Ja ei muuta kuin kokeilemaan curlingia kaikki, joiden mielestä lajin fyysiset vaatimukset ovat lähinnä biljardin luokkaa. Pääsin eilen kokeilemaan lajia reilun tunnin teoriaosuuden ja lähes parin tunnin tekniikkaharjoittelun jälkeen, biljardi my ass, vai miten se menee. Ei se mitään lätkää ole, mutta kyllä vain hengästyin harjauksessa ja sain potkia ihan kunnolla vauhtia, ennenkuin kivi kolisi päädystä läpi*. Uskon, että muutamilla ryhmämme jäsenellä saattaa olla paikat tänään kipeänä, ainakin jos urheilutaustaa yhtään pystyy kaljamahan koon ja ulkoisen habituksen perusteella arvioimaan.
Muutamia rajuja yllätyksiäkin koin. Ensinnäkin heiton voimaa on todella vaikea kontrolloida; joko vedin aivan liian kovaa tai sitten heitto ei yltänyt edes pelialueelle, kun yritin pistää määrämittaista nänniin. Toisekseen, harjauksella sulatetaan jäätä, jotta kivi saadaan vesiliirtoon! Minä kuvittelin jotain aivan muuta. Harjaus oli homman fyysisesti vaativin juttu, jos siis suti oikein kunnolla parikymmentä metriä, heiton voimakkuuden sääteleminen taas teknisesti vaativin minulle. Monilla takkusi heittotekniikka ja -asento, mutta itse olen suht. hyvä tuollaisissa jutuissa notkeuteni ja tasapainoni ansiosta. Myös kierteen sain auttavasti haltuun, samoin tähtäämisen. Tähtääminen muuten tapahtuu ponnistavalla jalalla, ei ensisijaisesti kädellä. Jotkut saattoivat kiven matkaan kädellä työntäen (pitäisiköhän vihjaista kurssin vetäjille), mutta itse tällaisena tiukkapipoisena tekniikkapuritaanina yritin mennä opetetun mukaan.
Heiton voimakkuuden hallinta vaatisi toistoja toiston perään, joten en minä sen suhteen ole toivoani menettänyt reilun kymmenen kunnollisen heiton jälkeen. Harmittaa vain niin vietävästi, kun periaatteessa hanskaa hommaan ja kaikki pysyy muuten kasassa, mutta sitten ei saa pituutta kuntoon. Huomenna olisi pelkkää peliä pari tuntia, joten ehkä touhuun saa hiukan paremman tuntuman. Itse peli oli kuitenkin todella hauskaa, ainoa mikä itseäni siinä haittaa, on oma kilpailuvietti.
*teknisesti edes kohtalaisen oikeaoppisella suorituksella, ei kädellä työntäen