Uudenkaupungin rata on sähköistetty, mutta Turkuhallin pysäkki sijaitsee Telakalle menevällä sivuraiteella, joka ei ole kai sähköistetty? Muutenkin lähijunaliikenteen aloittaminen Varsinais-Suomessa ei ole Väyläviraston ykkösprioriteetissa.
Juuri noin, tuota sivuraidetta ei ole sähköistetty. Tuo sivuraide ei tosin montaa sataa metriä lähde Uudenkaupungin radasta, joten isosta asiasta ei olisi siinä kyse. Kyllä minäkin sen positiivisena asiana näkisin etenkin Tampereen ja Helsingin fanimatkoille jos saadaan porukka raiteille uuden hallin valmistuessa, on kuitenkin sen verran mukavampi matkustusmuoto kuin mikään bussi.
Väyläviraston sivujen mukaan uudenkaupungin sähköistetty rata voidaan avata liikenteelle 2021. Eli ei liene vielä valmis. Mitä tulee Turkuhallin radansähköistämiseen niin ilmeisesti about kilometrin radansähköistäminen maksaa n. 100k€-200k€. Kyseessä vuoden 2014 hintatason mukainen kustannusarvio. Sikäli varmaan lähempänä sitten 200k€. Ja itsearvioin ton hinnan Väyläviraston taulukon perusteella (16 eri ratahankkeen kustannusarviot).
Ottaen huomioon, että tolla radan pätkälle ei varmaan oo mitään muuta käyttöä. Jos tosin telakalle vie, niin telakka varmaan hyötyy sähköistyksestä myös jotain, kun ei tarvi veturia kesken vaihtaa. En tosin tiedä, mistä teräsvaunut telakalle tulee, joten mikä on tuon sähköistämättömän prosenttiosuus koko reitistä eli ajaako dieseljuhta koko matkan, vai vaihdetaanko veturia.
Mutta, kun ehkä mahdollisesti uusi hallikin rakennetaan, niin tuskin pätkää kannattaa gatoraden takia sähköistää sen takia, että pari fanijunaa tulee kaudessa gatoradelle. Toki periaatteessa, kun jos Tampereen ja Helsingin junat tepsin pelin ollessa ajaisi aina gatoradelle (Ei tosin varmaan toimi laivajunien takia), niin sillä voisi marginaalinen vaikutus olla yleisömäärään. Mutta ite nään ton junan enemmän sellasena nice-to-have. Jos myös juna säännöllisemmin tulisi gatoradelle, niin pitäisi varmaan olla jonkin sortin asemakin. Varmaan jonkin sortin EU-direktiivikin on jo tota hanketta vastaan, jos asemaa ei ole (oma mutu). Toki vihreät voisi rahoittaa sähköistetyn radan, niin päästöt vähenee, kun jatkossa kaikki tulee pyörällä, sähköbussilla tai junalla.
Lähteet:
vayla.fi