Tunkilla ollut jo käyttöä?

  • 254 013
  • 1 554

Hyttynen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Philadelphia Flyers
Nastat meni alle täälläkin. Ekaa kertaa moista yksin tekemässä, saakeli mitä touhua. Ahtaassa tallissa ähelsin, ankeaa. Tunkkikin sellainen rimpula, että näyttää kaatuvan millä hetkellä hyvänsä.

Talvi pitäisi kieltää.
 

Elazi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Red Wings
Juu tänään meni nastat alle, olis menny jo eilen vaan oli muuta menoa. Vielä pitäs toiseenkin autoon ostaa uudet talvikumit. :)
 

Jarzki

Jäsen
Tänään tuli tunkkia käytettyä ja yhden talven ajetut nastat pistettyä jälleen alle. Katsotaan nyt, viikonlopun aikana pitäisi olla liukkaita, niin pääsee pitoa kokeilemaan jälleen.
 
Viimeksi muokattu:

Laha

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joensuun Kiekko-Pojat, TPS
Jeps. Tänään veivasin auton ylös tunkilla ja nastat alle. "Uus" auto, ekaa kertaa vaihdoin autoon missä on pultit muttereiden sijaan. Kertokaa joku viisas mitä etua pulteista on muttereihin verrattuna? Vaikeampi saada paikoilleen rengas ainakin kuin muttereilla, enkä maallikkona nää mitään hyötyä pulteista.

Vituttaa muuten kun nykyrenkaissa ei nastat kestä, nuokin vissiin talven pari ajettu ja ei todellakaan ollu kaikki enää tallella. Vanhaan autoon ostin vuos sitten uudet talvirenkaat, eturenkaista katos paljon nastoja talven aikana. Tosin ajo oli lehdenjakoa, eli liikkeellelähtöjä hyvin paljon.
 

Master God

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pallokerho
Kävin tänään uudet renkaat hakemassa alle. En muista nyt merkkiä, mutta myyjän mukaan kyseessä oli joku TM:n testikakkonen. Kuulemma testin hiljaisin rengassetti. Kuulemma siis sekä myyjän mukaan että itse kokeiltuna, sillä ääni oli valehtelematta hiljaisempi kuin nykyisissä kesärenkaissani, ja kyseessä on sentään nastarenkaat.

Se ääni on itselleni yksi tärkeimmistä tekijöistä, sillä kai sitä nyt tiellä pysyy vähän pienemmälläkin pidolla.
 

struumax

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät ja HIFK
Huomenna pitäisi olla käyttöä ja renkaat on odottelemassa 25 km:n päässä, mutta antaas kattoo kuinka käy kun lunta lupaavat aivan perkeleesti jo aamulla ja "jo aamulla" allekirjoittanut ei aja vielä mihinkään. Saas nähdä ilmestyvätkö renkaat sitten ystävällisesti parin soiton jälkeen tänne =D
 

Jyty

Jäsen
Suosikkijoukkue
käyttää lehväslukkoa logonaan.
Kertokaa joku viisas mitä etua pulteista on muttereihin verrattuna? Vaikeampi saada paikoilleen rengas ainakin kuin muttereilla, enkä maallikkona nää mitään hyötyä pulteista.
Viisaasta en mitään tiedä, mutta kokemuksesta sanoisin, että ei mitään etua ole olemassa. Paras ratkaisu on oikean mittaiset pultit, joihin kierretään hattumutterit. Kaunis silmälle, sekä pysyy paskat kierteiden ulkopuolella.
Vanhaan autoon ostin vuos sitten uudet talvirenkaat, eturenkaista katos paljon nastoja talven aikana. Tosin ajo oli lehdenjakoa, eli liikkeellelähtöjä hyvin paljon.
Kevyemmin vaan liikkelle, eikä heti "urku" auki, kun kytkin nousee ylös. Yksi asia näissä hommissa kannattaa myös muistaa, ja se on tuo pyörien kääntely. Hyvällä ohjaustehostimella varustettua ohjauspyörää kun pyörittää vaikka pieni lapsi ilman minkäänlaista tuntoa. Valitettavasti vaan ne etupyörät kyllä tuntevat käännöt, ja nastat kun ovat suhteellisen heikosti kiinni, niin irtoaahan niitä, ellei jäätä tai lunta ole alla käännettäessä. Monasti oikein pahaa tekee edes kuunnella, kun joku vekslaa pois parkkiruudusta, ja nastat saavat kyytiä.
 

Andrei

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Tunkilla oli käyttöä äsken kolmen vartin verran kun laitoin talvinakit alle täällä Jyväskylässä. Lunta ei satanutkaan vaikka piti, mutta ens viikolla pakastaa mukavasti joten ihan hyvä olla vaihdettu. Ja kun sai valoisaan aikaan vaihtaa homma helpottui kummasti.
 

Franz

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Menneenä sunnuntaina tuli pyöräytettyä talvirenkaat alle.

Näyttää auto muuten huomattavasti köyhemmältä kesävanteisiin verrattuna tuumaa pienemmillä peltivanteilla ja kapealla talvirengastuksella. Onneksi Bemariin toisaalta sopii alkuperäiset pölykapselit, mutta kyllä silti tuli kesävanteita ikävä.

Ensi talveksi visuaalinen ja turhamainen minä etsii varmuudella jotkin näppärät alumiinivanteet alle laitettavaksi.
 

Veijari

Jäsen
Saamari, kesärenkaat alla, maassa lunta ja krapula hiertää otsalohkoa - ei hyvä yhdistelmä.
 

Miksu00

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Muijan autoon kävin vaihtamassa äsken, omaan autoon huomenna tai maanantaina, katsoo nyt miten kelit etenee, nyt ainakin tiet puhtaita, mutta märkiä, tosin illalla on pakkasta, että mukavat ajokelit luvassa.
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Tuli just harrastettua pientä jumppaa ja nastat on vaihdettu alle. Ei oikein viitsi enään kikkailla kesiksillä vaikka lunta ei ole vielä maahan satanut.
 

mazapp

Jäsen
Suosikkijoukkue
Blues
Nastat alla. Sopivasti alkoi luntakin tiputtamaan ja sai näpit mukavan kohmeisiksi.
 

-Niks-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit.
Eilen vaihoin renkaat ja oli siinäkin vähä säätöä. Piti muttereita lyhennellä yms paskaa. Pyörät ei pyöriny.

Ratkesin kossun juontiin.
 

E V

Jäsen
Eilen vaihoin renkaat ja oli siinäkin vähä säätöä. Piti muttereita lyhennellä yms paskaa. Pyörät ei pyöriny.

Ratkesin kossun juontiin.

Ansku mä arvaan.
Auto on yhden tähden ja kesät on aluilla ja talvet pellivanteilla.
Takapyörien oultit nahi kiinni jarrukoneistoon ja nin poispäin.
Ja jos aluvanteet ei o MB:n alkuperäiset niin sulla on vielä pulteissa vääränlaiset kartiot, joten kannattaisi hakea esim. rengasliikkeestä oieanlaiset pultit.
 

1936

Jäsen
Suosikkijoukkue
1963 | 2021
Ei täysin oikea ketju, mutta renkaisiin liittyvä kysymys kuitenkin. Mulla tyhjentyi vasen takarengas (ei kokonaan) ja ajoin autolla pari sataa metriä huoltikselle täydentämään rengasta. Renkaaseen tuli matkalta tumma raita sivulle. Kun kävin firman renkaita vaihtamassa rengasliikkeessä, niin sieltä sanottiin että rengas on kokonaan sökö ja pitäisi vaihtaa kokonaan. Nyt siinä on pysynyt hyvin ilmat. Lieneekö joku tyhjentänyt tms.

Pitääkö tämä paikkansa, että pitäisi ostaa välittömästi uusi rengas? Vai oliko liikkeen puheita bisnesmielessä?
 

Jämerä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi, Oranje
Nastat pistettiin tänään alle faijan v70:een. Pitihän sitä tietenkin käydä koeajolenkki heittämässä, ja muutamat nastat poistattamassa. Tulee kyllä nastat tarpeeseen etelässäkin näillä keleillä. Huvittavaa katsoa, kun kaverin etuveto spagetti vaan puskee mutkissa kesärenkailla.
 

mtuq

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ei täysin oikea ketju, mutta renkaisiin liittyvä kysymys kuitenkin. Mulla tyhjentyi vasen takarengas (ei kokonaan) ja ajoin autolla pari sataa metriä huoltikselle täydentämään rengasta. Renkaaseen tuli matkalta tumma raita sivulle. Kun kävin firman renkaita vaihtamassa rengasliikkeessä, niin sieltä sanottiin että rengas on kokonaan sökö ja pitäisi vaihtaa kokonaan. Nyt siinä on pysynyt hyvin ilmat. Lieneekö joku tyhjentänyt tms.

Pitääkö tämä paikkansa, että pitäisi ostaa välittömästi uusi rengas? Vai oliko liikkeen puheita bisnesmielessä?

No jos renkaan kudokset hajosivat ajellessasi tyhjällä renkaalla, jolta tuo nyt äkkiseltään kuvailusi perusteella kuulostaa, niin itse en uskaltaisi hirveästi moisella ajella. Kyllähän siellä saattaa ilma pysyä, mutta itse en ajaisi kun korkeintaan jotain kaupunkinopeuksia..

Renkaat ovat yksi tärkeimmistä turvallisuusvarusteista mitä autoissa on, joten niiden kanssa ei kannata alkaa turhia pihtaamaan. Sori saarnasta, mutta eipä tainnut olla pelkkä markkinointipuhe.
 

Cosmo

Jäsen
Suosikkijoukkue
JB & KG
Vanhana kitkamiehenä laitoin nastat alle eilen. Jotenkin ne kitkat on siinä märällä +10 tiessä niin hirveät, että olkoot. Lisäksi kitkojen sivuttaispito lumellakin on aika huono, ja vaikka onkin kiva nelikolla suditella, niin kivempi on suditella, jos on paljon kontrolloidumpi pito, vaikka vähän vaikeammin irti lähteekin.

No, eilen ensimetrit uusilla hakkapeliitta vitosilla, ja kuivalla +5 asfaltilla antoivat periksi melkoisesti, toki tarkoiteuksella koitinkin. Voi tosin johtua niistä tarroistakin, alkuun oli taas kun olisi kokolattiamatolla ajanut.

Pelimiehellä voisi olla kolme rengassarjaa. Kesällä kesikset ja sitten heti lokakuun alusta vaihdettuna espanjankitkat alle, esim. Nokia WR, toimii ok myös jossain +10. Ja kun lumi ja kylmä todella tulee, tammi-helmikuu sitten nastoilla ja heti maaliskuussa WR:t ja sitten kun lämmittää niin kesikset. Etelässä nastoilla rouhii märkää asfalttia n. 80% talvesta, ja kitkoilla saman ajaa hengenvaarallisesti. Kuluisi renkaatkin vähemmän ja vaihtoajankohdat osuisivat aina ohi sesongin. No, enpä tiedä kuitenkaan.
 
Viimeksi muokattu:

Bobcat

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Tunkille ei ole ollut käyttöä vuosikausiin, eikä tule olemaan jatkossakaan.

Talvirenkaat kuitenkin nyt molemmissa autoissa alla. En muuten muista syksyä jolloin näin pitkälle olisi päästy kesärenkailla. Ammattilaisena tulee kuitenkin vaihdettua ajoissa kun auton on oltava käytännössä päivittäin ajossa.
 

mtuq

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Vanhana kitkamiehenä laitoin nastat alle eilen. Jotenkin ne kitkat on siinä märällä +10 tiessä niin hirveät, että olkoot. Lisäksi kitkojen sivuttaispito lumellakin on aika huono, ja vaikka onkin kiva nelikolla suditella, niin kivempi on suditella, jos on paljon kontrolloidumpi pito, vaikka vähän vaikeammin irti lähteekin.

Kitkojen ehkäpä ainoa hyvä puoli on hiljaisuus asfaltilla, ja jonkinlainen mukavuus. Pidossahan ne eivät oikeasti hakkaa nastoja missään tilanteessa.

Kitkojen näennäinen hyvä pito lumella on usein aika harhaanjohtavaa, kitkat kun eivät juurikaan varoita pidon menetyksestä, nasta alkaa sen sijaan luistamaan "pikku hiljaa" ja varoittaa ennen pidon menetystä. Toki moni kädetön kuski saa taas iltapulut kirjoittamaan "talvi yllätti..." otsikoita, oli alla sitten vaikka telaketjut kaikilla.

Nimim. viimeiset 5 talvea kitkoilla, nyt uuteen nelikkoon nastat hankinnassa.

No, eilen ensimetrit uusilla hakkapeliitta vitosilla, ja kuivalla +5 asfaltilla antoivat periksi melkoisesti, toki tarkoiteuksella koitinkin. Voi tosin johtua niistä tarroistakin, alkuun oli taas kun olisi kokolattiamatolla ajanut.
Ok, kiitos tästä. Vahvisti käsitystäni, että HKPL 5 jää kauppaan. Contin WinterViking 2 kiinnostaisi, mutta mikä vittu siinä on, että _TALVIRENKAAT_ pitäisi ostaa jossain 225/45 koossa..

Pelimiehellä voisi olla kolme rengassarjaa. Kesällä kesikset ja sitten heti lokakuun alusta vaihdettuna espanjankitkat alle, esim. Nokia WR, toimii ok myös jossain +10. Ja kun lumi ja kylmä todella tulee, tammi-helmikuu sitten nastoilla ja heti maaliskuussa WR:t ja sitten kun lämmittää niin kesikset. Etelässä nastoilla rouhii märkää asfalttia n. 80% talvesta, ja kitkoilla saman ajaa hengenvaarallisesti. Kuluisi renkaatkin vähemmän ja vaihtoajankohdat osuisivat aina ohi sesongin. No, enpä tiedä kuitenkaan.
Kyllä mä oon aina vetänyt aika viimeiseen asti kesärenkailla, eikä ole ollut ongelmia. Ei todellakaan jaksa alkaa tekemään moista rengasrumbaa. :)
 

scholl

Jäsen
Virheitä sattuu erilaisissa olosuhteissa ja se, että joku on lipsauttanut hieman liukkaalla kanttariin, jos auto on kipannut katolleen ei nyt eroa paljon esim. peräänajosta motarilla. Jälkimmäisestä laitan nyt esimerkiksi kuvan Fiat pomo Marhionnen tuhoutuneesta F599 GTB Fioranosta.
http://www.bild.t-online.de/BTO/news/2007/11/04/fiat-chef-ferrari/7840961-ferrari-kopfgrafik.jpg
Mies yritti motarilla lukkojarrutusta 120km/h:ssa, osui siitä huolimatta edellä olevaan autoon, airbagit pamahti, eikä hän nähnyt enää eteensä ja ajautui siitä kaiteeseen. Lähti siis vähän lapasesta ja lunariin.

Itselläni ei ole ollut vielä tarvetta edes varata aikaa renkaiden vaihtoon. Ei kitkoja tarvitse vielä, kun on loistavat kelit ajella kesärenkailla. Hieman viileä ilma, mutta mukavan kuiva asfaltti. Lauantaina satoi jotain räntää kun kävin Espoossa ja oli nollassa, mutta mitään ei jäänyt maahan ja tien lämpö oli kyllä plussalla, joten satasta pystyi ajamaan ilman mitään ongelmia.
 

startin13

Jäsen
Suosikkijoukkue
Saimaan Pallo
Kitkat tuli ostettua. Nyt on molemmissa autoissa talvirenkaina nokia kitkuttimet.

Nastarenkaissa on verraton pito jäällä, ja mahtava melu. Talvet ovat toistaiseksi menneet sellaisiksi että lunta on pääteillä niukalti, ja sivuteilläkin olen toistaiseksi pärjännyt kitkoilla ihan hyvin. Pidän kitkan mukavuudesta ja en halua kuunnella nastojen ujellusta.

Jos painoittaisin puhtaasti ja yksipuolisesti turvallisuutta olisi tämän hetkinen valinta Nokia Hakkapeliitta 5.
 

V-man

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Itselläni ei ole ollut vielä tarvetta edes varata aikaa renkaiden vaihtoon. Ei kitkoja tarvitse vielä, kun on loistavat kelit ajella kesärenkailla. Hieman viileä ilma, mutta mukavan kuiva asfaltti. Lauantaina satoi jotain räntää kun kävin Espoossa ja oli nollassa, mutta mitään ei jäänyt maahan ja tien lämpö oli kyllä plussalla, joten satasta pystyi ajamaan ilman mitään ongelmia.

Eikö olisi järkevää vaihtaa ne kitkat alle _ennen_ kuin niitä oikeasti tarvitsee?
 

repe_joke

Jäsen
Suosikkijoukkue
Anaheim
Tänään meni talvirenkaat liikkeessä alle. Olisin toki tehnyt työn itse, jos kyseessä olisi ollut pelkkä renkaiden vaihto, mutta kun nyt piti saada talvirenkaat vääriltä vanteilta ensiksi pois ja sen jälkeen vielä oikeille vanteille pakoilleen, niin oli pieni pakko käyttää liikkeen palveluita.
Helvetin kallis operaatio (80e), ja kesti noin tunnin, kun yllättäen sovitutajat eivät pidäkkään tämmöisen sesongin aikana. Muutenkin touhu näytti lähinnä siltä, että yksi kaveri pyörii vuoron perään kolmen auton ympärillä, ja tämän takia sitten kaikki joutuu odottamaan autoaan todella kauan.

Mutta nyt kelpaa sitten plussakelien taas tulla, kun meikäläinen on talveen varautunut.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös