Tunkilla ollut jo käyttöä?

  • 244 107
  • 1 534

Redimor

Jäsen
Onko kokemuksia kuinka herkästi rengashotellien pitäjät yrittävät vedättää "huonoilla talvirenkailla", jotta ostaja vaihtaisi renkaansa turhan aikaisin?

Pari kokemusta nyt takana näistä sankareista ja alkaa vähitellen tuntumaan, että huoltoliikkeiden mallia alettu käyttämään näissäkin jutuissa eli valehdellaan myyntiä lisätäkseensä.
 
Onko kokemuksia kuinka herkästi rengashotellien pitäjät yrittävät vedättää "huonoilla talvirenkailla", jotta ostaja vaihtaisi renkaansa turhan aikaisin?

Pari kokemusta nyt takana näistä sankareista ja alkaa vähitellen tuntumaan, että huoltoliikkeiden mallia alettu käyttämään näissäkin jutuissa eli valehdellaan myyntiä lisätäkseensä.
Ei ole kokemusta kysytystä asiasta noinpäin, mutta melkeinpä uskaltaisin väittää tuon olevan harvemmin se ”ongelma”. Merkittävästi enemmän ihmiset nimenomaan ajelee omaehtoisesti vanhoilla paskoilla syystä ”on vielä pintaa/nastoja/ennenkin/jnejne”. Harvempi sen sijaan vaihtelee ohjeistuksien mukaisesti, vrt. vaikkapa auton öljyt, suodattimet sun muut, joita ei ajeta vahingossakaan pitkäksi ainakaan uudemmissa autoissa.
 

MacRef

Jäsen
Suosikkijoukkue
KuPS - elä laakase, naatittaan
Onko kokemuksia kuinka herkästi rengashotellien pitäjät yrittävät vedättää "huonoilla talvirenkailla", jotta ostaja vaihtaisi renkaansa turhan aikaisin?

Pari kokemusta nyt takana näistä sankareista ja alkaa vähitellen tuntumaan, että huoltoliikkeiden mallia alettu käyttämään näissäkin jutuissa eli valehdellaan myyntiä lisätäkseensä.
Se on hyvä muistaa, että lailliset talvirenkaat ei enää välttämättä ole ne turvallisimmat talvirenkaat. Kertaakaan en rengasliikkeessä.ole törmännyt toåilanteeseen, missä minulle liian aikaisin olisi uusia suositeltu.
 

puuntakaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ipa Ipandeerus
Tänään sitten tunkkasin, tsiisus sitä ulinaa ja rapinaa, Fiesta ST ei ole mikään hiljainen auto. Goodyerin uudet nastat alle, tai uudet ja uudet, 2kpl paistettu 20/22 ja 2kpl 26/23, mutta käyttämättömät kuitenkin.
 

Kuuukko

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Se on hyvä muistaa, että lailliset talvirenkaat ei enää välttämättä ole ne turvallisimmat talvirenkaat. Kertaakaan en rengasliikkeessä.ole törmännyt toåilanteeseen, missä minulle liian aikaisin olisi uusia suositeltu.
Juuri näin, lailliset ja turvalliset renkaat on kaksi eri asiaa. Eli vaikka lain mukaan urasyvyys täytyy olla kesällä vähintään 1,6mm ja talvella 3mm, niin turvallisuuden takia on suositeltu vaihtaa kun alle 4mm on jäljellä. Sinänsä siis ei mitään erikoista, jos purupintaa on se noin 4mm (tai kiekoilla on ikää jo lähemmäs 10 vuotta) ja rengasliike ehdottaa uusien hankkimista.

Itse olen kuullut, että vedätyksiä tapahtuu enemmän autoliikkeiden puolelta. Esimerkiksi parikin tuttua sopinut käytetyn auton kaupan päälle uudet talvirenkaat, jolloin autoliikkeet kaivaneet jostain varaston perältä jotkin vanhat skeidat. Toisessa tapauksessa renkailla taisi olla ikää 8 vuotta ja toisessa tapauksessa nastoista puuttui yli puolet.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
3mm talvirengas, ainakin nastarengas on jo aika erikoinen ajatuskin. Tai siis montaa nastaa siinä ei ehjänä paikallaan voi olla.


Itse olen kuullut, että vedätyksiä tapahtuu enemmän autoliikkeiden puolelta. Esimerkiksi parikin tuttua sopinut käytetyn auton kaupan päälle uudet talvirenkaat, jolloin autoliikkeet kaivaneet jostain varaston perältä jotkin vanhat skeidat. Toisessa tapauksessa renkailla taisi olla ikää 8 vuotta ja toisessa tapauksessa nastoista puuttui yli puolet.
Joo, viimeksi kun liikkeestä auton ostin niin "hyvät nastarenkaat" kirjattiin niitä näkemättä kauppakirjaan. Olin omasta mielestäni jo huijannut eli tingannut kaupanteossa tarpeeksi, niin en kehdannut vaatia kirjattavan merkkiä vaan jäin jännityksellä odottamaan mitä tuleman pitää kun syksymmällä menin hakemaan renkaat.

Uudet Linglongit rengasliike oli sitten saabin vanteille vääntänyt. Eli pintaa niissä kyllä oli, eli oli ne sikäli hyvät. Ihan en toisena talvena enää niillä pysynyt tiellä, mutta suurimman osan ajasta kuitenkin, eli kai talvikin oli "hyvä".
 
Viimeksi muokattu:

Altec

Jäsen
Continentalin Vikingcontact seiskat tuli tunkkailtua alle tänään.

Ensimmäisiä kilometrejä näillä, kun keväällä hankitun auton mukana tulivat.

Hiljaiset ovat ainakin.
 

Zaster

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
En kai nyt sentään ole ensimmäinen Jatkoaikalainen?

Täällä länsirannikolla alkaa olemaan kevättä sen verran vahvasti ilmassa että tuli ruuvattua jo kesärenkaat alle. Yöpakkasia lukuun ottamatta mennään selvästi plussalla ja kun ei mitään pakottavaa tarvetta auton käyttöön nyt ole niin uskaltauduin jo tähän renkaidenvaihtoon.
Kun on talviloma ja rutkasti aikaa niin oli ihan mukava operaatia ja vielä kun sai laittaa alle ihan uutta kumia, niin ai että.

Operaation aikana lensi kaksi kurkeakin aivan siitä yli, ihan kuin vahvistaakseen että kyllä, kevät on jo täällä.
 

opelix

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, JJK
Täällä länsirannikolla alkaa olemaan kevättä sen verran vahvasti ilmassa että tuli ruuvattua jo kesärenkaat alle.

Rengasasioissa Suomi tuntuu olevan vielä suurempi kuin itse keleissä. Jyväskylän korkeuksilla ennen huhtikuun puolta väliä ei ole koskaan uskaltanut vaihtaa renkaita. Useimmiten se hetki koittaa vasta vappuviikolla. Sisämaassa kevät etenee aluksi rannikkoa hitaammin vaikka ottaakin sitten maan lämmetessä kiinni ja menee osin ohikin. Keski-Suomessa on myös isot korkeuserot, korkeilla paikoilla edetään ihan Kainuun tahtiin varsinkin teiden sulamisessa. Lapissa sitten ennen vappua ei vaihtamisessa ole järkeä vaikka päätiet usein sulia ovatkin.

”Nasta on halvempaa kuin pelti ja pelti halvempaa kuin henki”-on hyvä muistaa.
 

JZZ

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Piraattiryhmä, Caps, ManU
Kysymys halvoista talvirenkaista. Mun ajoni on siis alle 10k vuodessa, sekin lähinnä Turun kaupungissa sisäistä liikennettä ja pidempää matkaa sitten satunnaisesti Helsingin motaria pitkin. Pitäs uudet talvirenkaat ostaa, ja aattelin mennä halvimmalla mahdollisella, mutta nyt samalta (kiinalaiselta) valmistajalta löytyy sekä nastat että kitkat, niin kummat kannattaisi ostaa kun halpiksilla menee?

Tosiaan Turussa kaupunkialueella liukkaan löytäminen on keskimääräisenä talvena huomattavan hankalaa, ja Helsingin motarikin lienee suurinpiirtein parhaiten hoidettu tie. Edelliset talvirenkaat oli kitkat, joiden kanssa ei mitään ongelmaa koskaan ollut.
Vastaanpa omaan viestiini, kun nyt talven verran tuli ajeltua sitten kiinalaisilla kitkarenkailla. Malliksi valikoitui Sailun Ice Blazer Arctic, ja täytyy kyllä sanoa, että omassa käytössä renkaat toimivat ihan pirun hyvin. Koko talven aikana ei oikein mitään tilannetta tullut, jossa rengas ei toimisi odotetun mukaisesti, ja verrattuna noihin suht loppuun ajettuihin Michelin X-Ice:ihin jotka mulla ennen oli, niin pito oli selvästi parempi. Kerrankin Turussakin oli ihan oikea talvi pitkään ja vuoden alusta lähtien ollut vielä oikein epämiellyttävän liukkaat kelit teillä, eli joutuivat ihan oikeaan testiinkin. Tätä pidempää käyttötestiä en nyt saanut tehtyä, kun päätin vaihtaa autoa, mutta ainakin ekan talven osalta odotukset kyllä kovastikin ylittyi omalla kohdalla.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Oli vakuuttavan näköistä sekoilua tänään aamulla porukalla pitkin pk-seutua. Jos ne kesärenkaat piti ehdoin tahdoin vaihtaa jo maaliskuulla, olisi toivonut jengin katsovan sääennusteita tälle viikolle. Tai edes aamulla ikkunasta ulos. Toivottavasti poliisi sakottaisi porukkaa. Tämä on kuitenkin ennusteissa ollut viikon verran näkyvissä.
 

valkeaori

Jäsen
Suosikkijoukkue
Penguins
Onhan tuo tämänpäiväisessä Etelä-Suomen kelissä kesärenkailla ajaminen aivan selvää liikenteen vaarantamista, vaikka periaatteessa lain mukaan niillä ajaa saisikin. Dennis Pasterstein puheli radiossa, että periaatteessa lain mukaan saa ajaa kesärenkailla huhtikuussa, vaikka olisi kuinka paljon lunta, mutta toisaalta sitten voi mennä esim liikenteen vaarantamisen puolelle. Tuolla perusteella sakkoja varmaan tänään onkin annettu. Itseäni ainakin ihmetyttää se, että ilmeisesti yllättävän moni kuvittelee kesärenkaissa olevan aivan hyvä pito talvikelillä, etenkin nelivetoisella autolla. Todellisuudessa jarrutusmatkat moninkertaistuvat ja pito vähänkään kovemmissa vauhdeissa on todella huonoa, oli alla sitten kaksi- tai nelivetoinen.

Mielenkiintoista olisi tietää, että miten vakuutusyhtiöt noihin kesärenkailla ajettuihin onnettomuuksiin suhtautuvat.
 

marse

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Linkkiä minulla ei ole antaa, mutta muistelen, että silloin lain muuttuessa myös vakuutusyhtiöiden edustajia haastateltiin ja ainakin silloin olisivat väittäneet, että jos autossa on lainmukainen rengastus, ei heillä ole oikein mahdollisuutta korvaamatta jättää.

Vähän erikoisena pidän tuota Pastersteininkin kommentointia siitä, että sakoille menee jos vaikka jää jumiin kesärenkaiden takia. Millä tahansa laillisilla renkailla voi kuitenkin jäädä jumiin, vähän vaikeaksi menee tuollainen tulkinta.

Korostan, että minunkin mielestäni kesärenkailla tuolla pyöriminen on täysin idioottimaista ja ihan oikean onnettomuuden aiheuttamiselle varmasti löytyy sakotusperuste. Mutta ihan vain pelkistä renkaista tai vaikka jumiin jäämisestä en kyllä ymmärrä mihin sakotus nyt perustuisi.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Millä tahansa laillisilla renkailla voi kuitenkin jäädä jumiin, vähän vaikeaksi menee tuollainen tulkinta.
Voihan sitä millä tahansa laillisilla renkailla myös suostua tieltä tai ajaa perään. Mutta jos sen tekee kesärenkailla talvikelissä niin sakko tulee. Noin se kai menee. Siis jos häiritsee muuta liikennettä, ei ketään varmaan kiinnosta jos itsekseen tunaroi.
 

marse

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Voihan sitä millä tahansa laillisilla renkailla myös suostua tieltä tai ajaa perään. Mutta jos sen tekee kesärenkailla talvikelissä niin sakko tulee. Noin se kai menee. Siis jos häiritsee muuta liikennettä, ei ketään varmaan kiinnosta jos itsekseen tunaroi.
Mjoo mutta peräänajoista ja suistumisista varmaan kirjoitellaan aina aika herkästi liikenteen vaarantamista tai jotain vastaavaa ihan riippumatta kelistä tai kuukaudesta. Mutta jos nyt sattuu olemaan jumissa jossain täysin lainmukaisella varustuksella huhtikuun puolella, sakotusperuste vaikuttaa mielestäni kovin hataralta. Olkoonkin, että ihan ansaittua se tietenkin on järjellä ajateltuna.
 

Kuuukko

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Oli vakuuttavan näköistä sekoilua tänään aamulla porukalla pitkin pk-seutua. Jos ne kesärenkaat piti ehdoin tahdoin vaihtaa jo maaliskuulla, olisi toivonut jengin katsovan sääennusteita tälle viikolle. Tai edes aamulla ikkunasta ulos. Toivottavasti poliisi sakottaisi porukkaa. Tämä on kuitenkin ennusteissa ollut viikon verran näkyvissä.
Onneksi sakkoja (ainakin uutisten mukaan) on jaettu. Nykyisen tieliikennelain tarkoitus oli renkaidenvaihdon suhteen nimenomaan sitoa vaihtoaika keleihin, ei kalenteriin. Jos eiliseen keliin on lähtenyt kesäkiekoilla matkaan, voidaan puhua jo seuraavan tason idiotismista ja itsekkyydestä. Nytkin loppuviikon yöt painuu vielä nollaan tai pakkaselle ja perjantaina luvattu lisää lunta etelään.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Mjoo mutta peräänajoista ja suistumisista varmaan kirjoitellaan aina aika herkästi liikenteen vaarantamista tai jotain vastaavaa ihan riippumatta kelistä tai kuukaudesta. Mutta jos nyt sattuu olemaan jumissa jossain täysin lainmukaisella varustuksella huhtikuun puolella, sakotusperuste vaikuttaa mielestäni kovin hataralta. Olkoonkin, että ihan ansaittua se tietenkin on järjellä ajateltuna.
Olettaisin että jumittumisesta sakottamiset liittyy risteysjumeihin tms liikenteen tukkimiseen, josta tulee sakko varmaan vaikka sen tekisi ihan kiusallaan vrt lähtemällä kesärenkailla talvikeliin.

Onneksi sakkoja (ainakin uutisten mukaan) on jaettu. Nykyisen tieliikennelain tarkoitus oli renkaidenvaihdon suhteen nimenomaan sitoa vaihtoaika keleihin, ei kalenteriin. Jos eiliseen keliin on lähtenyt kesäkiekoilla matkaan, voidaan puhua jo seuraavan tason idiotismista ja itsekkyydestä. Nytkin loppuviikon yöt painuu vielä nollaan tai pakkaselle ja perjantaina luvattu lisää lunta etelään.
Ja ti-ke pyryn aiheuttamat erot on isoja aika pienelläkin alueella. Satakunta taitaa olla täysin lumeton ja kuiva, kun taas Varsinais-Suomessa lunta sentistä yli 10 senttiin (ja Lohjanharjulla jopa yli 30cm), jotka sulaessaan ja yöpakkasiin yhdistettynä tekevät kiusaa vielä tosiaan viikonlopun yli.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Kyllähän toi keli oli hankala eilen. Lahdessa olivat bussit jumittuneet juna-aseman alta noustessaan keskustaa kohti. Siinä on pieni ylämäki, mutta jos ja kun siihen joutuvat bussit paskalla kelillä pysähtymään valoihin, niin voi olla hankala päästä liikkeelle. Linja-autoilla nyt ei edes talvirenkaita ole muutenkaan.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Kyllä on ja pitää olla. Ei nekään tietenkään aina auta, kun keli on vaikea ja renkaiden päällä tarpeeksi painoa.
Näköjään tuo on tosiaan muuttunut, ja pitää nykyään vetävällä akselilla joo olla talvirenkaat syvemmällä urasyvyydellä. Kaikkea sitä oppii. Kiitos tiedosta.
 

Jotva

Jäsen
Lauantaina vaihtopäivä, vaikka kyllä kitkoilla voisi vielä pidempäänkin ajella. Näyttäisi osuvan vaihto hyvään aikaan, kun täällä etelässä on tällä hetkellä jo yli kymmenen astetta lämmintä. Aamulla oli kylläkin pienemmät tiet jäässä, mutta eiköhän ne yöpakkaset kohta hellitä.
 

vetti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, CAR, HIFK (salaa)
Taidan pitää vielä pari viikkoa, kun mökille on matka ens viikon lopulla. Mökkitie tuppaa olemaan heikossa kunnossa, en viitsi ottaa riskiä.
 

BigJay

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Eilen illalla tuli askarreltua kesägummit alle talouden pikkukippoon ja josko tänään sitten toiseen. Äitimuorin autoon lupasin vaihtaa ensi viikolla. On siinä paineilmapulttipyssyn äänessä vaan jotain maagista etenkin näin keväisin.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös