Tunkilla ollut jo käyttöä?

  • 246 190
  • 1 534

scholl

Jäsen
Virheitä sattuu erilaisissa olosuhteissa ja se, että joku on lipsauttanut hieman liukkaalla kanttariin, jos auto on kipannut katolleen ei nyt eroa paljon esim. peräänajosta motarilla. Jälkimmäisestä laitan nyt esimerkiksi kuvan Fiat pomo Marhionnen tuhoutuneesta F599 GTB Fioranosta.
http://www.bild.t-online.de/BTO/news/2007/11/04/fiat-chef-ferrari/7840961-ferrari-kopfgrafik.jpg
Mies yritti motarilla lukkojarrutusta 120km/h:ssa, osui siitä huolimatta edellä olevaan autoon, airbagit pamahti, eikä hän nähnyt enää eteensä ja ajautui siitä kaiteeseen. Lähti siis vähän lapasesta ja lunariin.

Itselläni ei ole ollut vielä tarvetta edes varata aikaa renkaiden vaihtoon. Ei kitkoja tarvitse vielä, kun on loistavat kelit ajella kesärenkailla. Hieman viileä ilma, mutta mukavan kuiva asfaltti. Lauantaina satoi jotain räntää kun kävin Espoossa ja oli nollassa, mutta mitään ei jäänyt maahan ja tien lämpö oli kyllä plussalla, joten satasta pystyi ajamaan ilman mitään ongelmia.
 

startin13

Jäsen
Suosikkijoukkue
Saimaan Pallo
Kitkat tuli ostettua. Nyt on molemmissa autoissa talvirenkaina nokia kitkuttimet.

Nastarenkaissa on verraton pito jäällä, ja mahtava melu. Talvet ovat toistaiseksi menneet sellaisiksi että lunta on pääteillä niukalti, ja sivuteilläkin olen toistaiseksi pärjännyt kitkoilla ihan hyvin. Pidän kitkan mukavuudesta ja en halua kuunnella nastojen ujellusta.

Jos painoittaisin puhtaasti ja yksipuolisesti turvallisuutta olisi tämän hetkinen valinta Nokia Hakkapeliitta 5.
 

V-man

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Itselläni ei ole ollut vielä tarvetta edes varata aikaa renkaiden vaihtoon. Ei kitkoja tarvitse vielä, kun on loistavat kelit ajella kesärenkailla. Hieman viileä ilma, mutta mukavan kuiva asfaltti. Lauantaina satoi jotain räntää kun kävin Espoossa ja oli nollassa, mutta mitään ei jäänyt maahan ja tien lämpö oli kyllä plussalla, joten satasta pystyi ajamaan ilman mitään ongelmia.

Eikö olisi järkevää vaihtaa ne kitkat alle _ennen_ kuin niitä oikeasti tarvitsee?
 

repe_joke

Jäsen
Suosikkijoukkue
Anaheim
Tänään meni talvirenkaat liikkeessä alle. Olisin toki tehnyt työn itse, jos kyseessä olisi ollut pelkkä renkaiden vaihto, mutta kun nyt piti saada talvirenkaat vääriltä vanteilta ensiksi pois ja sen jälkeen vielä oikeille vanteille pakoilleen, niin oli pieni pakko käyttää liikkeen palveluita.
Helvetin kallis operaatio (80e), ja kesti noin tunnin, kun yllättäen sovitutajat eivät pidäkkään tämmöisen sesongin aikana. Muutenkin touhu näytti lähinnä siltä, että yksi kaveri pyörii vuoron perään kolmen auton ympärillä, ja tämän takia sitten kaikki joutuu odottamaan autoaan todella kauan.

Mutta nyt kelpaa sitten plussakelien taas tulla, kun meikäläinen on talveen varautunut.
 

peruspata

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Pesäkarhut, UP-V, FT Ulvila, Karhut
Nopeasti katsottuna vaan näytti siltä, että ostoksille joutuu sykysllä.

240 € maksoi renkaat + vaihto. Kirpaisi, mutta onpahan uudet renkaat alla. En viitsinyt vaatia liikkeen parasta laatua -85 Corollaan. Meni jo nyt varmaan rahaa yli auton arvon....

Edellisistä ei ollut montaa nastaa irronnut. Ne vaan olivat joko liian syvällä tai aivan tasaisiksi kuluneita. Nyt kelpaa talven tulla.
 
K

kangaroo

Eilen tuli talvirenkaat vaihdetuiksi, tänään raahauduin tarkistamaan rengaspaineet sopiviksi. Viime talvi tuli ajeltua samoilla nastoilla, mutta onneksi vielä näytti niitäkin paikoillaan olevan. Ei oikein budjetti olisi kestänyt uusien talvirenkaiden ostoa, etenkin kun autolle tuskin saa ajoaikaa enää helmikuun katsastuksessa.

Ihan samat toimenpiteet itselläkin ja ennustekin sama, paitsi että armonaikaa on maaliskuun loppuun asti. Taitaa mennä keväällä uusiksi koko paketti renkaita myöten, joten autoverouudistus tulee hyvään saumaan.
 

tuuski

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pallo-Kärpät
Onneksi on tuollaiset pikkukiekot, niin tulee halvemmaksi. 175 65 14" Goodyearin Ultra Gripit tuli hankittua kun aika ok tarjouksella sai: 329e alle alle laitettuna.

Pari talvea tuossa tuli kitkoilla pyristeltyä ja kyllähän niilläkin tiellä pysyy, mutta nyt ajo on lähinnä kaupunkisuhailua, niin kyllä nastat on pätevämmät.
 

Jyty

Jäsen
Suosikkijoukkue
käyttää lehväslukkoa logonaan.
Aika hyvät kelit on, joten kesägummeilla jatketaan.
Hyvistä mitään tiedä, kun tänäänkin on satanut koko päivän, mutta onneksi vettä, joten ei tarvita talvirenkaita.

Itse ajattelin käyttää kesäpyöriä vielä parisen viikkoa, ellei mitään vuosisadan lumimyräkkää satu tulemaan. Niillä pärjää täällä etelässä vielä aivan hyvin. Korkeintaan aikaisin aamulla voi olla liukasta, mutta siihen se sitten jääkin.
 

KPL

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo, Q
Hyvistä mitään tiedä, kun tänäänkin on satanut koko päivän, mutta onneksi vettä, joten ei tarvita talvirenkaita.

Itse ajattelin käyttää kesäpyöriä vielä parisen viikkoa, ellei mitään vuosisadan lumimyräkkää satu tulemaan. Niillä pärjää täällä etelässä vielä aivan hyvin. Korkeintaan aikaisin aamulla voi olla liukasta, mutta siihen se sitten jääkin.

Tänään sai ottaa jo aika rauhallisesti tuon ajamisen, kun pakollisen edestakaisen reissun tein. Toivottavasti kelit lämpeäisivät hiukan.
 

V-man

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Mielestäni kesärenkailla liukkaalla ajaminen pitäisi rinnastaa rattijuoppouteen. On vähintäänkin yhtä tuomittavaa ottaa vieläpä selvinpäin tietoinen riski liikenteessä ja vaarantaa sivullisiakin ihmisiä. Ainakin itse pidän näitä "Hehheh kun oli liukas aamulla kun tulin slickseillä töihin" juttuja samana kuin kehuisi ajaneensa päissään autolla. Vaikea keksiä mitään yhtä paljoa turvallisuuteen vaikuttavaa asiaa kuin talvirenkaiden käyttö tarvittaessa.

Kunnon sakot ja vaikka kortti pois ääliöiltä jotka liukastelevat kesärenkailla vaikka tiet ovat ilmiselvästi umpijäässä.
 

scholl

Jäsen
Tänään vaihtui autoon kesärenkaiden tilalle kitkat. Itseasiassa olin erittäin ahkera ja sain suorastaan triplasti autoiluasioita hoidetuksi:

aamulla tilasin autopesuun ajan ja kun sain sen aika pikaisesti niin vein sitten auton sinne pesuun ja kun jampat pesivät sitä niin kävin cappuccinolla, samalla ehdin lukea kotoa mukaanottamani Kauppalehden. Sen jälkeen kävin asioilla mm. Stockmannilla ja tulin sitten hetkeksi hoitamaan juoksevia asioita netissä. Sen jälkeen olikin aika mennä lounaalle n. klo 13.30, minkä jälkeen puolestaan ajoin Olariin, jossa pikahuollon jannut vaihtoivat autooni lasinpyyhkijät ja tämän jälkeen sitten vein auton renkaidenvaihtoon, jonka aikana kävin nauttimassa pullollisen Red Stripe -olutta.

Todellinen autoilupäivä. Nyt on kitkat alla, eikä tarvitse miettiä, onko siellä liukasta vai ei.

Kertaakaan ei ehtinyt olla liukasta vielä. Hieman tuli lunta tuossa kun kävin vaihdattamassa pyyhkijät, mutta ei se oikein jäänyt maahan. Plussan puolella pyörittiin.
 

repe_joke

Jäsen
Suosikkijoukkue
Anaheim
Avataas nyt sitten peli kesärenkaiden vaihdon osalta. Ensinnäkin pitää toivoa, ettei tässä nyt enää hillitöntä takatalvea pukkaa, mutta jos pukkaa niin sitten eletään sen mukaan.
Mutta asiaan, uudet Michelinin energy saver 91H kesärenkaat (195/65R15) autoon alle hintaan 400e. Renkaat olisi saattanut saada halvemmalla, jos olisi ahkerammin kysellyt hintoja liikkeestä. Itse olin kuitenkin tyytyväinen tuohon tarjoukseen, joten tartuin siihen sen kummemmin miettimättä.
 

Jii

Jäsen
Suosikkijoukkue
musta & valkoinen
Eilen laitoin alle neljättä kesää ContiEcoContactit. Taitaa olla viimeinen kesä näillä gummeilla.

Taas on meno hiljaisempaa ja pehmeämpää. Ei tule nastoja ikävä. Mikäli pukkaa jäätä, niin sitten mennään rauhallisemmin.
 

torni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Muikisteleva rightin kanukkipakki
Mulle ei kyllä heti aukea mikä järki on tommoisessa järjettömällä voimalla kiinnityksessä? Ei ainakaan aluvanteita tonne uskalla viedä.

Tuttua kauraa, multa vedettiin aluvanteet niin tiukasti kiinni, että korjaamolla piti porata pultti rikki, että sen sai pois.

On se tuo renkaan vaihtaminenkin näköjään taitolaji. Liikkeessä sitä ei välttämättä osata, hienoista laitteista huolimatta/takia?

Muutenkin piti ostaa erilainen avain, jossa vipuvartta että mitään pultteja sai noiden sankareiden jäljiltä auki.
 

Wesku

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Eilen tosiaan vaihtui renkaat. Enemmän meni työnjohto-tehtävissä, kun poika(9v) halusi kovasti olla mukana. Ihan ei vielä juniorilla papu riittänyt pultteja avaamaan, mutta muuten hoitui homma ja nyt on ajo hiljaisempaa.

Toivottavasti ei mitään takatalvia enää pukkaa.
 
Tänään kävin vaihdattamassa ja taas on meno mukavampaa. Näyttipä talvirenkaat jo olevan siinä kunnossa, että uusiks menevät seuraavan talven tullessa.

Edit: Niin ja liikkeessä vaihdatin, ja jätin sinne vaihdokit säilöön.
 
Viimeksi muokattu:

Jermu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
On se tuo renkaan vaihtaminenkin näköjään taitolaji. Liikkeessä sitä ei välttämättä osata, hienoista laitteista huolimatta/takia?

Ja koomista kyllä, nämä uusavuttomat jotka eivät itse saa renkaitaan vaihdettua, perustelevat asiaa juuri sillä, että "ammattilainen" saa hoitaa homman jonka se paremmin osaa. Vaikka momenttiavaimen käyttöön ei kovin kummoinen ammattilainen tarvitse olla, ja jokainen renkaat vähintään kerran vaihtanut saa kyllä käsituntumalla pultit varsin oikeaan momenttiin.
 

scholl

Jäsen
Ja koomista kyllä, nämä uusavuttomat jotka eivät itse saa renkaitaan vaihdettua, perustelevat asiaa juuri sillä, että "ammattilainen" saa hoitaa homman jonka se paremmin osaa.

Niin ja työläiset väittävät porvareiden käyttäytymisen olevan uusavuttomuutta. Se on sinänsä pötyä. Se voi olla niin, että joku on vaikka kuinka hyvä vaihtaja, muttei halua kokeilla, koska se on epämiellyttävää, likaista puuhaa, joka ei sovi ko. henkilölle. Mr. renkaanvaihtajajampalla taas homma saattaa olla geeneissä. Tottakai hän sen sitten tekee verrattuna siihen, että mr. porvari menee ja ostaa haalarit, hansikkaat, hallitunkin, pyssyn, millä pultit saa auki ja mahdollisesti hommaa hallipaikan. Sitten turaa siellä jonkun aikaa. Kaikki tämä vaiva kaksi kertaa vuodessa ja häpeä päälle siitä, että tekee tuollaista verrattuna siihen, että ajaisi pari kertaa vuodessa pajaan, jossa jampat tekevät sitä duunia päivittäin.

Itselläni vielä kitkat alla.
 
Suosikkijoukkue
Timo Rajalan Kultainen Takki
Itse en oikein ymmärrä, miksi pitää kitistä jonkun toisen renkaidenvaihtamisesta. Eikö se ole jokaisen oma asia miten ne vaihtaa, kunhan sen vaan jotenkin saa oikeaan aikaan suoritettua. Itse kyllä vaihdan renkaat omin käsin, se on pissapojan nesteen lisäyksen ohella suurin pirtein ainoa "huoltotoimenpide" jonka saa ja voi tehdä itse.
 

Tommy

Jäsen
Suosikkijoukkue
#17
Nyt on vaihdettu, olisi jo viikko sitten voinut vaihtaa. On sen verran huonossa hapessa kesärenkaat että viimeistään vuoden päästä on ostettava uusi auto.
 
Tänään vaihtui autoon sakkopintaisten talvirenkaiden tilalle pinnoitetut kesäkumit. Itse asiassa olin erittäin ahkera ja sain suorastaan triplasti autoiluasioita hoidetuksi:

Aamulla hitsasin pajalla kontissa olleen ruostereiän umpeen ja kun sain sen aika pikaisesti tehtyä niin juotiin naapurin Reiskan kanssa termarikaffet, samalla ehdittiin lukea Reiskan kotoa mukaan ottamaa Keltaista Pörssiä. Sen jälkeen kävin asioilla mm. Motonetissa ja menin sitten hetkeksi hoitamaan juoksevia asioita panttilainaamossa. Sen jälkeen olikin aika mennä ABC:lle syömään hernekeittoa n. klo 11.30, minkä jälkeen puolestaan ajoin takaisin pajalle, jossa Reiskan kanssa vaihdettiin autooni vesipumppu ja tämän jälkeen sitten renkaat, jonka jälkeen juotiin mäykkis Karjalaa.

Todellinen autoilupäivä. Nyt on pinnoitetut alla, eikä tarvitse miettiä, tuleeko kytät vastaan vai ei.


Tapahtumat menivät ainakin "suunnilleen" noin. Joka tapauksessa autossa on nyt kesärenkaat alla. Voipi ainakin myöhemmin tarkistella minä päivänä keväällä 2008 kumit vaihdettiin.
 

Torsti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Tänään piti vaihtaa, mutta talvikumit vielä alle jäivät. Mukavasti oli peltivanteet kiinniruostuneet enkä viitsinyt hirveästi alkaa lekalla takomaan. Lähdin siitä sitten sukulaisen rengasfirmaan ja siellä mukavat 3 tunnin jonot. Päätin koittaa tiistaiaamuna uudelleen. Kuparitahnaa on nyt kyllä ostettu, vitutti jo viime keväänä taistella yhtä jumiutunutta vannetta alta pois.
 

Torsti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
- - -jonka jälkeen juotiin mäykkis Karjalaa.

Todellinen autoilupäivä. Nyt on pinnoitetut alla, eikä tarvitse miettiä, tuleeko kytät vastaan vai ei.

Kannattaa sitä miettiä niitä kyttiäkin, mikäli tuo mäykkis Karjalaa tarkoitti oikein kahtatoista pulloa. Ehkä ymmärsin jotain väärin?
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös