Traumasi lapsuuden peleistä

• 6 876
  • 155

L. Öysä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Valioliiga
Noita autokorttipakkoja mullakin oli lukuisia, ai että tulee hauskoja muistoja mieleen, olin nämäkin unohtanut totaalisesti. On se vähän surku, että omilla lapsilla ei ole mitään tällaisia. Vaikka toki sitten omat juttunsa heillä.

Toki tähän voisi listata aika monta änäri-versiota idioottivarmoine maalikikkoineen.

Gennadi

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, R.I.P M-juna, Ketterä
Mun ensimmäinen "tietokone" oli Spectravideo ja sen peli Antarctic, peli mitä ei koskaan edes päässyt läpi. Oli saatanan turhauttavaa. Siinä oli myös ns, moduuliasema ja ainoa peli oli muistaakseni ns. "muurahaiset" tai vastaava. Aivan järkyttävä persepeli, meni järki totaalisesti penskana.

tyoton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lightning, Rangers, Vegas
Stigan pöytälätkän vääntyneet osat. Omasta pelistä meni joku osa pieleen, ja tietyt pelaajat eivät liikkuneet sulavasti.

Tämä on myös viime illanistujaisten trauma. Ei riittänyt, että ukot sojottaa lapsuudessa mihin sattuu ja kiekko lipsahtaa sinne tänne tärkeillä hetkillä.

hablaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lügan kaaosseura
Mites hienot kotimaiset ”klassikko” pelit invataksi ja ryssän kauhu? Noinkohan niitä pystyi pelaamaan läpi. Invataksin osalta ainakin meni aika mahdottomaksi se öngerrys.

Toki molemmat päätyisi tänä päivänä samantien mustalle listalle. Ja syystä.
Invataksi on nykyään, ansaitusti, Vapriikin Pelimuseossa - mutta vain mainintana, siellä on esittely aiheesta ja joku paneelikeskustelu kuinka tämä on väärin, mutta ei itse peliä. Pöh.

(jos sattuu joskus Vapriikkiin, niin Pelimuseo kannattaa kyllä yleisesti katsastaa, oikein mukava näyttely ja jokunen arcadepelikin mitä voi pelata ilmaiseksi)

hooceebruins

Jäsen
Suosikkijoukkue
Boston Bruins, Janette Lepistö
Meillä pelattiin autokorttipeliä niin, että pienempi omamassa voitti. Joskus myös pienempi iskutilavuus oli parempi.
No niin. Löytyihän sitä traumaa autokorttipeleistä. Muutaman vuoden vanhemman serkun kanssa niillä pelattiin ja olihan se homma sellaista pientä huijausta aina minua kohtaan.

Ostin muuten muutama vuosi sitten pari pakettia autokortteja ja sitten pelattiin kaljotellessa minun säännöillä.

WarWas

Jäsen
Suosikkijoukkue
ÅIFK. Kaikki Fin maajoukkueet. 99+
No niin. Löytyihän sitä traumaa autokorttipeleistä. Muutaman vuoden vanhemman serkun kanssa niillä pelattiin ja olihan se homma sellaista pientä huijausta aina minua kohtaan.

Ostin muuten muutama vuosi sitten pari pakettia autokortteja ja sitten pelattiin kaljotellessa minun säännöillä.
Mistä ostit?

Osmo Rapeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kuusijuhla - Sex Festival

Tumpe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lipö ty.
* Ghosts 'n Goblins (C64 & NES)
Tämä peli oli vaikeudessaan jotain käsittämätöntä. Ensikosketus peliin tuli kaverin Commodore 64:lla ehkäpä vuonna 1990. Tahkottiin päiväkausia ja taidettiin päästä jopa kolmanteen kenttään. Hermot meni molemmilta lukemattomia kertoja.
Kun meille hankittiin NES 80/90-lukujen taitteessa käytettynä niin sen mukana tuli kaksi peliä, SMB1 ja tämä. Eihän sitä nippa nappa kouluikäinen päässyt 2-kenttää pidemmälle. Joku siinä pelissä kuitenkin kiehtoi. Vaikeustaso vain ihan helvetin epäreilu.

Tumpe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lipö ty.
NES-peleistä pitää vielä mainita Bart vs The Space Mutants. Hienot kentät ja idea, mutta voi saatana se pelimekaniikka - täyttä paskaa. Lapsena taistelin itseni siihen museotasolle, eli tokavikaan, mutta niihin mahdottomiin hyppyihin se taisi kariutua. Nyt aikuisiällä yrittänyt sitä uudelleen mutta yhtä turhauttava se pelimekaniikka on edelleen.

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Mites hienot kotimaiset ”klassikko” pelit invataksi ja ryssän kauhu? Noinkohan niitä pystyi pelaamaan läpi. Invataksin osalta ainakin meni aika mahdottomaksi se öngerrys.

Toki molemmat päätyisi tänä päivänä samantien mustalle listalle. Ja syystä.

Invataksi oli omalla tavallaan klassikko. Se erittäin psykedeelinen musiikki alkoi nyt soida päässäni. Voi voi, ei tuota pääse nyt pakoon.

Pelihän oli todellakin jo silloisen teinin mielestä täysin asiaton, mutta silloin oli jostain syystä hauskaa pelata asiattomia pelejä. Muistan pelistä mm. sen, että esittelin sen kerran kummisedälleni. Tämä oli ainakin tuohon aikaan älykkään huumorin ystäviä, mutta yleensä varsin kivikasvoinen mies. Vitsaili siis jatkuvasti, mutta nauroi varsin harvoin. No, hän halusi kokeilla itsekin tuota peliä, ja pelasi pari tuntia putkeen, koko ajan naureskellen.

Peli oli vielä hyvin muistissa, kun olin 16-vuotiaana kavereitteni ja näiden vanhempien mukana Turkissa. Reissussa oli mukana myös heidän tuttavaperheensä, joiden pojan tunsin myös kohtuullisesti. Tuolla kuljettiin hotellin ja keskustan väliä eräänlaisila minibusseilla. Mahtoivat matkalla olleet aikuiset ihmetellä, kun neljän teinipojan joukko totesi pitkin viikkoa minibussin lähestyessä kuorossa: "Nyt tulee!". Muita pelin hokemia ei tuolloin taidettu käyttää.

Muutamaa vuotta nuorempi siskoni uskoi vakaasti, että Invataksi olisi minun ja kaverini tekemä peli, koska äänet kuulostivat niin vahvasti meiltä. Mainittakoon, että kyseessä on tässä yhteydessä taas kerran tämä tässä ketjussa maonitsemani kaveri, jonka pieksin aina Trivial Pursuitissa, ja joka pieksi puolestaan Slapshotissa tulevan olympiavoittajan. Monessa hänkin on näköjään ollut mukana. Yritin siskolle valuuttaa, että emme osaisi edes ohjelmoida tuollaista, mutta eipä tämä uskonut.

PataJaska

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, sympatiat HPK ja Kiekko-Espoo
Kyllä se tämä on:

+ koko peli myös on koettelemus, mutta tämän perkeleen luoja voi mennä koputtelemaan helvetin portteja.

Lion King on tosiaan omanlaisena.. pelihän oli käytännössä tasohyppelyn ja jonkinlaisen puzzlepelin omituinen sekoitus, ja sen suurin ongelma oli se, kun hyvin monessa kentässä ei millään tahtonut saada selvää (varsinkaan silloin jotain 11-12 vuotiaana) että mitä helvettiä tässä pitää tehdä, että pääsisi eteenpäin! Parissa kentässä eteenpäin pääseminen tuntui olevan jotenkin jopa tuurista kiinni :D kuten esimerkiksi pelin toiseksi viimeisessä kentässä oleva uskomattoman epälooginen ja sekava luolalabyrintti. Menit jostain luolan suuaukosta sisään, ja sitten vain putkahdit ulos jostain.. mutta mistä? Kaikkialla oli grafiikaltaan täsmälleen samannäköistä, ja kaikkialla oli vain uusia tasan samannäköisiä luolan suuaukkoja (ja useampia kerralla). Eli se oli ihan tuurista kiinni, että menit niistä siinä oikeassa järjestyksessä, jonka ohjelmoijat olivat luoneet..

Tuossa pelissähän on sitten vielä kovempi maailmankuulu pelihuumorin tappaja, neljäs kenttä The Stampede (alla). Taidettu netissä julistellakin yhdeksi vaikeimmista yksittäisistä kentistä peleissä koskaan. Kyseessä on käytännössä vastaava kenttä kuin tässä ketjussa aiemmin mainittu BattleToadsin kolmoskenttä. Kenttä ei kestä edes kahta minuuttia, mutta se oli täysin piinallinen pelattava ja myös sen läpipääsy oli osin puhtaasti tuurista kiinni.. monesti pelin pelaaminen lopetettiin tähän, kun ei vain mennyt läpi

Barcelona

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat
En muistaakseni koskaan pääsyt sellaista peliä kuin Rocket Ranger läpi. Sitten mulla oli sellainen peli kuin King Of Chicago joka aina kaato mun koneen, eli pääsin sen vain kerran loppuun. Muistaakseni molemmissa peleissä oli joku sellainen juttu että ne piti ihan oikeasti ostaa että sai pakkauksen mukana tulevan jonkun koodin murtamisjutun että peliä pystyi pelaamaan. Keino jolla estettiin pelien kopioimista.

Mutta ehkä ne suurimmat traumat jäi siitä että parilla kaverilla oli paljon paremmat koneet ja niillä oli paljon hienompia pelejä. :D

K.A.H

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Final Fantasy VII:n kanssa kävi sillä tavalla että olin päässyt aivan viimeiseen vastukseen (Sephiroth taisi olla nimi?), niin pleikkarin muistikortti jossa tallennus oli päätti hajota. Kaikki muutkin tallennukset hävisi. Pelin läpäisyhän kesti useita kymmeniä tunteja, muistaakseni likemmäs sata. Jäi peli pelaamatta läpi.

Viimeksi muokattu:

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Tuossa pelissähän on sitten vielä kovempi maailmankuulu pelihuumorin tappaja, neljäs kenttä The Stampede (alla). Taidettu netissä julistellakin yhdeksi vaikeimmista yksittäisistä kentistä peleissä koskaan. Kyseessä on käytännössä vastaava kenttä kuin tässä ketjussa aiemmin mainittu BattleToadsin kolmoskenttä. Kenttä ei kestä edes kahta minuuttia, mutta se oli täysin piinallinen pelattava ja myös sen läpipääsy oli osin puhtaasti tuurista kiinni.. monesti pelin pelaaminen lopetettiin tähän, kun ei vain mennyt läpi

Itse pääsin tuossa pelissä kenttään, jonka lopussa taisi olla gorilla tai oranki. Muistelen, että se olisi ollut oranki, vaikka gorilla on kuitenkin biologia ja maantiede huomioiden loogisenpi vaihtoehto. Siitä en päässyt pidemmälle.

Ei muistikuva, että monesko kenttä tuo oli. Tuo videossa näytetty kenttä vaikuttaa nyt tutulta, joten olisiko se oranki-gorilla tullut vasta tuon jälkeen?

Edit: Tuon mukaan gorilla, kuten pitääkin, ja olisi tullut kuudennen kentän lopussa.

Edit 2: Tuollahan se näkyy. Oramgin väritys tuolla on.

Viimeksi muokattu:

jäämies-70

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Die Mannschaft
Muuramella taitaa olla eteläisin Halpa-halli, siinä Tre-Jyväskylä-tien varressa. Pyydä jotakuta tuomaan jos käy traktorilandiassa.

Edit. Faktantarkistuksena Pori, Kankaanpää, Parkano myös.

Paras pelimerkki oli tämä TOP ASS :D

Mulla ja veljellä oli näitä autokortteja yms. useampikin setti.
Oli luksusautot, urheiluautot, laivat, junat ja ww2 panssarivaunut!
Osa oli niitä isoja kortteja ja myös niitä maxi - mini pikkukortteja.
Näillä pelattiin paljon koulussa välitunneilla ala-asteella.

Näistä nohevat kaverit tekivät omat versiot. Leikeltiin pahvikortteja joihin piirreltiin kiguleita ja keksittiin niihin ”suoritusarvoja” !
Mulkkupelikortit, jäivät opettajan haltuun kevätretkellä Vaasaan.
Aiettä, kaikkea muistuukin mieleen!

hablaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lügan kaaosseura
Final Fantasy VII:n kanssa kävi sillä tavalla että olin päässyt aivan viimeiseen vastukseen (Sephiroth taisi olla nimi?), niin pleikkarin muistikortti jossa tallennus oli päätti hajota. Kaikki muutkin tallennukset hävisi. Pelin läpäisyhän kesti useita kymmeniä tunteja, muistaakseni likemmäs sata. Jäi peli pelaamatta läpi.
Menee sikäli otsikosta ohi (tämä on täysin nykytraumoja), mutta... JRPG:t eivät perinteisesti tosiaan tallenna automaattisesti. Vaikka perinteet ovat olemassa, ei niitä ole pakko noudattaa. Autosave johonkin väliin, ei kai se olisi huono juttu.

Ostin PSN-tammialesta Persona 3:n lisäosan. Siis sikäli kyseessä uusintajulkaisu, joten miksei tuota ollut mukana jo alun perin... mutta Atlus, ne tykkää myydä kaiken uudestaan. Aloitin pelaamaan. Ehkä 20h sisällä. Lähdin eilen käymään kaupassa. Pidän pleikkaria yleensä rest modessa, koska miksei, pääsee aloittamaan suoraan missä oltiin.

Kaupassa saan tekstarin että sähkömittareita vaihdetaan nyt. Oli tästä tullut jo joulukuun puolella viesti, mutta unohtunut täysin. Ja... sehän tarkoittaa, että kotiin tullessa pleikkari oli sammunut, ja olin tehnyt yhden saven. Noin 45min kohdalla, kunhan alusta oltiin päästy pois. Eli tarinan opetus on "save early, save often". Vaikka silti, ihan oikeasti, ei se autosave ole saatanasta näin pelisuunnittelun kannalta.

PataJaska

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, sympatiat HPK ja Kiekko-Espoo
@Sistis tosiaan pelissähän ei Scarin lisäksi ollut mitään muuta "päävastusta", kuin vain sitten tuo gorilla. Tuo oli juuri niitä turhaumia mihin viittasin, koska tuossakaan tilanteessa ei ollut pienintäkään vihjettä siitä, että mitä tässä pitää tehdä? Ja sitten ratkaisu.. joo, sitä vain seurataan tosi kauan ja koitetaan olla itse kuolematta, ja sitten se vain yhtäkkiä sarjakuvamaisesti tappaa itse itsensä!!?? Well, I didn't see that coming :D

Samoin tuo mitä @Oskar linkkasi tuosta kakkoskentän. Luoja yksin tietää kuinka kauan revin hermojani sen kanssa, koska sama laulu: mitä tässä pitää tehdä? Osaa apinoista sai kääntää vain kerran, ja osaa pakko kääntää monta kertaa, että heittojärjestys on täsmälleen oikea.. eikä mitään logiikkaa mitä apinaa vain kerran, ja mitä monta kertaa ja miksi. Ihan "randomilla" piti vain kokeilla (kun ylipäätään jossain vaiheessa tajusi, että apinoita voi kääntää enemmän kuin vain yhden kerran)

Olen tuon gorillan kuitenkin kaiketi joskus päässyt läpi, koska minulla on muistikuva myös tuon edellä mainitsemani toiseksi viimeisen kentän eli sen luolastolabyrintin pelaamisesta. Sitä en koskaan päässyt läpi, koska muistan sen etten ole koskaan pelannut peliä läpi

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Jos vähän tuoreempia pelejä pohtii, menee tosin enemmän nuoruuden kuin lapsuuden traumoihin.

GTA San Andreasissa oli yksi tehtävä jossa meinasi näppäimistö lentää seinään. Siinä piti ajaa moottoripyörää ja ottaa se läski jätkä kyytiin ja se läski sitten ampui junan vaunun katolla olevia vihuja. Tuota sai hakata varmaan 50 kertaa, että sai läpi. Vähän aikaa sitten instassa näin videon kuinka joku kaveri oli keksinyt siihenkin helpon tavan ajamalla jonkun bussin sen junan reitin varrelle ja ne vihut kuolivat itsestään heti tehtävän alussa.

Kiekkonarri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin Jokerit, New Jersey Devils
Youtubessa on Angry Video Game Nerd, joka mm. pelaa vanhoja paskoja pelejä. Erittäin hauskaa sisältöä varsinkin ne vanhemmat videot.

Tätä tuli katsottua ylä-aste vuosina tiuhaan. Silloin kun YouTubesta alkoi lapsenaskelilla tulla sisällön tuottajien alustaa enemmän, siinä 2010-luvun taitteessa.

Itselleni pelottavin muisto on varmaan Crash Bandicootista (en nyt millään muista oliko 1 vai 2) kohta jossa piti juosta kiven murikkaa karkuun näyttöä "kohti". Nykyäänkin se tuntuu karmivalta. Saattaa kuulostaa lepsulta, mutta meillä ei hirveästi mitään räiskintöjä harrastettu. Esim. GTA sarjaan ja Tomb Raideriin pääsin vasta myöhemmin tutustumaan.

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy