Maalaiset ehkä noin, mutta on myös hirveästi stadilaisia, joita pitäisi saada sitoutettua. Eivät he lapsiaan päästä Narrien peliin, vaikkei lätkä kiinnostaisi yhtään. Sen verran kotiseuturakkautta pitää olla.
Entäs sitten stadilaiset vanhemmat keitä ei lätkä ja IFK kiinnosta? Kakara mankuu matsiin ja naapurista saa halvemmat liput? Joku tekijä pitää olla, joka pitää IFK:n stadilaisten huulilla ja saa pistämään skidin Nordikselle eikä Areenalle.
Myös lätkästä piittaamattomien pitää tietää, mikä on Stadin jengi.
Miksi skideillä pitäisi olla kausari? Ennen oli kova juttu, jos faijalla oli aikaa viedä pari kertaa kaudessa hallille. Joskus tuli toki pettymyksiä, ettei aikaa ollutkaan, vaikka oli liput, mutta anyway: mihin 10 vuotias tarvitsee kausaria, siinä iässä on paljon muutakin ohjelmaa ja matsit ovat sitten arkeen vaihtelua silloin tällöin.
Nykyään skideillä ilmeisesti pitää olla kaikkea. Ei se taida mennä samalla tavalla kuin 16-18 vuotta sitten, kun mm. minä oli 10-12-vuotias.
Silloin osattiin keksiä itsekin jotain tekemistä. Sen kuin heivattiin faijan toimesta pihalle ja kerrottiin, että "olkaa nyt 1,5 tuntia pihalla".
Merisäästä voisi lähteä, jos olisi tilalla Mikko Hannulaa innostuneempi kaveri. Mä muistan, että skidinä tuli kuunneltua joku pleijarimatsi radiosta ja siitä tuli kova innostus ja kyllähän vielä 80/90 luvuilla jopa Kukkosen Anssin selostukset Radio Ykkösellä kiinnosti. Ei silloin kukaan edes kuvitellut, että lätkää näytettäisiin kovin usein telkkarissa.
Merisäätä tuli kuunneltua todella paljon skidinä, jos ei ollut itse ulkona pelaamassa katulätkää, katusählyä tai futista. Silloin tuntui kyllä olevan selostajillakin enemmän tunnetta hommassa ja aina odotti sitä hetkeä, kun itse pääsin matsiin.
Entäpä pihapelit. Kun olin joku kymmenen vuotias niin silloin kun pelattiin pihapelejä tennispallolla niin kaikki olivat Hakki tai Arima tietämättä edes kovin tarkasti kuinka ne jäällä pelasivat. Tai tiedettiin pisteet, koska kun seuraavan aamun Hesari tuli niin luettiin tarkasti kuka teki mitkäkin pisteet ja pidettiin kirjanpitoa siitä. Itse mm. jossain vaiheessa päivitin manuaalisesti vihkoon jokaisen kierroksen jälkeen jokaisen joukkueen pistepörssin. Eli siis lisäsin edellisen kierroksen jälkeiseen kirjanpitoon jokaisen matsin kohdalta Hesarista ne tehopisteet. Hirveä homma, mutta tuli pysyttyä kärryllä.
Tähän Jatkoaika-fraasi täysin sama. Pihalla pelattiin tennispalloilla ja huutamalla valittiin "Mä oon se" ja sitten vitutti, kun ei saanut olla kenttäpelaajista Hakki tai Järven Iiro.
Veskarina ollessa valinta osui tietenkin Sakkeen :). Pelkästään meillä Ogelissa oli helvetin monta eri pihapiiriä joissa pelattiin katulätkää. Ja totta kai oli paikallistaistot päällä. Aina oli "meidän vuoro olla IFK" tai "vittu, te ootte IFK, me ollaan sit Ilves" tms. vääntöä. Ja hienoa oli
Se nosti poltetta päästä itse matsiin ja monesti meni skolepäivä päin persettä, kun tiesi pääsevänsä peliin illalla.
Missä moinen on nykyään?
Nyt hakataan Xboxilla tai PS3:lla NHL:ää himassa ja taistelut ovat siirtyneet sinne. Ei se ole missään määrin sama asia.
Nykyajan lapsille ja nuorille pitää olla erilaisia virikkeitä saada jätkät hallille, innostumaan nimenomaan IFK:sta, ymmärtää miksi Jokereita vihataan ja IFK:ta rakastetaan.
Siinä on toimistolle duunia tehtäväksi.