Tunkilla ollut jo käyttöä?

  • 245 722
  • 1 534

Palstalegenda

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ukraina, Eveliina Määttänen
Napapiirin korkeudella olen, luntakin on jo hitusen maassa ja kovin jäiset ovat nuo tiet, etenkin aamupäivisin. Tänäänkin ajelin joenvieritietä ja vänkärin puolella istunut mainitsi, että joskos ajaisin hitaammin, ettemme mahdollisesti lentäisi jokeen. Ihan hyvä pointti, ajattelin, vaikka totesinkin rauhaisasti, että "onhan tuossa noita puita estämässä luisua, ellei satu välistä menemään".

Talvirenkaani ovat noin 200 km:n päässä, että en sitten vaihda kesärenkaitani pois ennen kuin tuossa 1,5 viikon päästä, kun joutaa lähteä jonnekin täältä. On se kyllä jännä seurata säätiedotuksia. Anne Borgströmin sanaa kuunnellessa on harvoin ollut näin jännää.
 

Wilzu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Charlestown Chiefs
Ylös tämäkin ketju. Kävipä melkoinen joulu renkaanvaihdon ajoituksen kanssa.

Viikonloppuna tuli seurailtua uutisia ja pohdittua, että nyt taitaisi olla aika renkaanvaihdolle. Käynti tutun rengasliikkeen pihalla lauantaiaamuna: ovat muuttaneet. No, jäi se homma sitten tekemättä vielä. Eilen yritin varailla aikaa, mutta täyttä oli. Täksi aamuksi onnistui. Hyvä niin, sillä ensilumi näyttää yön aikana sataneen Etelä-Savoonkin, ja muutaman kilometrin matka kesärenkain kumikorjaamon pihaan oli melkoista tuskaa.

Alla Nokian Hakkapeliitta 7:t. Nastarengas on ainoa oikea valinta näihin ilmoihin. Varsinkin kun autolla on toisinaan pakko liikkua, oli ajokeli minkälainen tahansa.
 

Beagle Boy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Luomuteurastajat (RIP)
Tunkilla oli juuri äsken käyttöä, eli puolivuosittainen urheilusuoritus on tehty. Eipä päässyt talvi yllättämään minua.

Kesäkumit taitavat olla tiensä päässä tai ehkäpä niillä yksi kesä vielä menisi. No ei taida olla minun ongelmani, jos suunnitelmat pitävät.

Nyt huoltoaseman kautta kaupoille.
 

peruspata

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Pesäkarhut, UP-V, FT Ulvila, Karhut
Renkaat asuvat n. 100 km itään minusta katsoen, joten vielä ei ole tullut vaihdettua. Jotenkin ei tee mieli raapia 3 kuukautta pelkkää asfalttia, mutta nyt taas toisaalta pelottaa, että jos talvi pääsee yllättämään, ja täytyy ajella kuitenkin se 100 km renkaiden luokse.

Parina viime syksynä olen onnistunut ajoittamaan operaation alle viikon sisään ensimmäisestä lumimyrskystä, etukäteen. Meteorologiainestako??
 

Dennis

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Itsellä ei ole muutamaan viikkoon tiedossa poistumista pk-seudulta periferiaan, joten kesärenkaat on edelleen alla ja pysyy. Jos nyt joku yllättävä lumimyräkkä sattuu iskemään, niin jätän auton himaan, kuljen bussilla ja odottelen päivän pari, että lumi sulaa pois.

Ensi viikolle näköjään ennusteltu sellaisia +6-8 asteen kelejä, joten mukavasti pääsee nastarenkaat alle vaihtaneet rouhimaan tiepintaa. Toki ennusteet saattaa muuttua nopeastikin, mutta jos menneisiin vuosiin on luottamista, niin lunta on tiedossa ehkä joskus joulun jälkeen, jos silloinkaan.
 

Veijari

Jäsen
Tarttis ensin se tunkki hankkia. Täytyy vissiin ajella Motonetin kautta tänään himaan. Jostain kumman syystä eivät ole Volvon tehtaalla muistaneet varustaa autoa tunkilla eikä pulttiavaimella tai voi olla että on ihan tietoinenkin kusetus.
 
Viimeksi muokattu:

SamSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ikurin Vire
Huomenna ajan rengasliikkeeseen vaihtamaan. En viitsi edes tunkkia kaivella esiin.
 

Tulppu

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Tällä viikolla ei ole täällä itärajalla paljoakaan ajelemista ja ensi viikon vietän tiukasti kehä kolmosella joten jätän renkaat vielä vaihtamatta.

Riski sille, että sunnuntai-iltana siirtymätaipaleella on liukas keli on tietenkin olemassa, mutta tällä hetkellä ei siltä näytä. Ja ehtiihän tuohon reagoida kaivamalla ristikkoavaimen kontista ja äheltämällä talvipallot alle jos niikseen tulee.
 

12961

Jäsen
Tarttis ensin se tunkki hankkia. Täytyy vissiin ajella Motonetin kautta tänään himaan. Jostain kumman syystä eivät ole Volvon tehtaalla muistaneet varustaa autoa tunkilla eikä pulttiavaimella tai voi olla että on ihan tietoinenkin kusetus.

Tavallaan outoa, mutta olisikohan autosi varustettu runflat-renkailla ja itse auto kokonaan ilman vararengasta, jolloin ajatus olisi se, ettei rengasta tarvitse vaihtaa koskaan tien päällä? Näin on esim uusissa bemareissa, josko volvossakin.

Aiheeseen, itse en aio pariin viikkoon vaihtaa kun ensilumikaan ei lupausten vastaisesti tullut vielä, eikä edes räntäkuuroja täälläpäin näkynyt. Aamullakin oli sen 5 astetta plussaa ensi viikon näyttäessä jopa paremmalta, joten en vielä vaivaudu.
 

Orman Mollis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Bruins
Nordman +

Onko kellään kokemuksia Nordman + talvirenkaista?

Itse huomasin tuossa kun tuli vanhat renkaat alle laitettua, että olisi varmaan kohta puoliin uusien hankinnan aika..

Nuo sattuivat silmään, ovatkos nämä nyt sitten näitä Nokian "ryssärenkaita"? Hinnaltaa ihan OK ja katselin että ihan OK tuloksia saanut arvosteluissa..
 

mice

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Flames, Juventus, Parma
Tarttis ensin se tunkki hankkia. Täytyy vissiin ajella Motonetin kautta tänään himaan. Jostain kumman syystä eivät ole Volvon tehtaalla muistaneet varustaa autoa tunkilla eikä pulttiavaimella tai voi olla että on ihan tietoinenkin kusetus.
Tavallaan outoa, mutta olisikohan autosi varustettu runflat-renkailla ja itse auto kokonaan ilman vararengasta, jolloin ajatus olisi se, ettei rengasta tarvitse vaihtaa koskaan tien päällä? Näin on esim uusissa bemareissa, josko volvossakin.
Eipä ole itselläkään tunkkia saati vararengasta. Kyseessä viime vuoden vuosimallia oleva Focus. Eihän näissä tule hemmetti nykyään kun joku renkaanpaikkausvaahto tai vastaava pieni purtilo. Joten viedään sitten vaihdatettavaksi suosiolla. Tosin ei ihan vielä, ensi viikon ajattelin vielä mennä kesäkumeilla. Sitten täytyy vaihtaa nastat alle ennen pidempää ulkomaan reissua, koska sieltä takaisin tullessa ei viitsi sitten enää liukastella.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Onko kellään kokemuksia Nordman + talvirenkaista?

Itse huomasin tuossa kun tuli vanhat renkaat alle laitettua, että olisi varmaan kohta puoliin uusien hankinnan aika..

Nuo sattuivat silmään, ovatkos nämä nyt sitten näitä Nokian "ryssärenkaita"? Hinnaltaa ihan OK ja katselin että ihan OK tuloksia saanut arvosteluissa..

Minulla on nuo renkaat arvokkaasti ikääntyneessä Saabissa, ovat siis Hakkapeliitta joku (oliko kolmonen, se edellinen malli kuitenkin) muoteilla tehtyjä renkaita, tehty Venäjällä. Periaatteessa siis sama rengas kuin tuo Hakkapeliitta. Ihan tyytyväinen olen ollut, hinta-laatusuhde erittäinkin kohdallaan.
 

MikGo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, Leijonat
Itsellä kanssa Nordmanit ollet pösön alla yhden talven ja kyllähän ne hyvin pelittivät. Nastat pysyneet kiinni ja pintakaan ei nyt mainittavasti kulunut.
 

Orman Mollis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Bruins
Minulla on nuo renkaat arvokkaasti ikääntyneessä Saabissa, ovat siis Hakkapeliitta joku (oliko kolmonen, se edellinen malli kuitenkin) muoteilla tehtyjä renkaita, tehty Venäjällä. Periaatteessa siis sama rengas kuin tuo Hakkapeliitta. Ihan tyytyväinen olen ollut, hinta-laatusuhde erittäinkin kohdallaan.

Tuo hinta/laatusuhde vaikuttaa tosiaan ihan hyvältä ainakin arvostelun perusteella.

Pitää pistää omaa arviota jahka on saanut rinkulat alle.
 

scholl

Jäsen
Eipä ole itselläkään tunkkia saati vararengasta. Kyseessä viime vuoden vuosimallia oleva Focus. Eihän näissä tule hemmetti nykyään kun


Eikös se ollut nimenomaan joku Focus, missä joku jamppa hajotti selkänsä kun tunkki petti renkaidenvaihtopuuhissa. Autotehdas sanoi, että tunkki on tarkoitettu vain tilapäiseen renkaanvaihtoon tien päällä, mutta mr. mulkku oli ollut toista mieltä ja vaihtanut kausivaihtona kaikki neljä rengasta tuolla auton mukana tulevalla tunkilla. Niinpä autotehtailta on fiksua toimintaa jättää ne tunkit kokonaan pois. Muuten tulee miljoonien korvausvaatimuksia per selkänsä satuttanut mulkku.

Kannattaa siis hankkia kunnon laitteisto, jos haluaa leikkiä vapaa-ajan demaria ja vaihtaa itse renkaita.
 

verikuut

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suonen Veto
Laitoin sukulaisen asialle, ei nuo renkaanvaihdot ole mun juttuni. Nyt alla kitkarenkaat ja kieltämättä jänskättää tulevat nollakelit. Ensimmäinen talvi kun ajelen ilman nastoja, toki lainavehkeillä joskus päristellyt kitkoillakin eikä niistä kerroista ole moitteen sijaa. Vastaantulijoiden kaistalla on vittumaista luistella, sitä odotellessa.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Kannattaa siis hankkia kunnon laitteisto, jos haluaa leikkiä vapaa-ajan demaria ja vaihtaa itse renkaita.

Nimenomaan, itsekin vuosituhannen vaihteessa tyrin tunkin kanssa ja silmäterääni tuli kunnon vekki alapalkkiin. Yht'äkkiä auton oma tunkki vain petti ja painautui sisään siihen teräspalkkiin. Se oli sellainen Fordin veivihärpäke vuosimallia -95.

Jos haluaa vaihtaa itse renkaat niin hallitunkki on ehdoton, jo parillakympillä saa ihan luotettavan laitteen ja voimaa ei tarvitse pikkusormea enempää kun auto on ylhäällä.

Itse teetätän koko hoidon käsinvahauksineen, renkaanvaihtoineen alan ammattilaisilla. Riippuen palveluntarjoajasta niin joillain on myös kätevä säilytys renkaille joten ei tarvitse niitäkään enään roudailla edes takaisin.



_
 

Ylärima

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Olin ihan siis tosi typerä demari ja mitä vielä ja vaihdoin renkaat itse ja taas se vaan jotenkin onnistui selkää ja tunkkia rikkomatta puolessa tunnissa vaikka olin niin typerä demari.

Mutta ihmetyttää vaan, että miten ne keväällä ostetut ja ehkä 10000 ajetut Kumhot oli kuluneet: yksi sakkorajoilla, toinen sinne päin, kolmas vähän kulunut ja neljäs uudenveroinen. Ja tietty hiffasin sen vasta renkaiden ollessa pinossa eikä hajua missä kulmassa mikäkin oli ollut. Rengaspaineetkin tuli kuitenkin suven mittaan pari kertaa tsekattua. Selityksiä?
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Mutta ihmetyttää vaan, että miten ne keväällä ostetut ja ehkä 10000 ajetut Kumhot oli kuluneet: yksi sakkorajoilla, toinen sinne päin, kolmas vähän kulunut ja neljäs uudenveroinen. Ja tietty hiffasin sen vasta renkaiden ollessa pinossa eikä hajua missä kulmassa mikäkin oli ollut. Rengaspaineetkin tuli kuitenkin suven mittaan pari kertaa tsekattua. Selityksiä?

Onko pyöränkulmia tarkisteltu milloin? Ja jos yksi rengas on kulunut selvästi enemmän kuin muut niin sellainenkin on mahdollista että renkaassa on kudosvika tms. joka päästää renkaan pullistumaan liikaa jostain kohdasta ja aiheuttaa sen että rengas kuluu nopeasti (ja saattaa kulua myös todella epätasaisesti). Minulla oli kerran tällainen kudosvikainen rengas joka kului todella omituisesti toiselta syrjältään siten että leveyssuunnassa kulutuspinnasta oli kulunut n. 1/3 ja pituussuunnassa puoli rengasta oli sakkokunnossa ja puoli rengasta ihan OK.
 

Ylärima

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Pyöränkulmia tarkisteltu... öö... ei kai. Mutta renkaat oli kyllä ihan tasaisesti kuluneet laidoilta ja keskeltä, joka rengas vain eri määrän millejä.
 

Tulppu

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Onko kellään kokemuksia Nordman + talvirenkaista?

Itse huomasin tuossa kun tuli vanhat renkaat alle laitettua, että olisi varmaan kohta puoliin uusien hankinnan aika..

Nuo sattuivat silmään, ovatkos nämä nyt sitten näitä Nokian "ryssärenkaita"? Hinnaltaa ihan OK ja katselin että ihan OK tuloksia saanut arvosteluissa..

Itselläni on toinen pari tuota nordman plussaa ja toinen nordman kakkosta. Ja tosi mukavasti pelittelevät pidon suhteen.

Jotakin lievästi sanoen ihmeellistä talvirengassetissäni kuitenkin on, sillä ravistus on aikamoista alkaen nopeudessa 110 km/h. Tämän alla ei ongelmia esiinny.

Voisihan nuo tietysti käyttää tasapainotettavina jos vaikka jostain kulmasta on paino irronnut. Mutta tarkastetaan nyt ensin että ovat kiinni kunnolla...
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Pyöränkulmia tarkisteltu... öö... ei kai. Mutta renkaat oli kyllä ihan tasaisesti kuluneet laidoilta ja keskeltä, joka rengas vain eri määrän millejä.

Kyllä minä ensin ehkä veisin renkaat tasapainotettavaksi ja jos ne on kunnossa niin sitten pyöränkulmat tarkasteluun.
 

Orman Mollis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Bruins
Itselläni on toinen pari tuota nordman plussaa ja toinen nordman kakkosta. Ja tosi mukavasti pelittelevät pidon suhteen.

Tuli itsekin hommattua Nordmanin plussat alle, hyvältä vaikuttivat kun tässä alkuviikosta pääsi jo vähän lumella testaamaan.

Toivottavasti tuo lumi nyt tulisi maahan edes joulukuun alussa, ettei taas tarvitsisi täällä loskassa ja pimeässä ajella vuoden loppuun saakka.

Kitkat olivat kyllä ensimmäisenä mielessä, mutta niistä ei oikein mieleistä löytynyt. Ei ainakaan omalla budjetilla. Nordmanit tuli n.300€ hommattua, siihen sisältyi renkaat, vanteille laitto ja alle asennus sekä kierrätysmaksut ja tasapainotukset jne.
 

Weber80

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Kyllä minä ensin ehkä veisin renkaat tasapainotettavaksi ja jos ne on kunnossa niin sitten pyöränkulmat tarkasteluun.

Tasapainotuksen tarpeen kyllä tietää, jos renkaat tärisee ajossa. Pyöränkulmat taas vaikuttaa siihen, että syö epätasaseen renkaat. Tuo Yläriman rengas ongelma vaikuttaa siltä, että alla on ooppeli tai sitten oot ajanu kahdella renkaalla.
 

Tommy

Jäsen
Suosikkijoukkue
#17
Vaihdatus tapahtui tänään, vaikka ei tässä vielä mikään kiire ollut. Ehkä viikonloppuna voisi tarvita, mutta hyvissä ajoin ja eipä päässyt talvi yllättämään.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös