Torino 2006: Curling

  • 165 514
  • 1 134
Tila
Viestiketju on suljettu.

tombraider

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Uleåborgir kirjoitti:
Voden hypnoottisen äänen valinta selostukseen voi tosin olla epäeettistä kun laji on muutenkin kovin suggestiivinen, vaikutetaanko tällä tietoisesti ihmiseen? Salaliitto? Salaisia viestejä?

Väitän myös, että itsemurhakäyrissä esiintyy kuoppa Voitto "No nyt meillä meni kuva, toivottavasti kohta menee äänikin" Liukkosen selostuksien aikana ja pari viikkoa niiden jälkeen.

Liukkonen höystää rauhallisen kärisevää selostustaan empaattisilla ähkäisyillä kun hän elää kivien mukana. Hänen suuruutensa on verrattavissa jopa Seppo Kannaksen täysin legendaarisiin telinevoimistelu/taitoluisteluselostuksiin.

Kun Vode selostaa, on ihmisen hyvä.

Kärisevään selostukseen kun lisää vielä sen huonosti pohjattujen tekareiden pehmeän suhinan. Kaverin yläproteesi kaipaisi tosiaan kunnon pohjausta, varsinkin silloin kun Mynthon karkaa proteesin ja kitalaen väliin.

Kyllä, minä olen Voittos-fani ja en voisi parempaa selostajaa keksiä kun Markku pistää kiperässä paikassa murikan vyörymään. Siinä vaan on sitä jotain.
 

kymppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Vastataanpa muutamaan kysymykseen, joka taitaa olla yhä vastausta vaille. Useimpiin perusjuttuihin paras apu on jo täälläkin useasti mainittu http://www.curling.fi/mitaon.shtml

Joku kyseli mitä nuo "accuracy" -prosentit ovat. Peliä seuraava tilastoija pisteyttää jokaisen kilpailijan heiton asteikolla 0-4 pistettä, jossa 4 pojoa on 100% suoritus. Piireissä neljän pisteen heitosta käytetään ilmeisesti myös nimitystä "Uusis" =) Prosentti on siis pelaajan kaikkien heittojen keskiarvo. Pelaajalle saatetaan ilmoittaa myös kaksi eri prosenttia, eli prosentti määrämittaiselle (draw) tai poistolle (take-out).

Ogelin curlinghallia nyt Markun poissaollessa pyörittää Pertti UPN, joka on edellämainitun isäukko.

Ja vielä tuosta kapteenin roolista heittojen päättämisessä. Peli menee takuulla vihkoon, jos kaikki yrittävät kilpaa keksiä joukkueelle taktiikkaa. Kyllä se on kapteeni, joka sen määrää. Tarvittaessa tämä toki voi kysellä myös muilta mielipidettä, mutta Uusiksen tapauksessa tähän ei luonnollisesti ole tarvetta.
 

salla

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ciccobuccit
Puster kirjoitti:
Aiheeseen littyen: tuolta Hollannin streamilta katsottiin matsia ruotsalaisten kolleegojen kanssa ja eivät taitaneet pitää meidän tuuletteluista. Onneksi on kaksi näyttöä niin toisen voi pyhittää Uusiksen alistukselle.
Ahh, olympialaisten pelastus tuo hollantistriimi. Aamu alkoi curling-pelillä, siitä jouhevasti siirtyminen lumilautacrossiin ja nyt katsellaan naisten lätkäpeliä Venäjä-Sveitsi. Etenkin tuo curling-peli oli hieno kokemus, kerrankin ne Uusiksen ja alamaistensa äänet kuuluivat todella selvästi. Kyllähän se nautintoa vähentää, kun on selostaja höpöttämässä taustalla eikä noita huutoja kuule juurikaan.

Mahtava alistus kyllä Suomelta tänään, etenkin Ruotsin Lindholmin ilme oli hieno, kun tajusi kusseensa 7. päässä aivan täysin. Kerrankin näin päin.

Hienoa, että Suomessakin on ymmärretty curlingin hienous, itse ihastuin lajiin Naganon kisoissa 1998. Eurosportilta on siitä lähtien katsottu matseja aina kun sellainen on osunut näköpiiriin. Mielenkiintoista nähdä, kuinka paljon curlinginkin harrastajamäärät nousevat seuraavan vuoden aikana, väkisinkin tällainen vaikuttaa. Kieltämättä ihan hauska, miten monien kanssa saa analyysia viriteltyä curlingista niidenkin kanssa, jotka eivät urheilusta juurikaan välitä. "Mutta se Uusis on kingi!"
 

Vakio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Man City
kymppi kirjoitti:
Ja vielä tuosta kapteenin roolista heittojen päättämisessä. Peli menee takuulla vihkoon, jos kaikki yrittävät kilpaa keksiä joukkueelle taktiikkaa. Kyllä se on kapteeni, joka sen määrää. Tarvittaessa tämä toki voi kysellä myös muilta mielipidettä, mutta Uusiksen tapauksessa tähän ei luonnollisesti ole tarvetta.

Mikähän mahtaa olla valmentajan rooli? Ainakin aikalisällä näkyy pyörivän joku valmentajan oloinen hemmo pohtimassa taktisia kuvioita pelaajien kanssa. Kapteenilla on kuitenkin ilmeisesti kyykytysvalta valmentajaankin nähden.
 

psychodad

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Hal Gill
Koskahan noiden laajalle levinneiden Chuck Norris ja Vin Diesel faktojen rinnalle tulee myös Markku Uusipaavalniemi facts?

Mielestäni olisi enemmän kuin tilausta.

"Uusis ei koskaan nuku. Hän odottaa"
 

Paitselo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK & Carl Brewer Forever & Karjakunnan nakit
Kun vielä tietäisi että oletteko te curlauksen ylistäjät ihan tosissanne täällä?
Siis minä en ainakaan pysty torkkumatta tätä lajia seuraamaan. Minä olen kyllä KOVASTI YRITTÄNYT, mutta silmäluomia alkaa aina vaan painaa. Viimeksi katsellessani tämän Uusiksen patsastelua siellä jäällä kivenmurikoiden seassa onnistuin nukahtamaan sohvalla niin että pääni notkahtaessa äkkiä eteenpäin alaleukani iskeytyi kipeästi yläleukaa vasten ja siinä sattui olemaan kieli välissä. Olen siis seurannut tätä lajia oikein verenmaku suussa, mutta siltikään minen pysy hereillä. Ottaisivat nyt edes hieman kontaktia siellä jäällä vastapuolen pelaajiin. Välillä oikein kunnon mylly ja kurlauskivet sikin sokin ja hujan hajan. Uusikselle Jarkko Ruudun & Nielikäisen asennetta!
 

Ruutuässä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
bozik kirjoitti:
Curling on muuten loppujen lopuksi aika pervo laji. Vaikea kuvitella toista lajia, joka saisi selostajaguru "Vode" Liukkosen puhumaan noinkin suurella antaumuksella pesästä ja nänneistä. Sinne vaan määrämittaista pesään...
Olen kiinnittänyt huomiota täysin samaan asiaan. Muutenkin curling on häiriintyneiden ihmisten laji. Keppiä käytetään vain pohjustamaan suoritus ja tarkoituksena on saada kivet pesään. Kuka lie tämänkin lajin keksinyt.

Suomelta vakuuttavaa peliä Ruotsia vastaan. Itse en lajista ihmeemmin ymmärrä, mutta välillä kiva seurata. Voitolle sopiva laji selostaa: vauhdikas selostaja vauhdikkaaseen lajiin.
 

Uleåborgir

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Päätalo, Huovinen, Sympathy For The Devil
Paitselo kirjoitti:
Ottaisivat nyt edes hieman kontaktia siellä jäällä vastapuolen pelaajiin.

Harjamiehiä pitäisi kyllä saada taklata. Tosin pian mentäisiin kahvacurlingiin, jossa vastustajan harjaajia estettäisiin poikittaisella harjalla tai laittamalla harja kainaloon. Vastustajan harjasta kiinnipitäminen olisi läsnä ja pelistä tulisi harjaviidakkoa.
 

psychodad

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Hal Gill
Vodellahan on unelmaduuni. Jätkä on 66 vuotias, ja saa rahaa siitä kun saa selostaa lajia jossa paukutetaan pesän takaosaa. Kotona siitä seuraamisesta ei saisi kuin känsiä kämmeneen.

Hieno laji se on, itse olen kyllä ihan aidosti kiinnostunut mutta toki alkukiinnostus lähti lajin "älyttömyydestä" ja on noussut aikamoiseksi kulttilajiksi, kuten myös Uusis suureksi merkkihenkilöksi.

Hieno laji ja hyvä läppä samassa!
 

kymppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
psychodad kirjoitti:
Koskahan noiden laajalle levinneiden Chuck Norris ja Vin Diesel faktojen rinnalle tulee myös Markku Uusipaavalniemi facts?

Mielestäni olisi enemmän kuin tilausta.

"Uusis ei koskaan nuku. Hän odottaa"
Tuo tuli itsellänikin mieleen, kun omaa allekirjoitusta katsahti. Sopisi loistavasti!

Vakio kirjoitti:
Mikähän mahtaa olla valmentajan rooli? Ainakin aikalisällä näkyy pyörivän joku valmentajan oloinen hemmo pohtimassa taktisia kuvioita pelaajien kanssa. Kapteenilla on kuitenkin ilmeisesti kyykytysvalta valmentajaankin nähden.
Tarkemmin en osaa valmentajan roolista sanoa kuin että tämä saattaa kellotella kivien liukuma-aikoja ja harjoituksissa tutkia joukkueen mukana kiviä ja jäätä. Aikalisillä valmentaja tosiaan voi tulla puhumaan joukkueen kanssa ja ehkä tarjoamaan jonkin taktisen näkökulman, jota joukkue ei ehkä muuten tulisi ajatelleeksi. En kyllä usko tähän juurikaan Suomen joukkueen tapauksessa. Itse asiassahan Suomi taisi kiertää pitkään kisoja täysin ilman valmentajaa. Nyt taitaa curlingliitollakin olla jo rahaa lähettää Uusikselle lakeijoita.

Eli siis kyllä. Kapu (tai no ainakin Uusis) kyykyttää myös valmentajaa.
 

Vakio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Man City
kymppi kirjoitti:
Eli siis kyllä. Kapu (tai no ainakin Uusis) kyykyttää myös valmentajaa.

Näin se varmasti on. Tämän nimellisen valmentajan tehtävänä esimerkiksi aikalisällä lienee kantaa pojille jaffaa ja kysellä moneltako sauna laitetaan lämpiämään.
 

Oates

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Ilves
Paitselo kirjoitti:
Kun vielä tietäisi että oletteko te curlauksen ylistäjät ihan tosissanne täällä?

Oma mielenkiintoni on ainakin kohdistunut näiden kisojen aikana eniten jääkiekkoon ja curlingiin. Mieluummin sitä Uusipaavalniemen heittoja katselee kuin jotain kuola poskella lumisateessa paahtavaa Teroa.

Mielenkiintoinen laji, jonka sääntöjä on opiskeltu Voden (sekä tämän threadin) avulla nyt muutaman päivän ajan. Vielä, kun saataisiin rugbyssä Suomi MM-kisoihin, niin ei olisi huolta huomisesta..
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Paitselo kirjoitti:
Kun vielä tietäisi että oletteko te curlauksen ylistäjät ihan tosissanne täällä?

No kaipa sinä sen verran olet tätä palstaa lukenut, että olet huomannut minun olevan aina tosissani.

No, tällä kertaa olen oikeasti tosissani. Curling on todellakin hieno peli katsoa. Kuten tuossa Oateskin sanoi, myös minun mielenkiintoni on näissä kisoissa kohdistunut eniten jääkiekkoon ja curlingiin. Tosin lisäksi myös yhdistetty ja mäkihyppy sekä varauksin hiihdot ovat kiinnostaneet paljon.

Se, mikä curlingissa ainakin minua viehättää, on se, että siinä voi yhdellä onnistuneella suorituksella kääntää pelin kulun. Kun taas esim. hiihto ja jääkiekkokin ovat usein sellaisia, että jos joku alkaa viedä alusta asti, toinen alkaa vikisemään. Toki näissäkin tapahtuu kaikkea, mutta curlingissa tuo loppuun asti säilyvä jännitys on käsinkosketeltavaa.
 

Kaivanto

Jäsen
Paitselo kirjoitti:
Siis minä en ainakaan pysty torkkumatta tätä lajia seuraamaan. Minä olen kyllä KOVASTI YRITTÄNYT, mutta silmäluomia alkaa aina vaan painaa. Viimeksi katsellessani tämän Uusiksen patsastelua siellä jäällä kivenmurikoiden seassa onnistuin nukahtamaan sohvalla niin että pääni notkahtaessa äkkiä eteenpäin alaleukani iskeytyi kipeästi yläleukaa vasten ja siinä sattui olemaan kieli välissä.

Ja taas Uusiksen legendaarinen The Tuijotus on saanut uuden uhrin. Vastustajat ovat yrittäneet suojautua tältä ainakiin aurinkolaseilla ja kaakkien silmälapuilla, mutta huonoin tuloksin. Uusiksen röntgenkatse musertaa niin jäällä kuin kotisohvillakin. Toisin sanoen: sinut hypnotisoitiin.

Määristä nänniin, kastelemiseksi ja liukastamiseksi kiihdytetään harjaustahtia pesän läheisyydessä!
 

kaizu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Canucks
Curling on loistava ja hypnoottinen laji. Kolme Suomen matsia olen jo kattonu näissä kisoissa ja loput katson varmasti kaikki. Hoidin jopa tänään duunissa niin, että seuraava virkistysilta on Ogelin curling-hallilla.

Uusis hoitaa.
 
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko. /HC Tallinna !
Painettiin sitten Ruotsia näyttävästi lättyyn, valitettavasti en ehtinyt seuraamaan ottelua täysipainoisesti työn takia, saisivat hieman rukata peliaikoja illemmalle. Voitto oli minusta erittäin tärkeä juuri Ruotsin tapauksessa, on upeaa voittaa tälläisessä lajissa länsinaapurit, älyyn ja taitoon perustuvassa +(rautaiset hermot) pelissä, oleteko muuten huomanneet pelaajien pehmeät liikkeet ja liukumisen otteluiden aikana, upeaa katseltavaa.

Mikäli meillä on mahdollisuudet olympia kultamitaliin, ja se voitettaisiin, laskisin sen yhdeksi suuremmista saavutuksista Suomen talvi-olympialaisten historiassa, kuka hyvänsä voi runnomalla ja treenamalla voittaa muissa lajeissa mitaleita, mutta älyn ja taktiikan täydellinen hallinta yhdistettynä kissamaisiin liikkeisiin onkin jo jotakin aivan muuta. Ja Uusiksen tuijotus on tosiaankin aivan omaa luokkaansa, tulee mieleeni ensimmäiset kerrat itselläni nähdessäni pimpin, samalla tavalla katse kohdistui siihen värkkiin, kuin tuijotus mikä meillä on tällä hetkellä tässä lajissa ja kapteenimme toimesta nähtävänä.

Jatketaan kohti mitaleja, nuoremmille sanoisin että Uusiksen tuijotuksesta on paljon opittavaa.

veini
 

Afan

Jäsen
pernaveikko kirjoitti:
Uusiksen poissa ollessa asioista vastaa samalla sukunimellä Pertti. Velipoikaa arvelisin.

Isä.

Ja jotta ei jää viesti yhden sanan mittaiseksi, todetaan, että hienoa oli Ruotsi-ottelun tulos katsoa. Mieluummin olisin tietysti nähnyt ottelun tv:stäkin, mutta kaikkea ei voi saada.
 

aceman81

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät. Pesäkarhut.
FIN: SUI 2-7, USA 4-3, NZL 7-5, GER 2-5, SWE 11-4
CAN: GER 10-5, SWE 7-8, GBR 9-5, SUI 7-5, NOR 6-5

Kanukit varmasti aika kova vastus. Ristiinhän näitä pelejä tuntuu menevän, riippuen joukkueen tasosta sekä virheiden määrästä/laadusta. Voitto tekisi hyvää välieräpaikkaa ajatellen, tappion jälkeen ollaan aika lailla pakkoraossa Britanniaa, Norjaa ja Italiaa vastaan. GBR pelannut vahvan turnauksen, häviten toistaiseksi vain Kanadalle, Norja on pelannut alakanttiin ja Italia arvaamaton kotijoukkue.

Mutta tuloksista viis. Jonkun verran lehdistössä oltu sitä mieltä, että Suomen joukkue olisi jotenkin jäykempi muhin verrattuna ja ettei kunnon keskustelua synny vahvan kapteenin alaisuudessa. No, herran pelko on viisauden alku.
 

Unkka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Liverpool FC
En uskonut Saksa ottelun jälkeen, että Ruotsia vastaan olisi mitään mahdollisuuksia. Varsinkin kun Ruotsin kippari pelasi Kanadaa vastaan aivan loisto-ottelun. Netistä näin päivällä, että Suomi johti eka pään jälkeen 3-0, kyllä oli pakko kaivaa internet-lähetys esiin ja katsoa koko matsi.
Viime kisoissa jo jäin koukkuun ja uskompa että tänne kirjoittajat ovat ihan tosissaan innostuneet lajista, itse ainakin olen. Kerran olen päässyt kokeilemaan ja takaseinä paukkui, ei se helppoa ole, mutta mukavaa. Ihmettelen sitä, ettei kaatumisia tapahdu (äsken tosin Sveitsin tyttö meni perseelleen harjatessa) on se niin liukasta tuo jää.
Taktiikasta olen sen verran perillä, että pahin mahdollinen tulos on omalla viimeisen kiven vuorolla tehdä 1-0 voitto kyseiseen päähän.
 

psychodad

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Hal Gill
aceman81 kirjoitti:
Mutta tuloksista viis. Jonkun verran lehdistössä oltu sitä mieltä, että Suomen joukkue olisi jotenkin jäykempi muhin verrattuna ja ettei kunnon keskustelua synny vahvan kapteenin alaisuudessa. No, herran pelko on viisauden alku.


Kyllähän siellä tänäänkin Wille yritti jotain mielipiteitänsä piipittää. Turpa kiinni statisti! Uusis meni oman ratkaisunsa mukaan, ja suomi vei sen pään 3-0.

Joku myös yritti selittää Uusikselle jotain mahdollista riskitilannetta niin sieltä tuli heti tyyliin "miten niin?" ja kaveri ei sanonut enää mitään.
 

Gagne

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kaikenlaiset pörröiset maskotit, kahdella.
Uleåborgir kirjoitti:
Harjamiehiä pitäisi kyllä saada taklata. Tosin pian mentäisiin kahvacurlingiin, jossa vastustajan harjaajia estettäisiin poikittaisella harjalla tai laittamalla harja kainaloon. Vastustajan harjasta kiinnipitäminen olisi läsnä ja pelistä tulisi harjaviidakkoa.

Kyllä.

Itse ihmettelin Suomen joukkueen toimintaa Saksa-pelissä. Ällöttävää moinen kesken heittäminen ja kättely ynnä luovuttaminen.

Peli oli selvä, ei siinä mitään. Kuitenkin viimeisessä päässä olisi ollut paikka antaa mahd. tulevalle jatkopelivastustajalle poikittaista harjaa sekä heittää kiveä nilkoille. Tällä oltaisiin saatu henkistä yliotetta.

Ja hei: Tajusin vasta maanantaina (?) telkkarikuvasta että herra Kiiskinen onkin tuttu jätkä. Curling on hieno laji. Ja Vode Liukkonen on kone.
 

nuck

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vancouver Canucks, Abbotsford Canucks, Ilves
Sistis kirjoitti:
Se, mikä curlingissa ainakin minua viehättää, on se, että siinä voi yhdellä onnistuneella suorituksella kääntää pelin kulun. Kun taas esim. hiihto ja jääkiekkokin ovat usein sellaisia, että jos joku alkaa viedä alusta asti, toinen alkaa vikisemään. Toki näissäkin tapahtuu kaikkea, mutta curlingissa tuo loppuun asti säilyvä jännitys on käsinkosketeltavaa.
Minustakin on tullut todellinen curling-fani viimeisten kaksien olympialaisten aikana ja tänä vuonna on ollut jo pakko nähdä kaikki pelit (vaikka videoilta), mitä ruudusta on tullut. Naganon olympialaisten alussa laji oli rinnastettavissa minun arvoasteikossani lähinnä sinne kelkkailun taakse, enkä löytänyt tästä lajista ensisilmäyksellä mitään sellaisia ominaisuuksia, mitkä minua urheilulajissa voisivat ylipäätään kiinnostaa.

Jotenkin sitä kuitenkin vain tuli liimauduttua Naganon kisoissa curling-ottelun äärelle (halusin lähinnä oppia pelistä edes säännöt) ja samalla huomasin, että kyseisen pelin seuraamista ei voinut lopettaa. Pelin viehätys on juuri tässä Sistiksen kirjoittamassa pelin jännityksessä. Jokainen siirto vaikuttaa paljon pelin kehitykseen ja periaatteessa jokaisella siirrolla jokaisessa päässä voi kääntää pelin kokonaiskulun mahdottomasta tilanteesta voitolliseksi.

Enää en ihmettele ollenkaan pelin suosiota esimerkiksi Kanadassa. Kyseessä on harvinaisen jännittävä joukkueurheilulaji, jossa joukkueen jokaisen pelaajan tekemät virheet ja onnistumiset näkyvät nopeasti tuloksissa ja pelin kulku on mahdollista kääntää millaisesta asemasta tahansa. Minulle Naganon kisojen alussa kovin eleetön ja tylsän oloinen peli on, yllätys yllätys, nyt hyvinkin tapahtumarikas ja jännittävä peli. Torinon kisojen ehdottomia helmiä kiekkopelien lisäksi ovatkin nämä curling-ottelut.
 

kymppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Unkka kirjoitti:
Taktiikasta olen sen verran perillä, että pahin mahdollinen tulos on omalla viimeisen kiven vuorolla tehdä 1-0 voitto kyseiseen päähän.
Ehkä vähän opiskeltavaa vielä, sillä kyllä yhden pisteen ottaminen viimeisellä on aina parempi kuin sen antaminen vastustajalle =)
 

serbi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Blues, Tottenham
psychodad kirjoitti:
Kyllähän siellä tänäänkin Wille yritti jotain mielipiteitänsä piipittää. Turpa kiinni statisti! Uusis meni oman ratkaisunsa mukaan, ja suomi vei sen pään 3-0.

Joku myös yritti selittää Uusikselle jotain mahdollista riskitilannetta niin sieltä tuli heti tyyliin "miten niin?" ja kaveri ei sanonut enää mitään.

Totta, U-15 on Vänrikki Koskela ripauksella Lammiota.
Tuijota Kanada kumoon Markku !!!!!!!!!!!
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Tila
Viestiketju on suljettu.
Ylös