Tositarinat biisien takana

  • 74 106
  • 190

Paitselo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK & Carl Brewer Forever & Karjakunnan nakit
Viestin lähetti Iker
En tiedä onko Sting jälkikäteen omistanut kappaleen Dianan muistolle, mutta biisiä tehdessään tuskin.


Dianasta tuli mieleeni, että Elton John rustasi vanhan Candle in the Wind-biisinsä sanoitusta kunnioittaakseen Lady Dianan muistoa.
Alunperin biisi oli tarkoitettu Marilyn Monroen muistelulle. Sanoituksessa "goodbye Norma Jean" (Marilynin oikea nimi) vaihtui Dianan kunniaksi "goodbye English rose".
Siinä on mies työstänyt sanoja hikipäissään ihan homona.
 

V-man

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Martti Servon "Mikä on kun ei taidot riitä?" kertoo käsittääkseni Helsingin Jokereista. Näin Servo minulle enneunessani kertoi.

CMX:stä sen verran, että A.W kertoi minulle kerran että sanoitus biisiin "Aamutähti" syntyi talvisella automatkalla Helsingistä Tornioon:

"Tuuli ajaa edelläni
lunta pitkin teitä
katuvalot ei pala vieläkään
jos koillisesta kajastaa
kuljen aina kohti pohjolaa
missä kylmyys kansoittaa
taivaan astiaa...

...aamutähti, valontuoja
odota minua takaisin
tahdon kasvojesi valoon
lämpimään."

Muutenkin koko Discopolis-levy on aikamoista kaupunkielämään kyllästyneen kaverin tilitystä:

"Alä ole suruissasi, älä enää niin vihainen
vaikka puut ja tuulet vaihtui esikaupunkien rumuuteen
lapset laatikoilla räät nenässä ja nenät jäässä
harmaan kaikki voimat kiertyy tiukalle tukahduttamaan

...kaikki jotenkin likaista
seinät betonilaattoja ja betonilaattoja tunteet"

"Raha Helsingissä rienaa, valta viralta voitelee
päiväkirjassa kirjava pirta tuomiopäivän
kohdalla..."

"Tehtaat puskee usvaa
koneet tuottaa onnea
teräsrunkojen seassa
lojuu ihmisromua..."

"Täällä me istutaan
kuin vankeina jossain louhoksessa
joka vain näyttää kaupungilta
valolta pimeän meressä..."

Ja jonkun mielestä nämä tekstit on ihan täyttä hepreaa.
 

Lawless

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Viestin lähetti JanJ
Ota siitä sitten selvää.
Niin, Neil Youngillahan on biisit My My, Hey Hey (Out of the Blue) ja Hey Hey, My My (Into the Black), jotka ovat hyvin samanlaisia, itse asiassa osittain kuin peilikuvia toisistaan.

My My, Hey Hey (Out of the Blue) -kappaleessa se menee näin: "It’s better to burn out than to fade away" ja myöhemmin myös näin: "It's better to burn out than it is to rust".

Hey Hey, My My (Into the Black):issä taas näin: "It’s better to burn out ’cause rust never sleeps".

EDIT: Niin ja ko. kappaleissahan kerrotaan Johnny Rottenista.

Noista huumekappaleiksi väitetyistä tulee myös mieleen The Byrdsin "Eight Miles High", josta bändi itse selitti, että kyse on ilmeisesti yleisestä sotakoneiden lentokorkeudesta :)
 
Viimeksi muokattu:

Supersonic

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Tottenham
Viestin lähetti Predator
The Beatles... hmmm. Bändin tuotanto psykedeelisellä tajunnanlaajennuskaudella oli vähintäänkin mielenkiintoista.

Vai ovatko Lennon-McCartney muka selvinpäin väsänneet biisin I Am The Walrus? Kappaleen sanoitus on heti alusta alkaen päivänkirkasta selkokieltä:
- I am he as you are he as you are me...

Biisin "kertosäe" on ihan oma lukunsa:

- I am the eggman, they are the eggmen, I am the walrus... siis suomeksi "minä olen munamies, he ovat munamiehiä, minä olen mursu".

Tuon jälkeen CMX:n sanoitukset eivät enää tunnu missään.


Osa tästä mainiosta kipaleesta on kuitenkin suoraan perinteisestä englantilaislasten lorusta. Lennon ne siitä keksi ottaa mukaan...
 

Eino_Mies

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Yön Joutsenlaulu

En nyt ole ihan satavarma, mutta olen kuullut kerrottavan taustaa Jussi Hakulisen säveltämälle ja sanoittamalle Joutsenlaululle. Laulussa Hakulinen muistelee aikaa jolloin hän oli pikkulapsi ja hänen tätinsä mies oli kuollut. Sanoitus kuvailee sitä, miten Hakulinen näki tätinsä kärsimyksen.
 
Suosikkijoukkue
Susanna Pöykiö
Ei heti tule mitään muuta mieleen, kuin eräs parhaista tuntemistani biiseistä:
"Peal Jam / Jeremy"
Eli itsensä koulussa tappanut oliskos tuo 8 vuotias poika? Joku löytänee tuolle väitteelleni tyrmäävät tai vahvistavat linkit. Mä taidan saunoa nyt.
 

costi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Blues, #33 Timo Hirvonen
Re: Yön Joutsenlaulu

Viestin lähetti Eino_Mies
En nyt ole ihan satavarma, mutta olen kuullut kerrottavan taustaa Jussi Hakulisen säveltämälle ja sanoittamalle Joutsenlaululle. Laulussa Hakulinen muistelee aikaa jolloin hän oli pikkulapsi ja hänen tätinsä mies oli kuollut. Sanoitus kuvailee sitä, miten Hakulinen näki tätinsä kärsimyksen.
Minäkin olen kuullut samanlaisen tarinan ko. biisistä, luulisi että ei ihan tuulesta temmattu väite.

Geir Rönning:in "Why"(eli suomen tämän vuoden euroviisu) kertoo Beslanin(?) koulukaappauksesta.

Edit. typoja
 
Viestin lähetti Tenho
Ilona?-kappaletta onkin jo käyty läpi. Mutta kommentteja kyseisestä aiheesta ei ole annettu, eikä kyseistä kappaletta muuten ole soitettu keikoillakaan lukuunottamatta 10-vuotisjuhlakiertuetta. Käsittääkseni.

Viime kesänä ainakin Puustockissa soittivat Ilonan.

Timpan & Trion Jäähyväiset kertoi muistaakseni Rautiaisen kummipojan isästä, joka kuoli auto-onnettomuudessa, jossa ajoi henkilöautolla rekkaa päin.
 

dtw!

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Avalanche, hirvee intensiteetti
Jarkko Martikainen oli ollut astumassa ystävänsä kanssa ruuhkabussiin, kun tämä kyseinen kaveri ähkäisi "jos se helvetti on täynnä, niin saatana sitä joutuu seisomaan."

Tästä sai alkunsa YUP:n kappale Jos helvetti on täynnä.
 

jesse72

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit, MP, E. Frankfurt, hyvä MJE!
Viestin lähetti Lakaisija
Viime kesänä ainakin Puustockissa soittivat Ilonan.

Timpan & Trion Jäähyväiset kertoi muistaakseni Rautiaisen kummipojan isästä, joka kuoli auto-onnettomuudessa, jossa ajoi henkilöautolla rekkaa päin.

Viilataan pilkkua eivät soittaneet KOKONAAN Ilonaa vaan medleyn Ilona/Anna Mulle Piiskaa.

Jäähyväiset on koskettava tositarina, itselleni tulee tästä aina mieleen kaverini joka ajoi humalassa metsään viikkoa ennen häitään ja henki pois. Suremaan jäi leski ja kaksi pientä lasta.
 

SGD

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ei raha kiekkoa
Viestin lähetti vintsukka
Rammsteinin Mein Teil-biisihän perustuu Saksassa huomiota herättäneeseen kannibalismitapaukseen. Joku paremmin tietävä osaa tästä varmasti kertoa tarkemmin.

Jep, yksi kaveri etsi netistä itselleen ateriaa ja toinen suostui siihen. Tarkemmin Wikipediassa:
http://en.wikipedia.org/wiki/Armin_Meiwes

Kappaleen sinkkuversion alussahan on tuo netti-ilmoitus ilmeisesti sanasta sanaan? Hullua porukkaa nuo saksalaiset.
 

Le Banner

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK täältä ikuisuuteen! 106-105 NYR
Junttidiskon kuninkaan hitti "Harva meistä on rautaa" on väsätty melkoisessa kännissä Kari Kuuvan toimesta.

Eikä Kuuva aivan selvänä ollut kun "Daa Da Daa da" syntyi.
 

E V

Jäsen
Joku kaipaili tuossa aiemmin linkkiä PJ:n Jeremy-biisin taustoihin. Kas tuossapa selainen olisi http://www.sshep.com/Jeremynew.htm

samaltasaitilta löytyypi myös se Kurtin "itse"murhakirje. Kyllä se Nipa Nuori taitaa laulaa juuri samoin sanoin ainakin jossain kuulemassani versiossa. Cobainin kuolemasta taitaa olla kulunut aika tarkalleen 11 vuotta. Toinenkin grungeikoni eli Layne Stayley on myös viettämässa tasavuosia rokkareiden taivaassa. Layne itse rustaili lukuisia biisejä omasta hepoaddiktiostaan esim. Dirt, Sickman,Junkhead, (oikeastaan koko Dirt levy käsittelee asiaa) niinkuin lähes koko bändin tuotanto. Kun nyt kerran Seattleskenestä tuli kirjoitettua niin ei sovi myöskään unohtaa bändiä nimeltä Mother Love Bone jonka solisti Andrew Wood kupsahti yliannostukseen. Bändin biidissä Chloe Dancer/Crown of Thorns lauletaan mm "He who rides the pony must someday fall.."Ylipäätään polle oli aika vahvasti mukana kuvioissa monella Seattle soundin bändillä ja aika avoimesti myöskin esillä bändien teksteissä.


edit pari kuolinaikaa

Kurt 8.4.1994
Layne Staley 5.4.2002 tunnistus 20.4.2002
Andrew wood 19.3.1990
edit j apari typoa, oluen takia niitä varmaan myös jäi jokunen
 
Viimeksi muokattu:

pavenro8

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Montreal Canadiens, Tottenham, Englanti.
Viestin lähetti Hasse
Stingin - I'll be watching you taisi olla omistettu dianalle vai?
ja Puff Daddyn coveri vastaavasti Tupac Shakurille?

Enhän minä toki varma ole, mutta käsittääkseni Puff Daddyn tai P.Diddyn tai mikänytonkaanmiehen versio oli omistettu hieman tuhdimmassa kunnossa olevalle rytmimusiikin harrastajalle, eli Notarious BIGille. Näin muistelisi ikääntyvä mieleni.
 

Pingu

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Jukurit
Viestin lähetti Padis
Rexi muistaakseni teki kappaleen Puhtaat Purjeet ennen itsemurhaansa. korjatkaa jos olen väärässä...
Käsittääkseni Puhtaat Purjeet on Raul Reimanin tekemä kappele. Tosin en tiedä kuka Rexi -nimen takana on, joten voi olla samakin henkilö. Kaunis ja surullinen laulu joka tapauksessa.
 

JanJ

Jäsen
Eppujen Vuonna '85 sisältää useita huumeviittauksia.
 

ihmelaama

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Näin sunnuntaisena krapula-aamuna palaan edesmenneeseen ja monta kertaa haudasta nostettuun pändiin, eli Kolmas Nainen-orkesteriin, jonka biisien takaa löytyy mm. seuraavanlaisia tarinoita:

Ooh, Sammy! -albumilta Onnen Oikoteillä.
Biisissähän hra. Hanhiniemi lauleskelee tarinaa naisroolissa, joka kumpuaa taannoisesta kohtaamisesta ravintolassa erään ehkä "hieman" ajan ja alkoholin syövyttämän brimadonnan kanssa, joka loputtomiin asti jankkasi kerran kohdanneensa itsensa Sammy Babitsinin...

Sinuun jäätyy huulet kii -albumilta Hikiset Siivut.
On nimestään huolimatta ylistyslaulu tannoin ansiokkaasti orkesteria palvelleesta keikkabussista, joka sittemmin haudataan Hyvää ja Kaunista -albumin viimeisessä värssyssä "Bussiraiskan surumarssi"...

Mutta se mitä minä haluaisin tietää, että kuka onneton oli se, joka "keräsi kiuaskivet reppuun, heitti repun selkään, souti selälle ja sukelsi..." -kappaleessa Maailma on tyly?
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Viestin lähetti JanJ
Eppujen Vuonna '85 sisältää useita huumeviittauksia.

Niin. Tarinan mukaan kappale omistettiin herra Andy McCoylle.

Hieman aiheesta ohi, mutta Eppujen LIVE-levy "Onko vielä pitkä matka jonnekin?" sai nimensä Rauli 'Badding' Somerjoen aikanaan suustaan päästämästä lausahduksesta. Badding oli tullut hirveässä humalassa Eppujen keikkabussiin ja sammunut lattialle sanoen tämän lauseen: "Onko vielä pitkä matka jonnekin?".
 

Erling

Jäsen
Suosikkijoukkue
New York Rangers, Kiekko-Espoo, Arsenal, Honka
Viestin lähetti Tenho
Pink Floydin kappale Shine on you crazy diamond kertoo huumeisiin Syd Barrettista.
Myös kappale Wish you were here on Syd Barrettista kertova. Kuten myös elokuva The Wall. Käsittääkseni.

Noista ensimmäinen sinänsä pitää paikkaansa että se tehtiin vähän sen jälkeen kun Barret joutui "hoitoon" kuupan sanottua pingpong. Eronnut hän tosin oli jo aikaisemmnin. Kuitenkin on nykyään kaiketi jo enemmän järjissään. Biisissä siis muistellaan kys. yhtyeen alkuaikoja Englannin nummilla; "remember when you were young, you shine like the sun..."
Ja siis Shine on your... löytyy myös tuolta Wish you were here-albumilta.
Pink Floydin "The Fletcher Memorial Home" kertoo Roger Watersin vaikeasta suhteesta isäänsä.

Sitten Led Zeppelin biiseistä: Going to California on eräänlainen tribuutti Joni Mitchelille, jota niin Plant kuin Page suuresti rakastivat.
Muuten tämä on ainoa kappale yhtyeen huikeimalla ja mystisimmällä levyllä (IV) jonka tekstissä on jotain ideaa saati sitten sanomaa.
Loput Plantin teksteistä levyllä ovat omituista löpinää, monen niistä (mm. The Battle Of Evermore, Misty Montain Hop) sisältäen vahvoja vaikutteita Tolkienin Sormusten Herrasta. Eli niissä lauletaan kaikenmaailman haltioista, hobiteista ja "mustasta kuningattaresta". Ja siis tämä kaikki perustuu miehen itsensä kertomaan.
Myös Stairway To Heaven, jonka väitetään sisältävän ties mitä saatanallisia sanomia, on kirjoitettu puolessa tunnissa, Jimmy Pagen fiksatessa sooloaan äänityssessiossa. Hyvä runoilija poika on ollut, mutta sen suurempia taustoja tekstin syntymiseen ei ole.
 

Shearer

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vaasan Sport
Staind - Layne on tehty Alice in chainsin laulajan Layne Staleyn muistolle.

R.E.M. - Let Me In
Neil Young - Sleeps With Angels


on puolestaan Kurt Cobainille.
 

Pee

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Viestin lähetti Pee
J. Karjalaisen "Verinen mies" -kappaleen tapahtumat tapahtuivat miehen itsensä mukaan Helsingin Marjaniemessä.

Myös Karjalaisen "Lauran Häkkisen silmät" -biisin tapahtumat sijoittuvat käsittääkseni erääseen juhannukseen, jolloin Jukan juhannusheila hukkui järveen.
 

Corkscrew

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Viestin lähetti Sistis
Niin. Tarinan mukaan kappale omistettiin herra Andy McCoylle.

Toisaalta Martti Syrjä on sanonut ettei kappale voi kertoa McCoysta, koska laulun tarinan päähenkilö on sympaattinen hahmo.
 

kopo

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
On meillä Jouko Narvanmaa, daa dirlan dirlan daa... Niin, meillähän on. Todelliseen tilanteeseen pohjautuva yhteislaulu raikasi lujaa viime yönä Helsingissä.
 

koo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Matkalla pohjoiseen

Junnu Vainion, Matkalla pohjoiseen perustuu ainakin joiltain osin tositapahtumiin.
Vainio oli ystäviensä kanssa Lapin turneella ja Kaamasen risteyksen kohdalle heidän autolleen tapahtui jokin hämminki.
Laulussa mainittu Nuorgamin Jouni auttoi auton korjauksessa ja miehet pääsivät jatkamaan matkaansa. Jouni ei ottanut palveluksestaan mitään maksua joten penkan jo pölistessä pyörien alla Vainio huusi auton ikkunasta "perästä kuuluu".

Melko mukavaa mainosta tuossa "biisissä" Jounin puodille.

Terveisin koo
 

jesse72

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit, MP, E. Frankfurt, hyvä MJE!
Viestin lähetti Pee
Myös Karjalaisen "Lauran Häkkisen silmät" -biisin tapahtumat sijoittuvat käsittääkseni erääseen juhannukseen, jolloin Jukan juhannusheila hukkui järveen.

Itse olen ymmärtänyt että kyseessä on tarina jonka Jukka on kuullut ollessaan keikalla kyseissä paikassa missä tämä tapahtui.

Kyseessä stoori nuoresta ja kauniista naisesta jolle kävi köpelösti.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös