Viestin lähetti kausi
Muutamia perusteluja Kojon suuruudesta valmentajana;
1) Viime kaudella näin jälkikäteen tarkasteltuna Tps:n pelaajamateriaali ei ollut mitenkään heikko. Mielestäni Tps ei kuitenkaan koko kautena pelannut odotetusti.
2) Koko viime kauden ylivoimapeli oli aivan käsittämätöntä sähellystä. Vieraspeleissä yleisö kirjaimellisesti nauroi kun Tps sai yv:n. Mielestäni valmentajalla asiassa ainakin osavastuu.
3) Kojon käskytys ei tunnu tehoavan kokeneisiin pelimiehiin. Mm. Nurminen löysäili kuin entiset TVH:n äijät työmaalla ja kanukit tekivät milloin mitäkin typeryyksiä.
4) Kukaan itseään kunnioitettava todellinen pelimies ei ole hakeutunut täksi kaudeksi Tps:n pelaajarinkiin tarkoituksenaan kehittyä pelaajana. Kaikki hankinnat vanhoja Tps-ikoneja yms. Syy; Kojolla ei mitään annettavaa valmennuksellisesti.
Miten mukavaa, että suostuit hieman "tulemaan vastaan", kovin jalomielistä. Ja tuossahan oli jo jopa niitä perusteluja väitteellesi, jonka mukaan "K. Jalonen on luokaton valmentaja". Kohdista 2 ja 3 olen jossain määrin samaa mieltä, tosin nuokaan asiat eivät ole aivan mustavalkoisia (vaikka Tepsistä puhutaankin). Kohdassa 1 esittämäsi näkemys on varsin virkistävä poikkeus viimeisen vuoden aikana esitettyjen näkemysten valtavirrassa. Tarkoittaako tuo nyt sitä, että "pikkutakkiosasto" ei mokannutkaan joukkueen kokoamisessa ja syypää löytyykin vaihtoaitiosta? Hämmentävää.
Toisaalta, jos valmentajan "luokattomuutta" mitataan puhtaasti tuloksilla, rohkenen edelleen olla eri mieltä. Tyylipisteitähän ei jääkiekossa jaeta, vain lopputulos ratkaisee: TPS oli kaudella 2001-2002 SM-liigassa neljäs. Vaikka odotukset olisivat Turussa miten kovat, ei tuo sijoitus nähdäkseni tee debyyttikauttaan valmentaneesta miehestä "luokatonta".
Viimeinen väitteesi on jälleen siinä määrin absurdi, että karumpaa miestä voisi alkaa hymyilyttämään. Minäkin epäilen vahvasti sitä, että Jalosella on jotain tekemistä sen kanssa, jos kaikki pelaajat eivät tänne halua tulla, mutta hän tuskin on vastuussa esim. sopimusneuvottelujen hoitamisesta tai seuran taloustilanteesta. No, onneksi saatiin sentään tänne Kimmo Peltosen ja Jussi Timosen kaltaisia itsekunniotuksensa menettäneitä jäähdyttelijöitä.
Väärinkäsitysten välttämiseksi korostan vielä sitä, että minustakin Kari Jalonen TPS:n päävalmentajana on pientä levottomuutta herättävä yhdistelmä. Viime kaudella kaikki ei todellakaan mennyt putkeen, ja selkeitä virheitä tehtiin puolin ja toisin. Kyseessä oli kuitenkin ko. herran ensimmäinen kausi pääsarjatason vastuuvalmentajana, joten ainakin minulla on vielä rahtusen verran toiveikkuutta siitä, että oppimista voisi tapahtua. Oman näkemykseni mukaan valmentajan vastuu on myös rajallinen lopputuloksessa: vaikka unohdettaisiin joukkueen kokoaminen, talous ja muut epäolennaisuudet, jää jäljelle se faktan oloinen asia, että valmentaja harvemmin käy kaukalon puolella ottelujen aikana (hello, Juhani Tamminen...). Valmentajasta riippumatta ammattipelaajillakin lienee jonkinlainen vastuu tekemisistään?
Loppujen lopuksi minulle on kuitenkin kohtuullisen yhdentekevää, vaikka sinä pitäisit Jalosta itse paholaisena. Se, mikä minua todella kiinnostaa, on alkuperäisessä viestissäsi esittämä vertailun mahdollisuus. Haluaisin kovasti kuulla näkemyksesi siitä, millä tapaa TPS:n asiat olisivat paremmalla mallilla, jos vastuuvalmeentajana hääräisi vaikkapa se toinen Jalonen Hämeenlinnasta, K. Heikkilä, H. Kapanen tai J. Rautakorpi.
Meillä totta tosiaan on kovat vaatimukset Turussa, mutta väitän silti, ettei meidän asiamme tälläkään hetkellä aivan mahdottoman huonosti ole yleiseen valmentajatasoon nähden.
En taida jaksaa odotella sitä olutta keväälle asti, mutta jos tulet katumapäälle näkemystesi suhteen, älä epäröi lähestyä minua huurteisen juoman kera...
Viimeksi muokattu: