Aika näyttää, että pelaako Sund Tepsissä alkavalla kaudella vai ei. Vähän olen epäileväinen, että paikka NHL:stä irtoaisi jo tälle kaudelle. Heikkinen ei ilmeisesti ole jatkamassa, kun hänestä ei ole kuulunut mitään. Kyllä hänen olisi jo pitänyt liittyä joukkueen harjoitusvahvuuteen, jos aikoo alkavalla kaudella pelata. Vaikka olisi pitänyt kunnostaan huolta, niin huippukuntoon pääsemiseen menee hetki. Toki ei sitä nyt syyskuussa tarvitse parhaassa iskussa olla.
Larsson on luultavasti mielenkiintoista seurattavaa ja voi hyvät mahdollisuudet onnistumiselle ovat olemassa. Pieni koko tuo kyllä rajoitteita. Windlert ja Holm voivat myös olla hyviä vahvistuksia. Eniten minua mietityttää puolustus ja miten se on rakennettu. Toissa kaudella Fraser hankittiin juuri sen takia, kun pakkikalusto osoittautui vähän heppoiseksi ja sellaiseksi, joka ei oikein pärjännyt kaksinkamppailutilanteissa ja oman maalin edessä. Fraser toi tarvittavaa fyysisyyttä, kokoa ja jämäkkyyttä. Hänelle ei kuitenkaan tehty jatkosopimusta. Jaakolan piti olla Fraserin korvaaja ja Jaakola olisi ollut vähän parempi kiekollisessa pelissä. No Jaakolan kanssa kävi miten kävi ja se homma päättyi nopeasti. Alkuvuodesta yritettiin saada Fraser takaisin ja herra itse olisi halunnut tulla, mutta silloinen seura ei häntä päästänyt lähtemään (nyt pelaa näköjään Saksassa). Nyt on taas sama tilanne, kuin viime kaudella eli ainoa fyysisempi puolustava puolustaja on Piskula. Kyllä esim. Larsson tarvitsisi pakkipariksi isokokoisen puolustavan puolustajan, joka ei häviä kaksinkamppailuja ja pitää järjestystä yllä oman maalin edessä. Minusta Piskulan lisäksi pitäisi olla toinen isokoinen fyysinen puolustava puolustaja joukkueessa. Vähän tulee mieleen, että ollaanko tässä toistamassa kolmatta vuotta putkeen samaa virhettä, että puolustus jää vähän heppoiseksi ja pehmeäksi. Minulla ei vielä ole käsitystä, että millainen puolustaja tämä Windlert on. Piskulan poissaollessa huomasi selvästi, että puolustuksesta puuttui kamppailuvoimaa ja fyysisyyttä. Peli on kehittymässä sihen suuntaan, että puolustajankin pitää osata tehdä kiekolla jotain, eikä se riitä, että olet 2m 130kg ja seisot oman maalin edessä. Ei sellaisella puolustajalla mitään tee, joka on etanaakin hitaampi ja käänty kuin ruotsinlaiva, jolloin rollaattorimummotkin vetävät ohi oikealta ja vasemmalta. Mutta vaikuttaa kyllä siltä, että fyysisiä puolustavia puolustajia tarvittaisiin ehdottomasti yksi lisää. Kyllä jonkun pitää huolehtia siitä, että Tepsin maalille ei ole mukava tulla, eikä varsinkaan seisoskella maalin edessä odottamassa irtokiekkoja.
Tavallaan joukkue vaikuttaa jopa mielenkiintoiselta, mutta silti on ristiriitainen fiilis tulevasta kaudesta, Odotukset eivät ole kovin korkealla, mutta kyllä tästä hyvä kausi voi tulla. Olen sitä mieltä, että Tepsi antaa valmennuksen osalta liikaa tasoitusta, mutta annetaan valmennukselle mahdollisuus ja toivotaan, että hekin ovat oppineet ja kehittyneet. Sanoisin, että kymmenen pelin jälkeen näkee vähän, että mihin suuntaan homma on menossa. Onhan Tepsin osalta jo vähän perinteeksi muodostunut se, että pelataan hyvä syyskausi ja keväällä romahdetaan. Kymmenen pelin jälkeen nyt pystyy vähän paremmin analysoimaan, että missä mennään. Ei vielä siis heitetä pyyhettä kehään kuitenkaan. Paljon on kysymysmerkkejä ilmassa, mutta ei tämä ihan toivottomalta näytä.