Viisaasta en mitään tiedä, mutta kokemuksesta sanoisin, että ei mitään etua ole olemassa. Paras ratkaisu on oikean mittaiset pultit, joihin kierretään hattumutterit. Kaunis silmälle, sekä pysyy paskat kierteiden ulkopuolella.Kertokaa joku viisas mitä etua pulteista on muttereihin verrattuna? Vaikeampi saada paikoilleen rengas ainakin kuin muttereilla, enkä maallikkona nää mitään hyötyä pulteista.
Kevyemmin vaan liikkelle, eikä heti "urku" auki, kun kytkin nousee ylös. Yksi asia näissä hommissa kannattaa myös muistaa, ja se on tuo pyörien kääntely. Hyvällä ohjaustehostimella varustettua ohjauspyörää kun pyörittää vaikka pieni lapsi ilman minkäänlaista tuntoa. Valitettavasti vaan ne etupyörät kyllä tuntevat käännöt, ja nastat kun ovat suhteellisen heikosti kiinni, niin irtoaahan niitä, ellei jäätä tai lunta ole alla käännettäessä. Monasti oikein pahaa tekee edes kuunnella, kun joku vekslaa pois parkkiruudusta, ja nastat saavat kyytiä.Vanhaan autoon ostin vuos sitten uudet talvirenkaat, eturenkaista katos paljon nastoja talven aikana. Tosin ajo oli lehdenjakoa, eli liikkeellelähtöjä hyvin paljon.
Eilen vaihoin renkaat ja oli siinäkin vähä säätöä. Piti muttereita lyhennellä yms paskaa. Pyörät ei pyöriny.
Ratkesin kossun juontiin.
Ei täysin oikea ketju, mutta renkaisiin liittyvä kysymys kuitenkin. Mulla tyhjentyi vasen takarengas (ei kokonaan) ja ajoin autolla pari sataa metriä huoltikselle täydentämään rengasta. Renkaaseen tuli matkalta tumma raita sivulle. Kun kävin firman renkaita vaihtamassa rengasliikkeessä, niin sieltä sanottiin että rengas on kokonaan sökö ja pitäisi vaihtaa kokonaan. Nyt siinä on pysynyt hyvin ilmat. Lieneekö joku tyhjentänyt tms.
Pitääkö tämä paikkansa, että pitäisi ostaa välittömästi uusi rengas? Vai oliko liikkeen puheita bisnesmielessä?
Vanhana kitkamiehenä laitoin nastat alle eilen. Jotenkin ne kitkat on siinä märällä +10 tiessä niin hirveät, että olkoot. Lisäksi kitkojen sivuttaispito lumellakin on aika huono, ja vaikka onkin kiva nelikolla suditella, niin kivempi on suditella, jos on paljon kontrolloidumpi pito, vaikka vähän vaikeammin irti lähteekin.
Ok, kiitos tästä. Vahvisti käsitystäni, että HKPL 5 jää kauppaan. Contin WinterViking 2 kiinnostaisi, mutta mikä vittu siinä on, että _TALVIRENKAAT_ pitäisi ostaa jossain 225/45 koossa..No, eilen ensimetrit uusilla hakkapeliitta vitosilla, ja kuivalla +5 asfaltilla antoivat periksi melkoisesti, toki tarkoiteuksella koitinkin. Voi tosin johtua niistä tarroistakin, alkuun oli taas kun olisi kokolattiamatolla ajanut.
Kyllä mä oon aina vetänyt aika viimeiseen asti kesärenkailla, eikä ole ollut ongelmia. Ei todellakaan jaksa alkaa tekemään moista rengasrumbaa. :)Pelimiehellä voisi olla kolme rengassarjaa. Kesällä kesikset ja sitten heti lokakuun alusta vaihdettuna espanjankitkat alle, esim. Nokia WR, toimii ok myös jossain +10. Ja kun lumi ja kylmä todella tulee, tammi-helmikuu sitten nastoilla ja heti maaliskuussa WR:t ja sitten kun lämmittää niin kesikset. Etelässä nastoilla rouhii märkää asfalttia n. 80% talvesta, ja kitkoilla saman ajaa hengenvaarallisesti. Kuluisi renkaatkin vähemmän ja vaihtoajankohdat osuisivat aina ohi sesongin. No, enpä tiedä kuitenkaan.
Itselläni ei ole ollut vielä tarvetta edes varata aikaa renkaiden vaihtoon. Ei kitkoja tarvitse vielä, kun on loistavat kelit ajella kesärenkailla. Hieman viileä ilma, mutta mukavan kuiva asfaltti. Lauantaina satoi jotain räntää kun kävin Espoossa ja oli nollassa, mutta mitään ei jäänyt maahan ja tien lämpö oli kyllä plussalla, joten satasta pystyi ajamaan ilman mitään ongelmia.