Mainos

Tunnelma HIFK:n kotiotteluissa ja siihen liittyvät asiat

• 1 143 402
  • 4 883

NuoriSkloddi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Buli, RIP HIFK Hockey, 9611
Kyllä mäkin noista derbyistä pidin, mutta aika vähän niitä on mun elinaikana pelattu. Jos nyt vaikkapa vertaa IFK-Jokerit kohtaamisiin. Veikkaan, ettei Klubifaneilla ole ihan samanlaista näkemystä näihin futisderbyihin. Heillähän derbyvastustajat vaihtuvat ja joskus ei ole derbyjä lainkaan. IFK on stadilainen suurseura niin kuin Klubikin, mutta nykyään vain jääkiekon ansiosta. Hienoa, että Kingit (vai millä nimellä nykyään menevätkin) jaksavat kannustaa futisjengiä, mutta ihan harrastetouhuahan se on. En odota enää koskaan näkeväni futisjengiämme korkeimmalla tasolla.
Copa90 - Stadin Derby, siitä vähän faktaa molempien kannattajien puolelta.

HIFK tulee viiden vuoden sisään pelaamaan Veikkausliigaa, kunhan hommat tehdään oikein. Kolmosdivarissakin toki paljon parempi meininki ja tunnelma kuin kirkoksi muuttuneella Nordiksella.

Stratman

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Copa90 - Stadin Derby, siitä vähän faktaa molempien kannattajien puolelta.

HIFK tulee viiden vuoden sisään pelaamaan Veikkausliigaa, kunhan hommat tehdään oikein. Kolmosdivarissakin toki paljon parempi meininki ja tunnelma kuin kirkoksi muuttuneella Nordiksella.

Kyllä mä nuo derbyt muistan ja hienoja tapahtumia ne olivat. Mutta kuten tuossakin pätkässä oli mainittuna, niin 43 vuotta siinä vierähti, ettei kohdattu lainkaan. Mikään derbyasetelma ei kestä sellaista taukoa. Jokereiden kanssa tuli 10 v täyteen ja silläkin puolella ovat jo tunteet laantuneet ja se, että jengien kannattajaryhmät suhtautuvat derbyasetelmaan kiihkeästi ei vielä tarkoita, että se kuvastaisi suuren yleisön fiiliksiä. Faniporukat kun Suomessa ovat muutamien satojen henkilöiden kokoisia. Siksi me muut pidämme näitä yli laji-ja sarjarajojen meneviä huoritteluja ja persnussitteluja hieman naurettavina.

Niin, jos asiat tehdään oikein. Futisjaoston touhuja yli 30 v seuranneena voin todeta, että aika harvoin asioita on tehty oikein. En jaksa toivoa, että siellä tehdään jatkossakaan. Niin hienoa kuin Kingien toiminta onkin ei sillä yksinään pärjätä. Yleisöä pitäisi olla 3-4 kertaa enemmän, kuin viimeksi oli, että rahaa alkaisi tulemaan kassaan. 2000 katsojan keskiarvo ei vain riitä mihinkään. Narreilla on divarissakin yli 4500 katsojan keskiarvo.

Viimeksi muokattu:

Gemondo

Jäsen
No muuten chanttailee.

Nyt vittu valoja päälle
Mä oon 2/3 kotipeleistä todistanut paikan päällä ja kertaakaan ei ole noissa peleissä tuota kuulunut.

Miksi tai kenelle sitä ylipäänsä huudettaisiin? Hifk sen sijaan mainitaan kyllä ainakin yhdessä suositussa chäntissä jota EP hoilaa, mutta siinä taidetaan lausua "...ja ifkoota hikoiluttaa jo". Se taas kertoo Jokereiden uudesta noususta eikä se ole kohdistettu nimenomaisesti paikallisvastustajalle.

Loorz15

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin Jokerit | Huuhkajat | Teuvo Teräväinen
Mä oon 2/3 kotipeleistä todistanut paikan päällä ja kertaakaan ei ole noissa peleissä tuota kuulunut.

Miksi tai kenelle sitä ylipäänsä huudettaisiin? Hifk sen sijaan mainitaan kyllä ainakin yhdessä suositussa chäntissä jota EP hoilaa, mutta siinä taidetaan lausua "...ja ifkoota hikoiluttaa jo". Se taas kertoo Jokereiden uudesta noususta eikä se ole kohdistettu nimenomaisesti paikallisvastustajalle.
Kyllä siellä yhtä laulua jossa mainitaan "hata ifk" on hoilattu, mutta nimenomaisesti Pissa På:ta en itse ole kuullut. Ja jokaisessa kotipelissä olen ollut.

Whistlr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingfors IFK
Kyllä siellä yhtä laulua jossa mainitaan "hata ifk" on hoilattu, mutta nimenomaisesti Pissa På:ta en itse ole kuullut. Ja jokaisessa kotipelissä olen ollut.
Seison korjattuna mikäli asia tosiaan on näin. Olen ymmärtänyt, että tämäkin vielä jaksaa kulkea mukana.

Valoja silti päälle jokereiden kannattamisen johdosta :)

NuoriSkloddi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Seison korjattuna mikäli asia tosiaan on näin. Olen ymmärtänyt, että tämäkin vielä jaksaa kulkea mukana.

Valoja silti päälle jokereiden kannattamisen johdosta :)
Kyllä se kulkee mukana, valoja tuskin narrien päähän ikinä tulee saamaan. Itseäni lähinnä naurattaa myös tämä narrien ja hupipäädyn kimppahalailu peleissä isoa pahaa punaista vastaan. Tämä nyt tosin ei liity tunnelmaan HIFK:n otteluissa.

Walkin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Penguins
ei mullekaan avaudu miksi jääkiekkomatsissa haukutaan futisjengiä. Ja päinvastoin, miksi futismatseissa haukutaan Narreja.
Tämähän kertoo vain IFK:n suuruudesta. IFK on läsnä niin jääkiekossa kuin myös jalkapallossa ja on se päävastus paikallisille (Jokerit, HJK, ehkä Kiekko-Espoo myös).

Toivottavasti myös jalkapallon puolella IFK saadaan vielä jaloilleen. Potentiaali on valtava, mutta siellä puuhastelu on ollut potenssiin kymmenen jääkiekkoon verrattuna.

Stratman

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tämähän kertoo vain IFK:n suuruudesta. IFK on läsnä niin jääkiekossa kuin myös jalkapallossa ja on se päävastus paikallisille (Jokerit, HJK, ehkä Kiekko-Espoo myös).

Toivottavasti myös jalkapallon puolella IFK saadaan vielä jaloilleen. Potentiaali on valtava, mutta siellä puuhastelu on ollut potenssiin kymmenen jääkiekkoon verrattuna.

IFK on Klubin päävastustaja vain joidenkin kingiläisten päiväunissa. Eivätköhän Klubikannattajat keskity saman sarjan joukkueisiin ja heidän kannattajiin.

Ja siitä potentiaalista, niin ei se oleva valtava. Itsekin elättelin toiveita siitä, että sitten kun IFK nousee liigaan se pystyy houkuttelemaan ison lätkäyleisönsä paikalle. Ei pystynyt. Olisi pitänyt ymmärtää jo siitä, että ykkösen otteluissa kävi niin vähä porukkaa. Narreilla on se 4500 jo Mestiksessä, eli liigapaluun tapahtuessa yleisöä riittää helposti myös liigaan. Futis-IFK ei koskaan päässyt 4500 katsojaan edes yksittäisessä ottelussa, ellei derbyjä lasketa. Valitettavasti sitä yleisöpohjaa ei vaikuta ole.

NuoriSkloddi

Jäsen
Suosikkijoukkue

Erittäin hyvä kirjoitus! Respect.

Monelta tuntuu menevän HIFK:n perinteet ohi nimenomaan tässä monilajisuudessa ja siinä kuinka iso seura HIFK on. Itsellä vahva usko, että jalkapallo saadaan jaloilleen lähivuosina, HIFK Hockeykin on tähän ilmaissut mielenkiintonsa osallistua tukemaan jalkapalloa, kunhan homma pidetään nyt järkevänä. Honsun ulospotkiminen oli lopun alku.

Onneksi jääpallokausi alkoi juuri ja sieltä löytyy moninkertaisesti tunnelmaa verrattuna Nordiksen "zemii rööda" linjaan.

NuoriSkloddi

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK on Klubin päävastustaja vain joidenkin kingiläisten päiväunissa. Eivätköhän Klubikannattajat keskity saman sarjan joukkueisiin ja heidän kannattajiin.

Ja siitä potentiaalista, niin ei se oleva valtava. Itsekin elättelin toiveita siitä, että sitten kun IFK nousee liigaan se pystyy houkuttelemaan ison lätkäyleisönsä paikalle. Ei pystynyt. Olisi pitänyt ymmärtää jo siitä, että ykkösen otteluissa kävi niin vähä porukkaa. Narreilla on se 4500 jo Mestiksessä, eli liigapaluun tapahtuessa yleisöä riittää helposti myös liigaan. Futis-IFK ei koskaan päässyt 4500 katsojaan edes yksittäisessä ottelussa, ellei derbyjä lasketa. Valitettavasti sitä yleisöpohjaa ei vaikuta ole.
Mitä aktuaalista.... Klubifanit ovat itse myöntäneet, että heistä on jopa hienoa, että vaikka HIFK pelaa divarissa niin silti sieltä tulee kl*bille chantteja joka vaan build-uppaa tulevia kohtaamisia joita ensikaudellakin on tarjolla.

Kendoa ja fudista on täysin turha verrata yleisömääriltään Suomessa. HIFK veikkausliigassa suoritti erittäin hyvin lipunmyynnin osalta ja kirjoituksestasi päätellen et ole käynyt katsomassa kolmosdivarin matseja. Siellä rikottiin kaikkien aikojen yleisöennätyksiä.

Walkin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Penguins
Tietenkin keskittyvät, mutta nähtiinhän se lataus heti, kun IFK oli Veikkausliigassa. IFK on se päävihollinen sillä sekunnilla, jos joskus tuonne vielä nousee.
Mä näen isosti potentiaalia, JOS asiat tehdään oikein. Oma junnutuotanto ruohojuuritasolta kuntoon ja oma hima. Nyt himamatsitkin tuntuivat kuin olisi vieraissa ja muutenkin koko touhu oli niin saatanan puuhastelua. Asiat kuntoon, niin IFK vetää varmasti myös fudiksessa riittävästi yleisöä ja faneja paikalle.

Stratman

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Erittäin hyvä kirjoitus! Respect.

Monelta tuntuu menevän HIFK:n perinteet ohi nimenomaan tässä monilajisuudessa ja siinä kuinka iso seura HIFK on.

Kyllä monilajiseurastatus on kaikkien tiedossa ja perinteetkin tiedostetaan hyvin. IFK on suurseura jos harrastajamäärät lasketaan kaikista lajeista, mutta jos puhutaan huippu-urheilusta on jääkiekko ainoa laji, jossa voidaan puhua suurseurasta. Toinen voisi olla yleisurheilu, mutta Suomi on yleisurheilussa täysi kehitysmaa nykyään, joten ei sekään oikein toimi. Käsipallo ja jääpallo ovat lilliputtilajeja, jotka molemmat pyörivät harrastepohjalta. Edes puoliammattilaisuudesta ei voi puhua. Hienoja lajeja molemmat, mutta Suomessa vailla valtakunnallista merkitystä. Ruotsissa molemmat lajit ovat oikeasti huippu-urheilua, katsomoissa käy väkeä ja olosuhteet ovat kunnossa. Futiksessa pelataan kolmosessa, joka on oikeasti nelonen, eli viidenneksi korkeimmalla sarjatasolla. Siellä eivät suurseurat pelaa. Suurseura HIFK = HIFK Hockey. Kaikki muu on harrastelua, oli historia kuinka hieno tahansa.

Stratman

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Mitä aktuaalista.... Klubifanit ovat itse myöntäneet, että heistä on jopa hienoa, että vaikka HIFK pelaa divarissa niin silti sieltä tulee kl*bille chantteja joka vaan build-uppaa tulevia kohtaamisia joita ensikaudellakin on tarjolla.

Kendoa ja fudista on täysin turha verrata yleisömääriltään Suomessa. HIFK veikkausliigassa suoritti erittäin hyvin lipunmyynnin osalta ja kirjoituksestasi päätellen et ole käynyt katsomassa kolmosdivarin matseja. Siellä rikottiin kaikkien aikojen yleisöennätyksiä.

Joo, mutta sä puhut nyt edelleen siitä muutaman sadan porukasta, joka on siellä klubipäädyssä. Klubin katsojakeskiarvo oli tällä kaudella 6200 katsojaa. Suurin osa heistä ei edes tiedä millä sarjatasolla IFK nykyään pelailee. Kyllä mä uskon, että kannattajaporukoiden välillä voi olla ihan aitoa vastakkainasettelua edelleen, mutta ei se tarkoita, että suuri yleisö ajattelisi näin. Suurin osa Klubin katsojista ovat ihan samanlaisia tylsiä tyyppejä, kuin Nordiksen kausikorttilaisetkin. Istuneet siellä vuosikymmeniä ja istuvat jatkossakin. Ja vaikka se sulle onkin outo asia niin usein ne ovat jopa samoja tyyppejä.

Jääkiekon ja jalkapallon yleisömäärät eivät nykyään enää poikkea toisistaan niin paljon, kuin ennen. Jos siis verrataan keskiarvoja. Veikkausliigan keskiarvo kuluneella kaudella oli noin 3000 katsojaa, kun Liigan keskiarvo tänä syksynä on 4400 katsojaa. Ero on kaventunut, kun Veikkausliigapaikkakunnille ollaan saatu uusia moderneja stadioneita.

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy