Mainos

Tunkilla ollut jo käyttöä?

  • 254 347
  • 1 554

opelix

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, JJK
Onneksi tuli varattua ajoissa ja ensi viikon alkuun saa perheen molempiin autoihin talvikumit alle.

On muuten tuo kotipihassa vaihto näin syksyllä huomattavasti vastenmielisempää kuin keväänvaihto. Kylmässä paskoilla vehkeillä ihan pahinta mahdollista hommaa. Voisihan sitä investoida toki parempiin työkaluihin mutta alkaa olla tuo 2000 kilon plugarikin jo sitä painoluokkaa että mielenrauhan saat kun maksat sen 40-50€ pari kertaa vuodessa.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Kylmässä paskoilla vehkeillä ihan pahinta mahdollista hommaa
Kyllä ei ole pahinta mahdollista hommaa.
Nimimerkillä "starttimoottorihan vaihtuu kätevällä ranneliikkeellä joko yläkautta kun purat ensin moottorin pois tieltä, tai alakautta jos purat ensin auton pois tieltä"
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Tapana on ollut hyväksyä rengasliikkeen tekstarilla lähettämä ajankohta, kun heillä varmaan niitä ohjataan vähän rauhallisempiin ajankohtiin. Sattui aika olemaan tämän myötä eilen, ja kun Helsingin seudulla tai osalla sitä satoi noin millin härmä lunta eilen päivällä, oli muuten iltapäivästä melkoinen hulina rengasliikkeessä. Toki myös aidosti ainakin Vantaalla tienpintoja oli jäässäkin aamulla.
 

Kaukalonreuna

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Kyllä ei ole pahinta mahdollista hommaa.
Nimimerkillä "starttimoottorihan vaihtuu kätevällä ranneliikkeellä joko yläkautta kun purat ensin moottorin pois tieltä, tai alakautta jos purat ensin auton pois tieltä"
Viime talvella Renault-merkkisen auton laturinvaihto. "Helppo ja nopee homma, pari pulttia ja yks liitin pois, vanha ulos ja uus tilalle". Ja vitut. Piti koko keula etupuskuria ja jäähdytinpakettia myöden purkaa pois edestä että yks perhanan laturi mahtuu ulos konehuoneesta...mulla sentään talli mutta ei lämmitetty, isolla hallilämppärillä kyllä sais lämpimäksi jos pitää jotain tehdä muttei ole.

Ketjun aiheeseen liittyen, viikonloppuna varmaan tulee ruuvattua toiseen autoon nastat alle.
 

mekabyte

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilmajoki HT, sympatiat Kärpille
Kakkosautoon vaihdoin ite kuten tavallista, mutta ns ykkösen vein suosiolla liikkeeseen. Toki oli tarkoitus muutenkin jättää renkaat säilytykseen. Kakkosauton (-07 Focus) renkaita vielä viitsii väännellä kun on siedettävän kokoisia 15 tuuman vanteella, mutta Pösön 18" kiekot on helvetin painavia eikä tuota Hybridiä viitsi muutenkaan nostella satunnaisella tunkilla.
 

Omapoikakuri

Jäsen
Suosikkijoukkue
SJL, New York Rangers
Kyllä saa olla taas ylpeä itsestään, kun reippaana miehenä vaihtoi ihan omatoimisesti renkaat. Aivan kuin olisi jotain suurtakin saanut aikaiseksi. Tuntee itsensä mieheksi!!

Nuorena pojankloppina parikymmentä vuotta takaperin meinasi rengas lähteä kokonaan irti. Ihmettelin pitkään mikä ihmeen lonksutus etupäästä kuului, kunnes jossain vaiheessa tajusi tarkastaa renkaan. Pultit aivan löysällä ja hiuskarvan varassa pysyi vielä kiinni. Olin kyseisen auton ostanut pari päivää aikaisemmin käytettynä yksityiseltä, joka oli vaihtanut ystävällisesti kesänakit alle..
 
4

444

Hätänastat laitettu alle, ja ihan hyvä niin. Olisi ollut Tampereen rampeissa aamuvarhaisella jänniä hetkiä loppuun lintatuilla kesäkumeilla, mutta nastat sen kuin rouhivat vain eteenpäin. Ihan kiva. Vähemmän ruumiita ja vähemmän ajonautintoa. Tai jotain.
Pitää sitten kotiin päästyä arpoa, että laittaako myyntiin yhden talven ajetut Jääleopardit vai selvästi vanhemmat Hakkapeliitta kasit. Jälkimmäinen tosin edellyttäisi niiden toisten runttaamista vanteille, kun tähän mennessä ei ollut kuin yhdet vanteet koslaan.
 
Suosikkijoukkue
Reilu peli ja Putinin vastaisuus
Pakko kai se on. Talvirenkaat ovat toki siellä 200 km päässä ja viikonloppuna pitää sohlata aikaisin aamuisin ja myöhään iltaisin menemään, joten jotkin hätäratkaisut täytyy löytää alle. Pistää sitten jommatkummat myyntiin, kun pääsee niin pitkälle. Ei viitsi noilla loppuun rullatuilla kesänakeilla lähteä kokeilemaan onneaan.
Ajelin torstai-iltana vähän lyhyemmän matkan vaihtamaan. Järkytyin, kun takarenkaat olivat kuluneet aivan slickseiksi. Oli muuten jo toiset Kumhot, joiden viimeiset millit kuluivat epäloogisen lyhyessä ajassa.

Nyt mennään vähän poikkeusratkaisulla: alla pari kuukautta ihan ok:t kitkat, mutta viimeistään kun täytyy alkaa kahlata lumessa, vaihdan paremmat alle. Näin, koska varastoon oli sattunut jäämään yhdet vajaatalviset renkaat joista pitää päästä eroon, ja samalla säästän uraisampia niin, että kevään lumikelien puolella on parempikuntoiset renkaat alla verrattuna siihen, jos olisin laittanut ne suoraan alle.
 

peruspata

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Pesäkarhut, UP-V, FT Ulvila, Karhut
Olen laiskuuttani siirtynyt rengashotellin käyttöön. Aika on ensi torstaina, eikä ennen sitä onneksi kovasti pakollisia aamulähtöjä.
 

Herra Hopotin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Penguins
Mitä sanoo laki, jos takana on nastarenkaat ja edessä kesärenkaat? Tuleeko runtua, jos poliisit pysäyttää?

Väänsin vaihtaa renkaat kahteen autoon. Toisessa oli yksi rengas tyhjänä alle laittaessa. Jos tuo nyt vuotaa, ei laiskana jaksaisi koko sarjaa vaihtaa vaan pelkät eturenkaat. Ensi viikolla sitten ajelisi rengaskaupoille.
 

Vepe21

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Kiekko-Vantaa, Mainz 05
Mitä sanoo laki, jos takana on nastarenkaat ja edessä kesärenkaat? Tuleeko runtua, jos poliisit pysäyttää?

Väänsin vaihtaa renkaat kahteen autoon. Toisessa oli yksi rengas tyhjänä alle laittaessa. Jos tuo nyt vuotaa, ei laiskana jaksaisi koko sarjaa vaihtaa vaan pelkät eturenkaat. Ensi viikolla sitten ajelisi rengaskaupoille.

Laillista tuo taitaa olla, kun ainut, mitä sekarengastuksesta sanotaan on
Ajoneuvon samalle akselille asennettavien renkaiden on oltava mitoiltaan, rakenteeltaan ja ominaisuuksiltaan samanlaiset.
 

Hollanti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Varmaan se KalPa
Mitä sanoo laki, jos takana on nastarenkaat ja edessä kesärenkaat? Tuleeko runtua, jos poliisit pysäyttää?

Väänsin vaihtaa renkaat kahteen autoon. Toisessa oli yksi rengas tyhjänä alle laittaessa. Jos tuo nyt vuotaa, ei laiskana jaksaisi koko sarjaa vaihtaa vaan pelkät eturenkaat. Ensi viikolla sitten ajelisi rengaskaupoille.

Jos ajelet suht normaalisti, ja poliisit pysäyttää, niin tekisin samalla lottorivin.
 

marse

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Mitä sanoo laki, jos takana on nastarenkaat ja edessä kesärenkaat? Tuleeko runtua, jos poliisit pysäyttää?

Väänsin vaihtaa renkaat kahteen autoon. Toisessa oli yksi rengas tyhjänä alle laittaessa. Jos tuo nyt vuotaa, ei laiskana jaksaisi koko sarjaa vaihtaa vaan pelkät eturenkaat. Ensi viikolla sitten ajelisi rengaskaupoille.

Nähdäkseni tämä ei ole sallittua nastaeron vuoksi. Nastamäärät eri renkaissa saavat poiketa enintään 25 prosenttia ajoneuvon sen renkaan nastamäärästä, jossa nastoja on eniten.
 

Aapee79

Jäsen
Nähdäkseni tämä ei ole sallittua nastaeron vuoksi. Nastamäärät eri renkaissa saavat poiketa enintään 25 prosenttia ajoneuvon sen renkaan nastamäärästä, jossa nastoja on eniten.
No tässähän ei ole edes kyse liukuesteiden lukumäärällisestä heitosta, vaan puhtaasti eri profiilin renkaista. Kesä- ja talvirenkaiden yhtäaikainen käyttö on sekarengastus ja sakot napsahtaa 100/100.
 

marse

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
No tässähän ei ole edes kyse liukuesteiden lukumäärällisestä heitosta, vaan puhtaasti eri profiilin renkaista. Kesä- ja talvirenkaiden yhtäaikainen käyttö on sekarengastus ja sakot napsahtaa 100/100.
Sanoisin kyllä, että mikään muu kuin nastaero ei kiellä sekarengastusta, mutta en ole lakipykäliä vaivautunut opiskelemaan, kun tämä on niin teoreettinen huoli. Jos toisella akselilla on kesärenkaat ja toisella akselilla nastaton talvirengas (tai vaikka nastat nypitty), ei mielestäni ole kiellettyä. Eli käytännössä sekarengastuksen estää ainoastaan nastaero.
 

Aapee79

Jäsen
Sanoisin kyllä, että mikään muu kuin nastaero ei kiellä sekarengastusta, mutta en ole lakipykäliä vaivautunut opiskelemaan, kun tämä on niin teoreettinen huoli. Jos toisella akselilla on kesärenkaat ja toisella akselilla nastaton talvirengas (tai vaikka nastat nypitty), ei mielestäni ole kiellettyä. Eli käytännössä sekarengastuksen estää ainoastaan nastaero.
Älä höpötä nyt. Tiedän asian 100% varmasti. En jaksa nyt luetella poikkeustapauksia eri säädöksistä, mutta sinun kuvailemallasi tavalla asia on sekarengastus ja sakko. Piste. Ps. Voit itse etsiä lakikohdan, niin tulee sekin homma sinulle tutuksi. Lukemalla oppii.
 

Vepe21

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Kiekko-Vantaa, Mainz 05
Älä höpötä nyt. Tiedän asian 100% varmasti. En jaksa nyt luetella poikkeustapauksia eri säädöksistä, mutta sinun kuvailemallasi tavalla asia on sekarengastus ja sakko. Piste. Ps. Voit itse etsiä lakikohdan, niin tulee sekin homma sinulle tutuksi. Lukemalla oppii.
Jotta löytyisi helpommin, niin tieliikennelain pykälät 104-106.

Niin siis sekarengastus on sallittu, kunhan akselilla on saman tyyyppiset renkaat, eli esim. kitkat edessä ja kesärenkaat takana tai jos vanhoille ajoille mennään, vyörenkaat ja ristikudosrenkaat. Nastarenkaat ovat tähän poikkeus, koska niitä käytettäessä pitää sellaiset olla joka pyörällä.

@Herra Hopotin puhuin siis paskaa tuossa aiemmassa viestissäni, eli laittomuuden puolelle menee. Mutta jos jätät vain sen yhden vaihtamatta, niin tällöin ollaan ainakin laillisemmalla puolella.

Laillisemmalla sen takia, että tuossa laissa nimittäin sallitaan vararenkaalle poikkeaminen saman akselin sekarengastuksesta ja talvirenkaan käytöstä, mutta nastarenkaita käytettäessä pitäisi olla joka renkaassa nastat eikä siitä ole vararenkaan osalta sallittu poiketa...
 

5hole

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ducks, VGK, Savolaiset, Jokerit, CBJ?
Älä höpötä nyt. Tiedän asian 100% varmasti. En jaksa nyt luetella poikkeustapauksia eri säädöksistä, mutta sinun kuvailemallasi tavalla asia on sekarengastus ja sakko. Piste. Ps. Voit itse etsiä lakikohdan, niin tulee sekin homma sinulle tutuksi. Lukemalla oppii.
Leimalle ei erään auton kohdalla ainakaan ollut ongelmia viedä niin, että takana oli kitkat ja edessä kesänakit. En tiedä onko ks. Autossa edelleenkin samat renkaat, mutta kolmena vuotena putkeen samoilla renkailla mentiin. Auto toimi siis huoltoautona lähinnä eräällä isommalla alueella kesäisin, yleensä pisin siirtymä kesäisin olikin polttoainekanisterien haku ja katsastusreissut.
 

Surukuku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sanaan Sepot ja muut jemeniläiset kiekkoseurat
Piti sitten vaihtaa talvipintaa alle tuossa viikonloppuna, kun alkaa pikkuhiljaa maa olla jäässä näilläkin selkosilla eli satoipa mitä tahansa, liukasta syntyy. Harvemmin on kyllä tullut vaihdettua renkaat jo lokakuun puolella; itse asiassa en muista milloin olisin viimeksi, ehkä joskus Oulussa asuessani.
Kesärenkaita tarkastellessani, kävi mielessä, että pitäisiköhän ostaa nyt edullisesti uudet varastoon ja vaihtaa alle joskus alkukesästä, kun pahin karkeus on teiltä hävinnyt.
 

Redimor

Jäsen
Onko kokemuksia kuinka herkästi rengashotellien pitäjät yrittävät vedättää "huonoilla talvirenkailla", jotta ostaja vaihtaisi renkaansa turhan aikaisin?

Pari kokemusta nyt takana näistä sankareista ja alkaa vähitellen tuntumaan, että huoltoliikkeiden mallia alettu käyttämään näissäkin jutuissa eli valehdellaan myyntiä lisätäkseensä.
 

Temptation

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Onko kokemuksia kuinka herkästi rengashotellien pitäjät yrittävät vedättää "huonoilla talvirenkailla", jotta ostaja vaihtaisi renkaansa turhan aikaisin?

Pari kokemusta nyt takana näistä sankareista ja alkaa vähitellen tuntumaan, että huoltoliikkeiden mallia alettu käyttämään näissäkin jutuissa eli valehdellaan myyntiä lisätäkseensä.
Ei ole kokemusta kysytystä asiasta noinpäin, mutta melkeinpä uskaltaisin väittää tuon olevan harvemmin se ”ongelma”. Merkittävästi enemmän ihmiset nimenomaan ajelee omaehtoisesti vanhoilla paskoilla syystä ”on vielä pintaa/nastoja/ennenkin/jnejne”. Harvempi sen sijaan vaihtelee ohjeistuksien mukaisesti, vrt. vaikkapa auton öljyt, suodattimet sun muut, joita ei ajeta vahingossakaan pitkäksi ainakaan uudemmissa autoissa.
 

MacRef

Jäsen
Suosikkijoukkue
KuPS - elä laakase, naatittaan
Onko kokemuksia kuinka herkästi rengashotellien pitäjät yrittävät vedättää "huonoilla talvirenkailla", jotta ostaja vaihtaisi renkaansa turhan aikaisin?

Pari kokemusta nyt takana näistä sankareista ja alkaa vähitellen tuntumaan, että huoltoliikkeiden mallia alettu käyttämään näissäkin jutuissa eli valehdellaan myyntiä lisätäkseensä.
Se on hyvä muistaa, että lailliset talvirenkaat ei enää välttämättä ole ne turvallisimmat talvirenkaat. Kertaakaan en rengasliikkeessä.ole törmännyt toåilanteeseen, missä minulle liian aikaisin olisi uusia suositeltu.
 

puuntakaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ipa Ipandeerus
Tänään sitten tunkkasin, tsiisus sitä ulinaa ja rapinaa, Fiesta ST ei ole mikään hiljainen auto. Goodyerin uudet nastat alle, tai uudet ja uudet, 2kpl paistettu 20/22 ja 2kpl 26/23, mutta käyttämättömät kuitenkin.
 

Kuuukko

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Se on hyvä muistaa, että lailliset talvirenkaat ei enää välttämättä ole ne turvallisimmat talvirenkaat. Kertaakaan en rengasliikkeessä.ole törmännyt toåilanteeseen, missä minulle liian aikaisin olisi uusia suositeltu.
Juuri näin, lailliset ja turvalliset renkaat on kaksi eri asiaa. Eli vaikka lain mukaan urasyvyys täytyy olla kesällä vähintään 1,6mm ja talvella 3mm, niin turvallisuuden takia on suositeltu vaihtaa kun alle 4mm on jäljellä. Sinänsä siis ei mitään erikoista, jos purupintaa on se noin 4mm (tai kiekoilla on ikää jo lähemmäs 10 vuotta) ja rengasliike ehdottaa uusien hankkimista.

Itse olen kuullut, että vedätyksiä tapahtuu enemmän autoliikkeiden puolelta. Esimerkiksi parikin tuttua sopinut käytetyn auton kaupan päälle uudet talvirenkaat, jolloin autoliikkeet kaivaneet jostain varaston perältä jotkin vanhat skeidat. Toisessa tapauksessa renkailla taisi olla ikää 8 vuotta ja toisessa tapauksessa nastoista puuttui yli puolet.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös