Torino 2006: Mäkihyppy

  • 28 589
  • 295
Tila
Viestiketju on suljettu.

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Kaivanto kirjoitti:
Mannisen bashaaminen ihmisenä ei ole tasokasta, mutta aika sokea saat olla, jos et näe eroa suorituksissa.

Mannisen tai Ahosen bashaaminen niin ihmisenä kuin urheilijanakaan on ihan hanurista koska kyseessä on kuitenkin kaverit jotka ovat olleet lajinsa parhaita jo useita vuosia peräkkäin. Minä kuitenkin henkilökohtaisesti arvostan sitä enemmän, että pystyy olemaan jatkuvasti huipulla sen sijaan että voittaa jonkin yhden arvokilpailun ja sitten on joukossa "ynnämuut" lopun vuotta. Ahonen on yksi harvoista mäkihyppääjistä joka on ollut maailman Top10:ssä koko uransa ajan, ja sitä uraa on kuitenkin kestänyt jo toistakymmentä vuotta. Mäkihyppy ja myös yhdistetty ovat sellaisia lajeja että niissä voi ottaa arvokisavoiton myös tuurilla, maailmacupia ei voita kukaan tuurilla.
 

Hemingway

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sapko
Aki kirjoitti:
Listaappa lajit joissa tuurilla on enemmän merkitystä kuin mäkihypyssä.

Nimimerkki Kohtuu kaikessa

Maailmancupia kun seuraa, niin samat huiput tai sama huippu on melkein aina kärjessä. Se kai kertoo siitä, että mäkihypyssä olosuhteet eivät kuitenkaan ratkaise. Yksittäinen kisa sitten saattaa olla asia erikseen, mutta ei siinäkään kokonaan.
 

Individual

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Suomi, KTP
Aki kirjoitti:
Listaappa lajit joissa tuurilla on enemmän merkitystä kuin mäkihypyssä.

Nimimerkki Kohtuu kaikessa

Keihäänheitto tulee mieleen. Tai noh, ehkäpä pieni kärjistys, mutta mieleeni tulee MM-finaali viime kesältä ja kisan voittaneen heittäjän ultimaattinen rako.
 

Kaivanto

Jäsen
Kyllä tuulilla taisi olla ratkaiseva merkitys, koska Küttelistä lähtien koko 1. kierroksen jälkeinen neljän kärki romahti. Olisi kiva nähdä, millaisia puhurit tarkkaan ottaen olivat. Onkohan tuulimittarin dataan mahdollista tutustua jälkikäteen missään?
 

hannes_ko

Jäsen
Suosikkijoukkue
Fly Emirates
Kaivanto kirjoitti:
Kokonaisuutta tarkasteltaessa Manninen suorittaa arvokisoissa järjestelmällisesti alle normaalin tasonsa, Ahonen taas pitää tasonsa.
Mannisen bashaaminen ihmisenä ei ole tasokasta, mutta aika sokea saat olla, jos et näe eroa suorituksissa.

Manninen on selvästi alisuorittanut vasta viime MM-kisoissa ja nyt olympialaisissa. Aiemmin hän ei ollut koskaan mikään ykkössuosikki, ja saavutti sijoja 4-10. Venymistä ei tapahtunut, mutta Manninen urheili tasollaan.

Ei Ahosen ura ollut merkittävästi erilainen arvokisojen osalta ennen viime kautta. Trondheimista toki tuli kultaa 1997, mutta muuten sija 4. oli kovin tavallinen. Ja onpa Janne pudonnut arvokisoissa jopa varamieheksi.

Mutta eihän tästä nyt pitäisi tässä ketjussa vääntää.
 

strapat

Jäsen
Suosikkijoukkue
Devils, TB, PattU, Jokerit
Individual kirjoitti:
Onko sulla päässä vikaa? Vittu mitä läppää täällä saa lukea. Vitun gloryhunter. Sä olisit varmasti ekojen joukossa taputtelemassa selkää, jos Ahonen olisi voittanut. Niin eihän se Ahonen olekaan kuin kaksinkertainen maailmanmestari. Milloinkohan se menis jakeluun, että niitä mitaleja jaetaan vaan kolmelle ensimmäiselle ja neljän vuoden välein, niin ei niitä kaikille riitä.


Päässä ei taida olla pahempia vikoja...
Hyvä kun käytit sanaa "varmaan" tuossa mainitessasi että olisin taputtelemasa, sillä en olisi.
Ei niitä maailmanmestaruus kisoja seuratakkaan näin suurella mielenkiinnolla.

Kyllä, minäkin olen ihmetellyt että milloin se menis jakeluun kilpailijoille että olympiamitalleja jaetaan vaan neljän vuoden välein ja miestä ei kiinnosta sen enempää....

Onneksi Hautamäki otti sen mitalin....harmi vain kun Norjalaiset sai pari mitallia.
 

Kaivanto

Jäsen
-OO- kirjoitti:
Mannisen tai Ahosen bashaaminen niin ihmisenä kuin urheilijanakaan on ihan hanurista koska kyseessä on kuitenkin kaverit jotka ovat olleet lajinsa parhaita jo useita vuosia peräkkäin.

Jep. Ajoin takaa sitä, että vaikka Manninen on saanut niskaansa asiattomuuksia, joita ei tarvitse hyväksyä tai edes noteerata, tämä ei poista sitä tosiasiaa, että hänen suorituksensa ovat arvokisojen henkilökohtaisilla matkoilla systemaattisesti alle arvostelun.
 

Individual

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Suomi, KTP
Tomek #11 kirjoitti:
Päässä ei taida olla pahempia vikoja...
Hyvä kun käytit sanaa "varmaan" tuossa mainitessasi että olisin taputtelemasa, sillä en olisi.
Ei niitä maailmanmestaruuskisoja seuratakkaan näin suurella mielenkiinnolla.

Kyllä, minäkin olen ihmetellyt että milloin se menis jakeluun kilpailijoille että olympiamitalleja jaetaan vaan neljän vuoden välein ja miestä ei kiinnosta sen enempää....

Onneksi Hautamäki otti sen mitalin....harmi vain kun Norjalaiset sai pari mitallia.

Mä nyt vain tartuin tuohon sun pika-analyysiin siitä, ettei mielestäsi Ahosta kiinnosta nämä kisat. Satuitko äsken näkemään miehen haastattelun heti kisan jälkeen. Siinä ei ollut pettymyksen kyyneleetkään kaukana ja vaikea oli miehen puhua. Vaikuttaako se sun mielestä mieheltä, joka suhtautuu olympialaisiin kisana kisojen joukossa jossain Puijon MC:n ja Mäkiviikon välillä? Pyydän anteeksi asiatonta kielenkäyttöäni viestissä...Jännää muutes, että kun kuuntelee selostuksia kauden aikana, niin esim. Simon Amman tuntuu kokoajan olevan sarjaa "ynnä muut" vaikka voitti kaksi olympiakultaa, mutta ei ennen sitä eikä sen jälkeen oikeastaan mitään missään ja tällä tarkoitan sitä, että pidän Ahosta yhtenä suurista mäkihyppääjistä, vaikka tätä olympiamitalia vielä ei ole tullutkaan henk.koht. tasolla.
 
Viimeksi muokattu:

hannes_ko

Jäsen
Suosikkijoukkue
Fly Emirates
Kaivanto kirjoitti:
Jep. Ajoin takaa sitä, että vaikka Manninen on saanut niskaansa asiattomuuksia, joita ei tarvitse hyväksyä tai edes noteerata, tämä ei poista sitä tosiasiaa, että hänen suorituksensa ovat arvokisojen henkilökohtaisilla matkoilla systemaattisesti alle arvostelun.

Alle arvostelun?
MM 1999 4., MM 2001 4. ja 6., OL 2002 7., maastohiihdon sprintti 8.

Toivottavasti et ole opettaja. Eihän kukaan pääsisi luokaltasi.
 

MS

Jäsen
Suosikkijoukkue
Et-Po 72, EuPa, Veitsiluodon Vastus,Hoopi Hänninen
Kaivanto kirjoitti:
Kyllä tuulilla taisi olla ratkaiseva merkitys, koska Küttelistä lähtien koko 1. kierroksen jälkeinen neljän kärki romahti. Olisi kiva nähdä, millaisia puhurit tarkkaan ottaen olivat. Onkohan tuulimittarin dataan mahdollista tutustua jälkikäteen missään?
Näin on. Suomen mäkijoukkueen päävalmentaja totesi kisan jälkeen radiossa, että Ahosen ja parin muun hyppääjän voitto kariutui tuulioloihin.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Kaivanto kirjoitti:
Jep. Ajoin takaa sitä, että vaikka Manninen on saanut niskaansa asiattomuuksia, joita ei tarvitse hyväksyä tai edes noteerata, tämä ei poista sitä tosiasiaa, että hänen suorituksensa ovat arvokisojen henkilökohtaisilla matkoilla systemaattisesti alle arvostelun.

Olkoon arvokisasuoritukset alle arvostelun tai ei, 41 maailmancupin voittoa ei ainakaan ole alle arvostelun. Sitä ainakin minä arvostan enemmän kuin yhden kisan voittamista, olkoon se arvokisa tai ei.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Individual kirjoitti:
Simon Amman tuntuu kokoajan olevan sarjaa "ynnä muut" vaikka voitti kaksi olympiakultaa, mutta ei ennen sitä eikä sen jälkeen oikeastaan mitään missään ja tällä tarkoitan sitä, että pidän Ahosta yhtenä suurista mäkihyppääjistä, vaikka tätä olympiamitalia vielä ei ole tullutkaan henk.koht. tasolla.

Kyllä! Minusta se on nykymäkihypyssä jumalattoman kova saavutus että pystyy olemaan huipulla vuodesta toiseen.
 

Mace

Jäsen
Apa kirjoitti:
Erittäin hyvin sanottu. Arvostan Ahosta erittäin paljon, koska mies ei koskaan keksi mainitsemasi kaltaisia selityksiä epäonnistumisiin.

Tässä tiivistyy hyvin monen suomalaisen penkkiurheilijan "ongelma": koskaan vika ei voi eikä saa olla olosuhteissa, sairasteluissa tai missään muussakaan vaan vika on aina miehessä/naisessa. Tai ainakin niin tulee julkisesti sanoa, vaikka totuus olisikin ihan toinen. Tämä siitäkin huolimatta, että jokainen mäkihypystä jotain ymmärtävä tajusi olosuhteiden ratkaisseen kilpailun. Kyllä, olosuhteet ovat osa lajia, mutta samanlainen fakta on se, että kärkikolmikko seisoo mitalikorokkeilla sopivien tuulirakojen ansiosta. Tasaväkisissä olosuhteissa korkeintaan Bystol olisi saattanut olla pronssilla, jos hänkään. Tiukassa kilpailussa ja tasaväkisessä seurassa nimenomaan tuollaiset "pienet asiat" ratkaisevat, vaikka sitä ei monien mielestä saisikaan ääneen sanoa.

Todettakoon vielä, että minustakin oli ihan jees, ettei Ahonen alkanut ääneen syytellä tuulia. Lähinnä se oli mielestäni fiksua ihan sen takia, että liian moni olisi hänet muuten tuominnut selittelijäksi, joka ei voi myöntää reilusti tappiotaan. Ja sellaista leimaa en noin hienolle urheilijalle ikinä halua.
 

strapat

Jäsen
Suosikkijoukkue
Devils, TB, PattU, Jokerit
Individual kirjoitti:
Mä nyt vain tartuin tuohon sun pika-analyysiin siitä, ettei mielestäsi Ahosta kiinnosta nämä kisat. Satuitko äsken näkemään miehen haastattelun heti kisan jälkeen. Siinä ei ollut pettymyksen kyyneleetkään kaukana ja vaikea oli miehen puhua. Vaikuttaako se sun mielestä mieheltä, joka suhtautuu olympialaisiin kisana kisojen joukossa jossain Puijon MC:n ja Mäkiviikon välillä?


En nähnyt Ahosta mutta kuulin. Tuo minun "pika-analyysi" on ihan Ahosen suusta, sanoi olisko Urheilukanavalla tai MTV:llä että tämä on kisa muiden joukossa että ei enään osallistu näiden kisojen jälkeen Olympialaisiin luultavasti.

Tuo tuli minulle täytenä yllätyksenä kanssa että mies, jota olen arvostanut halusta voittaa, onkin tätä mieltä näistä kisoista.
 

Hartza

Jäsen
Suosikkijoukkue
K-Espoo
Turhaa vääntää Mannisesta tai Ahosesta sen enempää. Olympiamitali on vaikeata voittaa, koska kisoja on harvakseltaan ja sattuman osuus yksittäisessä kilpailussa on aina merkittävä.

Urheilijoiden arvostelijat ovat mielestäni niin spedeä porukkaa, ettei siitä sen enempää. Koittakaa itse voittaa Olympiakultaa! Ei se niin helppoa ole.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Tomek #11 kirjoitti:
Tuo tuli minulle täytenä yllätyksenä kanssa että mies, jota olen arvostanut halusta voittaa, onkin tätä mieltä näistä kisoista.

No voihan tuon käsittää sitenkin että Ahonen lähtee voittamaan joka ikistä kilpailua ja tekee aina parhaansa, oli se sitten SM-kisat Puijolla tai olympiakisat Torinossa.
 

Kaivanto

Jäsen
hannes_ko kirjoitti:
Alle arvostelun?
MM 1999 4., MM 2001 4. ja 6., OL 2002 7., maastohiihdon sprintti 8.

Toivottavasti et ole opettaja. Eihän kukaan pääsisi luokaltasi.

Tyhmästi sanoin, Manninen ei tosiaan ole ollut aina huipulla. Luulisin ajatelleeni suunnilleen sellaista asiaa kuin että "ei ole koskaan onnistunut realisoimaan mitaliehdokkuuttaan".

Älä pelkää, en ole opettaja.
 

Individual

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Suomi, KTP
Tomek #11 kirjoitti:
En nähnyt Ahosta mutta kuulin. Tuo minun "pika-analyysi" on ihan Ahosen suusta, sanoi olisko Urheilukanavalla tai MTV:llä että tämä on kisa muiden joukossa että ei enään osallistu näiden kisojen jälkeen Olympialaisiin luultavasti.

Tuo tuli minulle täytenä yllätyksenä kanssa että mies, jota olen arvostanut halusta voittaa, onkin tätä mieltä näistä kisoista.

No tuohon nyt voi olla ehkä sekin syy, että ikää alkaa karttumaan ja seuraavat talvikisat ovat vasta 2010, jolloin Ahonen on "jo" 33 vuotias, ei tietenkään mikään ikäloppu, mutta tuskin enää parhaassa kunnossa ja toisekseen jossain vaiheessa perheenisäkin voi haluta elämältä jotain muuta kuin olla erossa perheestään melkein koko vuoden kesää lukuunottamatta. Mutta kai se on niin, että joidenkin mielestä se, että voittaa yhden kisan tai ottaa yhden mitalin siinä tietyssä olympiafinaalissa on se saavutus, joka jyrää kaikki muut kymmenet mc- voitot ja mm-mitalit laudalta. Edelleenkään tuo mainitsemasi kommentti ei kyllä mielestäni kerro yhtään mitään Ahosen halusta tai haluttomuudesta voittaa. Eiköhän hän täysillä keskity kaikkiin kisoihin, ammattilainen kun on ja joskus voittaa joskus ei.
 

Hejony

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Suomi
Harmittaa Jannen puolesta ihan perkuleesti. Kaikissa muissa yksilölajeissa näissä Olympialaisissa mulle on ihan sama, kuka ottaa mitalin kunhan se on suomalainen, mutta Janne on ollut niin pitkään ihan supersuosikkejani, että ei tässä osaa oikein Matinkaan hienosta suorituksesta innostua.

No, onhan tässä vielä suurmäki jäljellä, mutta jotenkin on todella huonot fiilikset sen suhteen. Ainakin Bystöl, Ljökesöy, Hautamäki, Janda, Morgenstern ja Küttel vaikuttavat ennakkoon todennäköisimmiltä voittajilta.

Kyllä mua ainakin harmittaa perkuleesti jos se mitali jää ottamatta.
 

massimo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Devils, FC United of Manchester
Vähän Matin menestymisen riemua syö Jannen jääminen mitaleilta. Kaikki on niin pienestä kiinni. Isosta mitali ja joukkuemäessä sitten hakataan norjalaiset kunnolla.
 

Koskenkorva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Joko aletaan rakentamaan katettuja mäkihyppystadioneita? Meinaan että saataisiin joskus se paraskin selville ihan ilman tuurituulten apua. Tänäänkin 2. kierroksen 4:lle viimeiselle hyppääjälle mäki tyhjeni aivan täysin. Ei haittaa vaikka olisit kuinka taitava kaveri, tyhjään mäkeen ei kultahyppyä tehdä. Varsinkaan jos edellä olevat kaverit on päässeet hyppäämään 103,5 metrisiä puolentoista metrisekunnin vastaisiin.

Minkälaista alisuorittamista on hypätä 100 metriä tyhjään mäkeen? Mielestäni aivan loistava suoritus.
 

Tomppa#74

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Detroit Red Wings
Koskenkorva kirjoitti:
Minkälaista alisuorittamista on hypätä 100 metriä tyhjään mäkeen? Mielestäni aivan loistava suoritus.

Tästä kisasta voinee tosiaan todeta, että parhaat eivät voittaneet. Hassua, mutta valitettavasti osa mäkihyppyä. Kun itse tuossa kisan jälkeen heti mietin tuota tuulijuttua viestinkin kanssa, niin tulihan sieltä vahvistus niin valmentajan kuin oikeastaan Hautamäenkin suusta. Valmentaja totesi haastattelussa, että kolme viimeistä hyppääjää kärsi olosuhteista selvästi.

Hautamäkikään ei jaksanut kovin innostunut olla mitalistaan, kun antoi ymmärtää sen tulleen yllättäen ja totesi ainakin itse nähneensä Jannen hypyn onnistuneena. Ahonen siis onnistui molemmissa hypyissään, mutta jäi ilman mitalia. Hautamäki taas ei täysin omasta mielestään tainnut onnistua, mutta voitti silti hopeaa. On tämäkin laji =).

Päivän hauskinta antia oli kuitenkin pääministeri Vanhasen "lumikouruanalyysit, jossa totesi ettei täysin ymmärrä tätä pisteytystä jne. Jotenkin hauska kontrasti pääministerin ja boheemin lumilautakulttuurin välillä...
 

Ghost

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Pittsburgh Penguins
Ahonen hyppäsi ensimmäisellä kierroksella metrin puolitoista liian pitkälle. Heikommalla hypyllä olisi päässyt parempaan tuulirakoon ja väitänpä että kultaa olisi tullut. En usko, että Janne olisi Bystöl-Hautamäki-Ljökelsöy triolle hävinnyt, jos tuulet olisivat olleet samat.

Hautamäen mitali on joka tapauksessa hienoa. Hautamäki on isojen kisojen mies. Tästä on hyvä lähteä suurmäkeen. Joukkuemäen kannalta Happosen ja Kiurun epäonnistuminen on hiukan huolestuttavaa, mutta toisaalta mäki vaihtuu tässä vaiheessa, joten mitään ei ole menetetty.
 
Ghost kirjoitti:
Joukkuemäen kannalta Happosen ja Kiurun epäonnistuminen on hiukan huolestuttavaa, mutta toisaalta mäki vaihtuu tässä vaiheessa, joten mitään ei ole menetetty.

Täytyy myös muistaa, että niin Kiuru kuin Happonenkin kärsivät myös olosuhteista. Happonen joutui välillä puomilta poiskin kun haettiin tasapuolisia tuulioloja, eikä kyllä niitä saanut. Hänen jälkeensä tullut Benkovic lähes kaatui ja hyppäsi alle 90. Tämän jälkeen vielä Kiuru samoihin oloihin nähdyin tuloksin.

Itse en siis ole huolissani suomalaisten hyppyvireestä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Tila
Viestiketju on suljettu.
Ylös