Tää on mun mielestä paras, mutta en ole käynyt siellä kovin usein.Bubbling under: Czesckun parveke
Tää on mun mielestä paras, mutta en ole käynyt siellä kovin usein.Bubbling under: Czesckun parveke
On huomattu. Mitään ei saa enää tehdä.Ennen ihan normaalia, mutta ei näy enää Aku Ankan sivuilla top 5:
1. Lasten fyysinen kurittaminen
- Kaikki ne kerrat, kun raivostunut Aku onnistui saamaan veljenpoikansa kiinni. Siinä ei vitsaa säästelty! Puhumattakaan niistä vielä lukuisimmista kerroista, kun jäi koivuniemen herran kanssa odottelemaan puumajan alapuolelle kylmissään ja nälissään olevien viikareiden antautumista.
2. Raju väkivalta
- Suurin osa Sepe Susi -tarinoista päätyi nimihahmon räjähtämiseen, brutaaliin pahoinpitelyyn tai muuten vaan sairaalareissuun. Muissakin tarinamaailmoissa mm. vahtimestareilla oli nuijat ja oli ihan normaalia viihdettä, että velkojat pahoinpitelivät Akun luut murskaksi.
3. Rasistiset stereotypiat
- Myöskin omaan aikaansa sidottu juttu ja räikeämpiäkin esimerkkejä kuin on olemassa, mutta Disneyllä on tästä aika vahvat näytöt. Moni klassikkofilmikin on nykytermein vähintään kulttuurista omimista. Sarjakuvissa nähtiin puolestaan mm. karikatyyreja vaikkapa afrikkalaisista ja intialaisista ihmisistä. Inkkaritkin oli silloin vielä inkkareita.
4. Ammuskelu
- Varsinkin italialaisissa Mikki Hiiri -tarinoissa luodit viuhuivat ahkeraan. Pyssyjen kanssa on heiluttu myös ainakin takavuosikymenten taskareiden ankkatarinoissakin.
5. Ryypiskely ja tupakointi
- Vähän sivuosassa ja harvinaisempaa, mutta kuitenkin. Vai mitä sanotte siitä, että yhden hahmon nimikin oli Sikari-Sakari? Kaasi taisi puolestaan olla piippumiehiä. Silloin tällöin jotkut hahmot nauttivat myös ihan liikaa Sihi-juomaa.
Bubbling under:
* Valaanpyynti (vaikka Moby Ankka ei tainnutkaan koskaan pyydystää yhtään valasta)
* Sotiminen (vanhoissa taskaritarinoissa on aika paljonkin sotaan liittyviä sarjoja, osa historiallisia / versiointeja, kuten Tsaarin kuriiri tai Tuulen viemää, mutta sitten on myös fiktiivisiä sotajuttuja)
* Naiskuva ja misogynia (naishahmot olivat perinteisesti sivuhahmoja, jotka aiheuttivat yleensä jotain ongelmia, tai muuten vaan vaivaa miespuolisille päähahmoille: esimerkkejä juoruileva Heluna, kilpakosijoitaan nöyryyttävä Iines tai jo asenteellisesti nimetty Hullu-Riitta)
Top5 - Suomalaiset sentterit
1. Raimo Helminen
2. Esa Keskinen
3. Saku Koivu
4. Aleksander Barkov
5. Matti Hagman
Top-5 urheilumaat väkilukuun suhteutettuna. Palloilupainotettuna
1. Slovenia
2. Tshekki
3. Suomi
4. Kroatia
5. Norja
TOP-5 vajakeimmat tavat päättää viesti jatkoajan keskustelupalstalla:
1. UGH!
2. OLEN PUHUNUT!
3. AMEN!
4. Ei mulla muuta, jatkakaa.
5. Ja näin.
TOP-5 vajakeimmat tavat päättää viesti jatkoajan keskustelupalstalla:
1. UGH!
2. OLEN PUHUNUT!
3. AMEN!
4. Ei mulla muuta, jatkakaa.
5. Ja näin.
Jos nyt kaikki viestini perattaisiin läpi, löytyisi muistini mukaan ainakin "Ei mulla muuta, jatkakaa..." ja "Että silleen..." fraasit, joilla olen lopettanut jonkin yksittäisen viestin täällä Jatkoajassa.Vajakin tilalle ärsyttävin: vielä puuttuu "Että silleen..."
Vajakin tilalle ärsyttävin: vielä puuttuu "Että silleen..."
Muokattu yleisön pyynnöstä. UGH! OLEN PUHUNUT!Jos nyt kaikki viestini perattaisiin läpi, löytyisi muistini mukaan ainakin "Ei mulla muuta, jatkakaa..." ja "Että silleen..." fraasit, joilla olen lopettanut jonkin yksittäisen viestin täällä Jatkoajassa.
Sanaa "Amen!" olen käyttänyt aloittaessani jonkin yksittäisen viestin....
Minulla olisi hieman sanottavaa tuostasanan "vajakki" vertailumuodosta, taivutettu yllä "vajakeimmat". Lähtökohtaisestihan sana on substantiivi, jolloin vertailumuodon käyttäminen ei ole kieliopillisesti oikein. Tässä tapauksessa sana on väännetty kömpelösti adjektiiviksi, jolloin sen superlatiivi vääntyy käytettyyn muotoon "vajakein", joka taas vastaa substantiivien tosi harvoin käytettyä sijamuotoa, instruktiivia.
Äääh, tuus ny @Malkkinen itte selittään....
Joka tapauksessa suosittelen minäkin vahvasti jonkin selkeän adjektiivin käyttöä vertailumuodossa, kuten jo veli @D.Santon ehdotti.
Viides olisi ollut kysymys tiettyjen ihmisryhmien äänestyskäyttäytymisestä, mutta automaattinen Banhammer ei taaskaan kiinnostanut.Yllä on vissiin käyttäjän @muaddib TOP 5 -päällimmäisenä mielessä olevat kysymykset?
Paitsi, että niitä on vaan neljä.
1. Slovenia
2. Serbia
3. Kreikka
4. Suomi
5. Tsekki
Perustelen miksi Kreikka ja Serbia Suomea edellä:
Kreikka parempi koriksessa, vesipallossa (MM-pronssi(2022) ja Olympialaisista hopea(2021)) ja käsipallossa kuin Suomi. Jalkapallossakin löytyy EM-kulta 2000-luvulta, vaikka viime vuosina tulokset onkin ollut huonoja.
Serbia parempi lentopallossa ja yleensä koriksessakin(useita mitaleja) ja vesipallossa kaksi viimeistä olympiakultaa vienyt. Jalkapallon MM-kisoissa myös mukana 2018, vaikka Euroopan mestaruuskisoissa onkin nyt jäänyt ulos useamman kerran peräkkäin.
Jääkiekko ja Salibandya ei saa unohtaa. Mut hyväksytään. Kroatiakin ihan kova noissa vesi- ja käsipalloissa.
Nyt unohdin kyllä ihan tahallani! Ja pesäpallon myös.