TPS:n peliesitykset kaudella 2020–2021

  • 547 963
  • 8 975

Black Star

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Mun mielestä tuo oli @Jaakko lta ihan validi argumentti. Hyvä esimerkki tästä on Lukko, jonka osiossa oli pari vuotta sitten hieman eri meininki:

Joo, viittasit varmaan tähän annetaan aikaa - osioon Jaakon kirjoituksessa. Osittain olen samaa mieltä, kuten jo johonkin kirjoitin. Organisaation projektille pitää antaa aikaa (Westerlund, Urama et co).

Toisaalta jos lähdetään vuoden projektina rakentamaan välikausijoukkuetta, niin sille on aikaa tasan se kausi. Hymiö. Eli onhan se toki juurikin niin, että kauden lopussa mitataan onnistuiko vai ei ja kuinka hyvin. Mutta, ajan antaminen vuoden projektille on vähän huono, jos jo alussa pudotaan playoff-kelkasta (en väitä että näin vielä olisi tapahtunut, mutta suunta on huono).

Mun mielestä vuoden välikausi on lähtökohtaisesti pöljä idea. Toivon, että seurassa ajatellaan pitkäjänteisemmin ja tämä on vain osa pitempää projektia eikä vain ajan ostoa sille.

---

Mutta tuo kohta jota minulta lainasit oli vähän ontuva. Viittasin sillä Jaakon tekstin loppuosaan, jossa hän vähän sortui toiveajatteluun minun mielestäni.

Lyhesti tiivistettynä viesti meni niin että Kalpa-peli oli tasainen, alakerta petti, ykkösena puuttuu, muilla änäripelaajia ja meillä ykköstähti saikella.

Mä pidän tällaista selittelynä ja jossitteluna, johon toki fanilla on oikeus.

---

Pohjimmiltaan täällä palstalla ollaan mun mielestä yllättäen aika pitkälti samaa mieltä, jos ihan ääripäät jätetään luvuista. Eihän tuohon pelisuoritteeseen kukaan oikeasti ole kovin tyytyväinen ja parempaa odotetaan.

Isomman projektin osalta moni on odottavainen. Osa epäilevämpiä kuin toiset.
 

Black Star

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
"Kyllä, kyllä se oli realistinen mahdollisuus ja myöskin houkutteleva mahdollisuus." Näin kertoi Mikko mutta paskaakos tästä jauhamaan, ura jatkuu siellä missä sen kuuluukin jatkua eli NHL:ssa.

Jos rajanveto pitää vetää Spinen TODELLA epätodennäköiseen ja HC Hetun erittäin realistiseen, niin mä jatkan seisoskelua välimaastossa. Hymiö.

Uskon, että Koivulla oli tahto jatkaa ensisijaisesti NHLssä. TPS olisi saattanut olla kuvioissa, jos tuo ei olisi toteutunut. Mutta olisiko se ollut TPS, Eurooppa vai lopettaminen? Kuka tietää, eikä niin väliäkään.

Koivu osaa varmasti olla haastattelussa diplomaattinen ja kohtelias kotiseuraa kohtaan. PItää muistaa, että saattaa haluta olla mukana toiminnassa muutenkin kuin pelaajana jatkossa, niin parempi antaa kuulijoille sitä mitä ne haluaa. Koivut eivät ole näissä tyhmiä.

Vielä on silti toivoa nähdä Koivu pelaajanakin Tepsissä. Toivotaan, että hänelle jää vielä nälkää tuon nykyisen sopimuksen jälkeen. Näitten omien superjunnujen lopettaminen TPS-paidassa on aina merkkitapaus.

Edit: Lisätään vielä, että se mikä minua häiritsee on tällainen hypetys Koivun ja K.Jalosten ympärillä. Yleensä ne perustuvat johonkin toiveuneen tai löyhään huhuun ja sitten petytään kun ei tullutkaan. Huhujen osumisprosentti tällä palstalla on ollut viime vuosina karmean huono, joten olen usein melko skeptinen.
 
Viimeksi muokattu:

Black Star

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Joskus valmentamisessa yksinkertainen on kaunista ja varsinkin jos sitä erikseen pyydetään.

Mikäli valmennuksellinen ajattelu ohjautuu liikaa insinööritason syy-seuraus - suhteiden ja todennäköisyyslaskelmien varaan lajissa, jossa sattumakin ohjailee pelin tasoa enemmän ja vähemmän, ollaan jo aika liiankin syvässä päädyssä. Tämä excel - valmentaminen sopiikin mukavaksi mausteeksi jonkun päävalmentajan ideologian kylkeen parhaimmillaan, jos ajatellevat pelistä samalla tavalla, mutta jos joukkue luottaa ainoastaan derivaatta - ja polynomifunktion integraatioon pitkässä juoksussa, vaikeudet alkavat ennen pitkää.

Mun mielestä hyvää lätinää ja pohdintaa tuossa usealta kirjoittajalta jo ennen tätä.

Tuossa helposti sorrutaan myös ajattelemaan että se pelikirja yksin tuo voittoja. Väittäisin kuitenkin että tärkeämpi osa valmentamista (johtamista) on se henkilöiden johtaminen.

Vaikka sulla ois paperilla maailman ylivoimaisin pelikirja niin ei se toimi ellet sä saa niitä yksilöitä toteuttamaan sitä ja yksilöistä joukkuetta. Tuo jos mikä on vaikeaa. Ja se tekee eron huonon, keskinkertaisen ja hyvän valmentajan välille.

Ehkä Tepsissäkin tulisi miettiä, että tukeeko tämä valmennusporukan osaaminen toisiaan vai onko kaverit liikaa yhdestä puusta. Päävalmentajan tulisi mielestäni olla sen jolla on se johtajan karisma ja joka saa ne pelaajat haltuun. Apuvalkut voi sitten olla taktisia neroja tai yksilövalmennuksen profeettoja.

Edit: Jäi vielä sanomatta, että mielestäni yhden kauden joukkueenkin voi saada toimimaan. Mutta silloin pitää korostaa sitä henkistä puolta ja saada joukkuehenki kattoon. Taktiset hienoudet on sivuseikka, perusasiat kuntoon.

Tätä kun miettii niin onko Raipe ja täysin uusi joukkue se resepti jolla tuo toimii? Sehän jää nähtäväksi.
 
Viimeksi muokattu:

Quagmire

Jäsen
Suosikkijoukkue
HC TPS, SoJy
Ensimmäistä kertaa pääsee Palloseuraa katsomaan tällä kaudella ja hyvältähän tämä meininki ainakin tänään näyttää ekan kympin perusteella. Ahnaasti mennää päälle ja luodaan painetta. Toisaalta täällä useasti mainitut vaikeudet oman pään lähdöissä ovat näkyneet tänäänkin.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: kopo

septi

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Tyhmä kysymys kun peliä en näe että miten maalivahti voi saada "kiekon sulkemisesta" jäähyn? Lähtikö jonnekin viiden metrin päähän maalista vai?
 

Jalasvaara

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS ja WSH Capitals
Tyhmä kysymys kun peliä en näe että miten maalivahti voi saada "kiekon sulkemisesta jäähy"? Lähtikö jonnekin viiden metrin päähän maalista vai?
Mikäli molari peittää kiekon ja meinaa sen jälkeen avata pelin, mutta peittääkin kiekon uudestaan niin siitä napsuu jäähy.
 

Pavlikovsky

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Calgary Flames sekä Manchester United.
Heti kun pelin päälle päästiin, niin taas turha jäähy ja sitten on jalat lyijyä. Juostaan kiekon perässä, niin siinä tulos.
 

Mas@

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Lassi Etelätalo
Hyvää peliä jälkimmäiseen jäähyyn asti. Suorastaan loistavaa. Sitten jäätiin pyörimään omissa joka sitten vähemmän yllättäen kostautui.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: kopo

Zodiac

Jäsen
Suosikkijoukkue
Thunder Bay Bombers
Pientä paniikkia taas...
 

Pavlikovsky

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Calgary Flames sekä Manchester United.
Vainionpää antanut muutaman hyvän miinan. Oikeastaan tätä tarvittiinkin vähän herättelyksi.
 

Hopeavarjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Saataisko Anttalainen rotaatioon jo huomenna, todella heikkoa tekemistä. Virosta paistaa väsymys, joten huomenna mielellään seiskapakiksi.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: kopo

Boulerice

Jäsen
Suosikkijoukkue
Boogaard(R.I.P) ja Twist
Pari jäähyä tappoi hyvän pelin tepsiltä, loppuerä sitten olikin kylmää kyytiä.
 

apsi71

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Kaapo Kakko
Mun mielestä hyvä erä, jos verrataan Kuopioon. Kookoo toki parempi, mutta eiköhän se tästä. Eiköhän. Liukas on hyvä, turha kierrättää poikaa.
 

Spine

Jäsen
Suosikkijoukkue
Uramaton Turun Palloseura
Anttalainen on saatava pois tuolta kentältä. Antoi kuinka hienoja taklauksia tahansa. Kiekollinen anti on A-juniori tasoa, eikä se kiekotta pelaaminenkaan säväytä. Bibic tilalle ja Viro tosiaan kanssa ei riitä.
 

Lehmussaari

Jäsen
Suosikkijoukkue
Avalanche, Rangers, TPS
Anttalainen on saatava pois tuolta kentältä. Antoi kuinka hienoja taklauksia tahansa. Kiekollinen anti on A-juniori tasoa, eikä se kiekotta pelaaminenkaan säväytä. Bibic tilalle ja Viro tosiaan kanssa ei riitä.
Jos Anttalaisessa potentiaalia nähdään, niin maksaisin ne oppirahat melkein mieluiten tällä kaudella. Jos ei nähdä, niin sitten tiirailemaan vaihtoehtoja. Aika järkyttäviä ratkaisuja paikoitellen.
 

Jay Low

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, SHL
10 minuuttia pärjättiin energisen junnukarvaamisen voimin. Powerbreakilla KooKoo sääti omaa pelaamistaan hiukan, vei hyökkäykset syvemmälle päätyyn ja rikkoi Tepsin pelaamisen täysin pitkillä hyökkäyksillä.

Tää on taktinen peli. Ei tolleen ku Tepsi aloitti pysty mikään joukkue pelaamaan 60 minuuttia.
 

Smirnoff

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS #26
Hyvää peliä jälkimmäiseen jäähyyn asti. Suorastaan loistavaa. Sitten jäätiin pyörimään omissa joka sitten vähemmän yllättäen kostautui.
Olen tästä hieman eri mieltä.. minusta se oli vaan helvetinmoista koohottamista.. käytettii hirveä määrä energiaa eikä saatu mitään aikaa eikä siinä varmaan muuta ideaa ollutkaan kenelläkään muutakuin pitää kiekko kulmissa
 

Jay Low

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, SHL
Tuntuu että vuodesta toiseen tämä sama ongelma vaikka pelaajat ja valmentajat vaihtuu.

Olisko koulutettu, eurooppalaisen pelin osaava kokenut apuvalmentaja tähän mitään?
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: kopo
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös