Tunkilla ollut jo käyttöä?

  • 246 050
  • 1 534

msg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sopimustekninen verovelka
Niin kyllähän nuo autojen omat tunkit ovat yleensä ihan pelkkiä vitsejä.
Parilla kympillä saa hallitunkin, jolla itse vaihtokin menee huomattavasti nopeammin.

Liisarilla ajaessani enemmän lämmitti se, että joku muu piti niitä renkaita säilössä ja riitti kun ajoi liikkeeseen. Nyt kun ajelen omalla ja kun itse joutuu ne renkaat sieltä varastosta kaivamaan, niin nopeammin pääsee vaihtamalla itse kuin lähtemällä jonottamaan. Toki voisi omalla rahallakin käyttää rengashotelleja, mutta isojen ketjujen hinnat ovat kyllä niin suolaisia, että tuskin edes haluaisivat taviksia nurkkiin pyörimään. Vianorilla ja Euromasterilla ainakin tuntuu pyörivän vain työsuhdeautoilijoita.
 

Ferris

Jäsen
Siinä ruoste-asiantuntija sanoi about näin: "kun ihmiset nostavat autojen omilla tunkeillaan autoja, se on ensimmäinen kohta mistä auto hajoaa ja alkaa ruostumaan." Ilmeisesti siis auton oma tunkki rasittaa liikaa sitä tiettyä kohtaa auton helmassa ja se antaa periksi - sen jälkeen siihen muodostuu ruostetta.

Jos oli sama ohjelma jota itse katselin, niin ymmärsin kaverin puheesta, että kyse oli auton oman tunkin käytöstä nimenomaan auton korjaamisessa, ei renkaan vaihdossa. Eli jos tarvii saada auto ilmaan pidemmäksi aikaa, niin silloin ei saa käyttää auton omaa tunkkia, vaan hallitunkkia tai muuta vastaavaa.
 

Torsti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Eli jos tarvii saada auto ilmaan pidemmäksi aikaa, niin silloin ei saa käyttää auton omaa tunkkia, vaan hallitunkkia tai muuta vastaavaa.

Niin ja kuka menee oikeasti vähänkään auton alle sen rimpulasaksitunkin tai hallitunkin kannatellessa autoa? Kyllä olen sitä mieltä, että ei se auto rikki mene, jos hallitunkkia käyttää renkaanvaihdossa. Olettaen, että hallitunkin ja auton välissä on esim. joku kuminpala.

Pidemmän aikaa on renkaidenvaihto poltellut, kädessä olleet tikit haittasivat operaation aloittamista. Ehkä lähipäivinä sitten, kun jonotus tai maksaminen ei innosta.
 

Tommy

Jäsen
Suosikkijoukkue
#17
Amatööri kysyy.
No joo, renkaat on nyt vaihdettu. Renkaanpaineet. Talvirenkaat ovat 15", kesärenkaat taas 16" ja hiukan leveämmällä profiililla.

Kuitenkin. Auton ohjeistus sanoo että ilmanpaineita pitäisi olla 2,3 baria kun taas liikkeessä pistivät 2,5 baria näihin 16" renkaisiin. Vaikuttaako siis renkaan koko ja profiili ilmanpaineisiin, vai onko tuo standardi tai jotain? Kyllä te ymmärrätte, vastatkaa hölmölle.

Niin ja laittoivat rotat liikkeessä yhteen renkaaseen 2,4 baria josta ajotietokone herjasi tottakai. Joutui tuon korjaamaan huoltoasemalla jossa melkein sormet likastuivat.
 

Shejbal

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Kuitenkin. Auton ohjeistus sanoo että ilmanpaineita pitäisi olla 2,3 baria kun taas liikkeessä pistivät 2,5 baria näihin 16" renkaisiin. Vaikuttaako siis renkaan koko ja profiili ilmanpaineisiin, vai onko tuo standardi tai jotain? Kyllä te ymmärrätte, vastatkaa hölmölle.

Johtunee siitä, että nämä rengasliikkeiden "ammattilaiset" laittavat joka kärryn renkaisiin sen 2,5 baria niin on ainakin "sinne päin". Niitä tuskin kiinnostaa käydä tutkimaan mikä on minkäkin auton oikea rengaspaine.
 

12961

Jäsen
Noista auton omista tunkeista, itse en ikinä ala veivaamaan sellaisella autoa ylös, jos ei ole aivan pakko. Lopunalun vehkeitä.

Hallitunkit ovat erikseen, loistavia kapistuksia. Ja jos vielä on mahdollista tukivarresta autoa nostaa, niin ne tulevat ruostevauriot vähenee huomattavasti.

Näin on, varsinkin VAG-konsernin tunkit ovat yleensä sellaisia, joissa rystyset hakkaavat maata jos tunkkia pitää riittävässä kulmassa saadakseen voimaa nostoon.

Motonetista saa melko edullisesti ihan renkaanvaihtoon kelvollisia hallitunkkeja, nostaminen on kevyempää ja sillä pääsee yleensä nostamaan kerralla koko eutpään/takapään.

Hallitunkkeja varten on yleensä nostokohdat edessä ja takana. Monissa autoissa neuvotaan käyttöohjekirjassa oikeat kohdat, mikäli ei, niin merkkihuolto printtaa varmasti WIS/TIS tms. korjaamokäsikirjasta paperin mistä näkee nostopaikat.
 

12961

Jäsen
Johtunee siitä, että nämä rengasliikkeiden "ammattilaiset" laittavat joka kärryn renkaisiin sen 2,5 baria niin on ainakin "sinne päin". Niitä tuskin kiinnostaa käydä tutkimaan mikä on minkäkin auton oikea rengaspaine.

Loppujen lopuksi uusilla, erittäin jäykkärunkoisilla renkailla ei ole kovin tarkkaa niiden rengaspaineiden kanssa. Mieluummin kuitenkin liikaa kuin liian vähän. Liian pienen paineen vaiikutus kulutukseen on yllättävän suuri. Kovempi paine taas yleensä, varsinkin korkeamman profiilin renkaalla parantaa ajettavuutta merkittävästi.

Laittaa sitten mieluummin takapäähän jotain sen kuormatun ja kuormaamattoman arvon väliltä, jotta yllättävä kuorma ei aiheuta hirveää muljahtelua takapäässä.

Rengaspaine on muuten sitten rengaskokokohtainen.
 

Zen

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Kysäistääs täältä. Kesä tulee ja tarvitsen uudet renkaat ja ajattelin hommata myös aluvanteet. Peugeot 407 sw on malli ja löysin tällaiset. kohtaako hinta ja laatu? vai onko kenelläkään ehdottaa mitään kohtuu pienelle budjetille?
 

Jindebyne

Jäsen
Kysäistääs täältä. Kesä tulee ja tarvitsen uudet renkaat ja ajattelin hommata myös aluvanteet. Peugeot 407 sw on malli ja löysin tällaiset. kohtaako hinta ja laatu? vai onko kenelläkään ehdottaa mitään kohtuu pienelle budjetille?

Töissä tulee joskus ajettua 407:aa, jossa on kyseiset vanteet alla. En tiedä paljonko noi on autoa ostaessa maksaneet(tulleet kai jonkun varustetason mukana?), mutta ei nyt ainakaan moitetta ole löytynyt omalta kohdaltani, eikä kukaan duunikaverikaan ole normaaliajolla niitä soikeiksi saanut.
 

Moto

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Uuden auton ensimmäinen renkaidenvaihto suoritettu ja JUMALAUTA, että olivat Delta-autossa laittaneet talvikumien pultit tiukalle. Normaalisti koko rengasrumbaan alkaen siitä, kun lähtee kotiovelta, hakee renkaat kellarista, vaihtaa ne, vie renkaat kellariin, käy hakemassa ilmaa huoltamolta ja palaa kotiovelle menee noin tunti, mutta nyt meni yli puolitoista tuntia vaikka päätin jättää huoltoasemareissun huomiselle.

Tuli siinä pultteja ristikkoavaimella erilaisissa käsi/jalkavääntöasennoissa nykiessä voimasanojen saattelemana mieleen se vanha vitsi rautakangen taivuttamisesta. Tässä tapauksessa pultti taisi lopulta viisaampana antaa periksi.

Kolmannen renkaan kohdalla kävi jo mielessä luovuttaminen, mutta kun vasemman puolen renkaat oli jo vaihdettu ja kesärenkaat ovat jonkin verran talvirenkaita isommat, ei niin epätasapainossa olevaa autoa olisi enää viitsinyt lähteä mihinkään pajalle ajamaan.

No, loppu hyvin kaikki hyvin, paitsi että talvirenkaan koristevanteeseen sain aikaan pienen halkeaman.
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Uuden auton ensimmäinen renkaidenvaihto suoritettu ja JUMALAUTA, että olivat Delta-autossa laittaneet talvikumien pultit tiukalle. Normaalisti koko rengasrumbaan alkaen siitä, kun lähtee kotiovelta, hakee renkaat kellarista, vaihtaa ne, vie renkaat kellariin, käy hakemassa ilmaa huoltamolta ja palaa kotiovelle menee noin tunti, mutta nyt meni yli puolitoista tuntia vaikka päätin jättää huoltoasemareissun huomiselle.

Kyllähän ne joskus liikkeesä / rengasfirmassa aika sairaan kovaan koneella laittavat ne pultit. Aivan liian tiukkaan, mutta minkäs teet.
Itse olen laittanut vähän vaseliiniä pultin kierteeseen kun renkaita olen vaihdellu. Ja käsipelissä kun on pultit laittanu kiinni niin aukeavat sitten helpommin kun että pulttipyssyllä vetäisi kiinni.
Kesänakit on ollu auton alla viime sunnuntaista lähtien.
 

Torsti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Eilen sain kesäkumit alle. Itse niitä en juurikaan vaihtanut, innokas kaveri oli apuna. Kerrankin talvirenkaat lähtivät helposti pois. Aikaisemmista keväistä viisastuneena olin laittanut pultteihin ja navan ympärille kuparitahnaa. Ei tarvinnut kuin kevyesti napauttaa ja rengas tippui paikaltaan. Pultitkin oli sopivan tiukalla, kun itse olin renkaat vaihtanut. Rengasliikkeiden sesonkiapulaiset eivät tiedä rengasasioista tavallista jatkoaikalaista enempää ja usein renkaat tuntuu, että pultit on vedetty niin kiinni ettei niitä ole enää tarkoitus saada auki.
 

kamik

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Eipä ole vielä tunkkia tarvinnut. Eilen oli tarkoitus vaihtaa, mutten onnekseni kerinnyt. Yöllä satoi uutta lunta viisi settiä ja tiet ovat taas tosi kurjassa kunnossa. Kesärenkailla ei pääse minekään juuri nyt. Lämpimämpää on tosin luvassa jo huomiseksi, mutta odottelen ensi viikolle renkaidenvaihtoa. Keli näytti aamulla aikalailla samalta, kuin IS:n kuvassa.
 

Myyrä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Spurs
No niin. Tunkilla on viiden minuutin päästä käyttöä, kun pääsee taas harrastamaan tätä iki-ihanaa toimenpidettä. Nyt ähkiminen on sentään vähän lievempää, kun avaan itse kiristämiäni pultteja, enkä niitä rengasliikkeen kiristämiä, joiden avaamiseen meni syksyllä ikä ja terveys ja viiden metrin jatkovarsi.

Eihän se paljoa maksaisi jos veisi renkaat liikkeeseen vaihdettavaksi, mutta siinäkin pitäisi heitellä renkaita auton kyytiin ja aikaa siinä menee. Sitäpaitsi tähän on jo niin tottunut, että ei sitä osaa oikein olla vaihtamatta, vaikka se vittumaista välillä onkin.

Tosiaan, yleensä rengasliikkeissä ei ole kuultukaan sellaisesta, että niitä pultteja ei tarvitse laittaa niin kireälle kun laitteista lähtee.
 

TM

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Tiistaina kesäkiekot taas vaihtui alle kulkupeliin. Oli kyllä niin nopeata toimintaa, että kävi ihan yhdessä hujauksessa. Mehun ja pullan ehdin siemaista, jonka jälkeen paikan pomo kysyi pojilta, että onko valmista? Olihan se, joten ei kun menoksi.
 
Viimeksi muokattu:

Bobcat

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Mikä on junttiuden huippu?

-Vaihtaa autonrenkaat auton omalla tunkilla
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Mikä on junttiuden huippu?

-Vaihtaa autonrenkaat auton omalla tunkilla

Häh? Eikös kunnon junteilla ole yleensä kaikenmaailman Rallinosturi Aluminium Low 2t tjsp Motonetistä hankittuna?
Tästä puheenollen, ostinpa itsekin tuollaisen paljon parjatun halpistunkin Motonetistä hintaan 29,90, eli ei se kaikkein paskin malli, mutta ei paljon puutukaan. Hyvin tuo kuitenkin pelitti ja nopeutti touhua selvästi, kun sai kaksi pyörää kerralla ilmaan.
Muuta raportoitavaa renkaanvaihdosta lähinnä se, että päivä päivältä pahentunut vapina talvirenkailla sai selityksen. Vasemman eturenkaan sivusta puski ulos tuollaisia metallipiikkejä, vähän niinkuin teräsharjan harjat, ja rengas oli ihan mutkalla kyseisestä kohdasta. Eli ei ihme että vapisi, ja onni ettei kokonaan lävähtänyt jossain moottoritiellä. Vissiin jotkin renkaan rakenteet sieltä puski ulkomaailmaan?
 

Harald73

Jäsen
Suosikkijoukkue
1897
Tunkilla käyttöä, jep, sillä prätkä lepäsi koko talven tunkilla ja tänään laskin tunkin ala-asentoon.

Sen jälkeen otin toisen tunkin ja tunkkasin ensin oman auton ja sen jälkeen vaimon äidin auton joka kulmasta kerran ilmaan. Vaihdoin siinä sitten samalla renkaat molempiin.

Tunkkaaminen on siis kivaa, kun sitä tulee jatkuvasti tehtyä, vai?
 

Red Devil

Jäsen
Suosikkijoukkue
NJ Devils, TPS, HC Boners
Dodii, nyt on läskit vaihdettu alle.
 

Wrighter

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko, Buffalo Sabres
Juu-u. Tunkilla on kyllä ollut käyttöä. Eilen vaihdoin isä-ukon autoon kesärenkaat ja tänään omaan autoon. Vaimon autoon pitäis vielä vaihtaa kesäkumit alle, mutta taitaa saada odottaa vielä pari päivää. Jos tiistaina sitte.
 

dodi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Paha on palannut takaisin!
Se alkaisi taas olemaan renkaanvaihdon aika, eli tunkille olisi jälleen käyttöä. Viime viikolla olivat jo aamuisin tiet niin jäässä, että polkupyörällä luistelin töihin auton sijasta. Lienee siis parasta jo renkaat vaihtaa kun yölämpötilat täällä keskivaiheilla Suomea alkavat painumaan pakkasen puolelle.
 

Jape

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit
Täällä pk-seudulla olen talvikiekot vaihtanut tyypillisesti marraskuun puolivälissä. Saa nähdä miten tänä vuonna kun aika kylmiä ilmoja luvassa.. Kyllä tässä kuitenkin kesäslikseillä vielä selkeästi mennään. Ei ole liukasta vielä ollut, vaikka viime viikolla muutamana aamuna oltiinkin pakkasella.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Täällä pk-seudulla olen talvikiekot vaihtanut tyypillisesti marraskuun puolivälissä. Saa nähdä miten tänä vuonna kun aika kylmiä ilmoja luvassa.. Kyllä tässä kuitenkin kesäslikseillä vielä selkeästi mennään. Ei ole liukasta vielä ollut, vaikka viime viikolla muutamana aamuna oltiinkin pakkasella.

Eiköhän tuo ilma vielä tästä lämpiä vaikka eilenkin täällä sateli lunta, joten ei viitsi alkaa vielä hätäilemään renkaanvaihdon kanssa. Parina viime vuotena olen nyt venyttänyt renkaanvaihtoa ihan viimeiseen saakka kun on jossain vaiheessa loka-marraskuussa käynyt kylmänä mutta sitten taas lämmennyt ja pysyvät lumet tulleet vasta joulukuun puolen välin tietämillä. Viimekin vuonna taisi mennä juuri tuohon joulukuun puoleen väliin kun vaihtelin vasta renkaat, ei vaan oikein houkuttele se kuivalla asfaltilla nastarenkailla ajeleminen.
 

Weber80

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Kyllä alkaa olemaan renkaidenvaihto ihan näillä näppäimillä edessä. Pari viikkoa jo lähes joka yö ollut pakkasen puolella. Aamulla satoi puoleen päivään asti lunta/räntää. Työkaveri kertoi, että oli ollut hänen matkareitillään jo 5-10cm lunta maassa. Tällä hetkellä lämpömittari näyttää nollaa ja pakkasen puolella ollaan menossa, tiet jäässä. Saa nähdä miltä huomisaamu näyttää, jos se povattu myrsky tänne tulee.

Parempi kuitenkin vaihtaa ne renkaat liian aikaisin, kuin liian myöhään.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Kesäkiekot ovat niin viimeisillään, että repäisin ja vaihdoin sunnuntaina nastat alle. Eipähän tarvitse pelätä yöpakkasiakaan.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös