Mainos

Tunkilla ollut jo käyttöä?

  • 254 253
  • 1 554

Pleksi(t)

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Eilen työllistin Myyrmannin kurdeja ja vaihdatin talvinakit alle. 25€ ottivat, muistelin että pari vuotta sitten olisi ollut vähemmänkin. Tuli taas vähän "yllättäen" tuo renkaanvaihto, äkillinen inspiraatio eikä ollut tiedossa lähempänä Helsingin keskustaa olevia drive-in paikkoja mutta äkkiähän tuonnekin ajoi. Ainakin toistaiseksi renkaat pysyneet paikallaan, toisin kuin kolleegalla kävi Lauttasaaressa, ajoi hallista ulos todetakseen että rengas vispaa ja usean pultin sai käsin irti...
 

Veijari

Jäsen
Vaihdoin vaimon ja omaan ajokkiin talvirenkaat viime sunnuntaina, ihan passeliin aikaan siis. Itselle kitkat ja vaimolle nastat.

Teki muuten pahaa kun appiukko sattui saapumaan vaihtotyön aikana kyläilemään eikä osannut pysyä pois jaloissa pyörimästä vaan tuli väkisin "auttamaan" meikäläistä. Siinä kun vetelin omaani renkaita paikalleen niin appiukko hyppäsi kiintoavaimeen ja alkoi pyörittämään muttereita kiinni. Väänsi naama irveessä muttereita minkä käsistä lähti - ajattelin, että voi kiitos kuinkahan mutkalle nuo aluvanteet menevät. Mainitsin sitten ohimennen, että "niin, rengasliikkeessä vetelevät näitä pultteja momenttiavaimella ettei mene aluvanteet solmuun". Ei tainnut tajuta vinkkiäni sillä rystyset valkoisina veti viimeisenkin renkaan kiinni.
 

JZZ

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Piraattiryhmä, Caps, ManU
Jep, miltei kuukausi mennyt ja Etelä-Suomessa ei ole vielä kertaakaan ollut käyttöä talvirenkaille.
Yhtenä aamuna n. pari viikkoa sitten oli joissain paikoissa jopa liukasta. Hyvin meni kyllä kesärenkaillakin. Vituttaa kyllä kun harva se päivä paukahtaa jonkun edelläajavan nastoja tuulilasiin. Ja omillakin renkailla nyt ajettu yksi talvi, kuviot lähes täydessä kunnossa, mutta nastoja ehkä 50%. Tulis nyt se talvi.
 

peruspata

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Pesäkarhut, UP-V, FT Ulvila, Karhut
Tuli sitten vaihdettua renkaat tänään, aikaa meni vähän, kun talvitassujen urissa oli varmaan n. 1 m3 kiviä. Mutta olisihan aikaa mennyt pajalla odotellessa, vakipajalla kun on jonotussysteemi. Ja tulipahan liikuntaa samalla. En muista, että koskaan olisin näin myöhään vaihtanut renkaita, mutta aiemmin ei ollut pakottavaa tarvetta. Tänään oli päivälläkin melko liukasta, joten talvi tulkoon.
 

kamik

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Eilen tuli vaihdettua kitkat alle. Ensilumet satoi jo reilu pari viikkoa sitten, mutta laiskuuksissani en jaksanut silloin vaihtaa. Lumet toki hävisivät välillä, mutta taas luvassa on talvisempia kelejä, joten oli aika vaihtaa renkaat. Tällä hetkellä on muuten pakkasta viisi astetta ja tiet pirun liukkaita, bonuksena kevyttä lumisadetta.
 

Jyty

Jäsen
Suosikkijoukkue
käyttää lehväslukkoa logonaan.
Noin 20 minuuttia meni, ilman, että kesärenkaita pestiin tai muuten huollettiin, se jäi keväälle.
Ihan vinkkinä sanon, että kannattaa pestä ne kesärenkaat heti. Lähtee nimittäin lika huomattavasti helpommin irti nyt, kuin ½ vuoden päästä.

Vajaat 2 viikkoa on vielä aikaa, ja sittenhän ne on vaihdettava, olkoon keli sitten mikä tahansa. Ei täällä etelässä mitään liukasta vielä ole, ja tuskin tuleekaan, kun tuota suolaa ajetaan heti tielle jos vähänkin näyttää liukkaalta. Mutta voisihan nuo tulevana viikonloppuna vaihtaa, niin eipähän pääse kukaan (muija) sanomaan, että jätän viime hetkeen.
 

Tami Talk

Jäsen
Suosikkijoukkue
Daespoo moderators
Ihan vinkkinä sanon, että kannattaa pestä ne kesärenkaat heti. Lähtee nimittäin lika huomattavasti helpommin irti nyt, kuin ½ vuoden päästä.

Onkos tuo renkaiden peseminen jotenkin olennaista, itse kun en niitä yleensä ruukaa pestä ollenkaan. Onko kyseessä vain yleinen siisteys esim. varastossa - vai onko peseminen jotenkin välttämätöntä renkaan ominaisuuksien kannalta?
 

Jyty

Jäsen
Suosikkijoukkue
käyttää lehväslukkoa logonaan.
Onko kyseessä vain yleinen siisteys esim. varastossa - vai onko peseminen jotenkin välttämätöntä renkaan ominaisuuksien kannalta?
Siisteys on tietysti yksi tärkeä pointti. Mutta kiintynyt lika tekee sen, että rengas menee epätasapainoon. Se taas saa aikaan ravistusta, sekä renkaan normaalia nopeampaa kulumista.

Toki jokainen huolehtivainen autoilija vie renkaansa myöskin tasapainoitukseen pois oton jälkeen tahi keväällä/syksyllä ennen uudelleen asennusta, jolla sitten taataan niille pidempää ikää, sekä mukavampaa ajonautintoa itselle. Puolessa vuodessa rengas nimittäin kuluu yllättävänkin paljon, vaikka silmä ei sitä välttämättä kerrokkaan.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Kyllähän täällä jo lunta on ollut muutaman päivän ja ihan vitun liukasta mutta kesäkiekot on vielä alla. Ainoa selitys on armoton laiskuus, ei vaan viitsi lähteä kyykkimään auton ympärille tällä hetkellä. Viikonloppuna olisi mahdollisuus saada auto nosturille lämpimään halliin ja vielä käyttöön pulttipyssy joten ehkäpä nuo sitten tulee vaihdettua. Että liukastellaan tässä sitten vielä pari päivää ainakin, hauskaahan tuo vaan takavedolla on...
 

tiuke

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
Ihan vinkkinä sanon, että kannattaa pestä ne kesärenkaat heti. Lähtee nimittäin lika huomattavasti helpommin irti nyt, kuin ½ vuoden päästä.

Tämä pitää paikkansa, mutta tässä tapauksessa ei ole mistään kalliista ja hienosta tavarasta kysymys. Ei ne kovin likaiset ollutkaan ja keväällä sitten painepesurilla sen mikä lähtee ja sillä hyvä. Tai mahdollisesti hiekkapuhallus ja maalaus.
 

stiflat

Jäsen
Suosikkijoukkue
New York Rangers, HIFK
Eilen lähti kesärenkaat tämän kesän osalta. Varsinais-Suomessa joku -4c ja lunta jokunen sentti.

Nyt talvella pitäisi löytää joku alumiinivanteen oikaisufirma täältä jostain lähiseuduilta, kun takarengas (kuulemma kanssa-autoilijoiden mukaan) vipottaa.
Mistäs sellainen ja missäköhän hintaluokassa pyöritään? Tuota Amrif :ia Järvenpäästä jotkut on suositellut... Eipä vaan ole mitään kotisivuja lafkalla.
 

Nupe#31

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
L-Weld Oy

Nyt talvella pitäisi löytää joku alumiinivanteen oikaisufirma täältä jostain lähiseuduilta, kun takarengas (kuulemma kanssa-autoilijoiden mukaan) vipottaa.
Mistäs sellainen ja missäköhän hintaluokassa pyöritään? Tuota Amrif :ia Järvenpäästä jotkut on suositellut... Eipä vaan ole mitään kotisivuja lafkalla.

Meikäläisellä on ihan sama juttu. Preluden vasen takavanne on hieman kiero ja aiheutti kyllä kivan tärinän yli 90 km/h vauhdissa. Itse selvittelin noita firmoja, niin semmoista firmaa kun L-Weld on kehuttu vähän joka paikassa: http://www.l-weld.fi/. Pitää talven aikana käyttää vanne tuolla. Ja puljuhan sijaitsee Lappeenrannassa.

Heillä nimittäin on kunnon laitteetkin, jotka on tarkoitettukin ihan pelkästään vanteiden oikomiseen. Kun aluvanteita ei ihan miten tahansa ja millä tahansa ole fiksua lähteä oikomaan.

Hintahan riippuu ihan siitä miten pahasti vanne on kierona. Mutta itse kun tuolta hinnoista kyselin, niin sanoivat että siinä 30-50€ suunnilleen, jos ei vanne nyt ihan ihan täysin mutkalla ole.
 

12961

Jäsen
Noniin, nyt on kesäkummit alla kun kevät on alkanyt täällä lounaisrannikolla.

Kevät on kyllä huomattavasti myöhemmin tänä kuin viime vuonna, vuosi sitten kesäkumit tulivat alle jo maaliskuun toisella viikolla.
 

Pleksi(t)

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Täällä vaihtui eilen myös kesänakit alle, ensin meinasin vaihtaa jo viime viikolla mutta onneksi katsoin viikonlopun ennusteen ennen vaihtoa. Renkaat lähtivät hoitoon rengashotelliin, varastotilaa sen verran vähän ettei viitsi vielä renkaita sinne survoa. Ja onhan tuo huoletonta, nyt loppui renkaiden rahtaus. 79€ vaihdot, pesut ja säilytykset, vaihdon tosin taisin saada "ilmaiseksi".

On muuten outoa kun nykyään kesärenkaat ovat äänekkäämmät kuin talvirenkaat. Nastarenkaiden jälkeen oli hienoa kun auto oli melkein äänetön vanhaan rahinaan verrattuna, nyt taas nykyiset pehmeät kitkat pitää paljon pienempää ääntä kuin kesärenkaat. Täytyy seuraavaksi kesäksi investoida vähän parempiin kesärenkaisiinkin, nykyiset on ihan oudon merkkiset ja tulivat siis auton matkassa ja syy lieneekin tässä.
 

Kummeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Washington Capitals
Ei varmaan kannata ainakaan Tampereella vielä pahemmin tunkkailla. Välillä on aamulla talvirenkaillakin liukasta. Ja nytkin on muutama aste pakkasta.. Kyllä tosin iltapäiväisin on oikeinkin hyvä keli.
 

COLHC1980

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Deutscher Fußball-Bund, NP #3
Mielessä käynyt, mutta kassellaan ensi viikolla. Tänäänkin Stadissa oli -2. Jos nyt 0 ylä puolelle päästäisiin, eikä Peksi lupaile enää lumi- tai räntäkuuroja niin ensi viikolla voisi olla ajankohtainen. Ärsyttää kun nastat kuluu näillä keleillä. Kitkat oli ostaessa, mutta vaimoke halusi nastat.
 

Tommy

Jäsen
Suosikkijoukkue
#17
Huomiseksi varattu aika.
Loppuviikon sää, reilusti plussaa. Tuskinpa nyt ensi viikollakaan mitään pakkasia on.

Tuli mieleen näille "minä vaihdan itse, miksi vaihdat liikkeessä?" -puolustajille yksi pointti myös mieleen. Kuulemma alkuperäiset tunkit ja niiden nostokohdat aiheuttavat autoon sen ensimmäisen ruosteen.

Joten, jätetään edelleen oma tunkkaus väliin ja viedään liikkeeseen.
Torjutaan lamaa samalla, ostetaan suomalaista palvelua.
 
Jospa pitkästä aikaa vaihtaisi itse. Edellinen auto oli niin matala, ettei oma tunkki mahtunut alle. Nykyisessä traktorissa tätä ongelmaa ei (ainakaan vielä) ole. Toisaalta uuden auton käyttöohjekirjassa kerrotaan, että mikäli autoa pitää nostaa, tulee ottaa yhteyttä valtuutettuun ******-huoltoon.
 

Torsti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Tuli mieleen näille "minä vaihdan itse, miksi vaihdat liikkeessä?" -puolustajille yksi pointti myös mieleen. Kuulemma alkuperäiset tunkit ja niiden nostokohdat aiheuttavat autoon sen ensimmäisen ruosteen.

Ihan mielenkiinnosta kysyisin, että miten niin? Ja koskeeko tämä kaikkia merkkejä vai vaan jotain tiettyä? Samasta kumiläpyskästä se autoni oma, paska saksitunkki autoa nostaa, kuin hallitunkki tai hallinosturi.
 

Tommy

Jäsen
Suosikkijoukkue
#17
Ihan mielenkiinnosta kysyisin, että miten niin? Ja koskeeko tämä kaikkia merkkejä vai vaan jotain tiettyä? Samasta kumiläpyskästä se autoni oma, paska saksitunkki autoa nostaa, kuin hallitunkki tai hallinosturi.

En ole aivan varma, mutta juuri katsoin jonkun auto-ohjelman - olisikohan ollut Nelosen Start! tai YLE:n vastaava. Siinä käsiteltiin kuitenkin autojen ruostumista, haastateltiin asiantuntijoita ja käytiin merkkejä läpi.

Siinä ruoste-asiantuntija sanoi about näin: "kun ihmiset nostavat autojen omilla tunkeillaan autoja, se on ensimmäinen kohta mistä auto hajoaa ja alkaa ruostumaan." Ilmeisesti siis auton oma tunkki rasittaa liikaa sitä tiettyä kohtaa auton helmassa ja se antaa periksi - sen jälkeen siihen muodostuu ruostetta.

Itse muistan kyllä vanhassa Toyotassani tuon kohdan (johon siis tunkki asetetaan), se oli murtunut ja snadisti saattoi olla ruostettakin.

Eniten ruostuvista merkeistä jäi mieleen Ford Focus ja vähiten ruostuvista merkeistä Audi ja Seat. Oli niitä muitakin.
 

Masentaja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Noista auton omista tunkeista, itse en ikinä ala veivaamaan sellaisella autoa ylös, jos ei ole aivan pakko. Lopunalun vehkeitä. Lisäksi, nykyisessä autossa ei edes ole tunkkia. Johtuen siitä että on paikkaussarja. Autojen omia tunkkeja, ei ole tarkoitettu jatkuvaan käyttöön, vaan yksittäisiin satunnaisiin nostoihin. Jos sinulta hajoaa rengas kerran, et kuitenkaan nosta autoa kuin yhdestä kohdasta, yhden kerran. Mutta jos vaihdat renkaat, nostat sen neljä kertaa ainakin. Ainakin kaheksan kertaa vuodessa... Tulee rimpulalle tunkille melkomonta nostoa. Hallitunkit ovat erikseen, loistavia kapistuksia. Ja jos vielä on mahdollista tukivarresta autoa nostaa, niin ne tulevat ruostevauriot vähenee huomattavasti.

Ja itse aiheeseen, ei ole vielä vaihtunut kumpaakaan autoon renkaat. Vaimon autoon ne voisi pikkuhiljaa, vaikka ensviikolla vaihtaa kun loma on. Mutta tuohon omaan kulkineeseen joskus ehkä toukokuun alussa, kun varmistuu että ei tarvitse enään lappiin lähteä/muualle missä sen huonon talvikelin mahdollisuus on vielä huomattava.
 

msg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sopimustekninen verovelka
Niin kyllähän nuo autojen omat tunkit ovat yleensä ihan pelkkiä vitsejä.
Parilla kympillä saa hallitunkin, jolla itse vaihtokin menee huomattavasti nopeammin.

Liisarilla ajaessani enemmän lämmitti se, että joku muu piti niitä renkaita säilössä ja riitti kun ajoi liikkeeseen. Nyt kun ajelen omalla ja kun itse joutuu ne renkaat sieltä varastosta kaivamaan, niin nopeammin pääsee vaihtamalla itse kuin lähtemällä jonottamaan. Toki voisi omalla rahallakin käyttää rengashotelleja, mutta isojen ketjujen hinnat ovat kyllä niin suolaisia, että tuskin edes haluaisivat taviksia nurkkiin pyörimään. Vianorilla ja Euromasterilla ainakin tuntuu pyörivän vain työsuhdeautoilijoita.
 

Ferris

Jäsen
Siinä ruoste-asiantuntija sanoi about näin: "kun ihmiset nostavat autojen omilla tunkeillaan autoja, se on ensimmäinen kohta mistä auto hajoaa ja alkaa ruostumaan." Ilmeisesti siis auton oma tunkki rasittaa liikaa sitä tiettyä kohtaa auton helmassa ja se antaa periksi - sen jälkeen siihen muodostuu ruostetta.

Jos oli sama ohjelma jota itse katselin, niin ymmärsin kaverin puheesta, että kyse oli auton oman tunkin käytöstä nimenomaan auton korjaamisessa, ei renkaan vaihdossa. Eli jos tarvii saada auto ilmaan pidemmäksi aikaa, niin silloin ei saa käyttää auton omaa tunkkia, vaan hallitunkkia tai muuta vastaavaa.
 

Torsti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Eli jos tarvii saada auto ilmaan pidemmäksi aikaa, niin silloin ei saa käyttää auton omaa tunkkia, vaan hallitunkkia tai muuta vastaavaa.

Niin ja kuka menee oikeasti vähänkään auton alle sen rimpulasaksitunkin tai hallitunkin kannatellessa autoa? Kyllä olen sitä mieltä, että ei se auto rikki mene, jos hallitunkkia käyttää renkaanvaihdossa. Olettaen, että hallitunkin ja auton välissä on esim. joku kuminpala.

Pidemmän aikaa on renkaidenvaihto poltellut, kädessä olleet tikit haittasivat operaation aloittamista. Ehkä lähipäivinä sitten, kun jonotus tai maksaminen ei innosta.
 

Tommy

Jäsen
Suosikkijoukkue
#17
Amatööri kysyy.
No joo, renkaat on nyt vaihdettu. Renkaanpaineet. Talvirenkaat ovat 15", kesärenkaat taas 16" ja hiukan leveämmällä profiililla.

Kuitenkin. Auton ohjeistus sanoo että ilmanpaineita pitäisi olla 2,3 baria kun taas liikkeessä pistivät 2,5 baria näihin 16" renkaisiin. Vaikuttaako siis renkaan koko ja profiili ilmanpaineisiin, vai onko tuo standardi tai jotain? Kyllä te ymmärrätte, vastatkaa hölmölle.

Niin ja laittoivat rotat liikkeessä yhteen renkaaseen 2,4 baria josta ajotietokone herjasi tottakai. Joutui tuon korjaamaan huoltoasemalla jossa melkein sormet likastuivat.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös