Kuukausi enää kauden alkuun. Paineet helpottivat eilen hieman kun Valioliiga alkoi. Toisaalta tänä vuonna samanlaista kuumeista odottelua kuin aiempina vuosina ei olekaan, koska seura itse on myöntänyt ettei mestaruudesta taistella. Voisin tähän väliin leikkiä paholaisen avokadoa ja kysyä, että mikäli seurajohtoa ei kiinnosta, miksi hitossa minua pitäisi kiinnostaa yli tuhannen vanhan rahan verran?
No, kiiinnostaahan se minua. Ei seurauskollisuus tyhmään GM:ään kaadu. Miehet johdossa muuttuvat, mutta seura pysyy samana. Ei sen puoleen, ei kaikki ihan mahdottoman huonoltakaan näytä. Nurmisen Kaitsu on ilmeisesti ollut hetkittäin jopa pelipäällä ja yhteistyö akselilla Nurminen - Lius - Alatalo on tuottanut maukasta hedelmää. Mikäs sen hienompaa? Ykkösketjulla on kuitenkin niin kovin suuri vastuu maalinteossa tämän kauden Tepsissä, että poikien on paras onnistua. Jatketaanpa taas näitä ketjuspekulaatioita. Voinemme odottaa Kojon puheiden perusteella kahden ensimmäisen ketjun olevan selvillä:
Alatalo - Lius - Nurminen
Holmqvist - Koivu - Vahalahti
Hyvältä näyttää. Koivu tarvitsee vastuuta kehittyäkseen ja toivottavasti mies on sen arvoinen. Ihan rehellisesti pitää sanoa, että jos Holmqvist vihdoin lunastaa odotukset, ei noissa ketjuissa ole mitään häpeämistä. Entäs sen jälkeen?
Mikkola - Immonen - ?
Kiviharju - ? - Tuokko
Itse pistäisin ehkä rohkeana linjavetona nuoremman Suoraniemen tuohon kolmosen laitaan. Mies osaa tehdä sen repimisen lisäksi maalejakin, mikä sopii kuvaamaan myös ketjun toista laituria. Immonen on myös harjoitellut nyt koko kevään ja kesän TPS:n kanssa ja näin lienee melkoisen paljon parempi luistelija kuin viime vuonna. Nelosen sentteri onkin sitten vähän suurempi mysteeri. Toisaalta Rottaketju toimi erittäin hyvin, joten Rautee olisi siltä kannalta siihen hyvä mies. Toiselta kannalta taas nelosketju on aika masentava. Kiviharju ja Tuokko ovat siinä vaiheessa jo, että heidän pitäisi alkaa tehdä muutakin kuin repiä ja raastaa. Eikö Kiviharjukin ala olla jo lähemmäs 30? Poikien itsensä (ja TPS:n junnujen myös) kannalta toivoisin, että tämä kausi toisi positiivista nostetta heidän urilleen.
Pakisto näyttääkin sitten vähän mystisemmältä. Välillä tuntuu toimivan tosi hyvin (Kärpät, Jyp) kun taas välillä ei (Luulaja, Davos). Voinemme siis olettaa parien olevan vielä hakusessa. Millä kokoonpanolla Oulussa mentiin?