Bárðarbungalla tilanne on edelleen samoin päällä kuin aiemmatkin päivät. Tuolla vuorella riittää potentiaalia historian valossa paljoonkin, mutta äärimmäisen harvoin purkaukset kuitenkaan ovat olleet kovinkaan isoja. Eilen saatiin jo yksi 4.0 maanjäristys ja vielä 23.50 paikallista aikaa eli meillä kolmen aikaan yöllä peräti 4.7. Jossain siellä syvyyksissä magma liikkuu. GPS asemat ovat liikkuneet alueella. Joku piste oli liikkunut sen 5 senttiä etelään ja toinen pari senttiä luoteeseen. Katellaan mitä tapahtuu. Ei tämä kuitenkaan mitään joka viikkoista ole. Alla kuvaaja järistyksistä Bárðarbungalla vuodesta 1991 lähtien:
http://en.vedur.is/media/jar/myndsafn/medium/yearly_activity.png
Islannin ilmatieteenlaitoksen sivut (
Home-page - Icelandic Meteorological Office | Icelandic Meteorological office) ovat aika tykit liveseurantaan. Siis jos joku muu hullu haluaa seurata täplien ja tähtien ilmestymistä kartalle. :)
Tuossa koko maan järistykset:
Whole country - earthquakes during the last 48 hours (Preliminary results) | Earthquakes - all regions | Seismicity | Icelandic Meteorological office
Myös pohjois Islannissa on havaittu yksi 3.3 järistys. Paikka on sen vuononsuun itäpuolella, minkä pohjukassa sijaitsee Islannin toiseksi suurin kaupunki Akureyri (asukasluku ~17500 vertaa Forssa). Ainahan tuossa maassa jossain vähän järisee. Ei siinä.
Islannissa on katkaistu teitä melko laajaltakin alueelta. Toisaalta liikenne tuolla on aikalailla nolla. Samoja alueita on myös evakuoitu, mutten tiedä onko noin laajasti. Tuolla asustanee muutama lammasfarmari. Vatnajökulin pohjoisenpuolelle tulevaa jäätikköjokitulvaa siellä "pelätään" ja siihen varaudutaan. Maata kiertävää ykköstietä ei luonnollisesti ole lämpimikseen katkaistu. Mikäli sieltä tulva tulee niin jotain damagea se aiheuttanee myös ykköstielle.
http://www.vegagerdin.is/media/umferd-og-faerd/Halendi.gif
1996 Grímsvötnin jäätikköjärvellä nousi veden pinta äkillisen sulamisen johdosta metritolkulla ja mursi jään. Vatnajökulin eteläpuolelta ykköstie meni 17 km matkalta poikki ja myös yksi Islannin suurimmista silloista rävähti silloin. Pelkän tämän sillan arvoksi jossain lähteessä heitettiin 10 miljoonaa US dollaria.
Toki nyt tilanne on eri. Nyt ei ole jäätikköjärvi murtumassa, mutta melko runsaita tulvia tuolla voi syntyä tulivuorten purkauksien aiheuttamasta sulamisvedestä. Siksi tiet poikki. Myös sähkönjohtavuudet on noussut jäätikköjoissa, joka viittaa siihen, että maaperästä tavallista enemmän liukenee materiaalia veteen.
2010 Eyjafjallajökull ja 2011 Grímsvötn aiheuttivat melko maltilliset tulvat pienillä damageilla. Näiden tuloksiin voi ehkäpä tämän hetkistä tilannetta mieluummin peilata kuin 1996 isompaa hässäkkää. 2010 olosuhteet tuhkan synnylle ja sen leviämiselle olivat otolliset. Silloin ja tälläkin hetkellä on syytä pelätä sitä, että Katla purkautuu huolella Mýrdalsjökullin alla. Ison Katlan purkauksen seurauksena syntyvät jäätikkötulvat ja tuhkapilvet tulevat olemaan massiivisia. Iso purkaus vaikuttaisi myös koko maapallon keskilämpötilaan.. Aina aiemmin Eyjafjallajökullin purkautumisen jälkeen Katla on seurannut hyvin äkkiä. Nyt jätti seuraamatta. Mýrdalsjökullin alla on muuten ollut näköjään pientä järinää. Joku 2.7 isoin. Tarkoittanee ei mitään.
Joka tapauksessa Islannissa ne seuraa, varautuu ja tietää mitä tekevät.
Meanwhile in Finland:
"Nykytiedon mukaan pienessä tuhkassakin voisi lentää", sanoo Trafin ilmailujohtaja Pekka henttu. Henttu jatkaa, että "Meillä on viitteelliset arvot, joiden mukaan toimitaan yhteismitallisesti Euroopassa, ja pitkälti muuallakin." Henttu kertoo, että raja-arvot ovat syntyneet konsultaatioista moottorinvalmistajien ja turvallisuusviranomaisten välillä. "Raja-arvot eivät kuitenkaan ole ehdottomia, vaan ratkaisut tehdään tapaus kerrallaan, painottaa Henttu"
Oliko tää se sama jamppa, joka sanoi että "kyllä Krimin ja Itä-Ukrainan yli voi lentää kunhan menee yli 8 kilometrissa", "Finnair ei lennä Ukrainan yllä" ja" kyllä se kahella pultilla kiinni pysyy". Mä en usko, että muu maailma loppujen lopuksi oppi 2010 yhtään mitään.
Islannissa luontoa kunnioitetaan. Se antaa ja se ottaa. Kun luonto käskee juosta niin juostaan. Japanissa ihminen ei pelkää mitään. Se pykii pieksemään tekniikan avulla luonnon, vaikka aina säännöllisesti kovaa turpaan tuleekin, niin aikamoisia torjuntavoittoja ne siellä ottaa. Suomalainen suhtautuu luontoon ylimielisesti, väheksyen ja nyyhkii sen julmuutta ja syntyneitä tragedioita, kun maito on maassa.
Mahdollisia asiavirheitä saa toki korjailla. Mielipiteille ei mitään mahda.