Trokarit – nuo lipunmyyjät helvetistä

  • 52 981
  • 290

Vinyl

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aravirran kovuus
Hinnat on sovittava keskuskomiteassa ja tällaiset mustan pörssin kauppiaat pitäisi lähettää johonkin uudelleenkoulutukseen. Puolueen asettama hinta on oikea.

Miksi yhtye ei itse saa määrittää missä lippuja myydään? Vai pitääkö se määrittää jossain keskuskomiteassa missä lippuja pitää myydä?
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Onko tämä yleisesti käytössä ulkomailla, ja ennenkaikkea miten se toimii?
Taannoin Guns n' Roses Dublinissa oli sellainen, jossa hallin ulkopuolella katsottiin kaikkien liput ja henkkarit. Todennäköisesti olisin läpäissyt tarkistuksen vaikka omien henkkareiden sijaan olisi ollut Slashin henkkari kädessä, niin ylimalkainen tarkistus siellä oli. Suomessa en muista kertaakaan että nimiä olisi oikeasti missään tarkistettu vaikka sellainen ostovaiheessa olisi lippuun vaadittu. Eihän se nimi mitään auta varsinkin kun nyt ihmiset voivat itse tulostaa (lue muokata ja tulostaa) lippunsa kotonaan.
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Miksi yhtye ei itse saa määrittää missä lippuja myydään? Vai pitääkö se määrittää jossain keskuskomiteassa missä lippuja pitää myydä?
Tottakai saa, olenko sanonut ettei saa? Vai tarkoitatko, että yhtyeellä pitäisi olla oikeus estää lippujen edelleenmyynti? Jos näin, niin millähän perusteella minä vaikka en saisi myydä omaisuuttani eteenpäin markkinahintaan? Vai onko konserttiliput jotenkin eri asia kuin vaikka asunnot tai käytetty kännykkä?
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Ihan tiedoksi, että Suomessakin on pohdittu kalliimpia hintoja konsertteihin. Samoin ulkomailla. Olen ollut useammankin kerran mukana pohtimassa. Loppupäätelmänä on ollut aina se, että liput tulee olla riittävän edullisia, jotta faneilla on todellinen mahdollisuus ostaa niitä. Näin siksi, että yhtyeet eivät halua soittaa ensisijaisesti pukumiehille ja naisille, vaan faneilleen. Esimerkiksi yksi Suomen sen ajan valovoimaisimmista yhtyeistä ei suostunut rahastuskeikkaan, jolla olisi saatu hieman raskaita matkakuluja pois ennen ulkomaankiertuetta. Bändipomon mukaan jos sellainen keikka olisi tehty, se olisi olllut huono viesti faneille sekä medialle ja syönyt myös joskus myöhemmin toteutettavan ison kotimaisen keikan kiinnostusta.

Minusta on edelleen hyvä, että nuoret eivät joudu maksamaan 50-100 euroa enempää keikoista. Myös bändille on merkitystä sillä, millainen on yleisö.
 

Vinyl

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aravirran kovuus
Tottakai saa, olenko sanonut ettei saa? Vai tarkoitatko, että yhtyeellä pitäisi olla oikeus estää lippujen edelleenmyynti? Jos näin, niin millähän perusteella minä vaikka en saisi myydä omaisuuttani eteenpäin markkinahintaan? Vai onko konserttiliput jotenkin eri asia kuin vaikka asunnot tai käytetty kännykkä?

Jos yhtye haluaa sen estää jollain tavalla (esimerkiksi nimen lipussa pitää täsmätä, jne) niin miksi se ei saisi sitä estää? Eihän sinun ole sitä lippua niillä ehdoilla pakko ostaa.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Eihän konserttien järjestämisen tavoite ole hakea maksimituottoa yhtyeelle, vaan tarjota mahdollisuus faneille kuulla ja nähdä yhtye livenä. Soisin, että tämä mahdollisuus säilyisi jatkossakin.

Tietenkin se on jonkunlainen tavoite yhtyeellekin, mutta ennen kaikkea keikkajärjestäjälle. Toisaalta ei yhtye niitä lippujen hintoja päätä vaan paikallinen järjestäjä vai luuletko Slashia ihan oikeasti kiinnostavan minkä hintaiset liput missäkin maassa on.

Keikkapalkkio on koko lailla aina sama ja järjestäjä joko saa tai ei saa voittoa itselleen.
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
..
Minusta on edelleen hyvä, että nuoret eivät joudu maksamaan 50-100 euroa enempää keikoista. Myös bändille on merkitystä sillä, millainen on yleisö.

Epäilemättä konserttilippujen hinnat eivät hirveästi mene tuon yli, koska eivät saisi salia täyteen. Kerkko Koskinen sanoo itsekin tuossa alkuperäisessä YLE:n jutussa, että "yhtye ei hyödy tästä", eli käytännössä häntä vituttaa se, että joku tekee rahaa lipulla jotka ovat myyneet liian halvalla.
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Jos yhtye haluaa sen estää jollain tavalla (esimerkiksi nimen lipussa pitää täsmätä, jne) niin miksi se ei saisi sitä estää? Eihän sinun ole sitä lippua niillä ehdoilla pakko ostaa.
Tottakai saa, taisin sanoakin aiemmin, että keinoja on käytettävissä, mutta eivät ole käyttäneet. Koskinen jeesustelee koska harmittaa väärä hinnoittelu. Jos ne myyvät lippuja bulkkina ilman rajoituksia, niin ei niitä rajoituksia jälkikäteen voi asettaa. Toki bulkkina myyminen on halvelmpaa ja helpompaa ja kun vielä jeesustelee perässä niin jotukut uskovat, että hyvää tarkoittavaa artistia on nyt huijattu.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Tietenkin se on jonkunlainen tavoite yhtyeellekin, mutta ennen kaikkea keikkajärjestäjälle. Toisaalta ei yhtye niitä lippujen hintoja päätä vaan paikallinen järjestäjä vai luuletko Slashia ihan oikeasti kiinnostavan minkä hintaiset liput missäkin maassa on.

Keikkapalkkio on koko lailla aina sama ja järjestäjä joko saa tai ei saa voittoa itselleen.

Ei se mene noin. Todella isot yhtyeet määrittelevät käytännössä itse sen, mikä on lipun perushinta (= oma palkkio - järjestäjän pakolliset kulut) ja osa ottaa prosentit vielä siitä päältä. Seuraava taso toimii kuten yllä tai saa pelkän määräämänsä takuuliksan. Suomalaisten kärki saa ulkomailla joko prosentit + perusliksan tai vaan perusliksan. Itse olen ollut mukana molemmissa. Isommissa konserteissa (kuten kiertue) ulkomailla on pyritty aina siihen, että tiedetään tasan tarkkaan järjestäjän kaikki toiminnot. Tätä varten käydään joko 1-2 kertaa ennakkoon paikalla kaikki jutut läpi ja/tai kirjataan kaikki hyvin tarkkaan sopimukseen. Lippujen hinnat olivat ainakin mun tekemissä mukana, samoin kaikki oikeudet antaa vapareita yms.

Osa ei näköjään erota kännykkäkauppaa konsertin järjestämisestä ja kenties siksi näkee, että perunoita voi myydä torilla samalla periaatteella kuin järjestää ja toteuttaa konsertteja. Jo siihen aikaan ongelmana oli tällaisen ajatuksen omaavat järjestäjät. Yleensä ne tipahtivat alalta nopeasti, usein rikostutkintaan, koska tulojen maksimointi johti helposti luovaan taiteiluun mm. verottajan kanssa.
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Jos yhtye haluaa sen estää jollain tavalla (esimerkiksi nimen lipussa pitää täsmätä, jne) niin miksi se ei saisi sitä estää? Eihän sinun ole sitä lippua niillä ehdoilla pakko ostaa.
Siis monta kertaa pitää vastata samaan kysymykseen? Totta vitussa yhtye saa tehdä mitä tahansa kunhan kertoo ehdot ostajalle etukäteen. Sitähän mä tässä ihmettelen, että vittuako ne jälkikäteen valittavat. Ja kun mitään estoja ei etukäteen ollut, niin on täysin OK myydä lippuja huutokaupassa mihin hintaan huvittaa. Turha niitä trokareita on syyttää, käyttävät vaan hyväkseen tilaisuutta, eivätkä edes ihan täysin ilman riskiä.
 

Vinyl

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aravirran kovuus
Siis monta kertaa pitää vastata samaan kysymykseen? Totta vitussa yhtye saa tehdä mitä tahansa kunhan kertoo ehdot ostajalle etukäteen. Sitähän mä tässä ihmettelen, että vittuako ne jälkikäteen valittavat. Ja kun mitään estoja ei etukäteen ollut, niin on täysin OK myydä lippuja huutokaupassa mihin hintaan huvittaa. Turha niitä trokareita on syyttää, käyttävät vaan hyväkseen tilaisuutta, eivätkä edes ihan täysin ilman riskiä.

Vastaa toki vaikka vielä kolmannen kerran. Ymmärsin pointtisi kyllä jo tuosta ensimmäisestä että Ultra Bra kiukuttaa ja kommareita on joka puolella.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Ei se mene noin. Todella isot yhtyeet määrittelevät käytännössä itse sen, mikä on lipun perushinta (= oma palkkio - järjestäjän pakolliset kulut) ja osa ottaa prosentit vielä siitä päältä.

Siis tietenkin yhtyeen edustajat neuvottelevat, mutta eihän itse bändi edes tiedä mihin ne ovat menossa soittamaan ja laulamaan. Menevät sinne mitä työvuorolistassa lukee. Tietenkin artisti on edustajiensa pomo, mutta aika pieni pumppu saa olla, jos käytännönjarjestelyitä jaksaa miettiä.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Siis tietenkin yhtyeen edustajat neuvottelevat, mutta eihän itse bändi edes tiedä mihin ne ovat menossa soittamaan ja laulamaan. Menevät sinne mitä työvuorolistassa lukee. Tietenkin artisti on edustajiensa pomo, mutta aika pieni pumppu saa olla, jos käytännönjarjestelyitä jaksaa miettiä.

Jeps. Suomessa harvalla bändillä oli silloin joskus manageri. Alan tunnetuin on Seppo Vesterinen (mm. Hanoi, Siekkarit, HIM jne). Managerilla on monta tehtävää, mutta yksi keskeinen osa on pitää huolta bändin kannalta mahdollisimman oikeasta tulonjaosta ja mm. siitä, että konsertien aikana epävirallista bändikrääsää myydään mahdollisimman vähän ja virallista mahdollisimman paljon. Näistä krääsistä tuli silloin joskus sellainen 20 prosenttia tuloista. Bändi itse haluaa vaikuttaa tulonjakoon (bändi ja järjestäjä) ja tässä avoimuus kaikkien osalta on eduksi. Tiedetään miten toimitaan, ja toimitaan yhdessä jatkossakin. Yleensä bändissä on yksi henkilö, joka neuvottelee managerin kanssa, joka taas neuvottelee järjestäjän kanssa. Sitten valtaosalla ei ole manageria, vaan keikkamyyjä. Tilanne muuttuu ja silloin yksi bändin jäsen - kuten roudari, valomies tai joskus bändin pomokin - saattaa olla neuvottelemassa järjestäjän kanssa varsinkin, jos jotain asiaa ei ole sopimuksissa ja tilanne on yllättävä.
 

Undrafted

Jäsen
Mitenköhän tilanne muuttuisi, jos vaikka Areenalle myytäisiin ensin 100 lippua hintaan 500€ kpl, sitten tulisi 200 lippua hintaan 400€ kpl, 300 lippua hintaan 300€ kpl, 400 lippua hintaan 200€ kpl ja lopuksi loput noin 8900 lippua hintaan 100€ kpl? Ne innokkaimmat fanit tai näyttäytymään haluavat pukumiehet voisivat ostaa kovalla hinnalla lippunsa, mutta ei olisikaan jälkimarkkinoita kalliille lipuille, kun kaikki tietäisivät tulevan lisää lippuja halvemmalla virallistakin kanavaa pitkin. Mikäli on valmis maksamaan kovan hinnan trokarille, niin ennemmin sitä maksaisi sen kovan hinnan järjestäjälle/bändille.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Mitenköhän tilanne muuttuisi, jos vaikka Areenalle myytäisiin ensin 100 lippua hintaan 500€ kpl, sitten tulisi 200 lippua hintaan 400€ kpl, 300 lippua hintaan 300€ kpl, 400 lippua hintaan 200€ kpl ja lopuksi loput noin 8900 lippua hintaan 100€ kpl?
Artisti saisi itse sen rahan ahneen paskiaisen maineen.
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Mitenköhän tilanne muuttuisi....

Artistille parempaan suuntaan. Dynaaminen hinnoittelu on laajalti käytössä monella alalla, miksi ei näissäkin. Itse jos myisin lippuja konsertteihin, tekisin jonkun systeemin missä ilmoitettaisiin vain lähtöhinta ja seuraavan lipun hinta riippuisi jostain adaptiivisesta analyysistä kuten paljon jengiä verkkokaupassa just nyt yms.

Tässähän olisi vielä sekin hyvä puoli, että kun jengi tietäsisi, että lippujen hinnat muuttuu lennosta, niin ei ketään ottaisi pattiin niin paljoa kun vikat liput menis liki ilmaiseksi, koska kannattaahan se sali täyteen saada kuitenkin.
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
... Ymmärsin pointtisi kyllä jo tuosta ensimmäisestä että Ultra Bra kiukuttaa ja kommareita on joka puolella.

Ei Ultra Bra kiukuta, turhasta kitisevät kiukuttaa. Varsinkin jos on olevinaan niin kommaria ja sitten elää täysin toisin niin pidän sitä kaksinaismoralisminia mikä on urpoa niin amerikassa kuin vasemmistoliitossa.

Jälkimmäinen oletuksesi on oikea, kommareita on liikaa tai ainakin ne saavat liikaa julkisuutta.
 

ernestipotsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Olen myös itse ihmetellyt että mikseivät konserttijärjestäjät käytä tapahtumissa tuota ns "lentolippuhinnoittelua", jossa nopeimmille myydään n määrä lippuja halvalla ilman peruutusehtoja ja samalla myydään tietty määrä flexi-lippuja jotka voi antaa, vaihtaa, palauttaa (tai myydä eteenpäin) hieman kalliimmalla. Viimeiset liput sitten myytäisiin kysynnän mukaan kalliimmalla/halvemmalla.

Vai johtuuko tämä siitä, että musiikki- ja muu vastaava viihdeteollisuus on älyttömine tekijänoikeusvaatimuksineen niin vanhoillinen ja kankea ala, ettein mitään muutosta sovi tehdä?
 

Jymäkkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Rangers, Ketterä, Saksa (futis), IPV
Olen myös itse ihmetellyt että mikseivät konserttijärjestäjät käytä tapahtumissa tuota ns "lentolippuhinnoittelua", jossa nopeimmille myydään n määrä lippuja halvalla ilman peruutusehtoja ja samalla myydään tietty määrä flexi-lippuja jotka voi antaa, vaihtaa, palauttaa (tai myydä eteenpäin) hieman kalliimmalla. Viimeiset liput sitten myytäisiin kysynnän mukaan kalliimmalla/halvemmalla.

Vai johtuuko tämä siitä, että musiikki- ja muu vastaava viihdeteollisuus on älyttömine tekijänoikeusvaatimuksineen niin vanhoillinen ja kankea ala, ettein mitään muutosta sovi tehdä?
Yksi on varmaan ainakin se, että ensimmäisinä konserttiin lipun ostavat ovat yleensä myös niitä, jotka ovat eniten valmiita maksamaan. Lennoissahan näin ei automaattisesti ole.
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Taannoin Guns n' Roses Dublinissa oli sellainen, jossa hallin ulkopuolella katsottiin kaikkien liput ja henkkarit. Todennäköisesti olisin läpäissyt tarkistuksen vaikka omien henkkareiden sijaan olisi ollut Slashin henkkari kädessä, niin ylimalkainen tarkistus siellä oli. Suomessa en muista kertaakaan että nimiä olisi oikeasti missään tarkistettu vaikka sellainen ostovaiheessa olisi lippuun vaadittu. Eihän se nimi mitään auta varsinkin kun nyt ihmiset voivat itse tulostaa (lue muokata ja tulostaa) lippunsa kotonaan.

Tässä tulee mielenkiintoiseksi se, että miten toimitaan kun joku on ostanut "lahjaksi" jollekkin liput ? Eli esim. vanhemmista toinen ostaa lapsilleen keikalle liput, niin ainakin tossa Ticketmastersissa tulee niihin itse tulostettuihin lippuihin ostajan nimi....
Heitetäänkö junnut sit ovelta ulos ku lipussa on eri nimi kuin henkilöpapereissa ?

ja tähän lippujen "trokaamiseen", niin jos joku haluaa maksaa niistä trokaajalle "extraa" niin siitä vaan. Sehän on jokaisen oma asia. Ja kyllä, olen lätkäpeleihin ostanut muutaman kerran liput hallin ulkopuolelta, ja niistä ei kyllä ole mitään kiskurihintoja maksettu. Pyytää saat mitä vaan, eri asia on se, että maksetaanko niistä. Viimeksi maksettiin murto-osa, n. 15 € kun virallisia kanavia pitkin jotkut oli maksanut lipuistaan reilusti yli 100 €.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Olen myös itse ihmetellyt että mikseivät konserttijärjestäjät käytä tapahtumissa tuota ns "lentolippuhinnoittelua", jossa nopeimmille myydään n määrä lippuja halvalla ilman peruutusehtoja ja samalla myydään tietty määrä flexi-lippuja jotka voi antaa, vaihtaa, palauttaa (tai myydä eteenpäin) hieman kalliimmalla. Viimeiset liput sitten myytäisiin kysynnän mukaan kalliimmalla/halvemmalla.

Vai johtuuko tämä siitä, että musiikki- ja muu vastaava viihdeteollisuus on älyttömine tekijänoikeusvaatimuksineen niin vanhoillinen ja kankea ala, ettein mitään muutosta sovi tehdä?

Tästä on puhuttu kauan sitten ja systeemiä on muistaakseni Ticketmasterin toimesta kokeiltukin. Tuo läpinäkyvyys, johon aiemmin viittaisin, koetaan kaiketi niin tärkeänä, että alalla ei ole saatu aikaan dynaamista hinnoittelua jollain systeemillä, koska yhden konsertin tuoton jakajia on paljon, jotka eivät luota täysin toisiinsa ja toistensa tavoitteisiin. Uskon silti, että seuraavien vuosien - ei siis vuosikymmenten - aikana dynaaminen hinnoittelu muodostuu isoissa tilaisuuksissa ja kiertueilla merkittäväksi tekijäksi.
 
Minusta on edelleen hyvä, että nuoret eivät joudu maksamaan 50-100 euroa enempää keikoista. Myös bändille on merkitystä sillä, millainen on yleisö.

Ultra Bran fanit ovat onneksi nykyään varhaiskeski-ikäisiä. Ja sen verran korkeasti koulutettua ja varakasta porukkaa, että 400 euroa tämän tason nostalgiatripistä tuskin tuntuu juuri missään. Ymmärtäisin sen, että Popedan ja Yön faneille tuollaiset hinnat saattaisivat tuntua vähän suolaisilta, sillä ne vetoavat hieman erilaiseen sosioekonomiseen ryhmään.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
ja tähän lippujen "trokaamiseen", niin jos joku haluaa maksaa niistä trokaajalle "extraa" niin siitä vaan. Sehän on jokaisen oma asia. Ja kyllä, olen lätkäpeleihin ostanut muutaman kerran liput hallin ulkopuolelta, ja niistä ei kyllä ole mitään kiskurihintoja maksettu. Pyytää saat mitä vaan, eri asia on se, että maksetaanko niistä. Viimeksi maksettiin murto-osa, n. 15 € kun virallisia kanavia pitkin jotkut oli maksanut lipuistaan reilusti yli 100 €.

Kannattaa lukea tämä ketju alusta ja huomata, että trokareilta ostamalla liput saa puoleen hintaan ja yleensä halvemmallakin.

Maailma on tässäkin asiassa muuttunut varmaan johonkin suuntaan, mutta ne pahimmat höntyilijät juuri maksaa ne ylihinnat.

Jos käyttäisin hattua, niin söisin sen, jos muka Ultra Brahan ei pääse 50 eurolla tai alle. Siellä on nyt kymmeniätuhansia lippuja olemassa ja tuhansia vaihtelemassa omistajiaan.
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
...
Jos käyttäisin hattua, niin söisin sen, jos muka Ultra Brahan ei pääse 50 eurolla tai alle. Siellä on nyt kymmeniätuhansia lippuja olemassa ja tuhansia vaihtelemassa omistajiaan.

Tämähän kieltämättä on Kerkko Koskisen lätinöistä huolimatta trokarille pahinta mitä voi sattua, että bändi lupaa pitää keikan mutta pitääkin kolme.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös