Tositarinat biisien takana

  • 74 093
  • 190
Suosikkijoukkue
Ikuiset sydämen jääriitteet. Elementti: Pimeä aine
Muistelen, että Indican Hiljainen maa -kappaleen tarinan taustalla on yhtyeen erään jäsenen ystävän poismeno.


Äärettömän kaunis ja upea biisi, joka syvenee kuuntelukertojen myötä. Koskettaa niin, että vatsalihakset jännittyvät.
 

Everton

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
No, olen minä toisessakin ketjussa vastaillut yli kymmenen vuotta vanhoihin kysymyksiin, joten...

Olisi mielenkiintoista kuulla, onko tämän biisin takana jokin tarina?

Impaled Nazarene - Nyrkillä Tapettava Huora

Kyllä on. Luttiselle tuli bänät tyttöystävänsä kanssa ja kirjoitti kappaleen exälleen. Yhtyeen muusta tuotannosta poikkeuksellisen kielivalinnan syynä oli puolestaan se, että Luttinen halusi exänsä ymmärtävän sanat ja teki kappaleen siksi suomeksi.

Klassikko.


Tässä kanssa yksi hyvä tositapahtumiin perustuva koskettava kappale:


 

Knox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flyers
No, olen minä toisessakin ketjussa vasatillut yli kymmenen vuotta vanhoihin kysymyksiin, joten...



Kyllä on. Luttiselle tuli bänät tyttöystävänsä kanssa ja kirjoitti kappaleen exälleen. Yhtyeen muusta tuotannosta poikkeuksellisen kielivalinnan syynä oli puolestaan se, että Luttinen halusi exänsä ymmärtävän sanat ja teki kappaleen siksi suomeksi.

Klassikko.

Eikös Ville Valon pitänyt alunperin olla mukana tässä kappaleessa? Syystä tai toisesta mies ei kappaletta kuitenkaan laulanut.
 

Moto

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK



Kun ketju nousi sopivasti ylös, mieleeni palautui että on pidempään askarruttanut onko Von Hertzen Brothersin The Willing Victimissä taustalla joku tunnetun henkilön kohtalo tai muu tositarina? Ei vaikuta varsinaisesti iloiselta tarinalta ainakaan, vaikka on bändin hienoimpia biisejä.
 
Suosikkijoukkue
Tappara, Setämiehet
Alice Cooperin Poison ei kerro vaarallisesta vampista vaan Vincentin omista kokemuksista huimausaineista, mutta tämä nyt ei liene mitään preikkink nyyssiä.
 

Everton

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Eikös Ville Valon pitänyt alunperin olla mukana tässä kappaleessa? Syystä tai toisesta mies ei kappaletta kuitenkaan laulanut.

Jossain lehtijutussa näin kyllä oli mainittu, mutta syyksi sitten sanottiin, että Luttinen kokikin kappaleen niin henkilökohtaisena, että halusi tulkita sen ihan itse. Musavisa #11:ssä olin näköjään tämän kappaleen synnystä kysellytkin ja sieltä bongattuna suora lainaus "Se oli pakko kirjoittaa suomeksi. Eihän se olisi muuten tajunnut laulun sisältöä."
 

Knox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flyers
Jossain lehtijutussa näin kyllä oli mainittu, mutta syyksi sitten sanottiin, että Luttinen kokikin kappaleen niin henkilökohtaisena, että halusi tulkita sen ihan itse. Musavisa #11:ssä olin näköjään tämän kappaleen synnystä kysellytkin ja sieltä bongattuna suora lainaus "Se oli pakko kirjoittaa suomeksi. Eihän se olisi muuten tajunnut laulun sisältöä."

Jostain muistin perukoilta tuo nousi esille kun biisin nimen näin. Olisi siinä ollut kontrastia, kun tuolloin teinityttöjen märkä uni olisi laulanut nyrkillä tapettavasta huorasta.
 

vastaantulija

Jäsen
Suosikkijoukkue
Määrätietoisesti HPK
En tiedä varmasti onko tämä tositarina, mutta Within Temptationin Say My Name -biisi ehkä kertoo jonkun läheisen sairastamasta Alzheimerin taudista.

Oli totta tai ei, niin jos on itse kokenut millaista on kun läheisellä on vakava muistisairaus, niin perhana, että riipaisee kuunnella tätä biisiä ja ajatella häntä...

 
Viimeksi muokattu:

Glove

Jäsen
Black Sabbathin Paranoid twhtiin levytyssession lounastauolla kun levylle piti saada vielä yksi reilun parin minuutin mittainen kappale. Kyseessä lienee maailman kuuluisin täytekappale.
 

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Turbonegron Age of Pamparius kertoo yhtyeen jäsenen Pål Pot Pampariuksen työpaikasta. Hän työskenteli pizzeriassa ja tämähän on selvää kun lukee lyriikoita. Pamparius lähti myös aikanaan Australiaan töihin poimimaan omenoita, mutta homma ei oikein luonnistunut punavihervärisokeuden takia. Tästä ei tosin ole kappaletta taidettu tehdä.
 

Rinksu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Martikan Toy Soldiers on yksi biisi lisää näihin huumeaddiktiosta kertoviin. Muistaakseni kyseessä oli Martikan läheinen ystävä, joka taisteli kokaiinin kanssa. Aihe tekee tuosta lapsikuoron laulamasta "Won't you come out and play with me...." pre-choruksesta suorastaan hyytävän.



Pain Of Salvationin Trace Of Blood on varmasti yksi kouraisevimmista biiseistä, jonka olen koskaan kuullut. Biisihän kertoo yhtyeen laulajan Daniel Gildenlöwin ja hänen vaimonsa Johannan esikoisen keskenmenosta. Julma aihe, julmat sanat.

 

Moto

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Perjantaina kävin katsomassa Sir Elwoodin hiljaisia värejä Tapiolasalissa ja yhdestä bändin herkimmästä biisistä Senna paljastui minulle uusia taustatietoja. Juha Lehti kertoi myös, että esittävät biisiä ainoastaan konserttisalikeikoilla, koska se vaatii keskittyneen yleisön

Biisi kertoo Juha Lehden tädistä, joka ei leskeksi jäätyään suostunut uskomaan miehensä kuolleen, vaan aina kattoi ruuan kahdelle ynnä muuta. Samalla tajusin, että viimeisen säkeistön "uudelleen ja uudelleen Senna Taunoon rakastuu" viittaakin tietysti (tai ainakin todennäköisesti) biisin alussa mainittuun Taneen eli edesmenneeseen aviomieheen . Biisissä kun mainitaan Suomi-filmi, niin olen aiemmin ajatellut, että siinä vanha mummeli katselee televisiosta Tauno Paloa.



 

Surukuku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sanaan Sepot ja muut jemeniläiset kiekkoseurat
Black Sabbathin Paranoid twhtiin levytyssession lounastauolla kun levylle piti saada vielä yksi reilun parin minuutin mittainen kappale. Kyseessä lienee maailman kuuluisin täytekappale.
Lueskellessani ketjua, tuli tästä lainaamastani (vanhahkosta) postauksesta mieleen Hurriganesin "Get on", joka niin ikään etsiytyi heidän Roadrunner-LP:lleen täytemateriaaliksi, kun levylle piti vielä saada yksi kappale. Liekö sitten Suomen kuuluisin täytekappale.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös