TPS:n kannattajatoiminta ja -matkat kaudella 2023–2024

  • 32 238
  • 234

Spine

Jäsen
Suosikkijoukkue
Uramaton Turun Palloseura
Jos haluaa vain seurata peliä, ei mutka ole paikka olla. Siellä jää varmaan suurimmallta osalta hienoudet huomaamatta, kun keskitytään kannustamiseen. Ei nyt lähetä näistä lipuista tekemään taas suurta asiaa. Pitäis olla itsestään selvyys, että kannattajasektiossa ei näe peliä kokonaisuudessaan. e ja tämä on siis vain henk koht mielipide. Ja tosiaan, jos noin paljon häiritsee, niin vieressä on pieni kaistale mihin mennä ja myös viereiseen katsomoon voi mennä istumaan.

Minua ei haittaa seisominen, laulaminen, taputtaminen tai pomppiminenkaan. Haluaisin kuitenkin nähdä pelin. Sen takia olen siellä. Voisin nopeasti kuvitella kaltaisiani olevan useampia. Onko meidän Mutkalla paljoa varaa menettää mahdollisia kannattajia lippujen takia?
 

Batisland

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Tämäpä juuri, että onko ne liput niin hieno lisä kesken pelin liehutella, että ollaan valmiita katsomon huutajista luopumaan?
Jos näin on, meitä on ensi kaudella kaksi vähemmän huutamassa.
 

rs2681

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Markus Nurmi
Minua ei haittaa seisominen, laulaminen, taputtaminen tai pomppiminenkaan. Haluaisin kuitenkin nähdä pelin. Sen takia olen siellä. Voisin nopeasti kuvitella kaltaisiani olevan useampia. Onko meidän Mutkalla paljoa varaa menettää mahdollisia kannattajia lippujen takia?
Paljon mieluuummin +20 ihmistä mutkaan kuin lippujen heiluttaminen pelin aikana. Niitä ehtii heiluttamaan ihan hyvin pelikatkoilla.

Tietysti ei sinne heti ilmesty lisää jengiä, mutta jos sieltä ulostetaan pikku hiljaa ihmisiä joita ärsyttää niin se näkyy kokonaisuudessa.
 

xAnZax

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Minua ei haittaa seisominen, laulaminen, taputtaminen tai pomppiminenkaan. Haluaisin kuitenkin nähdä pelin. Sen takia olen siellä. Voisin nopeasti kuvitella kaltaisiani olevan useampia. Onko meidän Mutkalla paljoa varaa menettää mahdollisia kannattajia lippujen takia?
Samoilla linjoilla itsekin. Peliä menen katsomaan, siinä sivussa laulan, taputan ja nautin tunnelmasta. Lippuakin heilutan ennen peliä ja maalin jälkeen yms. jos sellaisen olen käsiini saanut, mutta silloin kun peli on käynnissä haluan seurata peliä.

Eräässäkin pelissä tällä kaudella pelattiin ottelun viimeisiä minuutteja, TPS muistaakseni yhden maalin perässä ja peli pyörii vastustajan päässä. Sitten joku keksii alkaa heiluttaa lippua edessäni, käytännössä juuri se alue koko hallissa jonka haluaisin sillä hetkellä nähdä, on pimennossa. Toivottavasti edes joukkue ja muut katsojat saivat lisävirtaa siitä liehuvasta lipusta, koska minulle se aiheutti lähinnä vaan tatin otsaan.

Ehkä cheerleading voisi olla hyvä laji heille, ketä ovat enemmän kiinnostuneet kannattamisesta, kuin itse pelitapahtumista.
 

Jaakko

Jäsen
Suosikkijoukkue
RFC Liege
Aika hankala kysymys tämä lippujen heiluttelu. Pohjustukseksi todettakoon, että olen itse tuonut tiettääkseni ensimmäisen ison kannatuslipun jääkiekkopeliin Suomessa. Ei voi kiistää, etteikö katsomo näytä paremmalta, jos siellä heiluu liput pitkin ottelua. Visuaalinen imago tärkeimpiä asiota katsomossa. Jos homma näyttää hyvälle ja kuulostaa hyvälle, niin todennäköisesti se on hyvää.

Toisaalta näin vanhempana alkaa arvostaa sitä, että näkee kentälle. Myönnän ärsyyntyväni jos ottelun ratkaisuhetkiä pitää tapitella lippujen läpi. Lisäksi jossain futiksessa, jossa koko matsin lippumeriä käytetään, niin lippu peittää karrikoiden ehkä palan kulmalipusta, kun taas kiekossa siellä voi olla käytännössä koko pääty lipun takana. Eikä se lippujen heiluttaa häiritse, kyllä hän näkee hyvin,

Siellä paljon innokaita nuoria lippujen varressa, joten vedä itse paremmin äläkä valita, niillä on tulevaisuus. Näiden nuorempien pitäisi muistaa arvostaa niitä, jotka siellä ovat kauemmin olleet. Koska me ei olla Tampereella, niin tuskimpa tästä kovin suurta onglemaa tarvitsee tehdä.

1. Mulla on sellainen muistikuva, että joskus tämä ratkaistiin niin, että oli tietyt chantit johon liput kuuluivat. Isot liput heiluivat näiden lisäksi lähinnä pelitauoilla.

2. Isot flagat yläriviin, jolloin ne häiritsee lähinnä aitiota, jossa kuitenkin on vaan joku vittuileva vieraskannattaja.

3. Itse ongelman ratkaisin siirtymällä alemmas katsomossa.
 

Spine

Jäsen
Suosikkijoukkue
Uramaton Turun Palloseura
Tähän olisi mielenkiintoista kuulla onko TPS-kannattajilla tähän asiaan jotain linjausta vai mennäänkö ”jokainen päättää itse” mentaliteetilla? Ping @eCiuj
 

eCiuj

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Odotinkin aiheen ennen pitkään herättävän keskustelua ja alkuun totean, kuinka kaikki käyty keskustelu kannattajatoiminnasta on hyvästä. Kertoo siitä, että toiminta kiinnostaa eikä mene hälläväliä-kategoriaan.

Mitään virallista linjaa ei ole, myöskään mitään varsinaista käskyä lippujen heilutteluun ei olla annettu. Väki, nuori sellainen, ketkä lippuja heiluttelevat on aloittanut tämän toiminnan ihan omiaan.

Aiheesta on pelkästään Tampereella jauhettu useamman vuoden ajan joten voidaan todeta, ettei tähän ole yhtä oikeaa vastausta. Käyttäjä @Jaakko pohjusti hyviä puolia: näyttää hyvältä, on oma osa-alueensa kannattajatoiminnassa sekä toisinaan täyttää kivasti muuten tyhjäksi jäävää tilaa. Samalla ymmärrän, kuinka huonolla tuurilla lippu peittää paljon näkyvyyttä.

En tahtoisi lähteä kieltämään innokkaita nuoria heiluttamasta lippuja, koska kavereissa on kuitenkin kannattajatoiminnan tulevaisuus ja innokkuutta en lähtisi kitkemään millään tavalla. Viime matsissa otettiin ensimmäisen erän jälkeen liput ylemmille riveille ja näkisin, että tämä on ihan hyvä tapa edetä ja katsoa miten homma toimii?

Lähdetään kuitenkin siitä, että isompia lippuja on vain kaksi ja Mutkan ollessa kokoisensa iso sektio sieltä löytää tilaa, jossa ollessa lippu ei näkökentän eteen tule. Yläriveille ei tarvitse jäädä ja jos jokin tahtotila on niin juuri se, että katsomo täytettäisi alhaalta ylös.

Muutenkin havaitsen, että katsomoaktiivisuus on alempana katsomoa suurempaa kuin ylempänä. Lainaan tähän taas Jaakkoa:
Siellä paljon innokaita nuoria lippujen varressa, joten vedä itse paremmin äläkä valita, niillä on tulevaisuus.
Boldaus oma. Haastoinkin väkeä viime perjantaina, käskytin liput alas ja odotin kirjainten kajahtavan kovempaa kuin mikään oli koko ottelun aikana siihen mennessä kajahtanut. Ennemmin katsomo noin puolillaan, kaikki kannattamisessa täysillä mukana ja liput heiluvat kuin täysi katsomo, jossa vain joka kolmas ottaa aktiivisesti osaa kannattamiseen.
 

rs2681

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Markus Nurmi
Muistutetaan tännekin sen verran, että lauantaille käy lipunmyynti todella kuumana ja vielä kun lippuja riittää niin kaikki joilla äänihuulet kestää huutamista niin lauantaina Mutkaan! Vastus on kovempi kuin koskaan niin tarvitaan kaikki mahdolliset töihin.
 

Daenboudian

Jäsen
Suosikkijoukkue
Turun Palloseura
Mieluummin nuoret hurjat eturivissä ja liput liehumassa, mikä näyttää hyvältä ja tuo aneemiseen punahalliin tunnelmaa kuin setämiehet takarivissä analysoimassa tuomarin puusilmyyttä ja yhtymällä väsyneeseen Tepsi *klap klap klap* Tepsi -värssyyn alennusrekistä ostettu fanipaita päällänsä.

Luulin, että tämä sekoilu on jo lopetettu keskustelu käytiin jo 2012-2013 kun Mutka lyötiin tulille. Sitä ennen liput ei ollut ongelma futiksessa eikä F2, koska porukka oli asiaan vihkiintynyttä ja kannattaminen merkitsi vähintään yhtä paljon kuin ottelun nyanssit.

Parhaat lätkäpelit ovat olleet niitä, joissa olen seissyt selkä kaukaloon päin koko matsin ajan. Katsojista näkee kyllä milloin on syytä väijyä ottelutapahtumia. Mutka jäi jälkeen tämän tasamaan kärjestä, mutta nyt on näkynyt hyviä signaaleja: Nuoria kannattajia, heiluvia lippuja, uusia chänttejä, uusi banderolli ja hyvä vierasreissuaktiivisuus. Toivottavasti Raumalla 9.3. on superbuugi. Tunnelma kiinnostaa sata kertaa enemmän kuin se miten Jasu karvaa kasvattajaseuraansa.
 

Kultalehvä

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Columbus Blue Jackets
Yläkatsomoissa on onneksi tilaa meille väärinkannattajille. :)

Eihän se mutka ole kaikkia varten, kivahan siellä on katsoa peliä pari erää hyviltä paikoilta, mutta itse en pysty siellä olemaan jos kentälle ei näe. Kannattaminen on mukavaa, pidän varsinkin rytmikkäistä tps-huudoista, joita yleensä huudetaan kun Tepsi pyörittää vähän pidempään. Se luo tunnelmaa ja siihen on helppo muunkin hallin yhtyä.
 

Juippi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Turun Palloseura
Mieluummin nuoret hurjat eturivissä ja liput liehumassa, mikä näyttää hyvältä ja tuo aneemiseen punahalliin tunnelmaa kuin setämiehet takarivissä analysoimassa tuomarin puusilmyyttä ja yhtymällä väsyneeseen Tepsi *klap klap klap* Tepsi -värssyyn alennusrekistä ostettu fanipaita päällänsä.

Luulin, että tämä sekoilu on jo lopetettu keskustelu käytiin jo 2012-2013 kun Mutka lyötiin tulille. Sitä ennen liput ei ollut ongelma futiksessa eikä F2, koska porukka oli asiaan vihkiintynyttä ja kannattaminen merkitsi vähintään yhtä paljon kuin ottelun nyanssit.

Parhaat lätkäpelit ovat olleet niitä, joissa olen seissyt selkä kaukaloon päin koko matsin ajan. Katsojista näkee kyllä milloin on syytä väijyä ottelutapahtumia. Mutka jäi jälkeen tämän tasamaan kärjestä, mutta nyt on näkynyt hyviä signaaleja: Nuoria kannattajia, heiluvia lippuja, uusia chänttejä, uusi banderolli ja hyvä vierasreissuaktiivisuus. Toivottavasti Raumalla 9.3. on superbuugi. Tunnelma kiinnostaa sata kertaa enemmän kuin se miten Jasu karvaa kasvattajaseuraansa.
Taas meille kerrotaan miten kannatetaan väärin, enkä ihmetele kenen toimesta. Tepsi klap klap on se mikä saa hallin varmimmin mukaan, mutta onhan se tietysti väsynyttä kun lutuurihemmot niin sanoo.
Selkä kaukaloon päin on varmasti ihan kiva kannustaa ja huutaa, mutta kyllä 99% katsojista on katsomassa itse ottelua, eikä teiniviiksien äänenmurrosta, jossa vielä peitetään näkyvyys kentälle.
Mulle henk.koht on ihan sama miten siellä mutkassa vedetään, kun en siellä otteluita katso. Ehkä mutkaan voisi mennä vain ne ketkä haluaa kääntää selän joukkueelle kaukaloon ja laulaa heilutellen lippuja.
 
Viimeksi muokattu:

Pensasmies

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
En tiedä onko nyt ihan paska teikki, mut mielestäni fanikatsomon lippujen hinnat muaalle verrattuna on just halvemmat sen takia että osallistuu tunnelman luontiin. Koen että se on melkein velvollisuus jos siellä on, voihan siihen b3 katsomoon vaikka mennä jos vain taputtelu nappaa!
 

Spine

Jäsen
Suosikkijoukkue
Uramaton Turun Palloseura
En tiedä onko nyt ihan paska teikki, mut mielestäni fanikatsomon lippujen hinnat muaalle verrattuna on just halvemmat sen takia että osallistuu tunnelman luontiin. Koen että se on melkein velvollisuus jos siellä on, voihan siihen b3 katsomoon vaikka mennä jos vain taputtelu nappaa!

Ei kai se ongelma kenellekkään ole kannustus? Ongelma on se, että maksat jostain etkä näe pahimmillaan kuin puolet kentästä.
 

Daenboudian

Jäsen
Suosikkijoukkue
Turun Palloseura
Taas meille kerrotaan miten kannataan väärin, enkä ihmetele kenen toimesta. Tepsi klap klap on se mikä saa hallin varmimmin mukaan, mutta onhan se tietysti väsynyttä kun lutuurihemmot niin sanoo.
Selkä kaukaloon päin on varmasti ihan kiva kannustaa ja huutaa, mutta kyllä 99% katsojista on katsomassa itse ottelua, eikä teiniviiksien äänenmurrosta, jossa vielä peitetään näkyvyys kentälle.
Mulle henk.koht on ihan sama miten siellä mutkassa vedetään, kun en siellä otteluita katso. Ehkä mutkaan voisi mennä vain ne ketkä haluaa kääntää selän joukkueelle kaukaloon ja laulaa heilutellen lippuja.

Klassikko: "Mulle henk.koht on ihan sama miten siellä mutkassa vedetään, kun en siellä otteluita katso.". Kuitenkin pitää kommentoida miten siellä Mutkassa pitäisi vetää. Taisi muuten olla päin vastoin, täällä lueteltiin miten kannattajakatsomossa ei saa olla. Minä en sitä kitinää aloittanut tälläkään kertaa.

Minä en käskenyt ketään tekemään mitään tai olla tekemättä mitään, vaan kerroin oman mielipiteeni. Sitä paitsi olen yksikkö, en monikko, ja mielipiteeni edustaa vain omaani. Turkuhallista löytyy kyllä tilaa ja paikkoja vaikka muille jakaa jos ei halua tulla häirityksi.
 

Juippi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Turun Palloseura
Klassikko: "Mulle henk.koht on ihan sama miten siellä mutkassa vedetään, kun en siellä otteluita katso.". Kuitenkin pitää kommentoida miten siellä Mutkassa pitäisi vetää.

Minä ajattelen muitakin kuin itseäni, niin siksi sillä ei ole väliä minulle, eikä se minua haittaa, mutta jos muiden ihmisten pelikokemus kärsii, niin onhan se aina ikävää. Lutuurihemmot sen sijaan ajattelevat vain itseään ja näkeehän sen jo vastauksessasi.
Turkuhallista löytyy kyllä tilaa ja paikkoja vaikka muille jakaa jos ei halua tulla häirityksi.
Lähtökohtaisesti kenenkään ei pitäisi tulla häirityksi jääkiekko-ottelussa.
 

eCiuj

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Täällä onkin monta pointtia, joihin vastata.

Taas meille kerrotaan miten kannatetaan väärin, enkä ihmetele kenen toimesta.
Levy väärinkannattamisesta alkaa olla yhtä kulunut, kuin argumentti hetero-ottelun puolesta Pride-ottelun pariksi. Jokaiselle on sijaa kannattaa tavallaan, fanipaita on yhtä OK asuste kuin olla vaikka ilman paitaa. Jos mikään on väärinkannattamista niin kannattamatta oleminen. Kuten sanottua, kasvoni ovat jopa enemmän katsomoa päin kuin kentälle ja näen kyllä jokaisen käsiparin joka ei nouse ylös yhtä lailla kuin näen ylös nousevat kädet.

Tepsi klap klap on se mikä saa hallin varmimmin mukaan, mutta onhan se tietysti väsynyttä kun lutuurihemmot niin sanoo.
Perus *T-P-S* ja *Tepsi klap klap klap* huudatukset toimivat sopivissa määrin. Ne toimivat silloin parhaiten, kun näihin saa koko hallin mukaan. Jos vedettäisi koko 60 minuuttia pelkästään näitä kahta niin teho luonnollisesti häviää, halli ei lähde mukaan enää kertaakaan. Näitä syötetään aina, kun on potentaalia saada koko halli mukaan esim. pidemmän pyörityksen jälkeen tai alivoiman päätteeksi.

Selkä kaukaloon päin on varmasti ihan kiva kannustaa ja huutaa, mutta kyllä 99% katsojista on katsomassa itse ottelua, eikä teiniviiksien äänenmurrosta, jossa vielä peitetään näkyvyys kentälle.
Täydestä hallista (10500) yksi prosentti on 105 henkilöä ja kuten vierasreissut ovat todistaneet, tällaisella lukumäärällä halliin kuin halliin saa tunnelmaa ja ääntä. Tiedän, täysi halli on karrikoitu, mutta niin on myös yksi prosentti.

Mulle henk.koht on ihan sama miten siellä mutkassa vedetään, kun en siellä otteluita katso. Ehkä mutkaan voisi mennä vain ne ketkä haluaa kääntää selän joukkueelle kaukaloon ja laulaa heilutellen lippuja.
Boldaus oma. Koko viesti alkoi kommentilla "väärinkannattamisesta", siinä mielessä erikoista ottaa näin vahvasti kantaa asiaan kerta Mutka ja sen toiminta ei omaan ottelutapahtumakokemukseen yhtään vaikuta.

En tiedä onko nyt ihan paska teikki, mut mielestäni fanikatsomon lippujen hinnat muaalle verrattuna on just halvemmat sen takia että osallistuu tunnelman luontiin. Koen että se on melkein velvollisuus jos siellä on, voihan siihen b3 katsomoon vaikka mennä jos vain taputtelu nappaa!
Tämä on omanlaisensa noidankehä. TPS:n kanssa useat keskustelut käyneenä tiedän toimiston näkökulman: kannattajista ei haluta lypsää rahaa. Tästä syystä kannattajakausikortti on halvin kausikorttivaihtoehto. Samalla kannattajakausikortteja kuitenkin ostetaan hinta edellä, jolloin itse kannattaminen ei välttämättä edes kiinnosta. Ensi kautta ajatellen maininta näkörajoitteesta voisi olla paikallaan, tai vastaavasti vedetään hintaa ylös.

Lutuurihemmot sen sijaan ajattelevat vain itseään ja näkeehän sen jo vastauksessasi.
Tämän kommentin otan ehkä vähän turhan henkilökohtaisesti, mutta kannattajien (lue: lutuurihemmojen) syyttäminen itsekkyydestä menee jo naurettavuuden puolelle. Olen istunut tällä kaudella lähes 3800 kilometriä bussin kyydissä ja viettänyt tifotehtaalla tunteja ainakin muutaman työpäivän edestä. Palkkaa tästä kaikesta olen saanut 0€. Myönnän, reissuilla on kivaa ja tifojen teko on palkitsevaa, mutta jos mentäsi oma napa edellä näyttäisi kannattajakulttuuri aivan toiselta.
 
Suosikkijoukkue
TPS, Winnipeg Jets
Minusta kuulostanut hienolta kun yhdessä katsomonosassa pidetään koko tapahtuma elossa kun muissa lohkoissa keski-ikäiset miehet istuu kädet puuhkassa. Ja myös näyttää hienolta kun liput liehuvat vaikka sitten ottelun aikanakin.

Täydet pisteet kaikille ketkä siellä Mutkassa jaksaa edelleen seistä, huutaa ja taputtaa. Papukaijamerkki niille jotka jaksaa toimintaa organisoida ja vetää. Olen itse katsomossa sellaisessa seurassa että istumapaikka ja tietty "rauha" ovat valitettavastikin edellytys mutta oma kantani on että jos ei ole halua huutaa ja laulaa niin sitten se pieni lohko kannattajakatsomoa on varmaankin väärä paikka.

Ei siellä myöskään niin täyttä näytä olevan ettei johonkin riviin tai nurkkaan mahtuisi seisomaan ja huutamaan vaikka haluaisi nähdä isommankin osan kaukalosta. Voi vaikka mennä viereisiin lohkoihin tukemaan. Tai sinne vanhaan Sissiryhmän katsomoon heti yläpuolelle.

Olen ollut havaitsevinani että Mutkan keski-ikä on nykyisin suht alhainen. Ei siinä väärää ole mutta harmittavasti Turussa tuntuu olevan verrattain vähissä 20-30 vuotiaat jotka haluavat olla aktiivinen osa fanikulttuuria. Näkyy paljon nuoria, jopa suorastaan lapsia, joilla taitaa olla rummuistakin nykyään vastuu. Se varmaan vaikuttaa myös siihen miltä huuto kuulostaa.

Mutta kukin tosiaan tyylillään. Todella tylsää olisi olla tuolla 12 000 katsojan hallissa 5 000 katsojan kesken jos hiljainen enemmistö alkaa kitkeä äänekkään vähemmistön kannustusta. Tällä osa-alueella Turku ottaa varmaan eniten turpaan Tampereelta ja Helsingiltä. Kyllä se välittyy varmaan kentällekin kun monella muulla paikkakunnalla pienempikin poppoo voi ottaa hallin haltuun ja Turussa tarvitaan vähintään välierät ennen kuin tuntuu miltään kotiedulta.

Se ei muutu paremmaksi ainakaan sillä että kitistään niistä keiden ansiosta hallissa kuulee muutakin kuin Portion Boysia. Tänä lauantaina varsinkin tarvitaan jokaista. Heiluttakaa lippuja ja ne keitä se häiritsee voivat hakata käsiä yhteen C3:ssa tai mököttää A3:ssa
 

Hantta#23

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Tiedän että tämä seuraava teksti tulee kiukuttamaan monia ja tulen saamaan kovaakin vasta kritiikkiä takaisin mutta haluan silti ottaa asian puheeksi.

Ensimmäiseksi tartun Tepsin fanikatsomon eri huutoihin ja siihen miten nämä huudot eivät kuulu kuin viereisiin katsomon osiin
sekä nuo huudot ovat sellaisia joihin rivikatsojat eivät lähde mukaan.
Aikoinaan oli Hunaja Team jonka tehtävänä ei ollut yksin huutaa vaan saada koko halli mukaan kannustamaan Tepsiä.
Kannatus huudot olivat tuolloin yksinkertaisia, lyhkäsiä huutoja johon tavallisen rivikatsojan oli helppo lähteä tosiaan mukaan.
Mallia voi myös ottaa kansainvälisiltä futis areenoilta jossa 40 000-80 000 katsojaa huutaa/laulaa samaa juttua.

Kateellisena tuli seurattua 17.2. pelattua TPS-Pelicans ottelua jossa noin vajaa 50 Pelicans kannattajaa piti mieletöntä meteliä huutaen Tepsin vastaavan täysin suohon.

Toisena asiana tartun tuohon fanikatsomon mikrofonin sekä kaiuttimen käyttöön.
Tämän käyttö kertoo paljon fanikatsomon toiminnasta että täytyy käyttää tuollaisia apuvälineitä kun minkään muun seuran kannattajat eivät tuollaisia näytä tarvitsevan.
Käytävillä on kuulunut keskustelua jossa koetaan melkoisen rasittavaksi siihen mikrofoniin rääkyminen.

Kolmantena ja viimeisenä tartun noihin Tepsin vieras peleihin suuntautuneita matkoja joissa käyttäytyminen on saanut usein jopa valtakunnan mediassakin huomiota.
On hajoitettu paikkoja, huudeltu epäasiallisia huutoja vastustajan puolelle jne.
Eräs tuttu kertoi että Jyväskylässä oli saanut hävetä kantaessaan Tepsin takkia päällään kun Tepsin kannattajat olivat huutaneet todella mauttomia ja epäasiallisia huutoja juuri vastustajan suuntaan.
Sitä toivoisi että keskityttäisiin omien kannattamiseen ja annettaisiin Tepsistä ja sen kannattajista niin fiksu kuva että siitä puhuttaisiin valtakunnallisestikin positiiviseen sävyyn ja muidenkin Liigaseurojen kannattajat kehuisivat Tepsin toimintaa positiivisellä tavalla.

Tämän tarkoitus ei ollut loukata ketään vaan ennemminkin toimia pienenä herätyksenä ja että voitaisiinko tuohon Tepsin kannatus kulttuurin tehdä muutoksia ja yrittää kehittää sitä selkeästi parempaan suuntaan.
Arvostan myös suuresti sitä että löytyy henkilöitä jotka viitsivät illasta toiseen edes jotenkin tuoda ääntä halliin.
 

Kultalehvä

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Columbus Blue Jackets
Ei kai tästä nyt mitään vänkäystä tarvitse saada aikaiseksi. Keskustelu kai lähti lipun heiluttamisesta pelin aikana. Kai tätäkin asiaa pitää objektiivisesti yrittää niin katsoa, että jos lipun heilutus karkottaa mutkasta porukkaa, jotka muuten laulaisivat ja huutaisivat mukana. Ei niitä kannata heiluttaa. Jos lipun heiluttaminen sen sijaan mutkassa oleville on ok, eikä siellä tapahdu katoa, sitten asialla ei ole mitään merkitystä. Tärkeintä varmaan on, että siellä olisi kannustavaa väkeä ja ääntä lähtisi mahdollisimman paljon.
 

mackeri

Jäsen
Suosikkijoukkue
täysin epäoikeudenmukaiset munkkimaalit
Toisena asiana tartun tuohon fanikatsomon mikrofonin sekä kaiuttimen käyttöön.
Tämän käyttö kertoo paljon fanikatsomon toiminnasta että täytyy käyttää tuollaisia apuvälineitä kun minkään muun seuran
Pelkästään tän takia kannattaa jo mennä paikanpäälle! Tähän saakka capolla on ollut mukana megafoni(joita on useilla muillakin kannattajaryhmillä). Mutta nytkö siis MIKROFONI ja KAIUTIN! Ne pitää nähdä.
 

eCiuj

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Tiedän että tämä seuraava teksti tulee kiukuttamaan monia ja tulen saamaan kovaakin vasta kritiikkiä takaisin mutta haluan silti ottaa asian puheeksi.
Omasta puolesta en ole lainkaan kiukustunut, muutaman kommentoitavan kohdan poimin.

Ensimmäiseksi tartun Tepsin fanikatsomon eri huutoihin ja siihen miten nämä huudot eivät kuulu kuin viereisiin katsomon osiin
sekä nuo huudot ovat sellaisia joihin rivikatsojat eivät lähde mukaan.
Aikoinaan oli Hunaja Team jonka tehtävänä ei ollut yksin huutaa vaan saada koko halli mukaan kannustamaan Tepsiä.
Kannatus huudot olivat tuolloin yksinkertaisia, lyhkäsiä huutoja johon tavallisen rivikatsojan oli helppo lähteä tosiaan mukaan.
Mallia voi myös ottaa kansainvälisiltä futis areenoilta jossa 40 000-80 000 katsojaa huutaa/laulaa samaa juttua.

Kateellisena tuli seurattua 17.2. pelattua TPS-Pelicans ottelua jossa noin vajaa 50 Pelicans kannattajaa piti mieletöntä meteliä huutaen Tepsin vastaavan täysin suohon.
Jos, jos ja jos yksinkertaiset ja lyhyet huudot saisivat rivikatsojat joka ottelussa kuudeksikymmeneksi minuutiksi täysillä mukaan, niin tietysti niitä syötettäisi matsin alusta loppuun. Vaan ei rivikatsoja käyttäydy näin. Tässä "onnistutaan" muutaman kerran per ottelu, ja sekin on vahvasti tilanneriippuvaista kuten jo aikaisemmassa viestissä toin esiin. Eikä tätä "muutamaa kertaa" saada kasvatettua sillä, että yritettäisi useammin ja enemmän, todennäköisesti reaktio olisikin vain päinvastainen.

En tiedä tuleeko tämä yllätyksenä, mutta laulut ja huudot ovat käytännössä kaikki "opittu" kansainvälisiltä futisareenoilta. Sanat ovat vain turkulaistetut. Miksei tunnelma ole samanlainen juontaa juurensa tietysti siihen, että Mutkassa on kymmenistä sataan henkilöä per peli sekä kiistämättä jo-mainitulla rivikatsojien käyttäytymisellä. Tämä ei ole pelkästään Turussa näin, ihan yleinen ongelma koko Suomessa, muistelkaa vaikka kotikisojen tunnelmaa.

Matematiikka ei ole vahvin aineeni, mutta kerta Lahdesta tuli kolme bussillista tuo "vajaa 50" on reilusti alakanttiin. Heitä oli jotain välillä 100-150. Ottelu ei TPS:ltäkään kovin vahva ollut, mitä kuusi laukasta maalia kohti kahteen erään? Kolmannessa erässä TPS:n saatua pientä kiriä päälle lähti esimerkiksi tämä T-P-S huudatus todella hyvin, mutta näin muutoin pelitapahtumat olivat huomattavasti suotuisammat vieraskannattajille.

Vieraissa kynnys lähteä mukaan kannattamiseen onkin huomattavasti matalmpaa. Vierasreissuilla, esimerkiksi juuri Jyväskylässä, turkulaiset vastasivat ottelutapahtuman tunnelmasta.

Toisena asiana tartun tuohon fanikatsomon mikrofonin sekä kaiuttimen käyttöön.
Tämän käyttö kertoo paljon fanikatsomon toiminnasta että täytyy käyttää tuollaisia apuvälineitä kun minkään muun seuran kannattajat eivät tuollaisia näytä tarvitsevan.
Käytävillä on kuulunut keskustelua jossa koetaan melkoisen rasittavaksi siihen mikrofoniin rääkyminen.
Jos asiaa ei olla Jatkoajassa vielä keskusteltu, niin aloite megafonista luopumiseen tuli Seuralta itseltään. Toisin sanoen he hommasivat mikrofonin ja kaiuttimen sanoen, että käyttäkää näitä. Megafonin särisevä ääni tainnut saada aitioasiakkailta palautetta liiaksi vuosien varrella. Näin muutoin jokaisella paikkakunnalla on vähintään megafoni käytössä, Eteläpäädyn käytyä Turussa oli heillä omat kaiuttimet ja mikrofoni messissä.
 

Siwawaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Pelkästään tän takia kannattaa jo mennä paikanpäälle! Tähän saakka capolla on ollut mukana megafoni(joita on useilla muillakin kannattajaryhmillä). Mutta nytkö siis MIKROFONI ja KAIUTIN! Ne pitää nähdä.
Käsittämätöntä. Lisäksi Euroopassa näitä mikrofooni/megafooni käyttäjiä on jopa 5. Lisäksi muutama kahden virkkeen laulun sanat on vaikea opetella. Sitten kun @eCiuj Joutuu jäämään pelistä pois niin hallin tunnelma on suoraan sanottuna mitätön ja täällä valitetaan Mutkasta.
 
Se joka ei Mutkaa arvosta, on unohtanut millaista arkimatseissa oli 2005-2009. Mutkahan on suorastaan vallankumouksellisesti pelastanut arkimatsit. Nyt matsissa kuin matsissa Mutka pitää mökää yllä eikä Turkuhallissa enää kuule piippuhyllyn haukotuksia kenttätasolle.

Ja parastahan Mutkassa on se, ettei siellä olla liian puritanisteja ja vedetä pelkkää laahaavaa chanttia, kuten monet muut posset ovat tehneet ja tekevät, vaan sieltä pyritään myös herättämään muu halli T-P-S - huutoihin. Faktaahan on se, ettei suomalaisessa jääkiekossa ole koskaan ollut sellaista tunnelmaa kuin Turkuhallissa 2010-Playoffeissa. Ysärin triplojen aikaan Turkuhallin tunnelma oli paljon vaisumpi ja lähinnä kimakat fanitytöt äänessä. 2010 tunnelma oli taas suorastaan infernaalinen ja "äijämäinen". Teepeeäs lähti möreänä mollikuorona niin että hallin katto nousi ja edellisen tavun kaiku vastasi vasta kun seuraava jo loppui. Turkuhalli on rakenteeltaan ainutlaatuinen kaikukoppa, ja kun 10 000 turkulaista hakkaa kättä ja huutaa teepeeässää, ei sille mahda tuhatpäiset jokerien junapossetkaan mitään laahaavine chantteineen, saati ipalaiset hyppimässä jossain hevonperseen ladossa.

2021 finaalijuoksussa Turkuhallin tuularikansa ei ollut enää 2010 tasolla. Todennäköisesti tämä on johdonmukaista koko liigan tunnelmalle, kun 2000-luvun ensimmäisten vuosikymmenten rytmikäs koko katsomon taputuskannatus on muuttunut organisoiduksi kannattajaryhmien chanttaamiseksi ja täten kannattajaryhmän ulkopuolisen kannatuksen merkitys vähentynyt. Hienoa kuitenkin, että meillä Turussa kannattajaryhmä kaivaa sen infernaalisen TPS-huudon aina kun siihen haistaa mahdollisuuden. Mutka ei voi yksin lyödä Tapparan tuhatpäistä kööriä lauantaina, mutta Mutka voi kaivaa yleisöstä oikean tilaisuuden tullen sen infernaalisen T-P-S -huudon, niin että vieraiden korvat soivat vielä mouhijärven kirkonkylän tienhaarassakin.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös