He scores! *läpyläpyläpy*Kauhea peli kun toiseen päähän luistelu vei vuoden
Tuo oli sitä hyvää aikaa, kun lätkässä oli arvot kohdillaan.Näin monta traumaa eikä kukaan ole vielä maininnut sitä kun Blades of steelissä hävisi tappelun niin häviäjä raahataan jäähylle ja voittaja jatkaa pelaamistaan.
Tuossa pelissä saattoi traumoja saada myös keihäänheitosta. Siinä jos kiskaisi keihästä riittävän kovalla vauhdilla 80 asteen kulmassa ja keihäs nousi näytön ylärajaa korkeammalle, niin sieltä tuli lintu keihään mukana alas.
Daley Thompsonissa mielestäni 80 asteen kulmassa lähtenyt heitto osui "kattoon" ja kimposi siitä alaspäin. Sama kävi kuulan ja kiekonheiton kohdalla.Aloin tuota muistella... Olikohan tuo Track and Fieldissä, vai mahdollisesti Daley Thompson's Decarthlonissa, joka oli osin saman aikakauden peli, ja taisi tulla joissain tapauksissa samassa pelipaketissa?
Vai olisiko ollut molemmissa?
No, nyt kun pääsin viestin loppuun, alan kallistua itsekin tuohon Track and Fieldiin...
Mikähän manageripeli tämmöistä teki? Mulla toimi Football manager 1 ja 2 moitteetta, mutta pelien kanssa oli jotain muuta ongelmaa. Kakkonen oli muuten parempi, mutta yksittäiset ottelut saattoi kestää julmetun kauan, jos sinne jäätiin hinkkaamaan palloa keskialueelle. Sitten jos tossa onnistui nousemaan korkeimmalle sarjatasolle, niin menot oli aina isompia kuin tulot ja konkurssi odotti oven takana. Pelaajakaupoilla tuota pystyi ainoastaan kikkailemaan, eikä se pitkälle riittänyt. Käytännössä sitä puskuria piti olla riittävästi kerättynä alempien sarjatasojen ajalta. Pankkilainaahaan ei pystynyt ottamaan. Manager ykkösessä sitäkin sai, mutta se taas oli siinä aivan tarpeeton, koska rahaa tuli jatkuvasti kassaan lisää.Commodore64:n futismanageripeli. Toimi moitteettomasti ensimmäisen kauden. Jos nousit sarjaporras ylemmäs niin peli tilttas kauden kolmannessa ottelussa eikä pidemmälle päässyt. Se raavitutti pientä miehenalkua silloin.
Tomb Raidereita en ole pelannut, mutta tämä kuvaus nosti esiin kyllä trauman alkuperäisestä Prince of Persiasta.Tähänkin ketjuun voisin listata näitä "pelitraumoja" vaikka kuinka paljon, mutta mainitaan nyt ensin mieleen tuleva, eli Tomb Raider III. Rakastin peliä nassikkana, seikkaileminen erilaisissa kiehtovissa ympäristöissä osui omaan makuhermooni täysin. Mutta voi helvetti että oli vaikea peli, täynnä epäreiluja äkkikuolemaan johtavia ansoja, joita ei voi melkein mitenkään ennakoida. Kentissä eteneminen oli usein vaikeaa kenttäsuunnitelun takia. Vetäessäsi vivusta tai kytkimestä, et aina voinut tietää mitä se teki. Liian usein ne avasivatkin jonkin oven toiselta puolelta kenttää, jonne on hyvin tuskallista pyrkiä kaikkien millintarkkojen hyppyjen ja muiden ansojen takia. Pienikin virheliike johti aina kuolemaan.
Joo siis kyllähän sen läpi pääsee huiluilla, mutta ilman huiluja pelaamalla koko pelin alusta loppuun ei koskaan onnistunut meikäläisellä.Kovin montaa peliä en oo tainnut koskaan läpi pelata, mutta Super Mario kolmosen oon. Ei se ollut niin vaikea kuin vaikkapa se ihan eka. Kakkosenkin osasin pelata läpi, se tais olla näistä helpoin. Kolmosessa tietty piti niitä taikahuiluja soitella että pääsi sitten lopulta 8-levelille, mutta piti keräillä edellisistä maailmoista P-siipiä että pääsi siellä parista hankalammasta ruudusta läpi.
Tämä. Opin kyllä tuon suurin piirtein menemään, mutta olihan se taidetta saada ne volttihypyt menemään kohdilleen. Samasta pelistä itselle jäi trauma, kun nimpparilahjaksi tilatusta last ninja kakkosen toimituksesta puuttui toinen kasetti, jossa olisi ollut pelin jälkipuolisko. Toimituskin vähän viivästyi, nimpparit oli marraskuussa ja peli saapui toukokuussa. Ninjoissahan grafiikat oli ihan huipputasoa tuon ajan mittapuulla.The Last Ninja C 64. Siinä oli ne kivet mistä piti hyppiä niin ei tullu mitään ja olin jumissa varmaan pari vuotta.
Ninjat pitäisi muutenkin saada takaisin peleihin ja leffoihin. Muistan 80-luvun ennenkaikkea ninjoista. The Last Ninja pelisarja ja leffoista tulee ekana mieleen Revenge of the Ninja. Äitini teki minulle ninja-asunkin tuon leffan nähtyäni. Piileskelin valkoisessa lumihangessa musta ninja-asu ylläni.The Last Ninja C 64. Siinä oli ne kivet mistä piti hyppiä niin ei tullu mitään ja olin jumissa varmaan pari vuotta.
Aijai, tää oli kova! Vähänniinku Metal Gear ennen Metal Gearia (katoin juuri Wikipedian - sikäli eka Metal Gear tuli samana vuonna, mutta MSX:lle ja pääosin Japanissa, että plagioinnista ei kai voi syyttää). Oli mahtavaa aina että pystyi laittamaan "dropit" tiettyihin paikkoihin, mitä sitten metsästää myöhemmin kentässä.Toinen kova peli oli Airborne ranger, joka toi vähän taktisemman sotapelailun kai ensi kertaa kuvaan, jos ihan perinteisiä sotastrategioita ei lasketa.
Lisäksi ryömiskely syvänteissä ja hiljaiset veitsitapot olivat nannaa. Ihan eri meininki kuin jossain Commandossa. Itse kyllä tykkäsin enemmän Who dares to winnistä, jossa tahti ei ollut ihan niin hektinen.Oli mahtavaa aina että pystyi laittamaan "dropit" tiettyihin paikkoihin, mitä sitten metsästää myöhemmin kentässä.
No joo, ei minullakaan kyllä tuolla tavalla. Aika usein sitä taidettiin pelata sillee että ykkösmaailma pelattiin läpi, ja sitten kakkonenkin taisi vielä mennä ihan iisisti, mutta sitten jossain siellä kolmosen vesimaassa usein alkoi vituttamaan sen verran että huiluilla mentiin kasiin ja yritettiin päästä se loppuun siihen asti kerättyjen apujutskien avulla. Kasissa oli pari hankalaa ruutua, mutta jossain siellä muistaakseni 6.- ja 7.-maailmoissa oli ihan vitun vaikeita, niitä en oo varmaan koskaan pelannut läpi, aina vaan huiluilla skipattu. Ai että. Mulla on tommonen joku kusinen telkkariin törkättävä HDMI-adapteri missä on 500 Nintendo-peliä, ja nuo Mario-jutut sieltä ainakin kaikki löytyy, täytyy varmaan mennä tässä joku päivä tuota pelaamaan ja kokeilemaan miten pitkälle sitä pääsee ilman huiluja.Joo siis kyllähän sen läpi pääsee huiluilla, mutta ilman huiluja pelaamalla koko pelin alusta loppuun ei koskaan onnistunut meikäläisellä.
Ninjat on aina muotia. Lego Ninjago on ainakin meidän taloudessa ollut kuuminta hottia jo jokusen vuoden. Noiden innoittamina oon sitten hommannut muovisia heittotähtiä ja katanoita ja nunchakuja ja kyllä niillä aina pojat lähtee innokkaasti ninjoja larppaamaan. Japanista toin pari ihan metallistakin heittotähteä, aitoja ninja-tähtiä kun ovat Japanista oikein samurai-ninja -museosta ostettu katsokaas, ja niitäkin käytiin yksi päivä tuolla lähimetsässä heittelemässä. Olihan se nyt jotain kun sai semmosen puuhun jymähtämään, kamikaze banzai mitsubishi saatana!Ninjat pitäisi muutenkin saada takaisin peleihin ja leffoihin. Muistan 80-luvun ennenkaikkea ninjoista. The Last Ninja pelisarja ja leffoista tulee ekana mieleen The Revenge of the Ninja. Äitini teki minulle ninja-asunkin tuon leffan nähtyäni. Piileskelin valkoisessa lumihangessa musta ninja-asu ylläni.
Pahoittelut offtopicista, mutta - ninjathan on aina muotia, mutta tosininjat ei näy missään. Jostain syystä tuubi on suositellut mulle viime aikoina paljon vanhaa The Onionia. En valita, tämä vain tuli mieleen/vastaan vähän aikaa sitten:Ninjat on aina muotia.
Ytimekkäästi nimetty peli: Ice Hockey. Ihan klassikko. Joku vuosi sitten ostin Nintendosta sen miniversion, jolla voi noita pelata. Vieläkin yksi parhaista kaksinpeleistä :DKehitys kehittyi ja seuraava lätkäpeli mitä pelasin nintendolla oli se, missä piti valita kolmesta eri pelaajatyypistä, eli laiha, keskikokoinen tai läski.
Laihat olivat nopeimpia mutta pienikin tökkäys, niin olivat selällään. Traumoja tuli siitäkin, jos kaveri kokosi joukkueen pelkästään läskeistä ja pahoinpiteli sinut sekä henkisesti, että fyysisesti.
Kakkosessa sai jos nelosdivarissa hankittua Hateleyn ja MacAvennien tiimiin, pohjalla jo Rush, Barnes ja Beardsley niin maaleja tuli enemmin kuin laki sallii.Mikähän manageripeli tämmöistä teki? Mulla toimi Football manager 1 ja 2 moitteetta, mutta pelien kanssa oli jotain muuta ongelmaa. Kakkonen oli muuten parempi, mutta yksittäiset ottelut saattoi kestää julmetun kauan, jos sinne jäätiin hinkkaamaan palloa keskialueelle. Sitten jos tossa onnistui nousemaan korkeimmalle sarjatasolle, niin menot oli aina isompia kuin tulot ja konkurssi odotti oven takana. Pelaajakaupoilla tuota pystyi ainoastaan kikkailemaan, eikä se pitkälle riittänyt. Käytännössä sitä puskuria piti olla riittävästi kerättynä alempien sarjatasojen ajalta. Pankkilainaahaan ei pystynyt ottamaan. Manager ykkösessä sitäkin sai, mutta se taas oli siinä aivan tarpeeton, koska rahaa tuli jatkuvasti kassaan lisää.
Näistä oli muistaakseni Game Boylla ja Nintendolla omat versiot, ja molemmat oli ihan hauskoja mätkimispelejä, paitsi sitten jossain vaiheessa tuli semmonen ihan vitun vaikea ruutu missä piti toisessa jollain avaruusaluksella ja toisella jollain perkeleen surffilaudalla vaan väistellä vastaan tulevia esteitä. Jos esteeseen osui niin kuoli heti, ja se vauhti koveni siinä ruudun edetessä niin infernaaliseksi että lopussa piti vaan ulkoa opetella joku kaava miten sitä ukkoa piti täydellä vauhdilla vetää ylös-alas, millisekunninkin jos myöhästyi tai ennakoi niin kuolo tuli. Saatanan vittumaisia ruutuja.Täällä kun ollut puhetta siitä, että tietyt pelit traumatisoivat vaikeudellaan, niin pelasiko kukaan ikinä tätä läpi? Oli ensimmäinen peli minkä muistan, missä kaksinpelissä pystyi pieksämään myös kaverin.