Tunkilla ollut jo käyttöä?

  • 245 938
  • 1 534

Bobcat

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Pidetään peukkuja, että renkaasi poksahtaa jossain metsätapaileella aamuyöstä, ja joudut itse vaihtamaan vararenkaan. Olisi meinaan melko messevää kuulla Schollin ja tunkin tarina.

Minä muuten tilaisin hinausauton ko. tilanteessa. Jos tuo auton mukana tullut kompurapaikkaussysteemi ei auttaisi.

Ajan autoa työkseni vuodessa lähes 100 000 km. Nimenomaan ajan. Mieluusti annan muiden hoitaa huoltotyöt.
 

mice

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Flames, Juventus, Parma
Äsken tuli ähellettyä kesäkiekot alle. Kyllähän tuo aina semmoinen tunnin urakka on, kun roudaa kesärenkaat varastosta esille, vaihtaa renkaat ja vie talvirenkaat takaisin varastoon ja ajaa sitten lopuksi Shellille tarkistamaan ilmanpaineet.

Mutta tulipahan taas tehtyä. Takatalvea ei enää kaivata.
 

Konsta Kepuli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Athletic Bilbao, Tahko, Pool, Saints
Tänään vaihtui autoon sakkopintaisten talvirenkaiden tilalle pinnoitetut kesäkumit. Itse asiassa olin erittäin ahkera ja sain suorastaan triplasti autoiluasioita hoidetuksi:

Aamulla hitsasin pajalla kontissa olleen ruostereiän umpeen ja kun sain sen aika pikaisesti tehtyä niin juotiin naapurin Reiskan kanssa termarikaffet, samalla ehdittiin lukea Reiskan kotoa mukaan ottamaa Keltaista Pörssiä. Sen jälkeen kävin asioilla mm. Motonetissa ja menin sitten hetkeksi hoitamaan juoksevia asioita panttilainaamossa. Sen jälkeen olikin aika mennä ABC:lle syömään hernekeittoa n. klo 11.30, minkä jälkeen puolestaan ajoin takaisin pajalle, jossa Reiskan kanssa vaihdettiin autooni vesipumppu ja tämän jälkeen sitten renkaat, jonka jälkeen juotiin mäykkis Karjalaa.

Todellinen autoilupäivä. Nyt on pinnoitetut alla, eikä tarvitse miettiä, tuleeko kytät vastaan vai ei.


Tapahtumat menivät ainakin "suunnilleen" noin. Joka tapauksessa autossa on nyt kesärenkaat alla. Voipi ainakin myöhemmin tarkistella minä päivänä keväällä 2008 kumit vaihdettiin.
Oliko tämä "kansan syvien rivien" vastaus noihin Schollin snobbailuihin? Näin ainakin itse tulkitsin ja nauroin vedet silmissä. Renkaiden puolesta olen Tohtori Schollin linjoilla eli kitkarenkaat vielä tukevasti alla. Itse vaihto-operaation uskoisin sujuvan sitten enemmän nimimerkki "Riihimäen" tyylillä...
 

Wilzu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Charlestown Chiefs
Olin jo aikeissa ryhtyä renkaanvaihto-operaatioon, mutta pieni vilkaisu sääennusteisiin muutti mieleni. Vielä on näköjään yöpakkasia tulossa, eikä ajatus aamuisesta työmatkasta kesägummeilla luistellen miellytä. Vielä voi siis odotella vähän aikaa.
 
S

solo

Vaihdoin renkaat omaan autoon pari viikkoa sitten ja on se kyllä uskomatonta miten paljon paremmalta auto tuntuu ilman nastoja. Seuraavaksi ostan itselleni kyllä kitkat talveksi, kun ei täällä pääkaupunkiseudulla tule näköjään kunnon talveakaan enää.
 

Tami Talk

Jäsen
Suosikkijoukkue
Daespoo moderators
Äsken tuli ähellettyä kesäkiekot alle. Kyllähän tuo aina semmoinen tunnin urakka on, kun roudaa kesärenkaat varastosta esille, vaihtaa renkaat ja vie talvirenkaat takaisin varastoon ja ajaa sitten lopuksi Shellille tarkistamaan ilmanpaineet.

Eilen tuli tehtyä sama, paitsi ilmanpaineet tarkastin Teboililla. Säästin vielä vähän ylimääräistä, kun en hommannut hallipaikkaa, ostanut uusia haalareita, hansikkaita, hallitunkkia ja pyssyä, millä pultit saa auki.

Eli tuulipuku kahisten, omalla parkkipaikalla ja auton työkaluilla, eikä mennyt kuin tunti - ja siitäkin puolet saunassa käyntiin renkaiden vaihdon jälkeen.

Ensi vuonna sitten ostan uudet haalarit ja hanskat - nyt kun tiedän, että sellaiset pitää olla. Oliskos jollain lainata hallipaikkaa, hallitunkkia ja pyssyä, millä pultit saa auki?
 

Nickerson#50

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Tänään tuli ekan kerran elämässä kokonaan itse tehtyä tuo homma. Ei mikään vaikea operaatio ollut kun pääsi vain alkuun. Yksi pultti tosin oli niin saatanan kireässä ettei meinannut voimat riittää, mutta kyllä se siitä sitten aukesi :)

Nyt on parempi mieli kun auto rullailee mukavemmin tiellä ja on vielä hienot vanteet alla. Seuraavaan vaihtoon onkin sitten yli puoli vuotta...

edit. Niin ja ilmanpaineet tarkastin Nesteellä ;)
 

Glove

Jäsen
EI puhettakaan kesäkumeista, alkuviikosta tullut vajaat kymmenen senttiä lunta ja yöllä pakkasta, joten ajokelissä ei ole ollut hurraamista. Varsinkin kun joinakin päivinä on päivällä lämmintä ja tiet sulamisvedestä märkänä ja heittää pikkupakkasen yöllä niin johan on tiet niin kuin luistinrata. Vapun aikaan nuo on yleensä näillä leveyksillä vaihdettu, joten eiköhän odotella peri viikkoa vielä.
 
Suosikkijoukkue
Mestaruuden jälkeinen krapula 2022-
Kyllähän se käytössä on ollut. Faija ajoittaa nakkien vaihtamisen sille viikonlopulle, kun olen vanhuksilla käymässä ja joka kerta työnjako on sama: Meikäläinen huitoo räikkäavaimella ja faija pesee vanteet/renkaat. Ei oo reilua.
 

Jyty

Jäsen
Suosikkijoukkue
käyttää lehväslukkoa logonaan.
Tulihan ne renkaat viimeinkin vaihdettua. On jotenkin laiskuttanut koko homma jo pari viikkoa, mutta nyt tuli otettua itseään niskasta kiinni, sekä ryhdyttyä hommiin. Sen verran piti renkaita kuitenkin käyttää alan liikkeessä, että tasapainottivat ne uudelleen. Joka kerta tuota hommaa ei valitettavasti tule tehtyä, vaikka se oikeastaan kuuluisi tehdä aina, kun renkaat alle pistää.

Moni on sanonut, että nyt menee hienosti, kun ei nastat jarruttele ja ääntele, mutta se huono puoli tuli kuitenkin mukaan, että vetelemistä tapahtuu enemmän, kuin talvipyörillä. Se johtuu tietysti renkaan leveydestä, mutta kun 235 leveää pyörää täytyy käyttää, niin näillä Suomen teillä niistä ei pääse nauttimaan niinkuin paremmilla teillä.
 

Tulppu

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Rapistellaan vielä ainakin viikko. Mihin tässä enää kiire on, kun on muutenkin ajettu jo puoli vuotta nastoilla pitkin asfalttia? Ja jos pysäyttävät, niin pohjoisen reissuhan tässä on edessä, juujuu ihan ensi viikolla!
 

Brode#13

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kalpa,Kaputt HEC ja puhtaasti taklaavat..
Ensi viikolla,viim.vkonloppuna vaihtuu nokian 'nastarallattimet' alta pois. Alkaa nuo rengasäänet tunkeutumaan sen verran pahasti auton sisälle että... Meinaa pää haljeta! Kyseessähän on aikaa vievä,ehkä tunnin pituinen operaatio joten saa nähdä mihin väliin sitä 'kerkeää' sovittaa renkaiden vaihdon.. :D
 
Suosikkijoukkue
Tappara, LA Kings, Raiders, Concordia Stingers
Näitä lukeissa tuli yhtäkkiä hirveä halu vaihtaa jo kesägummit alle, mutta ei vielä uskalla. Töiden takia joutuu rullaamaan suht useasti kaiken maailman sivuteillä jotka tuntuvat vetävän vieläkin peiliksi vituttavan helposti. Noh, josko ensi viikonloppuna saisi aikaiseksi. Vielä vaan pitäisi viitsiä ostaa uudet, ei haluta aivan slickseillä ajella.
 
K

kangaroo

Lauantaina suvikumit uuden Sitikan alle omatoimisesti kauniissa kevätsäässä. Kolmen vartin kevyt hyötyliikunta ja sauna päälle, eikä maksanut mitään. Saunan jälkeen pullollinen ensimmäisen veroluokan Olvi-pilsneriä ja baanalle. Oli hiljaiset rengasäänet nastoihin verrattuna.
 

Vaughan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Jumiutuneet renkaat

Meinasi tulla hirvittävä ongelma renkaiden irroittamisesta. Oikean puoleiset talvivanteet olivat jotenkin hapettuneet kiinni, eivätkä meinanneet irrota kannattimiltaan, vaikka pultit kyllä aukesivat. Lopulta luotettavan "Suomi24" -palstan rohkaisemana, kokeilin rajua konstia - löyhäsin pultteja noin puoleen väliin, ajoin pienen matkan ja löin jarrut pohjaan. Tällöin alustasta kuului kova pamaus. Menin katsomaan ja huomasin toisen ongelmarenkaan selvästi irronneen jumistaan. Toinen ei vieläkään.

Vaihdoin nyt siis jo kolmannen kesärenkaan alle ja otin rajummat otteet käyttöön. Ajoin löysillä pulteilla pari kertaa hieman ylikovaa rotvallin yli ja jarruttelin äkkijyrkästi - eikä auttanut. Lopulta olin jo luovuttaa, mutta Vianorin puhelinnumeroa jo muistellen kokeilin kuitenkin vielä heittää auton mutkaan niin rajusti kuin puskevan Mondeon suinkin pystyy. Tässä vaiheessa vihdoin kuului tuttu paukaus, ja pysähdyttyäni sain viimeisen talvirenkaan irti. Mitään haittaa autolle ei käynyt, mutta vähän epävarma olo oli kyllä etukäteen, että en kai nyt vain riko mitään...
 

peruspata

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Pesäkarhut, UP-V, FT Ulvila, Karhut
Oli hiljaiset rengasäänet nastoihin verrattuna.

Jotenkin se hiljaisempi ääni ja hivenen pienempi bensankulutus sykähdyttävät aina. Siihen nastojen rapinaan on Suomen talvessa jo niin tottunut, että sen puuttuminen huomataan.

Vaughanille sen verran, että siviliilirohkeutta varmaan vaati lähteä Suomi24:n pohjalta testailemaan. Itse olisin tod.näk. pistänyt jo irroitetut pultit kiinni ja mennyt männänrasvaajien pajalle.
 

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Canucks, BC Lions
Eilen tuli taas käytettyä se kymmenen minuuttia renkaiden vaihtoon, minkä kyseinen toimenpide vie. Ajoitus osui nappiin, siellähän on satanut yöllä lunta.
 

Jyty

Jäsen
Suosikkijoukkue
käyttää lehväslukkoa logonaan.
Lopulta luotettavan "Suomi24" -palstan rohkaisemana, kokeilin rajua konstia - löyhäsin pultteja noin puoleen väliin, ajoin pienen matkan ja löin jarrut pohjaan. Tällöin alustasta kuului kova pamaus. Menin katsomaan ja huomasin toisen ongelmarenkaan selvästi irronneen jumistaan.
Konstit on monet, kuuluu vanha sanontakin. Mutta jos tällä tyylillä ottaa sen renkaan irti siitä navan keskustasta, johon se yleensä kiinni jää, niin kyllä sitten kuuluu myös ne pultit vaihtaa uusiin. Se käy nimittäin sitten rajusti sen pultin päälle, kun se puoliksi auki, ja vanne lähtee irti siitä navasta. Auton massa yhdistettynä väärässä asennossa olevaan vanteeseen vääntää niitä pultteja yllättävänkin paljon mutkalle.

Suosittelen ajamaan varaosakauppaan, ja hommaamaan uudet pultit, ennenkuin käy niin, että irronnut rengas ohittaa sinut, ja jos tämä tapahtuu kovassa nopeudessa, niin silloin myös paha ulosajo saattaa olla seurauksena.
 

V-man

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Saapa nähdä montako Oululaista talven jatkuminen huhtikuussakin yllätti tänä vuonna. Tänään on tullut noin 20-30cm lunta ja osalla autoilijoista on varmaan jo kesänakit alla. Toivottavasti kukaan sivullinen ei loukkaannu näiden höntyilijöiden takia.

edit: Ei nyt ehkä ihan nuin paljon, mutta 10cm nyt kuitenkin.
 
Viimeksi muokattu:

Torsti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Itse olisin tod.näk. pistänyt jo irroitetut pultit kiinni ja mennyt männänrasvaajien pajalle.

Ja minähän tein näin. Oli jokainen pyörä hapettunut mukavasti kiinni, enkä uskaltanut alkaa hallitunkin päällä mielettömästi hakkaamaan ja potkimaan. Muuten olisi jarrulevyt saattaneet kyntää asfalttia. Alan liikkeessä sitten auto kokonaan ylös, napakka potku oikeaan kohtaan ja kas, rengas irtosi.

Ensi syksynä, kun peltivanteet taas alle laitan on minulla hommattuna jo nyt kuparitahnaa. Sitä kun laittaa navan ja renkaan väliin, niin ei pitäisi hapettua.

Jaahas, nyt on sitten lähdettävä luistelemaan, autolla.
 

Puster

Jäsen
Lauantaina vaihtui hyväkuntoiset kesärenkaat parhaat päivänsä nähdeiden kitkojen tilalle. Luonnollisesti haalaripoikien tehdessä työn vankalla ammattitaidollaan. Vaihtoivatpa vielä palaneen etulyhdyn samalla ehjempään.

Siinä mielessä olen onnellisessa asemassa, että vaikka vielä tulisi takatalvea ja liukkaita kelejä, ei mikään pakko ole lähteä aamulla autolla liikenteeseen.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Rengashotelli ilmoitti, että kesänakit on aika paskat. Olisin toki voinut kertoa sen saman informaation heille jo syksyllä. Mutta otin tarjouksen vastaan uusista Bemmun Gummeista ja ylihuomenna avaimet käteen heille ja kahvikuppi käteen minulle. Näin sen pitääkin toimia.
 

Orman Mollis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Bruins
Äsken tuli kesänakit alle laitettua.

Vanhoja viestejäni tästä ketjusta selailin ja näköjään se 45 minuuttia on se perusaika mikä tuossa pyörähtää. Ja aikalailla samoja aikoja näytti olevan viime keväänäkin kun sama ruljanssi oli ajankohtainen, 15.4.07 tuli viime vuonna renkaat vaihdettua, tänä vuonna 19.4.
 

kamik

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Äsken tuli kesänakit alle laitettua.

Sama täällä ja taisi osua kanssasi samaan kellonaikaankin. Kitkoilla tuli talvi ajeltua, joten en hoppuillut kesäkumien allelaiton kanssa. Vaihtotyö sujui rutiinilla ilman mitään yllätyksiä. Vanteiden sisällä oli kilokaupalla soraa mökkireissun jäljiltä.
 

Finisher

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Tuli täälläkin näin hienon lauantain kunniaksi reippailtua ja vaihdettua nuo kesäkumit alle. Eipä tuossa kauaa ikinä mene, leppoisaa puuhaa vielä. Kyllä tuon homman pari kertaa vuodessa viitsii tehdä, ei tarvitse muilla hommiaan teettää. Ensi kesäksi sitten taitaakin joutua ostamaan jo uutta kumia alle.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös