineen.
Vahva tämä. Taisi jopa olla CHL-peleissä meininkiä, kiitos futispuolen fanien.
 

EPK

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK
Nordiksen tunnelma on ajoittain vaisu, mutta tietyissä peleissä tunnelma on ollut viime kausilla myös helvetin hyvä, varsinkin useissa playoff matseissa.

Olen joskus aikoinaan joutunut duunin puolesta käymään Ilmalassa ja olen todella tyytyväinen siitä, että meillä kannatuskulttuuri on täysin päinvastaista. Toki Jokerien lähdettyä on tainnut muutama entinen narrifani siirtyä Nordikselle vittua ja apinaa huutamaan, mutta eipähän sentään lennä taskurahat jäälle, eikä huudeta jatkuvasti huoraa, pissaa ja muuta lapsellista.
 

McBean

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Bruins, Noutajat, Scarborough FC
Nordiksen tunnelma on ajoittain vaisu, mutta tietyissä peleissä tunnelma on ollut viime kausilla myös helvetin hyvä, varsinkin useissa playoff matseissa.

Mielestäni Nordiksen suurin ongelma on, että kannustus on keskittynyt vahvasti vain fanikulmaan. Silloin kun muukin halli lähtee mukaan, tunnelma on huikea. Chantit jää yleensä lähinnä fanikulman jutuiksi. Muu halli lähtee parhaiten mukaan perus-IFK-huutoihin ja "Toinen puoli.."-meininkiin.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: EPK

Pekka Kaukalo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Stadi
Mielestäni Nordiksen suurin ongelma on, että kannustus on keskittynyt vahvasti vain fanikulmaan. Silloin kun muukin halli lähtee mukaan, tunnelma on huikea. Chantit jää yleensä lähinnä fanikulman jutuiksi. Muu halli lähtee parhaiten mukaan perus-IFK-huutoihin ja "Toinen puoli.."-meininkiin.
Jep, tämän huomaa kun istuu välillä toisella puolella hallia. Itse käyn paljon korruptiolipuilla katsomassa pelejä ja paikat ovat yrityksistä riippumatta erinomaisia. Mutta kyllä petoklubin C-katsomolipuilla fiilis on täysin eri kuin "vastakkaisella puolella" lähempänä vierasfaneja. Toki pyrin huutamaan äänen käheäksi olin sitten missä tahansa.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Ensi kaudella on tunnelmassa tekemistä. Visioimaan vaan vastaavaa kun oli siinä JVG:n vappukonsertissa, porukka voi kotisohvalta painella taputuksia ja ne kuuluu/näkyy hallilla. :)

Noin yleisesti yllä oleva pitää vahvasti paikkaansa, fanikulma on pitänyt hyvin ääntä, mitä enemmän porukkaa ja tärkeämpi peli se ääni ikään kuin laajenee siitä lähikatsomoihin. Pleijareissa parhaimmillaan hurmos on koko hallissa.
 

444

Jäsen
Mielestäni Nordiksen suurin ongelma on, että kannustus on keskittynyt vahvasti vain fanikulmaan. Silloin kun muukin halli lähtee mukaan, tunnelma on huikea. Chantit jää yleensä lähinnä fanikulman jutuiksi. Muu halli lähtee parhaiten mukaan perus-IFK-huutoihin ja "Toinen puoli.."-meininkiin.
Tämä on varsin totta. Fanipäädyssä tietyllä tapaa keskitytään pitämään itse ääntä ja viihtymään itse. Tämä näkyy monissa chanteissa, jotka ovat liian monimutkaisia levitäkseen paljon niitä lohkoja pidemmälle. Oma kausarini on ollut aina tuolla kulmassa ja pääosin siellä onkin hyvä meno. Toisinaan käyn muissa lohkoissa eri erien aikana katsomassa peliä, ja ääni ei vain yksinkertaisesti kanna muihin osiin heti, kun alkaa jokin laulu kannustushuutojen sijaan. Tämä toki johtuu osin myös fanikulman sijainnista juuri siellä kulmassa, mutta toisaalta myös siitä, että se laulaminen ei maistu suuremmalle osalle ja näin ollen äänenpaine jää vähäisemmäksi. Yksinkertaisiin kannustuksiin on matalampi kynnys lähteä mukaan.

Silti molempia tarvitaan. En mä halua mitään NHL-meininkiä katsomoon (paitsi sen kaljan), jossa huudetaan mediakuution opastuksella ”Let’s go X, let’s go X”. En mä toisaalta halua sitäkään, että valtaosan pelistä jossain A2:ssa ei kuule muuta kuin satunnaisia kannustuksia ja jotain ”epämääräistä mölyä” fanikulmasta. Homma pitäisi saada jotenkin sellaiseen balanssiin, jossa sen perus tuularin on helppo lähteä kannatushuutoihin mukaan tuntematta olevansa ainoa huutaja omassa katsomolohkossaan. Ja silti, vaikka kannustaminen millään tavalla on jokaisen omalla vastuulla, niin kaikkia se vain ei nappaa; toiset tykkäävät vain katsoa peliä.

Suosittelen kaikille, jotka ääntä fanikatsomossa pitävät yllä, käymään myös muissa lohkoissa katsomassa ja kuuntelemassa sitä menoa. Siitä huudon keskeltä sitä ei oikeasti huomaa, minkälainen tunnelma muualla hallissa on. Antaisi vain hyvää perspektiiviä siitä, että jotain olisi ehkä hyvä muuttaa. Tarkoitus ei ole millään tavalla osoittaa sormella tai dissata fanikulman toimintaa, vaan enemmän avata sitä, miten asiat voidaan kokea; oma kupla ei kerro useinkaan koko totuutta. Ja vaikka itse pidän suurimman osan ajasta fanikulman toiminnasta, niin enemmän nauttisin siitä, että myös koko muu katsomo pääsisi helposti osalliseksi siitä. Ehkä vähän vähemmän epämääräisiä lauluja (joiden melodiasta tai osin edes sanoista mulla ei ole mitään hajua) ja vähän enemmän yksinkertaista kannustusta.
 

Sp#16

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK aina välillä, EPS jalkapallo
Tämä on varsin totta. Fanipäädyssä tietyllä tapaa keskitytään pitämään itse ääntä ja viihtymään itse. Tämä näkyy monissa chanteissa, jotka ovat liian monimutkaisia levitäkseen paljon niitä lohkoja pidemmälle. Oma kausarini on ollut aina tuolla kulmassa ja pääosin siellä onkin hyvä meno. Toisinaan käyn muissa lohkoissa eri erien aikana katsomassa peliä, ja ääni ei vain yksinkertaisesti kanna muihin osiin heti, kun alkaa jokin laulu kannustushuutojen sijaan. Tämä toki johtuu osin myös fanikulman sijainnista juuri siellä kulmassa, mutta toisaalta myös siitä, että se laulaminen ei maistu suuremmalle osalle ja näin ollen äänenpaine jää vähäisemmäksi. Yksinkertaisiin kannustuksiin on matalampi kynnys lähteä mukaan.

Silti molempia tarvitaan. En mä halua mitään NHL-meininkiä katsomoon (paitsi sen kaljan), jossa huudetaan mediakuution opastuksella ”Let’s go X, let’s go X”. En mä toisaalta halua sitäkään, että valtaosan pelistä jossain A2:ssa ei kuule muuta kuin satunnaisia kannustuksia ja jotain ”epämääräistä mölyä” fanikulmasta. Homma pitäisi saada jotenkin sellaiseen balanssiin, jossa sen perus tuularin on helppo lähteä kannatushuutoihin mukaan tuntematta olevansa ainoa huutaja omassa katsomolohkossaan. Ja silti, vaikka kannustaminen millään tavalla on jokaisen omalla vastuulla, niin kaikkia se vain ei nappaa; toiset tykkäävät vain katsoa peliä.

Suosittelen kaikille, jotka ääntä fanikatsomossa pitävät yllä, käymään myös muissa lohkoissa katsomassa ja kuuntelemassa sitä menoa. Siitä huudon keskeltä sitä ei oikeasti huomaa, minkälainen tunnelma muualla hallissa on. Antaisi vain hyvää perspektiiviä siitä, että jotain olisi ehkä hyvä muuttaa. Tarkoitus ei ole millään tavalla osoittaa sormella tai dissata fanikulman toimintaa, vaan enemmän avata sitä, miten asiat voidaan kokea; oma kupla ei kerro useinkaan koko totuutta. Ja vaikka itse pidän suurimman osan ajasta fanikulman toiminnasta, niin enemmän nauttisin siitä, että myös koko muu katsomo pääsisi helposti osalliseksi siitä. Ehkä vähän vähemmän epämääräisiä lauluja (joiden melodiasta tai osin edes sanoista mulla ei ole mitään hajua) ja vähän enemmän yksinkertaista kannustusta.
Niin. Ongelma lähinnä että siellä on se muutama "kingi" jotka laulavat yli puolet pelistä kuinka kierretään bollista ja rovaniemeä ympäri. 90% hallista edes kuule näitä/ ymmärrä mitä siellä jodlataan. Siksi on huvittavaa, kun joku teini fted perryn lippiksessä näyttelee vittuuntuneena käsimerkkejä ympäri hallia, että huutakaa nyt jumalauta..ääntä! Yksinkertaisia huutoja pitäisi saada lisää, niillä saadaan koko halli mukaan!
 

KwutsNI

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ehkä vähän vähemmän epämääräisiä lauluja (joiden melodiasta tai osin edes sanoista mulla ei ole mitään hajua) ja vähän enemmän yksinkertaista kannustusta.

Juuri näin. Chänttien pitää olla sellaisia, joihin on helppo lähteä mukaan rytmikkäällä taputuksella. Sekavaan mölinään, josta ei saa kiinni, ei kukaan lähde mukaan.

Toki viime kädessä kyse on myös siitä, mitä kentällä tapahtuu. Kun IFK:n ylivoima käy kolmatta kertaa hakemassa kiekkoa omasta päästä 0-2-tilanteessa, on ihan sama mitä fanikulma tekee, muu halli huokailee joka tapauksessa. Toisaalta, kun IFK johtaa 5-1 kolmannen puolivälissä ja hallitsee kiekkoa, niin eiköhän hallista irtoa se rytmikäs taputus mukaan johonkin hyvään chänttiin. Ja kun 2-1 johdossa alivoimalla puretaan se kiekko minuutin pyörityksen jälkeen, niin ihan perus IFK-IFK-IFK on siihen hyvä.

Olen käynyt muutaman kerran katsomassa lätkää Sveitsissä, ja ihan samalla tavalla se toimii siellä. Tai ainakin halleissa missä minä olen käynyt. Eli fanipääty pitää möykkää, mihin muu halli lähtee taputuksin mukaan. Ja sitten, kun kentällä tapahtuu, sitä ääntä lähtee kaikkialta. Kyseenalainen jäähy kotijoukkueelle on yleensä paras tunnelmannostattaja. Mutta ei sielläkään koko halli laula chänttejä.

Ja ehkä vielä vähän kiistanalainen näkemys: oikein käytettynä rumpu on hyvä lisä kannustukseen. Mutta paino sanoilla oikein käytetty.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: WPK

444

Jäsen
Ja ehkä vielä vähän kiistanalainen näkemys: oikein käytettynä rumpu on hyvä lisä kannustukseen. Mutta paino sanoilla oikein käytetty.
Kyllä. Hyvä lisä, kunhan sitä käytetään lähinnä tahdin ja rytmin ylläpitämiseen. Tämä toki vaatii rumpalilta rytmi- ja tilannetajua. Pitäisi myös säätää se sellaiseksi, ettei kumise liian matalalta, koska pahimmillaan C7:aan ei kuulu muuta kuin rummun kumina.
 

McBean

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Bruins, Noutajat, Scarborough FC
Niin. Ongelma lähinnä että siellä on se muutama "kingi" jotka laulavat yli puolet pelistä kuinka kierretään bollista ja rovaniemeä ympäri. 90% hallista edes kuule näitä/ ymmärrä mitä siellä jodlataan. Siksi on huvittavaa, kun joku teini fted perryn lippiksessä näyttelee vittuuntuneena käsimerkkejä ympäri hallia, että huutakaa nyt jumalauta..ääntä! Yksinkertaisia huutoja pitäisi saada lisää, niillä saadaan koko halli mukaan!

Tästä on itselle tullut vaikutelma, että chanttaamista pidetään joidenkin mielestä "parempana" tai "oikeampana" tapana kannustaa kuin perus-IFK-huutoja. Ei siinä, komealtahan chantit toimiessaan kuulostavat, mutta Nordiksella usein vain kulman laulaessa, yleisfiilis hallissa on silti lattea ja vaisu.

Yleensä olen fanikulmassa, mutta satunnaisesti muuallakin. Silloin tuon @Ishmael in mainitseman kuplautumisen huomaa.
 

Kendofutari

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK ja Chicago Blackhawks
Niin. Ongelma lähinnä että siellä on se muutama "kingi" jotka laulavat yli puolet pelistä kuinka kierretään bollista ja rovaniemeä ympäri. 90% hallista edes kuule näitä/ ymmärrä mitä siellä jodlataan. Siksi on huvittavaa, kun joku teini fted perryn lippiksessä näyttelee vittuuntuneena käsimerkkejä ympäri hallia, että huutakaa nyt jumalauta..ääntä! Yksinkertaisia huutoja pitäisi saada lisää, niillä saadaan koko halli mukaan!
Ongelma on myös se, että ei hirveästi ole niitä yksinkertaisia huutoja ton HIFK! taptaptap HIFK:n lisäksi. Ei ratkaisu tohon ole tosin myöskään se, että teiniparvi larppaa jotain kingien chänttejä johon lähtee ehkä 5-10 messiin.
 

Sp#16

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK aina välillä, EPS jalkapallo
Ongelma on myös se, että ei hirveästi ole niitä yksinkertaisia huutoja ton HIFK! taptaptap HIFK:n lisäksi. Ei ratkaisu tohon ole tosin myöskään se, että teiniparvi larppaa jotain kingien chänttejä johon lähtee ehkä 5-10 messiin.
Kyllä niitä on. "Helsingin IFK kaunein kaikista tap tap" "vi älskar IFK" jne. Chantit hyvä pitää lyheänä ja yksinkertaisina, olkoon niitä vain se 4-5 mitä huudetaan, koska silloin saadaan kaikki helpommin mukaan! @McBean juurikin näin. Latteuden tunne syntyy juuri siitä, kun se 5 hemmoa huutaa jotain random chänttiä mitä kukaan ei tiedä. Kivahan se on että kaiffareilla on keskenään hauskaa, mutta jos tavoite on vaikuttaa koko hallin tunnelmaan, nuo vain latistavat sitä ja saavat aikaan sekä myötähäpeää, että ristiriitaisen ja kilpailevan tunteen oman kannatustavan toimintaan. Tuskin nämä junnut siellä kulmassa tätä juuri edes pohtivat, kun ollaan niin paljon parempia, kun vedetään jotain inside bileissä keksittyjä sanoituksia ja näytellään käsimerkkejä muille väärinkannattajille.
 

Gostisbehere

Jäsen
Suosikkijoukkue
Philadelphia City of Brotherly Love

Pekka Kaukalo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Stadi

Pitäisikö Hifk:n ottaa mallia ja fanien avulla täytetään Nordis pahvisilla henkilöillä. Ohjataan siitä samalla osuus hyväntekeväisyyteen
Koreassa katsomo oli täytetty barbaroilla. Sanomista tuli mut ihan toteutuskelpoinen idea sekin.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Jupe
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös