Paljon mieluuummin +20 ihmistä mutkaan kuin lippujen heiluttaminen pelin aikana. Niitä ehtii heiluttamaan ihan hyvin pelikatkoilla.Minua ei haittaa seisominen, laulaminen, taputtaminen tai pomppiminenkaan. Haluaisin kuitenkin nähdä pelin. Sen takia olen siellä. Voisin nopeasti kuvitella kaltaisiani olevan useampia. Onko meidän Mutkalla paljoa varaa menettää mahdollisia kannattajia lippujen takia?
Samoilla linjoilla itsekin. Peliä menen katsomaan, siinä sivussa laulan, taputan ja nautin tunnelmasta. Lippuakin heilutan ennen peliä ja maalin jälkeen yms. jos sellaisen olen käsiini saanut, mutta silloin kun peli on käynnissä haluan seurata peliä.Minua ei haittaa seisominen, laulaminen, taputtaminen tai pomppiminenkaan. Haluaisin kuitenkin nähdä pelin. Sen takia olen siellä. Voisin nopeasti kuvitella kaltaisiani olevan useampia. Onko meidän Mutkalla paljoa varaa menettää mahdollisia kannattajia lippujen takia?
Boldaus oma. Haastoinkin väkeä viime perjantaina, käskytin liput alas ja odotin kirjainten kajahtavan kovempaa kuin mikään oli koko ottelun aikana siihen mennessä kajahtanut. Ennemmin katsomo noin puolillaan, kaikki kannattamisessa täysillä mukana ja liput heiluvat kuin täysi katsomo, jossa vain joka kolmas ottaa aktiivisesti osaa kannattamiseen.Siellä paljon innokaita nuoria lippujen varressa, joten vedä itse paremmin äläkä valita, niillä on tulevaisuus.
Taas meille kerrotaan miten kannatetaan väärin, enkä ihmetele kenen toimesta. Tepsi klap klap on se mikä saa hallin varmimmin mukaan, mutta onhan se tietysti väsynyttä kun lutuurihemmot niin sanoo.Mieluummin nuoret hurjat eturivissä ja liput liehumassa, mikä näyttää hyvältä ja tuo aneemiseen punahalliin tunnelmaa kuin setämiehet takarivissä analysoimassa tuomarin puusilmyyttä ja yhtymällä väsyneeseen Tepsi *klap klap klap* Tepsi -värssyyn alennusrekistä ostettu fanipaita päällänsä.
Luulin, että tämäsekoilu on jo lopetettukeskustelu käytiin jo 2012-2013 kun Mutka lyötiin tulille. Sitä ennen liput ei ollut ongelma futiksessa eikä F2, koska porukka oli asiaan vihkiintynyttä ja kannattaminen merkitsi vähintään yhtä paljon kuin ottelun nyanssit.
Parhaat lätkäpelit ovat olleet niitä, joissa olen seissyt selkä kaukaloon päin koko matsin ajan. Katsojista näkee kyllä milloin on syytä väijyä ottelutapahtumia. Mutka jäi jälkeen tämän tasamaan kärjestä, mutta nyt on näkynyt hyviä signaaleja: Nuoria kannattajia, heiluvia lippuja, uusia chänttejä, uusi banderolli ja hyvä vierasreissuaktiivisuus. Toivottavasti Raumalla 9.3. on superbuugi. Tunnelma kiinnostaa sata kertaa enemmän kuin se miten Jasu karvaa kasvattajaseuraansa.
En tiedä onko nyt ihan paska teikki, mut mielestäni fanikatsomon lippujen hinnat muaalle verrattuna on just halvemmat sen takia että osallistuu tunnelman luontiin. Koen että se on melkein velvollisuus jos siellä on, voihan siihen b3 katsomoon vaikka mennä jos vain taputtelu nappaa!
Taas meille kerrotaan miten kannataan väärin, enkä ihmetele kenen toimesta. Tepsi klap klap on se mikä saa hallin varmimmin mukaan, mutta onhan se tietysti väsynyttä kun lutuurihemmot niin sanoo.
Selkä kaukaloon päin on varmasti ihan kiva kannustaa ja huutaa, mutta kyllä 99% katsojista on katsomassa itse ottelua, eikä teiniviiksien äänenmurrosta, jossa vielä peitetään näkyvyys kentälle.
Mulle henk.koht on ihan sama miten siellä mutkassa vedetään, kun en siellä otteluita katso. Ehkä mutkaan voisi mennä vain ne ketkä haluaa kääntää selän joukkueelle kaukaloon ja laulaa heilutellen lippuja.
Klassikko: "Mulle henk.koht on ihan sama miten siellä mutkassa vedetään, kun en siellä otteluita katso.". Kuitenkin pitää kommentoida miten siellä Mutkassa pitäisi vetää.
Lähtökohtaisesti kenenkään ei pitäisi tulla häirityksi jääkiekko-ottelussa.Turkuhallista löytyy kyllä tilaa ja paikkoja vaikka muille jakaa jos ei halua tulla häirityksi.
Levy väärinkannattamisesta alkaa olla yhtä kulunut, kuin argumentti hetero-ottelun puolesta Pride-ottelun pariksi. Jokaiselle on sijaa kannattaa tavallaan, fanipaita on yhtä OK asuste kuin olla vaikka ilman paitaa. Jos mikään on väärinkannattamista niin kannattamatta oleminen. Kuten sanottua, kasvoni ovat jopa enemmän katsomoa päin kuin kentälle ja näen kyllä jokaisen käsiparin joka ei nouse ylös yhtä lailla kuin näen ylös nousevat kädet.Taas meille kerrotaan miten kannatetaan väärin, enkä ihmetele kenen toimesta.
Perus *T-P-S* ja *Tepsi klap klap klap* huudatukset toimivat sopivissa määrin. Ne toimivat silloin parhaiten, kun näihin saa koko hallin mukaan. Jos vedettäisi koko 60 minuuttia pelkästään näitä kahta niin teho luonnollisesti häviää, halli ei lähde mukaan enää kertaakaan. Näitä syötetään aina, kun on potentaalia saada koko halli mukaan esim. pidemmän pyörityksen jälkeen tai alivoiman päätteeksi.Tepsi klap klap on se mikä saa hallin varmimmin mukaan, mutta onhan se tietysti väsynyttä kun lutuurihemmot niin sanoo.
Täydestä hallista (10500) yksi prosentti on 105 henkilöä ja kuten vierasreissut ovat todistaneet, tällaisella lukumäärällä halliin kuin halliin saa tunnelmaa ja ääntä. Tiedän, täysi halli on karrikoitu, mutta niin on myös yksi prosentti.Selkä kaukaloon päin on varmasti ihan kiva kannustaa ja huutaa, mutta kyllä 99% katsojista on katsomassa itse ottelua, eikä teiniviiksien äänenmurrosta, jossa vielä peitetään näkyvyys kentälle.
Boldaus oma. Koko viesti alkoi kommentilla "väärinkannattamisesta", siinä mielessä erikoista ottaa näin vahvasti kantaa asiaan kerta Mutka ja sen toiminta ei omaan ottelutapahtumakokemukseen yhtään vaikuta.Mulle henk.koht on ihan sama miten siellä mutkassa vedetään, kun en siellä otteluita katso. Ehkä mutkaan voisi mennä vain ne ketkä haluaa kääntää selän joukkueelle kaukaloon ja laulaa heilutellen lippuja.
Tämä on omanlaisensa noidankehä. TPS:n kanssa useat keskustelut käyneenä tiedän toimiston näkökulman: kannattajista ei haluta lypsää rahaa. Tästä syystä kannattajakausikortti on halvin kausikorttivaihtoehto. Samalla kannattajakausikortteja kuitenkin ostetaan hinta edellä, jolloin itse kannattaminen ei välttämättä edes kiinnosta. Ensi kautta ajatellen maininta näkörajoitteesta voisi olla paikallaan, tai vastaavasti vedetään hintaa ylös.En tiedä onko nyt ihan paska teikki, mut mielestäni fanikatsomon lippujen hinnat muaalle verrattuna on just halvemmat sen takia että osallistuu tunnelman luontiin. Koen että se on melkein velvollisuus jos siellä on, voihan siihen b3 katsomoon vaikka mennä jos vain taputtelu nappaa!
Tämän kommentin otan ehkä vähän turhan henkilökohtaisesti, mutta kannattajien (lue: lutuurihemmojen) syyttäminen itsekkyydestä menee jo naurettavuuden puolelle. Olen istunut tällä kaudella lähes 3800 kilometriä bussin kyydissä ja viettänyt tifotehtaalla tunteja ainakin muutaman työpäivän edestä. Palkkaa tästä kaikesta olen saanut 0€. Myönnän, reissuilla on kivaa ja tifojen teko on palkitsevaa, mutta jos mentäsi oma napa edellä näyttäisi kannattajakulttuuri aivan toiselta.Lutuurihemmot sen sijaan ajattelevat vain itseään ja näkeehän sen jo vastauksessasi.
Pelkästään tän takia kannattaa jo mennä paikanpäälle! Tähän saakka capolla on ollut mukana megafoni(joita on useilla muillakin kannattajaryhmillä). Mutta nytkö siis MIKROFONI ja KAIUTIN! Ne pitää nähdä.Toisena asiana tartun tuohon fanikatsomon mikrofonin sekä kaiuttimen käyttöön.
Tämän käyttö kertoo paljon fanikatsomon toiminnasta että täytyy käyttää tuollaisia apuvälineitä kun minkään muun seuran
Omasta puolesta en ole lainkaan kiukustunut, muutaman kommentoitavan kohdan poimin.Tiedän että tämä seuraava teksti tulee kiukuttamaan monia ja tulen saamaan kovaakin vasta kritiikkiä takaisin mutta haluan silti ottaa asian puheeksi.
Jos, jos ja jos yksinkertaiset ja lyhyet huudot saisivat rivikatsojat joka ottelussa kuudeksikymmeneksi minuutiksi täysillä mukaan, niin tietysti niitä syötettäisi matsin alusta loppuun. Vaan ei rivikatsoja käyttäydy näin. Tässä "onnistutaan" muutaman kerran per ottelu, ja sekin on vahvasti tilanneriippuvaista kuten jo aikaisemmassa viestissä toin esiin. Eikä tätä "muutamaa kertaa" saada kasvatettua sillä, että yritettäisi useammin ja enemmän, todennäköisesti reaktio olisikin vain päinvastainen.Ensimmäiseksi tartun Tepsin fanikatsomon eri huutoihin ja siihen miten nämä huudot eivät kuulu kuin viereisiin katsomon osiin
sekä nuo huudot ovat sellaisia joihin rivikatsojat eivät lähde mukaan.
Aikoinaan oli Hunaja Team jonka tehtävänä ei ollut yksin huutaa vaan saada koko halli mukaan kannustamaan Tepsiä.
Kannatus huudot olivat tuolloin yksinkertaisia, lyhkäsiä huutoja johon tavallisen rivikatsojan oli helppo lähteä tosiaan mukaan.
Mallia voi myös ottaa kansainvälisiltä futis areenoilta jossa 40 000-80 000 katsojaa huutaa/laulaa samaa juttua.
Kateellisena tuli seurattua 17.2. pelattua TPS-Pelicans ottelua jossa noin vajaa 50 Pelicans kannattajaa piti mieletöntä meteliä huutaen Tepsin vastaavan täysin suohon.
Jos asiaa ei olla Jatkoajassa vielä keskusteltu, niin aloite megafonista luopumiseen tuli Seuralta itseltään. Toisin sanoen he hommasivat mikrofonin ja kaiuttimen sanoen, että käyttäkää näitä. Megafonin särisevä ääni tainnut saada aitioasiakkailta palautetta liiaksi vuosien varrella. Näin muutoin jokaisella paikkakunnalla on vähintään megafoni käytössä, Eteläpäädyn käytyä Turussa oli heillä omat kaiuttimet ja mikrofoni messissä.Toisena asiana tartun tuohon fanikatsomon mikrofonin sekä kaiuttimen käyttöön.
Tämän käyttö kertoo paljon fanikatsomon toiminnasta että täytyy käyttää tuollaisia apuvälineitä kun minkään muun seuran kannattajat eivät tuollaisia näytä tarvitsevan.
Käytävillä on kuulunut keskustelua jossa koetaan melkoisen rasittavaksi siihen mikrofoniin rääkyminen.
Käsittämätöntä. Lisäksi Euroopassa näitä mikrofooni/megafooni käyttäjiä on jopa 5. Lisäksi muutama kahden virkkeen laulun sanat on vaikea opetella. Sitten kun @eCiuj Joutuu jäämään pelistä pois niin hallin tunnelma on suoraan sanottuna mitätön ja täällä valitetaan Mutkasta.Pelkästään tän takia kannattaa jo mennä paikanpäälle! Tähän saakka capolla on ollut mukana megafoni(joita on useilla muillakin kannattajaryhmillä). Mutta nytkö siis MIKROFONI ja KAIUTIN! Ne pitää nähdä.
Tämä tarkoittaisi, että sinut pitäisi poistaa katsomosta ja tuoda keskieurooppalaisia halli täyteen. Vai minkälaista laulua Mutkan pitäisi esittää, että laulaisit mukana?Mallia voi myös ottaa kansainvälisiltä futis areenoilta jossa 40 000-80 000 katsojaa huutaa/laulaa samaa juttua.
Uskon vahvasti, että myös kun on tuolainen vastustaja niin keskiverto tuularikin innostuu todennäköisemmin huutamaan. Lauantaina merkittävä testi mihin täällä pystytään nykyään.Mutka ei voi yksin lyödä Tapparan tuhatpäistä kööriä lauantaina, mutta Mutka voi kaivaa yleisöstä oikean tilaisuuden tullen sen infernaalisen T-P-S -huudon, niin että vieraiden korvat soivat vielä mouhijärven kirkonkylän tienhaarassakin.