Mainos

Tunkilla ollut jo käyttöä?

  • 255 003
  • 1 554

kharon

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tps
Parin viikon päästä olisi tarkoitus ajella Saariselälle. Siellä ei taida enää kesärenkaiden kanssa viihtyä. Eli ensi viikolla kitkat alle, eipähän talvi yllätä savolaista.
 

Kuuukko

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
PK-seudulla asuvana hieman mietityttää ajatus lyödä nastat alle näin aikaisin, mutta toisaalta aika kieli keskellä suuta tuli tänään kesäkiekoilla ajettua töihin. Loppuviikoksi pitäisi yölämpötilojen nousta, mutta viikon päästä jo aika kylmiä kelejä luvassa. Ehkä sitä voisi olla viisas ja varailla alkuviikkoon vaihtoa.
 

Surukuku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sanaan Sepot ja muut jemeniläiset kiekkoseurat
Ans' kattoo ny viälä...
Itse kun vaihdan eikä mitään pakollisia päivittäisiä ajoja ole, voin säätää vaihtoaikaa nk. viime hetkeen. Olletikin, kun nuo vähäisetkin ajot kulkevat pääosin sorateillä, joissa ei esim. mustaa jäätä esiinny ja pitoa voi hakea (ja löytää) urien ulkopuolelta.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Maanantaina vaihtui. Sikäli osui hyvin, että varasin ajan jo elokuussa, koska tuolloin oli selkeää, milloin osa perheestäni seurailee tänne perässäni. Tämän viikon ilmeisille liukkaille on siis kitkat alla, ja auton jäädessä tyttärelle, paree ollakin, kun pohjoisemmassa asustelee.
 

opelix

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, JJK
Tämä on vähän taas kaksipiippuinen tilanne. Ensi viikon puolivälissä näyttäisi olevan "viilein" hetki jonka jälkeen siirrytään taajaan taas plusasteille. Toki ennemmin vaihtaa viikon etuajassa kuin päivän myöhässä, nasta on halvempaa kuin pelti joka on taas halvempaa kuin henki.

Itse epäilen että kuun vaihteeseen/marraskuulle menee,ensi viikolla kun voi valita ajohetkensä syysloman vuoksi. Tosin pian olemme tilanteessa jolloin mikä tahansa matalapaine voi olla etelää myöden lunta.
 

hege

Jäsen
Toisessa autossa on kitkat jo alla kun sillä ei paljoa ajoja tule normaalisti niin näin pääsee tarvittaessa huonommallakin kelillä liikenteeseen. Sähkäriin kitkat tulee alle muistaakseni 27.10.
 

JZZ

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Piraattiryhmä, Caps, ManU
Kysymys halvoista talvirenkaista. Mun ajoni on siis alle 10k vuodessa, sekin lähinnä Turun kaupungissa sisäistä liikennettä ja pidempää matkaa sitten satunnaisesti Helsingin motaria pitkin. Pitäs uudet talvirenkaat ostaa, ja aattelin mennä halvimmalla mahdollisella, mutta nyt samalta (kiinalaiselta) valmistajalta löytyy sekä nastat että kitkat, niin kummat kannattaisi ostaa kun halpiksilla menee?

Tosiaan Turussa kaupunkialueella liukkaan löytäminen on keskimääräisenä talvena huomattavan hankalaa, ja Helsingin motarikin lienee suurinpiirtein parhaiten hoidettu tie. Edelliset talvirenkaat oli kitkat, joiden kanssa ei mitään ongelmaa koskaan ollut.
 

Dino

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
En tiedä, talvirengas on kyllä minusta viimeinen asia josta lähden yleensä säästämään. Eli en kyllä suosittelisi ollenkaan noita ihan halvoista halvimpia kiinalaistalvirenkaita, vaikka kilometrit jäisikin vähäiseksi. Enkä tarkoita, että pitäisi aina ostaa ihan parhaita ja kalleimpia merkkirenkaita, vaan sieltä keskitasostakin löytyy kyllä ihan OK vaihtoehtoja.

Mutta jos nyt pitäisi miettiä, että ottaako kiinalaiset nastarenkaat vai kiinalaiset kitkarenkaat, niin ehkä minä kitkat ottaisin. Turun seudulla taitaa lumitilanne olla sellainen, että varmaan valtaosa talvesta ajetaan melko sulilla teillä, niin voi olla että kiinankumien nastat saa aika nopeasti kyytiä. Ihan mutulla heittäisin, että kitkat voisi kestää paremmin?
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Tätähän ei kysytty, mutta avaudun silti. @JZZ Se on jumalauta joku satasen, max kahden ero, keskihintaiseen eurooppalaiseen kitkaan per sarja versus kiinalainen. Siis jossain perus 205/55/16 koossa. Jos taas kalliimpi koko, niin auto arvon ja autoilun kustannuskin isompi.

Ne kiinalaiset kitkat voi olla aivan uskomattoman huonot, varsinkin ensi talvena ne on vähintään niin äänekkäät ja todennäköisesti myös liukkaat, että sitä miettii mitä tuli tehtyä. Ostaa vaikka käytetyt renkaat mielummin, jossa siinäkään ei ole mitään järkeä.
Jos aivan pakko ostaa kiinalaiset talvirenkaat, niin kyllä mä @Dino ottaisin kuitenkin nastat, niissä edes teoriassa on pitoa ja ne nastat on varmaan siitä tuotteesta lähimpänä länsirengasta.
 

Dino

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Tätähän ei kysytty, mutta avaudun silti. @JZZ Se on jumalauta joku satasen, max kahden ero, keskihintaiseen eurooppalaiseen kitkaan per sarja versus kiinalainen. Siis jossain perus 205/55/16 koossa. Jos taas kalliimpi koko, niin auto arvon ja autoilun kustannuskin isompi.
Täysin samaa mieltä. Minä olen ajatellut aina niin, ainakin kun täällä aika paljon lumisemmassa osassa Suomea asuu, että säästö talvirenkaissa saattaa olla pitkässä juoksussa aika helvetin kallista säästöä. Mieluummin tinkii kesärenkaista jos tinkii, mutta talvirenkaat vähintäänkin sitä hyvää keskitasoa jos ei budjetti veny sinne parhaimpiin malleihin.

Ja voit olla kyllä ihan oikeassa tuon valinnankin suhteen. Ei ole niin syvää kokemusta noista kiinalaisista renkaista, että osaisin syvemmin arvioida eroja. Ihan mutulla heitin siltä pohjalta, kun joskus näin ex-työkaverilla tuollaiset halpis-nastarenkaat joista oli aika pienen kilometrimäärän jälkeen nastat suorastaan repeilleet irti.
 
4

444

Mä kun vajaan vuosi sitten hankin tän Siittimen ja kyselin myyjältä puuttuvien talvirenkaiden perään, niin lupasivat hankkia sarjan alle. Ja tottahan toki näin tapahtui. Uutuuttaan hohtavat Ice Leopardit. Nastanakit. En tiedä minkä maalaiset ovat, mutta hiton hyvät ne on. Misukoita oon itse suosinut, mutta annoin noille mahdollisuuden.
Noiden kiinalaismerkkien kanssa on vähän sama ongelma kuin joillain pienpanimoilla, eli joku erä saattaa olla erittäin hyvää ja priimaa, seuraava sitten sutta ja sekundaakin kamalampaa. Eurooppalaisten kanssa samaa vaaraa ei ole, vaan ne TM:n testaamat ovat hyvin suurella todennäköisyydellä samaa laatua kuin ne, jotka saat kaupasta.

Mulla on ollut vähän sellainen asenne, että talvirenkaissa en säästä lainkaan, mutta kesärenkaina kelpaa mikä hyvänsä ”musta ja pyöreä”. Kesällä kun harvemmin tulee niitä ihan mahdottoman yllättäviä tilanteita vastaan, sellaisia joista selviäminen jäisi renkaista kiinni. Toki hyvähän se silloinkin on muistaa, että liirto-ominaisuudet voivat olla mitä hyvänsä, vaikka kulutuspintaa olisikin riittävästi.
 

Dino

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi

Tässä muuten vähän juttua noista halpanastarenkaista (pinnoitetuista). TM kuvailee renkaita lähes hengenvaarallisiksi. Erityisesti noissa pinnoitetuissa saman sarjan sisälläkin saattaa olla rungoltaan erilaisia renkaita, ja kulutuspinta ja runko ei siksi oikein toimi yhteen. Pinnoittamattomissa ei varmasti tilanne ole ihan yhtä paha, mutta kuten edellinenkin kirjoittaja toteaa, niin halvoissa kiinalaisissa nuo laatuerot eri sarjojen välillä voi olla aika merkittäviäkin kun taas ns. "merkkirenkaissa" prosessit on vakioitu niin hyvin, ettei tuollaisia heittoja pääse syntymään.
 

Roger Moore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Upeeta Ville upeeta, KuPS
Ai saakeli, joutuukohan sitä jo tulevana viikonloppuna nöyrtymään renkaanvaihtoon. Ensi viikko nyt kyllä vielä kelien puolesta menisi kesärenkaillakin (varsinkin kun ajelut on ihan minimissä), mutta seuraavasta viikosta ei sitten oikein tiedäkään että missä kunnossa tiet jne.
 
4

444

Pakko kai se on. Talvirenkaat ovat toki siellä 200 km päässä ja viikonloppuna pitää sohlata aikaisin aamuisin ja myöhään iltaisin menemään, joten jotkin hätäratkaisut täytyy löytää alle. Pistää sitten jommatkummat myyntiin, kun pääsee niin pitkälle. Ei viitsi noilla loppuun rullatuilla kesänakeilla lähteä kokeilemaan onneaan.
 

Roger Moore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Upeeta Ville upeeta, KuPS
Pakko kai se on. Talvirenkaat ovat toki siellä 200 km päässä ja viikonloppuna pitää sohlata aikaisin aamuisin ja myöhään iltaisin menemään, joten jotkin hätäratkaisut täytyy löytää alle. Pistää sitten jommatkummat myyntiin, kun pääsee niin pitkälle. Ei viitsi noilla loppuun rullatuilla kesänakeilla lähteä kokeilemaan onneaan.
Joo, itsellä n. 100km renkaiden luo. Aamuisin tai iltaisin ei tarvitse myöskään ajella, joten siinä mielessä mikään pakollinen tilanne tuo vaihto ei ole, etenkin kun kelit pysyy päivisin plussalla. Toki viimeistään parin viikon päästä tämä pitäisi kait kuitenkin tehdä...

Luonnollisestihan tässä tosin käy se, että nyt kun näitä talven ensihenkäyksiä on niin tästä se reilu viikko eteenpäin niin on se tasainen vesisade ja +5 lämmintä.
 

MacRef

Jäsen
Suosikkijoukkue
KuPS - elä laakase, naatittaan

Tässä muuten vähän juttua noista halpanastarenkaista (pinnoitetuista). TM kuvailee renkaita lähes hengenvaarallisiksi. Erityisesti noissa pinnoitetuissa saman sarjan sisälläkin saattaa olla rungoltaan erilaisia renkaita, ja kulutuspinta ja runko ei siksi oikein toimi yhteen. Pinnoittamattomissa ei varmasti tilanne ole ihan yhtä paha, mutta kuten edellinenkin kirjoittaja toteaa, niin halvoissa kiinalaisissa nuo laatuerot eri sarjojen välillä voi olla aika merkittäviäkin kun taas ns. "merkkirenkaissa" prosessit on vakioitu niin hyvin, ettei tuollaisia heittoja pääse syntymään.
Ilta-Sanomat tuohon TM:n testiin liittyen: Testissä viimeiseksi jääneen Antareksen TM jätti kokonaan vaille tähtiä, mikä tarkoittaa sitä, ettei TM suosittele sitä yhtään minkäänlaiseen käyttöön.

Surullista, että silti noitakin joku oikeasti taitaa ostaa.
 

CuJo#31

Jäsen
Suosikkijoukkue
Penguins | HIFK | Leijonat | Les Bleus
Ai saakeli, joutuukohan sitä jo tulevana viikonloppuna nöyrtymään renkaanvaihtoon. Ensi viikko nyt kyllä vielä kelien puolesta menisi kesärenkaillakin (varsinkin kun ajelut on ihan minimissä), mutta seuraavasta viikosta ei sitten oikein tiedäkään että missä kunnossa tiet jne.
Suosittelen. Täällä hieman pohjoisemmassa olisi jo tänään ollut tarvetta, vaan vaihtamatta jäi. Eilen illalla satoi muutaman sentin verran lunta (ei pitänyt sataa mitään!) ja aamulla sitten luistelemaan töihin kesänakeilla. Ehjänä selvittiin, mutta vaihto-operaatio aikaistui sitten parilla päivällä tälle illalle.
 

Roger Moore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Upeeta Ville upeeta, KuPS
Suosittelen. Täällä hieman pohjoisemmassa olisi jo tänään ollut tarvetta, vaan vaihtamatta jäi. Eilen illalla satoi muutaman sentin verran lunta (ei pitänyt sataa mitään!) ja aamulla sitten luistelemaan töihin kesänakeilla. Ehjänä selvittiin, mutta vaihto-operaatio aikaistui sitten parilla päivällä tälle illalle.
Joo, tosin meitsi elää reunalla ja tuli vielä pari muuttujaa matkaan. Eli operaatio jää vielä hetkeksi odottamaan itseään, MUTTA jos tilanne perkelöityy niin renkaat löytää kyllä tarvittaessa tiensä tänne ja vaihto hoituu sitten ajastaan.
 

hooceebruins

Jäsen
Suosikkijoukkue
Boston Bruins, Janette Lepistö
Tunkkihousut jalkaan ja ristikkoavainhanskat käteen ja menoksi. Taitaa se olla nyt viimeinen hetki.
 

Dino

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Tuli ulkoinen motivaatio renkaanvaihtoon kun tuli ihan tanakan kokoinen metallinkäikäle takarenkaasta läpi ja renkaasta tuli kerralla entinen. Sain nilkutettua varovasti tyhjällä renkaalla kotiin mutta kun autossa ei vararengasta niin oli pakko vaihtaa talvirengas tilalle, ja samalla sitten vaihdoin ne kolme muutakin. Muuten olisin varmaan vielä pari viikkoa mennyt kesäkumeilla.
 

magnum37

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tulevaisuuden Sport
Olin toiveikas pitkän ja leudon syksyn suhteen, ja siksi en ole kiirehtinyt renkaiden kanssa. No, olisi ilmeisesti pitänyt kuitenkin. Varikon miehillä rengashotellilla oli seuraava vapaa aika vasta maanantaina 30. päivä. 10 päivää täytyy yrittää selvitä slickseillä.. Yöpakkasten ja +3 asteen välillä näköjään liikutaan koko loppukuun sään suhteen..

Ei niihin suursäätilaennusteisiin kannata kyllä koskaan luottaa.
 

Salama15

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lankisen Lukupiiri - Zervuska Haidis
Sotkassa kitkat nyt alla, ja kävi helposti: renkaat kyytiin => info vaimon nuorimmalle => auto hävisi pihasta => auto palautui pihaan => kesäkumit varastoon => pojalle €40 lapaan…
 

Zodiac

Jäsen
Suosikkijoukkue
Thunder Bay Bombers
Joo, itsellä n. 100km renkaiden luo. Aamuisin tai iltaisin ei tarvitse myöskään ajella, joten siinä mielessä mikään pakollinen tilanne tuo vaihto ei ole, etenkin kun kelit pysyy päivisin plussalla. Toki viimeistään parin viikon päästä tämä pitäisi kait kuitenkin tehdä...

Luonnollisestihan tässä tosin käy se, että nyt kun näitä talven ensihenkäyksiä on niin tästä se reilu viikko eteenpäin niin on se tasainen vesisade ja +5 lämmintä.
Aamulla ollut kyllä jo melkoisen liukasta joten päätin tänään ähertää nastat alle. Aika äkkiä tuolla on jonkun toisen autoilijan perseessä jos jättää vime tinkaan.

Edit. Sitten kun on vielä pimeää niin joku tulee ilman heijastinta suojatielle niin voi käydä häjysti.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös