Tositarinat biisien takana

  • 74 093
  • 190

MiikaL

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Viestin lähetti smasa
Saman herran "Viidestoista yö" kertoo kotiinpaluusta kahden viikon ryyppyputken jälkeen.

Itse olen kuullut, että biisi kertoo miehen itsensä unettomuudesta. En muista miten se tarkalleen ottaen meni, mutta pitkään hänellä oli ollut uniongelmia, ja tämä biisi on niistä.
 

Tumba

Jäsen
Suosikkijoukkue
HJK
Älkää unohtako Reetua

Ilkka Sysimetsän "Mä oon kolmekymppinen" kertoo siitä, kun Reetu täytti 40.
 

Paitselo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK & Carl Brewer Forever & Karjakunnan nakit
Re: Älkää unohtako Reetua

Viestin lähetti Tumba
Ilkka Sysimetsän "Mä oon kolmekymppinen" kertoo siitä, kun Reetu täytti 40.

Ei voi olla totta! Nyt sama äijä hoilaa samaa biisia täytettyään 60.
 

jepujee

Jäsen
Suosikkijoukkue
PK-seudun joukkueet
Viestin lähetti MiikaL
Itse olen kuullut, että biisi kertoo miehen itsensä unettomuudesta. En muista miten se tarkalleen ottaen meni, mutta pitkään hänellä oli ollut uniongelmia, ja tämä biisi on niistä.

Uniongelmistapa hyvinkin, putkikännäämisellä hankituista uniongelmista.
 

Schwalbe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Gary Mooren Murder in the Skies kertoo yllättäen tositarinan, jossa ulkomaalainen matkustajalentokone ammuttiin alas neuvostoliittolaisten hävittäjäkoneiden toimesta joskus -80 luvulla.
Muistaakseni kyseinen jumbojetti oli syystä tai toisesta eksynyt ryssien ilmatilaan eikä sen miehistö osannut tulkita oikein hävittäjälentäjien antamaa ohjeistusta siitä kuinka nyt pitäisi toimia. Neuvostoliittolaiset työn sankarit ampuivat alas koko paskan ja tuloksena kasatolkulla viattomia vainajia.
 

Vintsukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Suomi, Panthers
Rammsteinin Mein Teil-biisihän perustuu Saksassa huomiota herättäneeseen kannibalismitapaukseen. Joku paremmin tietävä osaa tästä varmasti kertoa tarkemmin.

Viestin lähetti Sistis
Toni Wirtanen teki aikanaan 'Ilona'-kappaleen muistaakseni itsemurhan tehneen tuttavansa muistolle.
Muistan kuulleeni että Apiksen rumpali Sipe oli joskus bändin alkuaikoina jossain lehtihaastattelussa kertonut siviilisäädykseen leski, ja jossain on huhuttu että Ilona? liittyisi tähän. Tiedä sitten.
 

siesta

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, KooKoo
Apulannan 'Käännä se pois' kertoo siitä, kun Wirtanen aikoinaan otti kuppia eli nautti alkoholia ehkä vähän liikaakin...
 

Maple Leaf

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Toronto Maple Leafs, Pat Quinn -lahko
Viestin lähetti smasa
Saman herran "Viidestoista yö" kertoo kotiinpaluusta kahden viikon ryyppyputken jälkeen.

Lainaus Juice Leskisen kirjasta "Siinäpä tärkeimmät":

"Viidestoista yö ei suinkaan kerro kahden viikon ryyppäämisestä ja sen aiheuttamista pelkotiloista. On siinä niitäkin, mutta ryyppääminen ja pelkotilat eivät sinänsä anna aihetta sen enempään. Juttu on näin: olin jo pitkään tuntenut Nina-nimisen nainen. Istuimme usein samassa pöydässä Koskipuistossa, joka sittemmin muuttui, miten sattuikaan, Rossoksi. Eräältä istunnolta lähdimme kaksin ja kävelimme Nalkalanpuistoon Laukontorin taakse. Yhden lehmuksen alla tapahtui täyttymys; se oli niin kaunis, niin pyhä toimitus, että vieläkin sävähdyttää. Viimeinen rivi '...ja kun aamu on, en tiedä, missä herään' on juuri tämän kokemuksen kuvaus. Pelkotilakin siihen liittyy, nimittäin se, että oli sangen arveluttavaa kotiutua siihen aikaan yöstä sellaiselta reissulta, yhdeltä elämän kauneimmista."
 

kaizu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Canucks
Noista heroiinibiiseistä tuli mieleen vielä Rollareitten "brown sugar", joka nyt varmaan ei ollut kovinkaan monelle mikään valtava yllätys.

Beatlesin biisiä "lucy in the sky with diamonds" on tulkittu ylistyksenä LSD-huumeelle.

Kurt Cobainin (väitetyn) itsemurhakirjeen sanat, "it´s better to burn down than fade away" ovat sanasta sanaan Niel Youngin biisistä "my my, hey hey" (sorry jos biisin nimi on kirjotettu väärin)
 
Neil Youngista puheen ollen, "Let's roll" kertoo matkustajista, jotka pistivät rytinäksi kaapatussa lentokoneessa.
 

marakatti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Philadelphia Flyers, Suomi
viestin lähetti kaizu
Beatlesin biisiä "lucy in the sky with diamonds" on tulkittu ylistyksenä LSD-huumeelle.

Nimen perusteella ei ole mikään ihme, että sen noinkin voisi tulkita... totuus on kuitenkin toinen.

Biisin idean John Lennon sai siitä, kun Julian lennon kerran tuli päiväkodista mukanaan piirros, jonka nimi oli Lucy in the sky with diamonds. Tämä Lucy oli samassa ryhmässä ollut tyttö, josta myöhemmin muuten tuli lentoemäntä. Tarina on kerrottu jossain Beatlesista kertovasta kirjassa.
 

V-man

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Ramsteinissa (huom. yksi m-kirjain) tapahtui aikoinaan erittäin tuhoisa lentonäytösonnettomuus. Kone putosi yleisöön ja ihmiset paloivat hengiltä tulimeressä. Nimikkobiisi kertoo tapahtumasta tarkemmin. Tässä laulun sanat käännettynä englanniksi:

Rammstein *
A man is burning
Rammstein
The smell of flesh lies in the air
Rammstein
A child is dying
Rammstein
The sun is shining

Rammstein
A sea of flames
Rammstein
Blood is coagulating on the asphalt
Rammstein
Mothers are screaming
Rammstein
The sun is shining

Rammstein
A mass grave
Rammstein
No escape
Rammstein
No birds are singing anymore
Rammstein
The sun is shining

Unofficial Translation ©2003 Jeremy Williams

Lähde: herzeleid.com
 

Hasse

Jäsen
Suosikkijoukkue
Arsenal, Hertha BSC, HIFK
Viestin lähetti marakatti

Nimen perusteella ei ole mikään ihme, että sen noinkin voisi tulkita... totuus on kuitenkin toinen.

Biisin idean John Lennon sai siitä, kun Julian lennon kerran tuli päiväkodista mukanaan piirros, jonka nimi oli Lucy in the sky with diamonds. Tämä Lucy oli samassa ryhmässä ollut tyttö, josta myöhemmin muuten tuli lentoemäntä. Tarina on kerrottu jossain Beatlesista kertovasta kirjassa.

Näinhän hän on väittänyt, mutta kumpaan itse uskot? Miehen ja taustat tuntien.

The Beatlesilla muitakin psykedeelisia sanoituksia/biisejä. Omasta mielestäni tämä Lucy in a sky with diamonds on ehdoton helmi :)

Stingin - I'll be watching you taisi olla omistettu dianalle vai?
ja Puff Daddyn coveri vastaavasti Tupac Shakurille?
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Beatlesiä lisää...

"Happiness is a warm gun" on peräisin jostain asemainoksesta. "Being for the Benefit of Mr. Kite" on puolestaan saanut alkunsa jonkun varietee-ryhmän julisteesta. "Strawberry Fields Forever" sai aiheensa puolestaan Strawberry Fieldsin lastenkodista.

EDIT: Nämä muistuivat mieleen jostain Beatles-kirjasta, jota tuli luettua moneen kertaan joskus yläaste-ikäisenä.
 

kopo

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Timo Rautiainen & Trio Niskalaukaus: Te ette tarvitse minua
Tästä Timo kertoili kerran Hyppönen & Enbuske Experiencessä.

Timo oli ollut poikansa kanssa makkaranpaistossa kotitalon pihamaalla ja jäänyt sammuttelemaan tulta kun poika meni sisään. Timo oli sitten katsonut ikkunan läpi sisällä ollutta perhettään ja miettinyt että siellä ne nyt ovat ja tuntuvat pärjäävän hyvin ilman häntäkin mutta että hän ei ainakaan pärjäisi ilman heitä.
 

Paitselo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK & Carl Brewer Forever & Karjakunnan nakit
The Beatles... hmmm. Bändin tuotanto psykedeelisellä tajunnanlaajennuskaudella oli vähintäänkin mielenkiintoista.

Vai ovatko Lennon-McCartney muka selvinpäin väsänneet biisin I Am The Walrus? Kappaleen sanoitus on heti alusta alkaen päivänkirkasta selkokieltä:
- I am he as you are he as you are me...

Biisin "kertosäe" on ihan oma lukunsa:

- I am the eggman, they are the eggmen, I am the walrus... siis suomeksi "minä olen munamies, he ovat munamiehiä, minä olen mursu".

Tuon jälkeen CMX:n sanoitukset eivät enää tunnu missään.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Viestin lähetti Predator
Vai ovatko Lennon-McCartney muka selvinpäin väsänneet biisin I Am The Walrus? Kappaleen sanoitus on heti alusta alkaen päivänkirkasta selkokieltä:
- I am he as you are he as you are me...

Biisin "kertosäe" on ihan oma lukunsa:

- I am the eggman, they are the eggmen, I am the walrus... siis suomeksi "minä olen munamies, he ovat munamiehiä, minä olen mursu".

Legendaarinen kappale. Piitles Liperistä esitti myös tuosta hienon suomennoksen Kummelin Musa-Cornerissa.

Muuten, sen verran pitää sanoa, että kaverin kanssa aikanaan tutkittiin sanakirjasta, mitä tuo Walrus tarkoittaa. Emme siis siihen aikaan tienneet että kyseessä on mursu. No sanakirja antoi sille myös slangi-käännöksen, jossa termi tarkoitti tukevahkoa, tanssitaidotonta junttia.

Toisaalta Magical Mystery Tourin kannessa tai jossain julisteessa oli kuva, jossa joku Beatleistä oli pukeutunut juurikin mursuksi.

On se LSD näköjään ihmeellinen aine.

Kuitenkin se suurin psykedelia-pläjäys on White Albumin 'Revolution 9'. Jotain käsittämätöntä pilipali-elektro-akustiikka-peeloilua ja taustalla kuuluu välillä hämärä ääni: "Number nine, number nine, number nine". Tuossa taisi olla myös joku väärinpäin äänitetty saatanallinen viesti mukana.
 

Paitselo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK & Carl Brewer Forever & Karjakunnan nakit
Viestin lähetti Sistis
Tuossa taisi olla myös joku väärinpäin äänitetty saatanallinen viesti mukana.

Ou jea, ja kun sen soittaa oikeinpäin, niin sieltä selkeästi kuuluu viesti: Pentti rules the world... tai The Great Dickhead shoots the Pool. Kai?
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Viestin lähetti Predator
Ou jea, ja kun sen soittaa oikeinpäin, niin sieltä selkeästi kuuluu viesti: Pentti rules the world... tai The Great Dickhead shoots the Pool. Kai?

Itseasiassa ei.

Mielestäni sieltä kuuluu varsin selvästi "Fax don't work", mikä on siis huumepöllyissä vieläpä väärin sanottu. Tuo toimi sitten inspiraationa The Verven kappaleelle "Drugs don´t work". Täytyy siis samalla ampua alas tuo aiemmin tässä ketjussa esitetty väite.
 

Padis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Viestin lähetti Mäkkäri67

P.S. Harmi, mitä Juliet Jones yhtyeen kitaristi Kanille tapahtui Turun Rokkibaarissa. R.I.P.

Olen ollut uutispimennossa tämän asian tiimoilta. Mitäs siellä oikein tapahtui?

Rexi muistaakseni teki kappaleen Puhtaat Purjeet ennen itsemurhaansa. korjatkaa jos olen väärässä...

edit: tarkemmin ketjua luettuani siellähän se vastauskin oli jo.
 
Viimeksi muokattu:

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Viestin lähetti Predator

Tuon jälkeen CMX:n sanoitukset eivät enää tunnu missään.
Todellakin.

Aika pahoja löytyy myös Shponglelta, mm. "My head feels like a frisbee; twice its normal size. Feels like a football and someone's moved the goal posts..."

Mainiota. Sitä en tiedä onko tuolla todellisuudenperää, mutta sienikyllästetyssä maailmankuvassa on kaikki mahdollista.
 

Tenho

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp
Apulannan Kolmiolääkkeen idean takana oli muistaakseni tarina Wirtasesta ajamassa autoa ikkuna auki, jolloin hänen niskansa meni kipeäksi tai jotain vastaavaa. Sai sitten lääkäriltä purnukan, jonka kyljessä oli tuo kuuluisa kolmio.

Apulannan kappaleen Ota minut mukaan takana taas on Weezerin loistava kappale The Good Life, josta on käännetty härkäisellä itseluottamuksella käytännössä puolet biisistä. Sen takia kyseinen kappale laitettiinkin piiloraidaksi levylle. Itseltäni löytyy keikkataltiointi joltain festarilta jossa Wirtanen ryhtyykin Ota minut mukaan kappaleen loppuosissa vetämään laulua Weezerin sanoilla.

Ilona?-kappaletta onkin jo käyty läpi. Mutta kommentteja kyseisestä aiheesta ei ole annettu, eikä kyseistä kappaletta muuten ole soitettu keikoillakaan lukuunottamatta 10-vuotisjuhlakiertuetta. Käsittääkseni.

Pink Floydin kappale Shine on you crazy diamond kertoo huumeisiin Syd Barrettista.
Myös kappale Wish you were here on Syd Barrettista kertova. Kuten myös elokuva The Wall. Käsittääkseni.
 

Iker

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Viestin lähetti Hasse
Stingin - I'll be watching you taisi olla omistettu dianalle vai?
ja Puff Daddyn coveri vastaavasti Tupac Shakurille?
En tiedä onko Sting jälkikäteen omistanut kappaleen Dianan muistolle, mutta biisiä tehdessään tuskin.

"Every Breath You Take" - kappale on saanut alkunsa joskus 1980-luvun alkupuolella, Police-aikojen biisejä.
 

JanJ

Jäsen
Viestin lähetti kaizu
Kurt Cobainin (väitetyn) itsemurhakirjeen sanat, "it´s better to burn down than fade away" ovat sanasta sanaan Niel Youngin biisistä "my my, hey hey" (sorry jos biisin nimi on kirjotettu väärin)
Niiden väitettiin olevan oma tulkinta Neil Youngin kappaleen säkeestä.
Livenä Herra Young vetää sen näin:
It’s better to burn out ’cause rust never sleeps
The king is gone but he’s not forgotten.

Miehellä on kuitenkin monta versiota omista kappaleistaan, ja yhdessä se menee näin:
It’s better to burn out than it is to rust

Kun taas usein esim cover-versioissa (kuten Oasis) sanotaan tuo fade away-loppu.

Ota siitä sitten selvää.
 

Tenho

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp
Viestin lähetti JanJ
Ota siitä sitten selvää.
Ainakin Weld-levyllä menee juurikin noin "Its better to burn out than fade away". Mutta ota siitä sitten selvää. En ole perehtynyt asiaan.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös