No auris. Miltä näyttää? Kasassa yksi liigan kovimmista pakistoista eikä tuo hyökkäyskään kalpene ihan kauheasti varsinkaan jos saadaan vielä kakkosen keskelle joku tekijämies. Saako nopeat kommentit joukkueesta? Vai oletko reissussa?
Minä en ainakaan vielä tässä vaiheessa uskaltaisi vetää ensi kauden mestaruusviiriä Turkuhallin kattoon. Monet kyllä ihmeekseni näin näyttävät jo tekevän.
Muutama perustelu, miksi olen epäileväinen ainakin niin kauan, kunnes näen ensi kauden TPS:n kentällä ja miten se pelaa. Maalivahtiosastolla ollaan heikoilla, jos Kareevilla ei tartukaan samaan tapaan kuin runkosarjan lopulla tai jos hänen käsivammansa ei olekaan parantunut. Kuka silloin kantaa torjuntavastuun. Minä en alkuunkaan usko Anttilan tai Vuorion kykyihin. Ihmettelen, miksei TPS vastoin aikaisempaa ilmoitusta hankikaan mitat täyttävää kakkosvahtia. Menestyvällä joukkueella pitää ehdottomasti olla kaksi huippumaalivahtia. Yhdellä ei pärjää. Se on taivaan tosi ja luulen, että tulemme tämän ensi kaudella konkreettisesti näkemään.
Puolustus on ensi kauden TPS-joukkueen parasta osaa, mutta kyllä siinäkin piilee muutama ongelma varsinkin jos Viro jää harjoitusleirin päätteeksi Ison Veden taakse. Ruotsalaiset Arell ja Ivarson sekä suomalaiset Lajunen ja Eronen joutuvat kovaan paikkaan, kun heistä jonkun taikka mieluummin joidenkin pitäisi tehdä ylivoimalla tulosta. Kellään kun ei ole kunnon laukausta, niin milläs sitten teet tulosta. Vaikka Eronen teki HPK:ssa hyvin tulosta, niin kyllä suuri osa Erosen pisteistä tuli HPK:n muiden pelaajien namupasseista eikä niin, että Eronen olisi ollut HPK:n ylivoiman primus motor. Mielenkiintoista onkin nähdä, miten Ahokas ylivoimakentät rakentaa ja kenelle suunnitellaan ratkaisijan roolia viime kauden Pajuniemen tapaan. TPS:n puolustuksen toinen heikkous on oman pään puolustaminen. Joukkueesta ei löydy ainakaan minun mielestäni riittävästi oman pään luutijoita ja jos maalivahdilla ei ole jumalmoodi päällä, niin miten sitten hommat omassa päässä tehdään. Toivottavasti Ahokas tietää tähän kysymykseen vastauksen jo nyt.
Hyökkäyspäähän on tullut ainakin minulle täysin ”nimettömät” Rodewald ja Hults. Kannattaa taas kerran muistaa, kuinka viime kesänä ennen kauden alkua Ortegaa ja Weingeria hehkutettiin, mutta mikä olikaan lopputulos. Toivottavasti Rodewald ja Hults eivät ole samaan kategoriaan kuuluvia ”vahvistuksia”. Ruotsalainen Sandberg ei minulle ainakaan vielä tässä vaihessa tunnu pelaajalta, joka olisi niin hyvä kuin mitä tällä palstalla on kirjoitettu. Toivottavasti olen kuitenkin tässä väärässä. Viimeistään lokakuussa tiedämme, millainen pelaaja paljon hehkutettu Sandberg sitten on.
Jos Pärssinen jää harjoitusleirin jälkeen Ison Veden taakse, niin TPS on todella suurissa vaikeuksissa, sillä sen verran kova pelaaja Pärssinen on, ettei hänen korvaamisensa noin vain onnistu. Toivottavasti Kallio on osannut ajatella jo etukäteen, mitä sitten tehdään, jos Pärssistä ei nähdäkään enää syksyllä Turussa.
Korpikosken varaan ei myöskään mielestäni kannata laskea mitään. Hänellä on sen verran iso tuo loukkaantumishistoria, ettei enää millään pääse lähellekään huippuvuosiensa tasoa. Ikävä vain, että palkkapussi on hänellä niin suuri, ettei mitään määrää.
Toivottavasti Tammela sentään yllättää ja saamme hänestä hyvän liigatason pelaajan. Myös Pyyhtiä, Intonen ja Liukas voivat yllättää myönteisesti. Toivottavasti joku muukin näin tekisi. Sitä ainakin kovasti toivon. Myös Slafkovsky ja Knazko olisi kiva nähdä TPS pelipaidassa, vaikka taitaa jopa käydä niin, että heidät viedään isompiin ympyröihin jo ennen kuin ovat kunnolla edes pelanneet TPS:ssä.
Mielenkiintoista nähdä millainen valmentaja Jussi Ahokas lopulta on. Tähän asti hän on ratsastanut ”aallon harjalla” osittain myös hyvän mediaosaamisensa ansiosta. Nyt hänellä on käsissään TPS:ssä kuitenkin sellainen materiaali, että sen kanssa on joka tapauksessa heittämällä mentävä runkosarjassa kuuden parhaan joukkoon. Mitaleita ei ensi kaudella Turussa kannata kuitenkaan odottaa, koska esim HIFK, Tappara ja Lukko ovat rosteriltaan aivan liian kovia. Voi olla, että joku muukin joukkue yllättää positiivisesti. Toivottavasti myös TPS näin tekisi.