Tunkilla ollut jo käyttöä?

  • 253 998
  • 1 554

TF-79

Jäsen
Suosikkijoukkue
TUTO. Pekka Virran nakkipiirakat.
Hakkapeliitat heiteltiin eilen äffään alle, nyt saa tulla lumet ja pakkaset. Tunkki pitää ostaa ennen kevättä, tolla paskalla en enää ala vaihtamaan. Veivi luisti irti tunkista pariin kertaan veivatessa ja rystyset asfalttiruvella...
 

Veijari

Jäsen
Hyvin pelitti ainakin neljä ensimmäistä nostoa tuo Bilteman 2 t hallitunkki. Eikä tartte veivailla sen kun pumppaa vaan. Suosittelen. Nyt on Nokian RSi:t alla eikä tarvinnut edes hikoilla.
 

moby

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP(#42)
Eilen laitoin talvikiekot alle lämpimässä hallissa. Apuna oli hallitunkki ja paineilmavehkeet. Ei tullut hiki. Luksusta.
 

Yuppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team, Україна
Eilen laitoin talvikiekot alle lämpimässä hallissa. Apuna oli hallitunkki ja paineilmavehkeet. Ei tullut hiki. Luksusta.

Samma här, mutta olin sen verran sissi että vaihdoin vain puolilämpimässä hallissa.
 

TM

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Eilen aamusta ajelin tuohon lähimmälle Euromasterille. Pekka Pouta jo ennusteleekin nyt, että maa voi mennä valkeaksi viikon loppupuolella.
 
Huomenna laittaa joku anonyymi rasvanäppi talviläskit alle. Eipä ole vielä toistaiseksi Etelä-Suomessa talvirenkaita kaivannut, vaikka joka arkiaamu olen suht aikaisin baanalle lähtenyt.
 

tiuke

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
Viime vuonna samoihin aikoihin yksi ensimmäisistä viesteistäni taisi olla tähän ketjuun. Siksi on hyvä jatkaa nyt, että viime viikolla maanantaina vekslasin kesärenkaita ja nastoja päittäin. Hieman kauemmin kesti kuin Ferrarilla, mutta niillä onkin enemmän miehiä vaihtohommissa. Vartti kai siinä suunnilleen meni.
 

Moto

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Aika: 1 tunti 25 minuuttia
Lopputulos: Autossa yksi talvirengas ja kolme kesärengasta. Lisäksi puolittain pettänyt tunkki jumissa auton alla.

Ensimmäisen renkaan irrotuksen jälkeen tunkki nytkähti jonkin verran alaspäin. Vitunmoisen, yli tunnin vääntämisen jälkeen sain juuri sen verran nostettua sitä ylös, että sain talvirenkaan ujutettua kiinni. Alaspäin tullessa tunkki jäikin sitten lopullisesti jumiin. Kammen pidikkeet hajosivat jo alkumetreillä, joten sai käyttää mielikuvitusta kieputustaktiikan kanssa.

Vitttuuu! Ei ollut edes auton oma tunkki (kun sellaista ei edes ole), mutta kehno saksitunkki kuitenkin. Huomenna ostamaan joku kunnon vekotin ja pohtimaan, miten sen avulla saa tuon jumiutuneen tunkin pois etukulman alta.

Joo, kannattaa se parikymppiä säästää ja vaihtaa itse. Kumma, kun edellisen auton kanssa ei ollut koskaan mitään vaikeuksia vaikka hurjana kaverina käytin auton omaa joka kerta. Uuden auton kanssa molemmat vaihtokerrat on olleet yhtä piinaa.
 

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, BC Lions
Aika: 1 tunti 25 minuuttia
Lopputulos: Autossa yksi talvirengas ja kolme kesärengasta. Lisäksi puolittain pettänyt tunkki jumissa auton alla.

Täytyy sanoa, että tuo tarina koskettaa suomalaista sielua syvältä. Siinä on fiilistä, kun on samaan aikaan hiki ja kylmä, selkää kolottaa, ja tunkki on solmussa auton alla. Ja perkeleet lentää.

Aika hyvin onnistui talvirenkaiden vaihdon ajankohta taas kerran. Tänään ei ole enää mitään asiaa liikenteeseen kesärenkailla Tampereen seudulla, ja koska tiesin tämän etukäteen, vaihdoin talvirenkaat viikonloppuna.
 

Veikko40

Jäsen
Suosikkijoukkue
HC TPS, FC Ilves, SC Classic, BC Pyrintö
Tänään ei ole enää mitään asiaa liikenteeseen kesärenkailla Tampereen seudulla, ja koska tiesin tämän etukäteen, vaihdoin talvirenkaat viikonloppuna.

Maa on valkoinen, mutta hyvin oon täällä ajellu ilman sutimisia ja liirtoja vaikka alla on melkein kuviottomat (sakko)kesärenkaat. Ei edes ABS:t raksuttaneet.
Eiköhän ne talvinakit tuu revittyä alle viikonloppuna.
 

12961

Jäsen
Maa on valkoinen, mutta hyvin oon täällä ajellu ilman sutimisia ja liirtoja vaikka alla on melkein kuviottomat (sakko)kesärenkaat. Ei edes ABS:t raksuttaneet.
Eiköhän ne talvinakit tuu revittyä alle viikonloppuna.

Turussa taas syksyn ensimmäiset lumihiutaleet edelleen tulematta, tänä iltapäivänä tosin pitäisi alkaa pyry. En vaihda vielä, yökin näyttäisi olevan plussalla ja huomenna voi myös kävellä töihin mikäli pahalta näyttää. Sunnuntaina voi sitten harkita renkaanvaihtoa, mikäli ensi viikon aikana tulee uudestaan lunta.
 

korkki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porilainen urheilu (ja yks raumalainenkin joukkue)
Eilen laitoin talvikiekot alle lämpimässä hallissa. Apuna oli hallitunkki ja paineilmavehkeet. Ei tullut hiki. Luksusta.
Mun piti tänään illalla tehdä sama, mutta siellä oli jo niin liukasta että oli pakko vaihtaa omassa pihassa nuo. Menen sitten illalla vaihtamaan äidin autoon renkaat tuonne halliin...
 

Moto

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Täytyy sanoa, että tuo tarina koskettaa suomalaista sielua syvältä. Siinä on fiilistä, kun on samaan aikaan hiki ja kylmä, selkää kolottaa, ja tunkki on solmussa auton alla. Ja perkeleet lentää.

Muuten oikein, mutta niin vapaa-ajan demari en ollut, että olisin ulkona vaihtanut. Noin 15 asteisessa hallissa. No, nyt on sellainen Bilteman hallinosturi ja uutta yritystä peliin, kunhan ensin katson Suomi-Venäjän. (Jota en varmaan muuten katsoisi ainakaan kokonaan, mutta saa hyvän tekosyyn lykätä vaihtoa vielä muutamalla tunnilla.)
 

Harald73

Jäsen
Suosikkijoukkue
1897
Mä kun en tiedä, mitä tekemistä puoluekannalla on renkaanvaihdon kanssa, vaihdoin kolmeen autoon renkaat pari viikkoa sitten viikonloppuna, ulkona kaikki kolme, hallitunkilla ja ristikkoavaimella -> avot, helppoa ja nopeaa.

Ei tulisi mieleenkään maksaa jollekin rengasliikkeen klopille siitä, että vetää väärällä momentilla pultit puoli solmuun ja laskuttaa min. 30€ per auto.
 

Numero13

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Itse viime viikonloppuna nastat laittelin alle, tänään aamulla oli täällä Tampereella kyllä helvetin liukasta, päivällä tiet olikin sitten jo oikeastaan kokonaan sulia.

Ei tulisi mieleenkään maksaa jollekin rengasliikkeen klopille siitä, että vetää väärällä momentilla pultit puoli solmuun ja laskuttaa min. 30€ per auto.

Älä muuta sano. Itse ne renkaat vaihdetaan :)
 

peruspata

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Pesäkarhut, UP-V, FT Ulvila, Karhut
Ei tulisi mieleenkään maksaa jollekin rengasliikkeen klopille siitä, että vetää väärällä momentilla pultit puoli solmuun ja laskuttaa min. 30€ per auto.

Yleensä vaan Corollani renkaat on tasapainotettava, vaihto sinänsä on hyötyjumppaa. Lauantaina vaihdoin talvitassut alle, kun Tampereella käydessä perjantai-iltana sai joka risteystä ennen miettiä, että montako kilometriä menee pysähtymiseen.

Tasapainotukseen vien varmaan tässä lähipäivinä, kunhan ruuhkat vähän antautuvat.
 

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, BC Lions
Maa on valkoinen, mutta hyvin oon täällä ajellu ilman sutimisia ja liirtoja vaikka alla on melkein kuviottomat (sakko)kesärenkaat. Ei edes ABS:t raksuttaneet.
Eiköhän ne talvinakit tuu revittyä alle viikonloppuna.

Joo, taisi olla turhaa yleistämistä suunnaltani. Tosin sitä reittiä, jonka itse ajoin, ei kukaan olisi slikseillä ajanut ainakaan siihen aikaan. Ensimmäisen puolen kilometrin aikana ei paljasta asvalttia näkynyt. Pakko muuten kysyä, oliko tilanne tänä aamuna yhtä helppo? Lunta on tullut lisää, mutta lämpötila noussut. Paikoitellen oli mielenkiintoisia sohjokasoja jään päällä.
 

Veikko40

Jäsen
Suosikkijoukkue
HC TPS, FC Ilves, SC Classic, BC Pyrintö
Pakko muuten kysyä, oliko tilanne tänä aamuna yhtä helppo? Lunta on tullut lisää, mutta lämpötila noussut. Paikoitellen oli mielenkiintoisia sohjokasoja jään päällä.

Helpompi. Tänne ei lunta lisää maahan jäänyt. Oman työmatkani tiet on täysin sulia. Kokeilin kiihdytellä ja tein tiukkoja jarrutuksia eikä niiltä teiltä yllätyksiä löytynyt.
Se ei tarkoita etteikö muilta lähiteiltä liukkautta löytyisi. Tyhmänrohkeana en rupea ajelemaan.

Taitaa tälle päivälle luvatut sademäärät tulla vetenä, sen verran lämpönen keli on.
Ajan varmaan viikonloppuna 100km Tampereelta pohjoseen. Laitan siis suosiolla nastat alle.

Klo 14:15. Nyt sitä isoa hiutaletta rupes satamaan. Märältä näyttää eikä jää maahan.
Ennusteen mukaan sydänyöhön ja/tai huomisaamuun asti pitäis ripsutella (kuten Petri Takala asian ilmaisisi).
 
Viimeksi muokattu:

Pelimise

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Saipa
Oma auto on pajalla fixattavana. Siinä on vielä kesärenkaat alla. Vuokraamon autossa on nastat, joten kelpaa ajella. Mielenkiinnolla odotan, kuinka liukkaalle kelille sijoittuu auton vaihto omaan.
 

Harald73

Jäsen
Suosikkijoukkue
1897
Kaveri kertoili eilen vaihdattaneensa autoonsa renkaat ja kolme(!) polttimoa Helsingissä -> 101 euroa, heh heh! Mitäs ajelee Jaguaarilla, eikä ole edes Jerry Cotton!
 

Streider

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, FBK, Hartford Whalers, Deutschland
Kaveri kertoili eilen vaihdattaneensa autoonsa renkaat ja kolme(!) polttimoa Helsingissä -> 101 euroa, heh heh! Mitäs ajelee Jaguaarilla, eikä ole edes Jerry Cotton!

Naurettavaa hommaa. Eihän se ole tyhmä joka pyytää, vaan joka maksaa. Itte laittelin just talvikumit alle ja tuli tuossa öljyt ja suodattimetkin vaihdettua, eikä menny edes viittäkymppiä. Itte tekee ja säästää, voi sen satasen sitte käyttää vaikka johonkin muuhun järkevään. Volvolla ajaminen tuntuu taas edulliselta, vaikka bensaa meneekin.
 

Dennis

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Naurettavaa hommaa. Eihän se ole tyhmä joka pyytää, vaan joka maksaa. Itte laittelin just talvikumit alle ja tuli tuossa öljyt ja suodattimetkin vaihdettua, eikä menny edes viittäkymppiä. Itte tekee ja säästää, voi sen satasen sitte käyttää vaikka johonkin muuhun järkevään. Volvolla ajaminen tuntuu taas edulliselta, vaikka bensaa meneekin.
Miksi on tyhmää maksaa, jos on rahaa, jota kuluttaa? Onhan se kansantaloudellisestikin järkevää ja kyllä sille omallekin työlle pitää laskea joku hinta. OK - tässä Jaguar-tapauksessa hinta oli yläkanttiin, mutta noin yleisesti.

Itse hoidin "tunkin käytön" varaamalla työpaikan vieressä olevalle pajalle ajan, kun alkoi talvikelit lähestyä ja vaihdatin samalla jarrupalat. Auto aamulla pajalle, kävellen duuniin ja päivän päätteeksi auto pois pajalta. Helppoa kuin heinänteko.
 

Harald73

Jäsen
Suosikkijoukkue
1897
Miksi on tyhmää maksaa, jos on rahaa, jota kuluttaa? Onhan se kansantaloudellisestikin järkevää ja kyllä sille omallekin työlle pitää laskea joku hinta. OK - tässä Jaguar-tapauksessa hinta oli yläkanttiin, mutta noin yleisesti.

Itse hoidin "tunkin käytön" varaamalla työpaikan vieressä olevalle pajalle ajan, kun alkoi talvikelit lähestyä ja vaihdatin samalla jarrupalat. Auto aamulla pajalle, kävellen duuniin ja päivän päätteeksi auto pois pajalta. Helppoa kuin heinänteko.
Aivan totta, osittain, sillä useimmilla ei ole paikkaa missä vaihtaa tai edes säilyttää renkaita eli liike hoitaa säilytyksen ja vaihtamisen, rahaa vastaan tottakai.

Tässä Jaguar -tapauksessa kaikki on yläkanttiin, sillä normihuollosta 900€ tai jarrupaloista (ilman levyjä) 650€ tai tuolla renkaanvaihtoreissulla ilmitulleesta tarpeesta vaihtaa pari puslaa takapäähän 300€, tuntuu tuollaisen Mondeon tekniikkaan perustuvan, nykyään Intialaisen pirssin ylläpito melko hintavalta, ainakin tällaisen "kansanvaunulla" ajavan mielestä, vai?

P.S. Kun vaihdan iäkkään isäni tai vaimon äidin autoon renkaat, en laske työlle hintaa, sillä minun mielestä se ihan kuuluu asioihin, jotka tehdään ilman eri mainintaa. Sisko sentään vaihtoi renkaansa tällä kertaa itse, niin jäi neljäs auto pois tänä vuonna.
 

Mikke73

Jäsen
Suosikkijoukkue
Haukat, Ässät
Tässä Jaguar -tapauksessa kaikki on yläkanttiin, sillä normihuollosta 900€ tai jarrupaloista (ilman levyjä) 650€ tai tuolla renkaanvaihtoreissulla ilmitulleesta tarpeesta vaihtaa pari puslaa takapäähän 300€, tuntuu tuollaisen Mondeon tekniikkaan perustuvan, nykyään Intialaisen pirssin ylläpito melko hintavalta, ainakin tällaisen "kansanvaunulla" ajavan mielestä, vai?
No johan on X-Typen huolloilla hintaa... Onneksi aikoinaan jäi tuollainen hankkimatta, vaikka lähellä olikin.

Asiaan: eilinen tuli pk-seudulla urheiltua kesärenkailla, tänä aamuna kävin liikkeessä vaihdattamassa nastat alle. Lopetin samalla asiakkuuden varastoinnin suhteen, joten seuraava vaihto tulee tehtyä itse.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös